Soundgarden - Badmotorfinger (1991)

Label: A&M

1. Rusty Cage (4:26)
  2. Outshined (5:11)
  3. Slaves and Bulldozers (6:56)
  4. Jesus Christ Pose (5:51)
  5. Face Pollution (2:24)
  6. Somewhere (4:21)
  7. Searching with My Good Eye Closed (6:31)
  8. Room a Thousand Years Wide (4:06)
  9. Mind Riot (4:49)
  10. Drawing Flies (2:25)
  11. Holy Water (5:07)
  12. New Damage (5:40)
  13. Into the Void (Sealth) * (6:37)
  14. Girl U Want * (0:29)
  15. Stray Cat Blues * (4:46)
  16. She's a Politician * (1:48)
  17. Slaves & Bulldozers [Live] * (8:38)
Enige cd van soundgarden die ik nog een beetje leuk vind. Heb soundgarden altijd een meelifter van Pearl Jam gevonden. En die Cornel heeft een uiterst irritante stem.

avatar van Agony
Hobbes schreef:

Soundgarden een meeloper?! Samen met Pearl Jam waren ze juist één van de grondlegger van de Grunge. Luister maar eens naar hun samenwerkingsverband Temple of the Dog. Weergaloos!

meelifter. Wel even lezen he

En temple of the dog is geniaal. Totdat die cornel z'n scheur open trekt. Einde sfeer, einde verhaal.

Hunger strike...zo'n mooie en integere tekst en dan gaat die cornel er als een aap door zitten bleren wat totaal niet in 't nummer past. Maakt de hele plaat kapot.

avatar van Agony
Haha... oke, da's duidelijk. Jij bent niet zo'n fan van Cornells stemgeluid. Audioslave zal je dan ook niet geboeid hebben...!?

Neen. Ook een grote domper Terwijl ik RatM wel goed vind.

avatar van kappeuter
Ik herinner me een regenachtig Pinkpop, ik vermoed 1992. Het dondert in de lucht en de regen komt met bakken uit de hemel.
Een perfect decor voor de grauwe muziek van Soundgarden. Een 5 sterren concert dat ik niet gauw zal vergeten.

avatar van manic
Zelfs op tv was dat een goed concert (heb video nog)! Zag ze zelf ooit in '93, Kick off met Jesus Christ Pose. Diep onder de indruk waren we van de vocale capaciteiten van de heer Cornell.
En dan moet je eens naar de eerste cd's luisteren (ultra mega ok bijv.) Da's andere koek hahaha.

avatar van Kos
Kos
Ook live gezien, voorprogramma van Guns 'n roses

avatar van manic
Met Faith no more in de Kuip. (k was er niet bij)' Ik was dabei in Vredenburg. Zit geloof ik een jaar of 2 tussen.

avatar van Kos
Kos
Yep. 1,5 uur lang Soundgarden, 1,5 uur lang Faith no More en 3 uur lang Guns n Roses, was een fijn dagje

avatar van andré
Dit is toch een geweldige rockplaat hoor! Er staat werkelijk geen slecht nummer op. Die stem/strot van Cornell verveelt geen moment, terwijl ik dat gek genoeg bij Audioslave wel heb.

avatar van vaas
manic schreef:

Dude,

Heb je net proberen te melen via de site van je band. Als je die video nog hebt, wil ik graag een kopietje als t mogelijk is. Ik zoek me al jaren helemaal suf naar video opnames van die gig.

Meel me aub!

vaas

Wat was ik gek op dat nummer Jesus Christ Pose. Soundgarden werd dan ook grijsgedraaid samen met Nirvana, Alice in Chains, Pearl Jam en Screaming Trees (om er maar eens een paar te noemen).
Het opvallende is dan wel dat ik tegenwoordig nooit meer een Soundgarden-cd uit de kast haal i.t.t. de andere genoemde bands

avatar van Black Math
Ik kon ook niet goed tegen die stem van Cornell, maar het begint langzaam minder erg te worden. Net als bij die gast van AC/DC. Die vond ik eerst ook vreselijk, maar nu vind ik het wel leuk.

avatar van Pelk
kappeuter schreef:

Kwas erbij !!!! Inderdaad vijf sterren. Ook al klonk het een dag later op de video een stuk minder (tenminste bij Jesus Christ Pose). En Jan Douwe Kroeske had het op de radio steeds over Jesus Christ Posse. Hallo jan, het is geen rapcrew !

avatar van phantasia
Ben juist helemaal weg van Cornell's stem...... luister vooral zijn solo-project Euphoria Morning.... heerlijk ingetogen semi-akoestisch album......... geweldig!

Maar op 1 of andere manier kan Audioslave mij totaal niet boeien!

avatar van phantasia
Degene die een hekel aan Cornelll zijn stem horen moeten volgende intro even luisteren:
Soundgarde - New Damage......... kippenvel

dog
Hobbes, Soundgarden lift niet mee, maar is tijdloos. Soundgarden is misschien niet zo toegankelijk, maar klinkt steeds beter, hoe vaker je het hoort. Mij verveelt het nooit in ieder geval. Dit kan ik niet zeggen van Pearl Jam, hoewel ik ook hier van houd. Luister nog eens naar Outshined en je moet toegeven dat de stem van Cornell hierin vele malen interessanter klinkt dan de stem van Eddy Vedder.

avatar van c-moon
Ik sluit me graag aan bij DOG. Soundgarden, zij net géén lifters! De band heeft zowat mee het grunge genre uitgevonden, en het enige verwijt dat je hen kan maken, is dan met name op deze plaat, dat je soms Black Sabbath invloeden hoort, maar dat vind ik nou net een compliment

Samen met Pearl Jam, Tad, Mudhoney, ... stonden deze heren aan de wieg van wat later "grunge" genoemd zou worden, aanvankelijk had men het over "Sub Pop" (zoals ook het platen label noemde) of ook wel "The Seattle Sound".

Alhoewel ik "Louder Then Love", de minder gepolijste voorganger van "Badmotorfinger" en "Superunknown", de opvolger, ook lichtjes fantastisch vind, is dit toch wat mij betreft de ULTIEME Soundgarden plaat!

Lekker tragen stevige slepende songs zoals "Oushined", "Slaves & Bulldozers", "Rusty Cage", of het magistrale "Searching With My Good Eye Closed", ... Lekkere opzwepende rockers zoals "Jesus Christ Pose" !!! "Face Polution"!!! "Drawing Flies"!!!!! .... of zeker niet te vergeten de heavy power ballad die "Somewhere" heet...

En dan mag ik ook het schitterende "Holy Water" niet vergeten... o ja.. en ... "New Damage"!!! En zeker "Mind Riot"...

Echt een plaat om te koesteren. Een plaat vol hoogtepunten. De eerste keer dat ik deze CD draaide was ik meteen verkocht. En sindsdien heeft deze CD al héél veel opgestaan, en ook nu draai ik hem zeer regelmatig. Wereldklasse deze plaat!!!

5!

avatar van c-moon
Mojo Pin schreef:

avatar van nevyn
Mojo Pin schreef:
Naar mijn mening de beste plaat van Soundgarden ooit, en dat wil wat zeggen

Inderdaad. In dit album zitten nog wat Led Zeppelin invloeden, maar minder dan op Ultramega OK en Louder Than Love, en het is toch wat .... rauwer? dan Superunknown. Fantastisch!

Mojo Pin
Klopt inderdaad. Superunknown is wat toegankelijker dan Badmotorfinger (maar ook erg goed).

avatar van nevyn
Zeker wel

avatar van Klumpie
Ik vind dit album net zoals Superunknown een klassieker. Het is zeker een harder album dan zijn opvolger, maar daar heb ik doorgaans geen moeite mee. Beste nummers blijven de eerste 4 tracks, maar eigenlijk boet dit album nergers aan kracht in. 5* voor dit uitstekende werk van Soundgarden.

Mojo Pin
Two thumbs up for Klumpie!

avatar van Dielie
dit is idd een zeer goede plaat, damn, Cornell zijn stem is organisch goud.

avatar van orbit
Jesus Christ Pose is een geniaal nummer, ook erg coole clip trouwens! Verder staan er nog wel wat fraaie nummers op, ik zal mijn stem weer wat verhogen.. had dit al 8 jaar niet meer gedraaid ofzo

Gewoon een goed album. Live is het allemaal wat minder.

Lekkere groove en stampende nummers. 4*

Ik heb ze ook op Pinkpop gezien. Ik weet nog dat het toen ze begonnen met spelen, de regen met bakken naar beneden viel. Halverwege het concert ben ik verhuist naar de toiletten; en heb ik vanwege het noodweer een heel stuk boven op de wc-pot gekeken. Vanaf daar kon je ook alles goed volgen.