Soundgarden - Badmotorfinger (1991)

Label: A&M

1. Rusty Cage (4:26)
  2. Outshined (5:11)
  3. Slaves and Bulldozers (6:56)
  4. Jesus Christ Pose (5:51)
  5. Face Pollution (2:24)
  6. Somewhere (4:21)
  7. Searching with My Good Eye Closed (6:31)
  8. Room a Thousand Years Wide (4:06)
  9. Mind Riot (4:49)
  10. Drawing Flies (2:25)
  11. Holy Water (5:07)
  12. New Damage (5:40)
  13. Into the Void (Sealth) * (6:37)
  14. Girl U Want * (0:29)
  15. Stray Cat Blues * (4:46)
  16. She's a Politician * (1:48)
  17. Slaves & Bulldozers [Live] * (8:38)
Chris Cornell blijft aardig netjes.
Kroeske heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan.

avatar van Paalhaas

Whaha, plaatsvervangende schaamte alom. Wat een kansloze vragen! "Do you want to spread agression?" En dan die ongemakkelijke stilte na "But is so loud...all the time!" "Yeah, I know, can you believe it?!"

avatar van marcel2
Gaat dit nou over het slechte interview van Kroeske of over het album?

Weer eens een keertje opgezet nav de reunietoer. Blijft een ijzersterk album. Cornell qua stemgeluid, de gitaren van Tayil...

"When you stare at me,
in your Jesus Christ Pose..."

avatar van Thomzic
Stilletjes aan wint deze beul aan kracht. Een bulldozer die over je heen walst zonder mededogen, bestuurt Chris Cornell en kornuiten.

Met veel jaloezie lees ik de verhalen hier van de personen die Soundgarden hebben gezien ten tijde van deze plaat. Wat een hemelse ervaring moest dat geweest zijn om door elkaar te worden geschud tijdens Jesus Christ Pose.

Joy
the beatles, daar doet somewhere me ontzettend aan denken

dit is zon plaat die maar overend blijft staan

anno bijna 2011 nog steeds beregoed

we zetten um maar weer eens op

knap!

FightForMore
In mijn zoektocht naar het grunge genre is blijkbaar dit album absoluut het album die ik zeker moet luisteren tijdens de zoektocht. Zo gezegd, zo gedaan. Toen ik dit album begon af te spelen, herkende ik al het nummer 'Rusty Cage' vanuit de game GTA : San Andreas. Toeval of niet, maar dat was één van mijn favoriete nummers van die fictieve zender. Helaas brengen de volgende elf nummers niet hetzelfde niveau van het eerste nummers. Niet dat ze slecht zijn, maar het is een geheel ander niveau dan het eerste nummer. Deels vermakelijk, maar ook deels irriterend mijn (actieve) oren. Alweer is dit niet zo dat ik het verafschuw, maar wanneer ik het album heb uit beluisterd ben ik blij dat het er weer op zit. En daarmee bedoel ik niet dat het album vol met skippers zit, maar meer op de manier dat ik dan terug mijn oren kan rusten.

Dit album geef ik een 3,5, maar hun vierde album krijg waarschijnlijk een hoger cijfer.

Mijn eerste introductie van Soundgarden was op Pinkpop.
Na een geslaagd optreden van Pearl Jam toch wel benieuwd naar die andere act uit Seattle.
Allemaal een stuk dreigender; een satanisch ogende gitarist, een bassist met magere lange benen, struikelend over losrakende schoenveters van zijn Dr. Martens, en een woest om zich heen slaande drummer.
De meeste indruk maakte echter de zanger.
Zijn uitstraling was te vergelijken met een Jesus Christus aangemoedigd door wraakgevoelens.
Vanwege het dreigende; en al snel los barstende onweer, waren we genoodzaakt ons heil te zoeken bij de toiletten.
Vanuit een overdekte Dixie kon ik al staande op de pot nog een glimp opvangen.
Als moeraswezens probeerde een moshende menigte zich staande te houden in de glibberige modder.
Badmotorfinger was niet te vergelijken met Ten van Pearl Jam.
Qua sound was het een stuk lichter.
Alsof een commune van hippies verjaagd werd door een groep Hells Angels.
Ik kon me dan ook geen voorstelling maken van het feit dat beide bands net een emotioneel geladen samenwerking erop hadden zitten.
Temple Of The Dog lag duidelijk meer in het verlengde van Pearl Jam.
Chris Cornell openbaarde daar zijn kwetsbaarheid.
Aan dit album waagde ik me maar niet.
Iets teveel Metal.
Pas na de single Black Hole Sun met terugwerkende kracht deze beluisterd.
De logge sound sprak me toen meer aan.
Ondanks de lompigheid zat het vrij gestructureerd in elkaar.
Veel nummers hebben vanwege het herhalende thematiek een verslavende werking.
Mantra’s die zich vast kleven aan de binnenkant van je schedel.
Langzaamaan je brein binnen dringen.
Een frontman met een zeer groot muzikaal bereik.
Terwijl hij nergens echt uit de bocht vliegt.
Het beste effect behalend bij Rusty Cage, Slaves and Bulldozers en Jesus Christ Pose.
Toch zal het nooit een plaat worden die ik vaak op zet.
Zo eens per jaar passeert hij.

avatar van orbit
Vaker dan bij mij, net zoals de rest van de grunge legacy.. vrij mager genre achteraf, dat heeft alles te maken met het feit dat het vrij onoprecht was en ook behoorlijk geleend van allerlei muziekgenres die we al minstens 2 decennia kenden. Maar Soundgarden blijft één van de betere exponenten van deze stroming. Jesus Christ Pose bewijst dat al in zijn eentje.

orbit schreef:

Hoe bedoel je dat precies? Er zijn er zoveel die inmiddels het lootje hebben gelegd, volgens mij waren die wel oprecht bezig.

Verder wel eens denk ik, zeker over Jesus Christ Pose. Wat een fantastisch nummer is dat toch.

avatar van orbit
Oprechtheid is iets wat je iedere keer weer beoordeelt, achteraf vind ik dingen uit het verleden oprechter dan dingen uit het meer recentere verleden.. persoonlijke impressie, maak je geen zorgen, orbit doet geen uitspraken waar je bij moet leven, puur uitspraken waar hij zelf inmiddels bij leeft. Grunge heeft teveel overgenomen uit geleefde momenten daarvoor en bracht niet zo gek veel eigens in. Soundgarden was weliswaar een uitzondering, maar vergeleken bij de 80s was het toch redelijk magertjes. Mensen die het niet eens zijn zijn ook vaak de halsstarrige rockers die blij waren dat er weer een Ledzep-achtig geluidje langskwam.. de mensen die op een nieuw geluid zaten te wachten, wachtten tevergeefs bij de Seattle explosion.

avatar van Von Helsing
orbit schreef:

Ik wil grunge niet eens een genre noemen. In feite bestond grunge uit Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden, Alice in Chains en Stone Temple Pilots en aangevuld met bands die eigenlijk al niet meer in het geheugen zitten, zoals Hammerbox, Gruntruck en Tad.

orbit schreef:

Je kan toch ook best oprecht zijn terwijl je het muzikale verleden recyclet? Alice in Chains was bv. ook niet bepaald origineel, maar die lui stopten wel hun ziel en zaligheid in de muziek... Maar misschien bedoel jij oprechtheid op een andere manier.

avatar van orbit
Oprechtheid bestond ook uit originaliteit, Soundgarden had dat tot op zekere hoogte wel, maar het recyclen van verleden is een precaire bezigheid. Veel bandjes uit begin jaren 90 zijn daardoor bij mij compleet in de vergetelheid geraakt, terwijl ik toen muzikaal misschien wel het meest actief was. Achteraf heb je een zuiverder perspectief, en zijn bands uit de 60s en ook 80s en 00s verser en interessanter. That's all.

Als je dan het solo album Scream van Chris Cornell vergelijkt met Into The Wild van Eddie Vedder, dan verliest een Cornell het wel qua oprechtheid.
Grunge greep zeker terug naar bands uit de jaren 70; Soundgarden naar Black Sabbath; Pearl Jam naar Free.
Nirvana had weer meer met de energie van de punk, terwijl een Alice In Chains juist het Vietnam gevoel probeerde te visualiseren.
Bands die al een tijdje meedraaiden, maar weinig naamsbekendsheid hadden zoals Mudhoney, Melvins en Screaming Trees hadden iets meer een eigen geluid, maar ook zij zijn enigszins te herleiden naar Sonic Youth, Wipers, Gun Club en Hüsker Dü.

deric raven schreef:

Qua oprechtheid wel ja , Maar ook qua stemgeluid?

avatar van Zoute Popcorn
Mijn Jesus Christ Pose duurt trouwens 5:50, klopt dat?

RickStarMusic schreef:

Qua oprechtheid wel ja , Maar ook qua stemgeluid?

Natuurlijk.

deric raven schreef:

Natuurlijk.

Daar verschillen we dan in. Ik vind Chris betere zanger dan Eddie. Wat niet wegneemt dat ik naar beide graaag luister.

avatar van Edwynn
RickStarMusic schreef:
Mijn Jesus Christ Pose duurt trouwens 5:50, klopt dat?

Ja, klopt wel. De mijne duurt 5:51 zelfs.

avatar van rolandobabel
Dit album vind ik toch wel een stuk beter dan hun volgende hitalbum, rusty cage, jesus christ pose, dit is echt nog steeds erg relevant. Grunge cds zijn lastig goede van te vinden. Het klinkt al snel te ruizig, maar dit is een van de betere. Trouwens is rusty cage nog wel grunge, dit is eerder hardrock. en jesus christ pose komt dicht bij industrial...

Ach ja, al was het schlager of tiroler jodel, als het maar lekker klinkt

avatar van oceanvolta
De eerste vijf nummers zijn allemaal raak. Je wordt op een geweldige manier overdonderd. Maar vanaf Somewhere kan ik moeilijk mijn aandacht erbij houden. Niet dat het slecht is maar de impact van het begin is weg en de stem van Cornell, voor mij de kracht van hun sound, raakt mij minder. De nummers op zich zijn ook gewoon minder boeiend.
Bij Drawing Flies veer ik pas weer op. Lekkere drive heeft dat nummer.

Met name dankzij het geweldige begin, of zeg maar de eerste helft, toch nog 4 sterren.

Hoedijk
In maart 1992 zag ik Soundgarden voor de Badmotorfinger tour in Nighttown, Rotterdam. Bijna vier maanden ervoor was ik nog bij het inmiddels memorabele optreden in Paradiso van drie puberende mannen uit dezelfde woonplaats, maar zij konden niet tippen aan het niveau dit optreden.Maar eerlijk is eerlijk, Badmotorfinger haalt het niveau van Nirvana's Nevermind niet en het latere Superunknown is mijns inziens het magnum opus van de band.

avatar van orbit
Ik was daar ook, en vanaf dat moment was Soundgarden mijn favoriete grungeband.

avatar van IllumSphere
Ik ben op dit album gekomen nadat ik 'Rusty Cage' hoorde in het spel GTA : San Andreas. Nu begint dit album goed met 'Rusty Cage', maar dan kakt het in en begint het al eentonig te worden. En dat blijft zo het hele album, al vind ik 'Face Pollution' wel best ook een goed nummer.

avatar van Trismegistus
Thomzic schreef:

avatar van freakey
Trismegistus schreef:
.....Het concert in Tivoli vlak voor de grote doorbraak was inderdaad geweldig. Echt fijn dat ik daarbij aanwezig was .

Ik was daar ook... , volgende optredens toen gezien:

Saturday 21 March 1992 Soundgarden Tivoli Oudegracht Utrecht

Monday 8 June 1992 Pinkpop: Pearl Jam, Soundgarden, PJ Harvey, Lou Reed, The Cult, David Byrne, Buffalo Tom, Rowwen Hèze Megaland Landgraaf, Netherlands

Tuesday 23 June 1992 Guns N' Roses, Soundgarden, Faith No More De Kuip Rotterdam

en later nog een keer:

Saturday 9 April 1994 Soundgarden Muziekcentrum Vredenburg Utrecht, Netherlands
(maar dit kan ook 6 april zijn geweest)

(info last.fm)

avatar van WesleyX16
Ik heb ze in 1992 (Nighttown) in 1994 (geloof ik Lowlands) en in 1996 (Ahoy) gezien. Toch wel grappig om de ontwikkeling van de band te zien. Maar het laatste optreden waren de heren nog al opgefokt. En viel het concert wel tegen. Een van hen (Ik dacht dat de gitarist) maakte ruzie met het publiek. (Spugen) en Chris Cornell was, daardoor geloof ik, zwaar geïrriteerd. Niet veel later werd de band opgeheven.

Gelukkig stond ik een meter verderop. Want anders had ik die kwak in mijn gezicht gehad.

avatar van Ronald5150
Als puber was ik helemaal gek van deze muziek. Zware logge riffs, beukende drums, aggressieve bas. Het paste toen helemaal in mijn straatje. Als ik "Badmotorfinger" nu weer luister vind ik het geheel toch een stuk minder. Maar ik vermoed dat het meer met mijn smaak heeft te maken, dan met kwaliteit. Overigens vind ik Chris Cornell nog steeds een van mijn favoriete zangers in het genre, en dat bewijst hij ook op deze plaat. Dat is ook de voornaamste reden dat ik deze zo af en toe nog eens opzet. Dat en het geweldige "Outshined".

avatar van WesleyX16
Ik was ook destijds op zoek naar een harde sound. Dat kon ik zeker vinden in de grunge als Soundgarden en Nirvana. De behoefte daaraan is inmiddels helemaal verdwenen. Nou helemaal?!
Maar dit album heeft nog weinig aan waarde verloren wat mij betreft.