Soundgarden - Badmotorfinger (1991)

Label: A&M

1. Rusty Cage (4:26)
  2. Outshined (5:11)
  3. Slaves and Bulldozers (6:56)
  4. Jesus Christ Pose (5:51)
  5. Face Pollution (2:24)
  6. Somewhere (4:21)
  7. Searching with My Good Eye Closed (6:31)
  8. Room a Thousand Years Wide (4:06)
  9. Mind Riot (4:49)
  10. Drawing Flies (2:25)
  11. Holy Water (5:07)
  12. New Damage (5:40)
  13. Into the Void (Sealth) * (6:37)
  14. Girl U Want * (0:29)
  15. Stray Cat Blues * (4:46)
  16. She's a Politician * (1:48)
  17. Slaves & Bulldozers [Live] * (8:38)
avatar van Tribal Gathering
1991 : Het jaar van Chris Cornell. Zowel dit album als Temple of the dog. Beiden zijn waarschijnlijk mijn nummer 1 en 2 van dat jaar.

Het begint al met Rusty cage, een track met een snel begin en een heerlijk slepend eind.

En dit is niet het enige hoogtepunt.

De heerlijke trage single Outshined en het al even trage Searching with my good eye closed, Room a thousand years wide met zijn atypische koperwerk over de lome Black Sabbathachtige riff, Mind riot met de heerlijke Chris Cornell scream en de snelle tracks : Drawing flies, Face Pollution en het waanzinnige Jesus Christ pose ; Het zijn allemaal Supertracks.

Het hierna verschenen Superunknown was al een tikkeltje minder waarna Chris Cornell met de laatste Soundgardenplaat en Audioslave al niet interessant meer was.

Maar toch blijven daar altijd staan de 2 superplaten uit 1991. Het jaar van Chris Cornell.

Tribal Gathering schreef:

Ben ik het totaal mee oneens, zijn stem is alleen maar beter geworden in de loop der jaren!!
(Maar ik ben ook wel een CC Fan)

Dit album was mijn eerste kennismaking met Soundgarden. Ze stonden toen op Pinkpop en dit was wel op muzikaal gebied het hardste wat er ooit gespeeld had.
Ik kan me nog goed herinneren dat de hele lucht toen dreigend werd en het onweer uit barstte. Betere reclame kon er niet gemaakt worden. Absolute hoogtepunt van dit album is toch wel jesus Christ Pose, al blijven Rusty cage en Slaves & Bulldozers er niet ver achter

avatar van Castagnette
Mijn favoriete Soundgarden plaat. Ik was ook heel erg blij toen Chris Cornell de laatste keer dat ik hem zag ook nummers van dit album speelde.

Charles Manson
deric raven schreef:

Ja weet ik nog.
Ik zag het toen op TV, ik zag Slaves and Bulldozers.
Dat was toen bezwerend, fantastisch.

Inmiddels is Sepultura de hardste band die op Pinkpop heeft gespeeld denk ik?

avatar van Rinus
Wat een fantastische plaat. Mijn kennismaking met de band, en het is misschien wel het meest "metalen" album van hun. Alleen maar sterke tot zeer sterke nummers, zoals het spetterende "Rusty cage", of de lekkere groove van "Outshined" en "Room a thousand years wide", of de staccato hakkende riff in "Jesus Christ Pose". En Chris Cornell zingt de stembanden uit zijn strot. Perfect geproduceerd door Terry Date, die het album een zeer krachtig geluid meegaf. Aanrader !! Op vinyl.

LocoHermano
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die hier niet opgewonden van wordt. Dan heb ik dus blijkbaar een probleem, want ik kom hier mijn bed niet voor uit (en duik er ook niet het bed voor in om....laat maar). JCP is natuurlijk een knaller die de Deltawerken doet overstromen, maar verder zorgt het naar mijn mening niet voor een nat pak. 2,5 sterren. Misschien moet je deze horen op vinyl, zoals 'Rinus' hierboven zegt.

avatar van nirvanafan
leuk album van soundgarden, mijn favoriet is superunknown maar deze kan zeker tippen aan dat album. voor badmotorfinger moet je vind ik wel echt in de stemming zijn. superunknown kan ik elk moment opleggen.
3.5

max en joep
staan enkele nummers op die ik af en toe fantastisch vind maar vaker grijp ook ik naar Superunknown.

feitelijk vind ik alleen nummers 1 t/m 4 en nr. 12 New Damage heel erg goed.

avatar van Nicholas123
Alleen al vanwege die geweldige uithalen van Cornell zou je dit album een keer gehoord moeten hebben. Zeer sterk album!

Joy
viel me zojuist op hoeveel soundgarden eigenlijk lijkt op kyuss (rusty cage bijv)

reeteband met idem zanger

Joy schreef:

reeteband met idem zanger

Je zou ook kunnen zeggen Kyuss lijkt op Soundgarden...

zou kunnen, als ik soundgarden later had ontdekt dan kyuss, maar tis andersom

hoewel soundgarden 3 jaar eerder bestond dan kyuss

max en joep
je ZOU ook kunnen zeggen dat een broodje kroket eigenlijk op geen enkel gebied overeenkomsten vertoond met de staat Texas.

Joy schreef:
zou kunnen, als ik soundgarden later had ontdekt dan kyuss, maar tis andersom

hoewel soundgarden 3 jaar eerder bestond dan kyuss

Now I'm puzzled... Dus je hebt Soundgarden eerder ontdekt? Dan zou (na je broodje kroket) mijn redenatie meer van toepassing zijn, of....???

mij om het even

soundgarden leerde ik kennen ten tijde van deze plaat

kyuss een jaartje of 5 later

dus, vanuit dat oogpunt is het geheel en al logisch dat ik een uitspraak doe als dat soundgarden erg veel lijkt op kyuss, maar andersom zou net zo goed kunnen in een andere situatie omgekeerd evenredig en wellicht evenwijdig aan deze, e doch, er is een miniem verschil

eigenlijk zou ik dus ook kunnen zegen dat soundgarden voor geen ene reet lijkt op kyuss maar kyuss dan wel weer ene reet op soundgarden, en dan zou dan nog hout kunnen snijden ook

daarom dus

avatar van orbit
Het lijkt in de verte ook wel op elkaar. Maar Kyuss schiet door in de gruis en de akkoorden, waar Soundgarden hun nummers iets meer een geheel laten vormen.

Joy
ja, en de linkeroor van de zanger ziet er ook iets anders uit

allemachtig...

kyuss heeft gewoonweg de hoge tonen van het gitaargeluid optimaal weggedraait waardoor je dat zware geluid krijgt

slim truukje, meteen eigen sound

avatar van orbit
Ehmm, je begon zelf over de overeenkomst dacht ik..

ja en?

avatar van orbit
En dan kom je met irritatie als mensen de verschillen opnoemen.. beetje kinderachtig. Ik geef toch aan dat er ook overeenkomst is

irritatie? ik

nee joh, verkeerd opgevat

nie zo happen

nog een keer

wat een dijk van een plaat deze

geen enkel zwak nummer wat mij betrefd, dikke 5

Ik heb hem herontdekt en ik ken verder niet zoveel anders van soundgarden ga ik toch maar eens opzoeken

note - op somewhere is de liefde van cornell voor de beatles duidelijk terug te horen, nice

baaj de weje, de rusty cage versie van johnny cash is er ook een zeg

avatar van Come On
Geweldige plaat, jeugdsentiment. Die strot van Chris Cornell, oef kippenvel. Voor veel bezoekers van Pinkpop 1992 was Pearl Jam het hoogtepunt voor mij Soundgarden in de stromende regen. Een van de beste optredens ever.

Joy
deze plaat zit nu een aantal weken in mijn cd spelert, en hij bevalt 17 jaar na dato weer prima

ik ben weer even komleet hooked aan deze plaat

staat als een huis, tijdsloze muziek om een of andere reden

Joy

slechte solo uiteraard, a la kurtcobain die ook niet kon spelen zei men elders

who cares

lekkere bak herrie en daar gaat het om

avatar van orbit
Dit is voor mij voornamelijk een flinke portie nostalgie, 1991 in Nighttown Rotterdam, vet concert met Corrosion Of Conformity! Maar nummers als Jesus Christ Pose, Searching with My Good Eye Closed en Holy Water hebben ook hun tijdsloze waarde, stevig gesettled in de grunge, maar ook iets eigens gelukkig.

avatar van Alarum
Fijne grungeplaat.
Samen met AiC toch een van de betere grunge bands

avatar van ShakmUWontBreakm
orbit schreef:

Ik heb ze volgens mij tijdens diezelfde tour gezien, maar dan in Tivoli Utrecht. Dus ook voor mij geldt dit album als een flinke portie nostalgie, en wil ik hem nog steeds wel eens opzetten, dit in tegenstelling tot andere Soundgarden/Audioslave-albums.

avatar van T.O.
Outshined is echt een fijne plaat, heb ik volgens mij via Beavis & Butthead leren kennen