Soundgarden - Badmotorfinger (1991)

Label: A&M

1. Rusty Cage (4:26)
  2. Outshined (5:11)
  3. Slaves and Bulldozers (6:56)
  4. Jesus Christ Pose (5:51)
  5. Face Pollution (2:24)
  6. Somewhere (4:21)
  7. Searching with My Good Eye Closed (6:31)
  8. Room a Thousand Years Wide (4:06)
  9. Mind Riot (4:49)
  10. Drawing Flies (2:25)
  11. Holy Water (5:07)
  12. New Damage (5:40)
  13. Into the Void (Sealth) * (6:37)
  14. Girl U Want * (0:29)
  15. Stray Cat Blues * (4:46)
  16. She's a Politician * (1:48)
  17. Slaves & Bulldozers [Live] * (8:38)
avatar van James Douglas
De zwaarste plaat uit het oeuvre van Soundgarden. Soms doet het stiekem een beetje 'Stoner-achtig' aan, helemaal niets mis mee uiteraard.Waar voorganger 'Louder than Love' heel erg ruw en sober klinkt is dit gewoon een moddervette plaat. Cornell is hier weer enorm op dreef getuige de uithalen op 'Slaves & Bulldozers'.Hoogtepunt is toch wel het maniakale 'Jesus Christ Pose'.

vanson
Come On schreef:
Geweldige plaat, jeugdsentiment. Die strot van Chris Cornell, oef kippenvel. Voor veel bezoekers van Pinkpop 1992 was Pearl Jam het hoogtepunt voor mij Soundgarden in de stromende regen. Een van de beste optredens ever.

in mijn herinnering speelde Soundgarden de eerste helft van Badmotorfinger tot aan Jesus Christ Pose, terwijl druppels van centimeters dik uit de gitzwarte hemel vielen, ik mijn lief kwijt raakte, en eindelijk begreep wat een ontmoeting met het Sublieme teweeg kan brengen.

nooit wil ik de beelden van Pinkpop terugzien...mijn herinnering is beter.

avatar van kaztor
Jesus Christ Pose moet toch wel zo'n beetje het meest ass-kickende grunge-nummer ooit zijn...
Net alsof je uit een brandend gebouw probeert te ontsnappen.
Een ongelofelijke adrenaline-trip, dat nummer.

De eerdere Soundgarden-albums zijn voor mij te monotoon en songtechnisch niet echt over de gehele linie sterk. Maar dit is voor mij het eerste Soundgarden-album dat er echt toe doet. JC Pose, Rusty Cage, Outshined, Mind Riot en Good Eye Closed zijn voor mij de hoogtepunten.

Vind het persoonlijk geweldig hoe Chris Cornell tekeergaat in Slaves & Bulldozers
Wat een fantastisch stemgeluid heeft die kerel toch.

Eerdere Soundgarden platen ken ik niet, maar deze is echt een topper, alhoewel ik Superunknown nog iets sterker vind.

stuart
Muzikaal goed en interessant album, maar qua toegankelijkheid kan het album wat 'zwaar' op de maag liggen.

stuart schreef:

Dat is nou juist de kracht van deze plaat. Het rockt, het is echt en het heeft ballen!

stuart
Dat is ook wel zo, maar mij ligt het in ieder geval wat minder. Het is overigens al weer een tijdje geleden dat ik 'm gehoord heb, dus ik zal 'm nog eens beluisteren.

Joy
ik ga deze eens lekker in mijn spelert ragge in de auto

ricardo zegt dat het dan altijd ene stuk beter klinkt

mij lijkt dit een fijne autoplaat

agressief ben ik momenteel lichtelijk dus wellicht dat ik nog een half puntje bij mijn stem ga doen

Joy schreef:

Euhh...dát kan niet !!.......dát mag niet.!!...... zo mag je geen sterre geve!!

Joy schreef:
agressief ben ik momenteel lichtelijk

Moet je lekker Jesus Christ Pose opzetten... wordt je kalm van!

avatar van Nicholas123
Oh ja, Jezus Christ Pose . Zoals al eerder gezegd inderdaad het meest kontschoppende grunge-nummer ooit.

avatar van Beatlejim
Soundgarden - Badmotorfinger (1991)

Weer '91 denk aan Nevermind (Nirvana) Ten (Pearl Jam). '91 is een jaar vol verrassingen voor de Grunge. En zonder twijfel het belangrijkste jaar van de Grunge.

Soundgarden: Laat hier vind ik een hele Soundgarden horen dan Louder than Love, allemaal wat lager

Zeker niet het succesvolste album, maar ik vind het wel 't beste album.

4.5*

PriestMaiden
Jesus Christ Pose en Rusty Cage zijn echt de max.
Dit is mijn favoriet Soundgarden album samen met Superunknown.

avatar van Beatlejim
Rusty Cage & Outshined zijn mijn toppers op dit album, heb ook een Black hole sun periode gehad, maar dat is nu wel voorbij. Outshined, vind ik wel echt ''relax'' om weer eens te luistere als je snapt wat ik bedoel, zo zwaar enzo.

avatar van vin13
Hun beste plaat die ze live tot metalmoes speelden als support van Guns 'n Roses. De Faith No More-gekken waren er ook nog bij in De Kuip.
Later werden ze live gestructureerder en beter.
Jesus Christ Posse blijft een klassieker.

avatar van Beatlejim
Soundgarden vind ik echt geweldig live, ze zijn geen show''pikkies'', maar zo doen het gewoon harstikke goed, ik vind het tig keer zo goed als studio.

avatar van mchammett
Mmm, ik zie dat er een aardige verdeeldheid is mbt de zangkwaliteiten van Chris Cornell. Hij zit bij mij in de top drie van rock-zangers. (samen met Keith Caputo en Mike Patton). Vooral op dit album weet hij lekker te scheuren, terwijl zijn stem ook overeind blijft bij (latere) accoustiche opnames.
Heb Soundgarden op het einde van hun bestaan in Ahoy gezien. Wat was dat dramatisch slecht, super ongeinspireerd en ongeinteresseerd. Bassist was vooral bezig om zijn roadie gek te maken door elke keer zijn versterkertoren om te gooien.
Er zijn trouwens geruchten dat er een reunie-tour aan zit te komen. Bron: rocknieuws.nl

avatar van Ducoz
Ben nog steeds koortsachtig op zoek...

avatar van Nicholas123
Heb hem vandaag nog eens opgezet en wat heerlijk eigenlijk weer. Stiekem is dit voor mij wel de beste Soundgarden.

avatar van Mark Wilmont
Wat een vette plaat is dit, met als top nummer...Jesus Christ Pose.

avatar van Darkzone
Ik kan mij niet meer herinneren hoe en waarom ik destijds deze cd (met bonus cd) heb gekocht. Ik had toen de cd-single van Outshined gekocht nadat ik de video op tv zag. Ik was 16 en net de hardrock aan het ontdekken. Was toen ook al Pearl Jam-fan aan het worden en wist niet dat deze band ook uit Seattle kwam etc. etc.

Ik weet wel dat ik toen een briljante aankoop heb gedaan met deze cd. Moet ik maar weer eens uit de kast vissen om op te zetten. Is echt (te) lang geleden.

Ik werd weg geblazen door Jesus Christ Pose, en het geweldige Pinkpop optreden; inclusief onweer.

Is dit dezelfde zanger als die Chris Cornell die samen met Timbaland het commerciële popdeuntje Part Of Me maakte?
Dan moet er ergens iets gruwelijks fout zijn gegaan.
Vergeet al het hedendaagse werk, en omarm Badmotorfinger.
Voor mij het album van Soundgarden.
Hier klonken ze volgroeid.
Ondanks dat bands uit Seattle werden samen gebracht onder de noemer grunge, waren er wel degelijk verschillen.
Pearl Jam had meer het geluid van Free.
Nirvana duidelijk roots in punkrock.
Screaming Trees deed regelmatig aan het bluesachtige van Jim Morrisson denken.
Soundgarden heeft een beetje het Deep Purple, maar dan zonder het orgeltje.

Het concert op Pinkpop in de stromende regen paste precies bij de muziek.
De vette modderdruppels druipen van de gitaarriffs.
Wordt er nu een box op geblazen, of treffen de donderslagen uiteindelijk hun doel.
Donkere wolken boven de weide; duisternis op het podium.
Een slungelige basgitarist die zowat struikelt over zijn los gelaten schoenveters.
De duivelse Oosters getinte gitarist die een vorm van samenzwering tevoorschijn tovert uit het bewerkte stuk hout.
Ergens achter op het podium een bezeten drummer.
Vooraan de gekwelde Cornell in zijn Jesus Christ Pose.
Maar dan zonder de doornenkroon.
Rusty Case, Outshined en Jesus Christ Pose behoren tot hun beste werk.
Zeker in de live uitvoeringen.

Was de stage-dive van Eddie Vedder terecht het hoogtepunt van de dag.
Hier bewees Soundgarden dat er wel degelijk meer gaande was in Seattle.
Al hadden velen gehoopt dat Chris Cornell zich eventjes tot Pearl Jam zou voegen.
Om door de uitvoering van Hunger Strike van het Temple Of The Dog popgeschiedenis te mogen schrijven.
Het mocht helaas niet zo zijn.

avatar van trebremmit
Ik was destijds ook zwaar onder de indruk van dat optreden, wat een muzikaal geweld kwam er van die mannen, bulldozers waren het. Leuk stukje deric!

avatar van Lonesome Crow
Even een leuke anekdote:

Was er vroeger helemaal gek van, vond het echt fantastisch.

Ik meen dat het in 1992 was dat ze op Pinkpop speelden en heb dat nog op video staan.
Badmotorfinger was toen hun meest recente plaat.
Geweldig backstage interview toen tussen Jan Douwe Kroeske en Chris Cornell.
JD vroeg zich steeds maar af waarom het allemaal zo hard was en het was CC duidelijk dat hij het dus helemaal niets vond maar dat durfde JD niet te zeggen.

CC zei het dus maar rechtstreeks in de camera schreeuwend door een megafoon dat JD hun muziek helemaal niets vond.
Het moeizame interview werd vervolgd en JD probeerde een muzikale vergelijking te trekken met Jimi Hemdrix (omdat die ook uit Seatlle kwam).
Wat een vergelijking was dat ook, hij kon beter de muziek vergelijken met Black Sabbath want destijds klonk Soundgarden regelmatig als een Black Sabbath op dubbele snelheid.
CC zei dat hij muzikaal niets had opgestoken van Jimi Hendrix en eigenlijk van niemand iets had opgestoken.
Pijnlijke stiltes in het live interview, zelden zo'n interviewer voor lul zien staan.

Het ergste vond ik nog wel van Pinkpop 1992
Mag ik dat zeggen
ja, dat mag je zeggen
De aanwezigheid van Mart Smeets.
Jan Douwe had nog wel verstand van muziek, maar had liever R.E.M. op het festival gezien, maar opa Mart Smeets hoorde daar niet thuis.
Ja, ik mag dat zeggen
En ik bedoel niet organisator Jan Smeets.

Mart Smeets; de uitvinder van de eenzijdige dialoog.

avatar van Nicholas123
Dat interview met Jan Douwe Kroeske was inderdaad aardig pijnlijk. Volgens mij heeft ie later ook toegegeven dat ie dat ook een behoorlijk zwak interview vond van hem zelf.
En die geforceerde Jimi Hendrix link sloeg echt nergens op. Typisch zo iets wat zo'n ouwe hippie er bij haalt om het toch maar weer binnen zijn eigen belevingswereld te trekken. Ben verder niet heel erg bekend met JD zijn muzieksmaak dus misschien valt dat ook wel mee. Knullig was het wel.

avatar van trebremmit
Heb dat interview net even bekeken op youtube, wat een desinteresse van die Kroeske, duidelijk zijn muziek niet, hij noemt hem ook nog eens Chris Coleman.

Joy
linkje?