Soundgarden - Badmotorfinger (1991)

Label: A&M

1. Rusty Cage (4:26)
  2. Outshined (5:11)
  3. Slaves and Bulldozers (6:56)
  4. Jesus Christ Pose (5:51)
  5. Face Pollution (2:24)
  6. Somewhere (4:21)
  7. Searching with My Good Eye Closed (6:31)
  8. Room a Thousand Years Wide (4:06)
  9. Mind Riot (4:49)
  10. Drawing Flies (2:25)
  11. Holy Water (5:07)
  12. New Damage (5:40)
  13. Into the Void (Sealth) * (6:37)
  14. Girl U Want * (0:29)
  15. Stray Cat Blues * (4:46)
  16. She's a Politician * (1:48)
  17. Slaves & Bulldozers [Live] * (8:38)
avatar van GothicBowie
een naar mijn mening sterk onderschat album, of heb ik het mis? gaandeweg toch een schijf geworden die ik steeds beter en beter lijk te vinden. Nu is wat de 'jaren 90' betreft soundgarden altijd mijn favoriete band geweest mede dankzij 'Superunknow' en 'Black hole sun' maar ook de eerste platen en de laatste van hen kan me ten zeerste bekoren. een 4,5

avatar van GothicBowie
WesleyX16 schreef:
Ik heb ze in 1992 (Nighttown) in 1994 (geloof ik Lowlands) en in 1996 (Ahoy) gezien. Toch wel grappig om de ontwikkeling van de band te zien. Maar het laatste optreden waren de heren nog al opgefokt. En viel het concert wel tegen. Een van hen (Ik dacht dat de gitarist) maakte ruzie met het publiek. (Spugen) en Chris Cornell was, daardoor geloof ik, zwaar geïrriteerd. Niet veel later werd de band opgeheven.

Gelukkig stond ik een meter verderop. Want anders had ik die kwak in mijn gezicht gehad.

ik heb dat meegemaakt in Vorst National dat jaar, echt treurig :s het voorprogramma was toen dacht ik Moby en die was stukke beter dan hen, maar ik blijf wondermooie herinneringen hebben aan hun magistraal concert op Pukkelpop 1995

avatar van kaztor
GothicBowie schreef:
een naar mijn mening sterk onderschat album.

Bij verschijnen (meer bepaald na het verschijnen van Nevermind) stond het best sterk in the picture.
Dat succes waaide over uit de States, maar het had de pech gevolgd te worden door Superunknown dat door het grote publiek unaniem werd omarmd.

Het meest onderschatte Soundgarden-album blijft voor mij Down On The Upside.

avatar van jellecomicgek72
Wreed album, Outshined en Rust Cage echt vol en vol gas draaien! De rest is ook vet maar die twee springen er toch echt bovenuit!

avatar van Johnny Marr
De eerste 4 nummers zijn fantastisch, daarna zakt het wat in. Jammer...had meer verwacht van dit album.

avatar van WesleyX16
Nou ik vind Searching with My Good Eye Closed, Room a Thousand Years Wide en New Damage ook ijzersterke nummers. Ja met de eerste 4 nummers beuken en krijsen ze er flink op los. Met Jesus Christ Pose als hoogtepunt.
Ik vond het geweldig dat zo'n nummer in Engelse top 40 stond. Dat is even wat anders dan al dat dance gebeuren.

3 favoriete tracks kiezen gaat érg lastig bij dit album. Eigenlijk zijn alle nummers mijn favoriet op dit album.

De eerste 8 nummers zitten bij mij tegen de 5 sterren aan, maar de laatste 4 nummers vind ik een pak minder (kan ook bijna niet anders).

Favoriet: Slaves and Bulldozers

Wat was ik graag bij dat concert met FNM en GNR geweest.

avatar van philtuper
Het enige échte meesterwerk en magnus opus van Soundgarden. Punt.

avatar van Ernie
mss voor jou Ik Vind deze ook goed! Rusty Cage, Outshined, Jesus christ pose, New damage & Searching with my good eye closed zijn meesterlijk maar overall gezien haalt het voor mij nergens het constante niveau van Superunknow.

edit : ben de plaat nu aan het beluisteren dus hopelijk valt ie wat beter...

avatar van kaztor
angelin schreef:

New Damage minder, kan ook niet anders?

avatar van apusapus
blijft een favoriet album, hoeveel jaren er ook verstrijken,

avatar van gigage
Jemig wat hakte deze plaat er in zeg toendertijd. Was toch al een tijd geleden dat ik de gitaren zo laag gestemd op me af had zien komen. Het ene nummer is nog logger dan het andere en vervoerd je in een soort trance. Chris Cornells typische stem lijkt hier ook voor gemaakt te zijn. Als het album is geeindigd is het wel even bijkomen en heb ik ook niet de neiging om er nog eentje er achteraan te plakken(Zo ook bij Tool) maar dat is persoonlijk natuurlijk. Samen met de Temple of the dog ceedee in mijn ogen, Chriss's sterkste prestatie.

avatar van WesleyX16
Ernie schreef:
Ik mis Room A Thousand Years Wide in het rijtje.
Maar dit is mijn inziens Soundgarden's meesterwerk. Het vorige album komt daar aardig in de buurt. En de twee opvolgers zijn wat mij betreft degelijke albums.

avatar van philtuper
Dit hele album is meesterlijk. Van begin tot eind, van voor tot achter en van boven naar beneden.

@Ernie Denk je er nog steeds zo over? Superunknown is een toffe plaat hoor, maar haalt het qua intensiteit, rauwheid en urgentie niet met Badmotorfinger. Het is ook tijdsgebonden. Als je instapt met Superunknown is het misschien lastiger om Badmotorfinger op waarde in te schatten. Ik begon met Badmotorfinger en werd weggeblazen. Dat gevoel heb ik met latere Soundgarden-albums niet meer gehad. Zo vond ik Superunknown een heel goed album maar net iets gelikter klinken. Minder zwaar ook. En dat vond ik jammer, en daarom neem ik Badmotorfinger en niet Superunknown mee naar een onbewoond eiland...

philtuper schreef:

Ze ontlopen elkaar nauwlijks. Zeker sinds ik deze Badmotorfinger in een paar dagen tijd 10x gehoord heb Superunknow blijft de 1ste plaat die aanschafte en Badmotorfinger moest ertegen opboksen. Bij jou is het omgekeerd en dan begrijp ik volledig dat voor jou Superunknow gepolijster en afgelikter klinkt, Iets dat ik echt wel hoor maar mij absoluut niet stoort. Qua muzikale intensiteit kan ik je volgen maar op Superunknow vind ik de zang soms meer door merg en been snijdend dan op Badmotorfinger. Voor mij staan ze op dezelfde hoogte (beide 4,5*) en hebben ze evenveel te bieden. Op graspop metal meeting dit jaar mogen alle nummers uit die 2 platen komen wat mij betreft

avatar van philtuper
@ernie Zie ik je daar wel!

jellecomicgek72 schreef:
Welnee man! Luister ook maar eens naar Slaves & Bulldozers. Volume op 12 en je bent om! En dan moet de gruwelijke riff van Jesus Christ Pose nog beginnen...

avatar van james_cameron
Het album dat de band definitief op de kaart heeft gezet. De balans tussen rock en metal is hier kunstig getroffen; op de volgende albums zou het geluid steeds meer richting gangbare rock verschuiven. Krakers als opener Rusty Cage, Outshined en vooral Jesus Christ Pose staan nog steeds als een huis. Het album kent ook wat mindere broeders, maar voor het grootste gedeelte is dit toch wel een kraker van jewelste.

avatar van JLjuju
Waarom krijgt Holy Water eigenlijk niet wat meer liefde? Is ook een van de weinige platen die ze waarschijnlijk nog nooit live hebben gespeeld. Geweldige riff, heerlijke groove.

avatar van Cor
Cor
Mis net dat beetje subtiliteit over het geheel van het album om 4**** te geven. Beetje log en traag soms. Hoort bij de sound, maar werkt hier soms een beetje tegen ze. Iets meer 'Mind Riot' had het album nog beter gemaakt. Verder geen straf hoor, om deze plaat op te zetten.

avatar van Funky Bookie
Goede, consistente plaat. Ik mis hier wel een nummer dat er voor mij echt uitschiet.
Bijna alle nummers zijn van een bovengemiddeld niveau, maar geen 1 vind ik echt briljant. Wel hun beste album tot nu toe met een magistrale Chris Cornell.

avatar van philtuper
Ik vind ze allemaal briljant. En zeker het album als geheel. Beste album.

Man man man...

avatar van ArthurDZ
Bericht verplaatst naar Muziek > Nieuws > R.I.P.

avatar van P8371G
Heb de deluxe edition van dit album ,daar zit ook een Live Cd bij uit Seattle '92 dat is bijna een Must Have als je Soundgarden fan bent,wat een goede live plaat is dat , als je die hoort dan is het toch erg jammer dat Chris Cornell er niet meer is,want wat een Fenomeen was dat en wat had hij nog een aantal mooie platen kunnen maken , echt een hele goede muziekant die verloren is gegaan.
De originele Badmotorfinger CD is na Superunknown het beste wat de band afgeleverd heeft.3.5 ster

avatar van ArthurDZ
Bericht verwijderd.

avatar van galleryplay
deric raven schreef:
Mijn eerste introductie van Soundgarden was op Pinkpop.
Na een geslaagd optreden van Pearl Jam toch wel benieuwd naar die andere act uit Seattle.
Allemaal een stuk dreigender; een satanisch ogende gitarist, een bassist met magere lange benen, struikelend over losrakende schoenveters van zijn Dr. Martens, en een woest om zich heen slaande drummer.
De meeste indruk maakte echter de zanger.
Zijn uitstraling was te vergelijken met een Jesus Christus aangemoedigd door wraakgevoelens.
Vanwege het dreigende; en al snel los barstende onweer, waren we genoodzaakt ons heil te zoeken bij de toiletten.
Vanuit een overdekte Dixie kon ik al staande op de pot nog een glimp opvangen.
Als moeraswezens probeerde een moshende menigte zich staande te houden in de glibberige modder.

Mooie anekdote zij het met een flinke plothole: Soundgarden speelde -toen het noodweer zijn apotheose bereikte. - een paar uur voor Pearl Jam.

Op mij maakte Soungarden het meeste indruk die dag, al wordt dat altijd weggewuifd: het optreden van Pearl Jam is immers heilig verklaard.

Misschien is Badmotorfinger met zijn ongekende intensiteit voor mij wel de meest duurzame grungeplaat aller tijden. In tegenstelling tot Nevermind en 10 blijft deze de "wow" faktor behouden.

Voor mij maakte Pearl Jam ook meer indruk. Vanwege het noodweer en de donker kleurende lucht speelde in mijn beleving Soundgarden later.
Achteraf gezien weet ik nog dat ik een bandana had gekocht en een wit pinkpop shirtje, welke dus helemaal groen was omdat die bandana flink afgaf. Bij Pearl Jam was het weer aan het opklaren.
Maar het klopt helemaal!

avatar van Ernie
Heerlijk album, ik noem dit zelfs geen grunge, alternative rock/metal is de enige juiste benaming in mijn oren. Dat gezegd zijnde gaan Dirt en Superunknow hier nog over qua duurzaamheid.

Ten en Nevermind leg ik bijna nooit meer op, sterke albums maar te veel opgehemeld en te veel overkill qua singles in alle lijstjes (eindejaar en consorten) Je kan natuurlijk niet om Alive, Black, Jeremy, Smells like... en Come as You are heen maar ander werk van hen vind ik persoonlijk nog beter.