Pixies - Surfer Rosa (1988)

Label: 4AD

1. Bone Machine (3:03)
  2. Break My Body (2:05)
  3. Something Against You (1:47)
  4. Broken Face (1:30)
  5. Gigantic (3:54)
  6. River Euphrates (2:31)
  7. Where Is My Mind? (3:53)
  8. Cactus (2:16)
  9. Tony's Theme (1:52)
  10. Oh My Golly! (2:32)
  11. Vamos (4:20)
  12. I'm Amazed (1:42)
  13. Brick Is Red (2:01)
  14. Caribou * (3:14)
  15. Vamos * (2:53)
  16. Isla de Encanta * (1:41)
  17. Ed Is Dead * (2:30)
  18. The Holiday Song * (2:14)
  19. Nimrod's Son * (2:17)
  20. I've Been Tired * (3:00)
  21. Levitate Me * (2:37)
HammerHead schreef:
Wat een onzin zeg. Bij beide voorbeelden die je noemt zit er een wereld van verschil tussen de 2 bands.

Ik kan me er wel in vinden... Er is bv. ook veel overlap tussen de fans van Boards of Canada en Godspeed You Black Emperor! en die lijken al helemaal niet op elkaar.

avatar van orbit
Waarop baseren jullie die overlap tussen de fans eigenlijk Eigen ervaringen ofzo?
Ik kan ook wel zeggen dat de fans van marco borsato grotendeels ook op arrow rock zijn te vinden.. Lastig te controleren verder, bovendien zegt het niks komma nada over de muziek natuurlijk

Over pixies en MBV: het is beide rockmuziek en het zit enigzins in de 'alternatieve' hoek, maar dat zitten zoveel bands. Nine Inch Nails bijvoorbeeld ook, of Green Lizard.. toch betwijfel ik of deze bands veel overlappende fans hebben. Mensen (muziekliefhebbers) kiezen volgens mij gewoon hun eigen onnavolgbare paden. Dat hoop ik tenminste

avatar van avdj
Is dit album niet te koop zonder de toegevoegde, niet meer leverbare EP "Come On Pilgrim" ?

avatar van Paalhaas
Vind je Come on pilgrim zo erg dan?

avatar van timhardt
Ik he bze op Werchter 2 jaar geleden voor de eerste keer eindelijk live gezien....wat een band, wat een nummers. Mijn favo plaat all times i guess. 5*

avatar van Oldfart
De Pixies in de tijd dat “Surfer Rosa” uitkwam nooit live gezien?
Nee? Was je in slaap gesukkeld of te jong? Too Bad !!
De Pixies in de tijd dat “Surfer Rosa” uitkwam wel live gezien?
Ja? Dan ben ik klaar !!

Nee da’s niet eerlijk: opnieuw:

San Sebastian, Baskenland ergens begin jaren 90;

Het wereldbeker circuit “malibu-surfen” ( ’t echte surfen zonder zeil) was neergestreken op het strand net aan de andere kant van de stenen muur die de stad tegen de oceaan moet beschermen;
door en door gebruinde surfers met door zon en zeewater gebleekte haren probeerden de goede golf te pakken, terwijl de rest uiterst relaxed en cool toekeek.
Een opvallend goed klinkende PA schalmde muziek loei en loei hard over het kleine zandstrand tussen de rotsen;
De zon

Vredenburg Utrecht:

Van dichtbij was ze niet zo mooi als haar stem deed vermoeden
Maar haar ontspannen nervositeit ( dat bestaat ); ik smolt weg
Ze giechelde
Lachte met een ontwapenende lach; “This is a song about a superguy named Tony”
Zucht…………

Klein, soms met de rug naar het publiek, dan weer wild heen en weer bewegend alsof hij de laatste toon uit zijn grote teennagel wilde persen, wat deed dat kleine ventje daar links op het podium allemaal; waar haalde hij die sound vandaan..?

Een drumsound die ik nog nooit eerder had gehoord, ja op de plaat, en dat live”?
Zat Steve Albini misschien zelf achter de knoppen?

Hij zweette, was toen al dikker dan je gewend was van de gemiddelde “rock” artiest.
Zijn humor
Zijn eiselijke gillen en uithalen ” I got a broken face, ahah aha-ahaa”
Gedrevenheid kreeg een nieuwe lading.

avatar van freebird
Ik heb deze op 1 cd staan samen met Come on Pilgrim (zo gekocht destijds))

ja Gigantic ... en Bone Machine klasse

'n 4

Surfer Rosa is Gigantic.

Mooi bericht zeg! Krijg meteen zin om hem weer op te zetten.

Laurora
Weer een album die altijd goed blijft

In '89 voor het eerst naar pinkpop gegaan en daar verknocht geraakt aan de Pixies. pinkpop was toen nog geen meerdaags festival zoals nu, maar qua bezoekersaantallen is het wel vergelijkbaar met de huidige tijd. Het optreden dat me het meest is bijgebleven is dat van de Pixies. Ik had wel 's wat op de radio gehoord, maar dit optreden was echt te gek! Heerlijk gesprongen, de rest van het festival deed er eigenlijk niet meer toe (alhoewel Fishbone ook leuk was). In de week na het festival dit album gekocht en dat heel veel gedraaid, ook vanwege een lange zomervakantie dat jaar. Het doet me denken aan een mooie periode (eindexamen gedaan, gaan studeren), vandaar ook dat ik deze plaat altijd speciaal ben blijven vinden.

avatar van oruiz
Oldfart schreef:
De Pixies in de tijd dat “Surfer Rosa” uitkwam nooit live gezien?
Nee? Was je in slaap gesukkeld of te jong? Too Bad !!
De Pixies in de tijd dat “Surfer Rosa” uitkwam wel live gezien?
Ja? Dan ben ik klaar !!

Vredenburg Utrecht:

Van dichtbij was ze niet zo mooi als haar stem deed vermoeden
Maar haar ontspannen nervositeit ( dat bestaat ); ik smolt weg
Ze giechelde
Lachte met een ontwapenende lach; “This is a song about a superguy named Tony”
Zucht…………

Zat Steve Albini misschien zelf achter de knoppen?

Zijn humor
Zijn eiselijke gillen en uithalen ” I got a broken face, ahah aha-ahaa”
Gedrevenheid kreeg een nieuwe lading.

Surfer Rosa is Gigantic.

Ik word jaloers; was ik maar een paar jaar eerder geboren

avatar van timhardt
Ik was te jong toen, helaas. ik ben al blij dat ik ze één keer heb kunnen zien, ze waren heel erg goed!

avatar van Aion
Wat een mooi eerbetoon aan 'Surfer Rosa' hierboven. Ik zag eerst Pixies spelen (in 1987/88 in Nijmegen) en kocht toen de plaat. Wat een openbaring was dat !
Alles wat hierboven staat is waar , in mijn ogen.

EVANSHEWSON
Heb deze plaat ooit gekregen - ik denk van iemand die me niet kon uitstaan - heb ze een paar keer beluisterd, maar ik VAT deze muziek niet, moet kunnen, toch ?
Heb ze op mijn beurt weggegeven als geschenk voor iemand op een feestje waar ik ook niet graag was...

Tja, smaken verschillen, maar ben niet vatbaar voor de Pixies, dat is al gebleken, geef hier dus geen ernstige stem of quotering voor, het is gewoon mijn ding niet.
Ga nog maar eens Meddle terug opleggen, of neen, toch maar Who's Next vandaag, denk ik.

avatar van platedraaier
EVANSHEWSON schreef:

Jazeker moet dat kunnen, ik moet zeggen dat ik hetzelfde heb gehad. Jarenlang draaiden vrienden dit en ik had er niets mee. Totdat ik een paar weken geleden eens een cd van de Pixies opzette. (Bossanova) En toen vond ik het goed. Daarna Doolittle en die vond ik fantastisch.........

Deze ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb ze inmiddels allemaal, maar dit vind ik niet de beste. Misschien moet hier het kwartje ook nog vallen.

Van mij voorlopig 3,5*

djeffibrelich
als het niet was voor de film fight club en de reunie van pixies dan had ik ze nooit ontdekt.
had bij een vriend zon 2/3 jaar geleden de dvd sell out gezien en was gelijk verkocht.meteen alle albums in huis gehaald , en doolittle en bossanova waren altijd favoriet (nu nog steeds) , maar dit is gewoon net zo lekker.over 20 jaar klinkt een liedje als where is my mind nog gewoon lekker in de oren, dat is niet kapot te krijgen.

Zeker weten. Ik leerde ze ook waarderen vanwege Fight Club trouwens. Hun concert op Pinkpop 2004 vond ik best matig trouwens. Ze hadden die gitaar meer op de versterker liggen dan dat ze ermee speelden en dat is vooral op de 1e rij een kut gehoor.
Afijn geweldig album dit. 4* voor nu, omdat ik geen superfan ben, maar dit zeker een klassieker is.

Surfer Rosa is Gigantic.

Perfect opnoeming sluit me er helemaal bij aan

avatar van voskat
Van Where Is My Mind kan ik niet echt meer genieten zoals vroeger... dat nummer is voor mij kapot gemaakt door de Fight Club hype.

Nooit echt als een hype ervaren Fight Club. Als het er al een was dan was het wel een terechte. Met de perfecte afsluiting. Dus dat nummer zal altijd wel iets speciaals houden.

avatar van starsailor
Ik ook niet, vond het juiste een geweldige Pixies promo.

Sven Bersee
Nou nou nou. Er wordt hier gedaan alsof dit album een godsgeschenk is. Het is inderdaad aardig, maar geen kunstwerk (zoals albums dat wel kunnen zijn).

avatar van orbit
ThirdEyedCitizen schreef:
Nooit echt als een hype ervaren Fight Club.

Ik anders wel, maar dat is op MoMe al in geuren en kleuren te lezen

Sven Bersee schreef:

Geen kunstwerk??? Als er iets kunstzinnig is dan is het dit album wel!! Deze muziek was in mijn ogen baanbrekend en was iets wat ik nog nooit gehoord had. An inspiration for many bands to follow!!!

fastpulseboy
Sven Bersee schreef:

fastpulseboy schreef:

Dank je wel God

fastpulseboy schreef:

deze plaat is een godsgeschenk

vind ik ook, beter worden ze niet (zie mijn top 10 )

djeffibrelich
mijn liefde voor dit kunstwerk, dit godsgeschenk ,is gigantic.
jaja, a big big love.

Sven Bersee
Dankje, werk mij maar de grond in. Maar als dit een godsgeschenk is, heeft god toch echt gefaald.