Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)

Mysterieuze, voor mij in eerste instantie ongeloofwaardige, account op twitter met een link naar een verdacht echt lijkend radiohead filmpje. Volgens reacties een eventuele intro voor Burn The Witch...

Maiky schreef:

Pablo Honey scoort vooralsnog lager dan The King of Limbs. Bovendien vind ik de huidige 3,61 lang niet onaardig. Ook niet voor een album van Radiohead. Tenslotte is dit album net uit en moet het cijfer nog stabiel worden. Ik hecht er nu dus nog geen waarde aan.

Sorry met laagste cijfer bedoel ik een voorlopig en persoonlijke score. Vergelijken met Pablo Honey is moeilijker dan met de vorige 3-4 platen natuurlijk.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit alsnog een groeiertje wordt maar vrees ervoor.

avatar van Eveningguard
Nickbossie schreef:

Intressant! Misschien houden Thom en co. ons dan toch aan het lijntje...

stilletjes aan aan het groeien, vrienden!!

nicoot
Precies niet meteen een favoriet hier... Ik heb nog 'm nog maar één keer beluisterd (de 2 laatste nummers zelfs nog niet want toen was de autorit over), maar ga dit vandaag eens met koptelefoon op doen. Doet me denken aan de Kid A / Amnesiac - periode, redelijk elektronisch, en ik kan ook (zoals ik dus al zei, na een vage luisterbeurt) maar moeilijk een melodische consistentie vinden in Yorke's zang - het is precies gewoon een amalgaam aan klanken op een elektrische drumbeat-achtergrond... Logisch dat ik nu nog niet stem - ook omdat ik een 3* voor Radiohead niet over m'n hart zou krijgen, met mijn peperkoeken hart...

Servaas D.
Ik denk wel dat het tijd is voor een voorlopige stem > 4.

avatar van Cloud
Timo-otje schreef:

Ligt in de lijn van In Rainbows ? Totaal niet natuurlijk. Het ligt in de lijn van Kid A en Amnesiac.

Totaal niet in de lijn van Kid A en Amnesiac. Ligt wel degelijk in de lijn van In Rainbows maar dan experimenteler. althans dat vind ik.

avatar van oceanvolta
Ik lees hier veel reacties als: dit is meer een plaat Thom of ik mis Phil, Jonny etc. of in het verlangde van the Eraser, electronisch, waarom drumt Phil deze beat niet? etc.

Ik zou zeggen luister eens goed met koptelefoon! Er is namelijk veel minder electronisch dan je zou denken. Bijna niets. Dat is misschien wel het geniale aan deze plaat. Het klinkt op het eerste gehoor electronisch maar komt in werkelijkheid bijna volledig uit de instrumenten van Thom, Jonny, Ed, Phil en Colin. Wel met de nodige galm.

Ik vind het een sterk album die zeker nog een flink aantal luisterbeurten nodig heeft. Ik ga pas op zn vroegst over twee weken een stem uitbrengen. Ik hoor nu in ieder geval al een flink aantal mooie dingen.

twnmrs
Weer ver zijn tijd vooruit! Ik zie dit album over enkele maanden, misschien jaren pas een flinke stijging maken.
Ik ben in ieder geval helemaal content!

twnmrs
Behalve met de hoes

avatar van aerobag
na een avondje geslapen te hebben en het met mijn brakke kop vanochtend toch maar weer es op te zetten moet ik zeggen dat hij toch behoorlijk gegroeid is. In de eerste luisterbeurten vond ik toch een paar welkome uitschieters missen, maar het is toch wel een album wat je vastpakt en moeilijk loslaat. De sfeer is ook niet zo duister als ik eerst dacht, maar dat heb ik meestal met radiohead albums. In het begin klinken ze vrij donker, maar na een paar keer luisteren vind je toch altijd die stralende zon achter de wolken.
Momenteel zijn Morning mr. Magpie, Giving up the ghost, Lotus flower en Separator mijn favoriete liedjes. Codex klinkt een beetje als een slap aftrekseltje van the pyramid song eigenlijk...
4 sterren omdat het album wel weer een typisch atmosfeertje neer weet te zetten, maar ik moet nog zien of hij net zo kan groeien zoals een kid a

avatar van Hedser
Hoewel ik de electronische kant van Radiohead minder kan waarderen dan de rock kant, vind ik dit album na twee luisterbeurten zeker aangenaam. Eén van m'n favoriete Radiohead platen zal dit waarschijnlijk niet worden, maar wie weet groeit hij nog ontzettend. Een track die er echt bovenuit springt kan ik nog niet ontdekken, al moet ik zeggen dat Codex compleet langs me heen gaat. Maar misschien heeft die ook meer luisterbeurten nodig. En oja, de hoes vind ik ontzettend vet!

Na het album voor t eerst beluisterd te hebben ben ik al aardig tevreden. De meeste nummers voelen al goed, na ze met de koptelefoon beluisterd te hebben. Ik denk dat ik ze alleen nog maar mooier ga vinden na enkele luisterbeurten. En ja ook ik hoop dat er nog iets meer komt want veel nummers zijn er niet en het kan wat mij betreft nooit genoeg zijn met nieuwe Radiohead nummers. Heeft iemand de geheime boodschap uit de laatste woorden van elk nummer al ontrafeld? Of was het een grap? Ik geef eerlijk toe ik ben te lui om het uit te pluizen maar mocht iemand het wel hebben gedaan plaats het hier dan!!!

nicoot
Iemand hier die de newspaper edition besteld heeft? Moet een very nice document zijn, maar om er nu 36 flappen voor neer te tellen, als je bovendien geen platenspeler hebt... Had bijna Porcupine Tree's The Incident Special Edition aan 150 euro gekocht, maar toen was ik waarschijnlijk (gelukkig) nog nét niet zo'n groot fan. Bij Steven Wilson's volgende soloplaat durf ik me wel wagen aan een mogelijke special edition door de honderd euro als die er komt...
Enfin soit - Radiohead profileert zich weer als een unieke bron van originaliteit dezer wereld!

Servaas D.
Ik bedenk net dat - moest het waar zijn van die extra nummers - het een fascinerend concept is om als muzikant je fans wijs te maken dat ze een volledig album voorgeschoteld krijgen, terwijl dat niet zo is. Ik bedoel, luister je anders naar deze acht nummers wanneer je denkt dat ze een geheel vormen? P.S. Separator lijkt gemaakt om over te vloeien in een ander nummer... het vormt geen afsluitende noten...

De Klever
Vooral: Veel luisterplezier met onze nieuwe wazige tracks en doe de hipsters van de blogspots de groeten van ons. Lekker geloofwaardig

Rhythm & Poetry schreef:
Het lukt niet echt, dus hopelijk volstaat dit kopiëren en plakken ook:

Beste Rob,

Bedankt voor het downloaden van de nieuwe Radiohead! We stellen het altijd zeer op prijs als onze trouwe fans uit Sint-Michielsgestel en omstreken onze muziek beluisteren. Als dank voor het downloaden van onze plaat, krijg jij bonusmateriaal! Vier nieuwe nummers en één remix door niemand minder dan Flying Lotus. Let wel: slechts 10 mensen in jouw regio krijgen dit pakket opgestuurd. Veel luisterplezier met onze nieuwe wazige tracks en doe de hipsters van de blogspots de groeten van ons.

Groetjes,

Thom Yorke (Radiohead)

OMG wat heb ik jullie nu tuk zeg.

Om de een of andere reden kan ik hier niet zo mee lachen

Na een tiental luisterbeurten heb ik vervolgens In Rainbows, OK Computer en Kid A nog eens geluisterd... Dit heeft me doen besluiten mijn beoordeling te verlagen. De beste band van de wereld kan er toch niet vanuit gaan dat we met dit album genoegen nemen?

Alle voorgaande albums zijn veel gelaagder en gelikt, zowel tekstueel als melodieus. De logica in de volgorde van de tracks ontgaat me volledig. Ik mag hopen dat dit een stunt is van Radiohead en dat we (misschien nog vandaag) het echte album krijgen... Anders is dit album voor mij een grote teleurstelling.

avatar van VictorJan
Ik vind het eerlijk gezegd ook allesbehalve grappig.

avatar van OscarWilde
Is er eigenlijk als groep iets pijnlijker dan uw fans die wachten op het vervolg van uw album?

indiegator
Nickbossie schreef:

Eindelijk iemand die het door heeft.
Als dit alles is is het het slechtste Radiohead album to date.

En iedereen maar schreeuwen dat ie moet groeien.
Moet er wel wat zijn om te groeien.

Heb hem nu 6 keer beluisterd en mijn verbazing blijft groeien.
Dit kan toch niet alles zijn.

Hier komen ze bij mij niet mee weg.

Ga je ze opzoeken?

avatar van SilverGun
Gelukkig beperkt het volk dat meent dat dit nog niet de echte plaat is zich vooral tot Musicmeter.

Nickbossie schreef:
Nou Nickbossie, nadat de muziek eigenlijk pas 1 (één) dag in de openbaarheid zo'n reaktie schrijven, het gelijk tot beste band ter wereld bombarderen en in dag gelijk ANDERHALVE * eraf te halen. Je kunt er wat van! Dat maakt jou, in mijn ogen, in ieder geval totaal ongeloofwaardig en eigenlijk een beetje belachelijk!

avatar van OscarWilde
Neen hoor, het is allemaal begonnen op last.fm

De Klever schreef:
Ga je ze opzoeken?

"Gasten, hoe zit het? Ga je nog iets uitbrengen, of hebben jullie zoiets van: we laten ze lekker verder forumanalyseren alsof dat leuk is?" Maar hé, stel nu. Stel nu dat ze wachten om nog nummers uit te brengen. Is dit ge-anticipeer dan niet fantastisch?

indiegator
Ad Brouwers schreef:

Is iedereen die al gestemd heeft niet een beetje belachelijk???

Servaas D. schreef:

Ja joh. Niks mis mee. Met het nieuwe album is ook niet veel mis. Zal hem nog vaak draaien.

Ad Brouwers schreef:

Ik ben al jaren van mening dat Radiohead de beste band is van de wereld op dit moment, dat heeft helemaal niks met dit album te maken. Ik ben alleen van mening dat dit album gewoon als geheel heel erg onderdoet voor de overige (geniale) werken van Radiohead.

In eerste instantie was ik van mening dat dit album net zo'n album was (Radioheadhysterie) . Dat het op me in moest werken. Maar nadat ik weer eens ben vergelijken met oudere albums ben ik tot de conclusie gekomen dat dit album echt zwaar onderdoet voor de rest. Dat is mijn persoonlijke mening, die ik mag geven op deze site. Het is dus een beetje overdreven om mij als persoon om deze mening belachelijk te noemen!

avatar van Don Cappuccino
Wat keken er toch zoveel mensen uit naar het nieuwe album van Radiohead. Het was al bekend dat het album dit jaar zou uitkomen maar ineens werd er op 14 februari bekend gemaakt dat het nieuwe album op zaterdag te downloaden is op hun website. En toen was er opeens op vrijdag al het album.

Iets wat ik erg gaaf vind is dat de journalisten hem niet eerder hebben gehoord. Je hebt heel vaak dat je enorm benieuwd bent naar een album en dat je een review leest terwijl het album pas een maand later uitkomt. Nu is dat niet het geval.

Het nieuwe album begint met Bloom wat gelijk een enorme verrassing is. Dit klinkt net alsof Aphex Twin Thom Yorke als gastartiest vroeg om een nummer in te zingen. Morning Mr. Magpie klinkt ook heerlijk met zijn zenuwachtige drumritme en gitaar. Het is duidelijk dat Thom Yorke een hele grote rol heeft op dit album en dat vind ik helemaal niet erg.

Little by Little is echt de eerste positieve uitschieter en ook het eerste nummer waar ik echt gitaar op hoorde. Als je het album via de koptelefoon luistert hoor je wel genoeg gitaar, maar dat zit flink verborgen onder de galm. Je kan niet echt akoestische drums horen, ik denk dat Phillip Selway alles op elektronische drums heeft ingespeeld, er zitten af en toe geweldige ritmes tussen.

Feral is misschien wel het interessantste en creatiefste nummer van het album. Hier wordt de stem van Thom Yorke als een instrument gebruikt en dat klinkt als een geweldig eindresultaat. Wel een nummer wat je een aantal keer moet draaien voordat je het waardeert.

Lotus Flower heb je misschien al gehoord en gezien op ons blog. Hier heeft de bas een grote rol en toch is het het minst opvallende nummer op het album, niet dat het slecht is, integendeel. Gewoon een mooi sfeervol nummer.

Codex, het enige nummer wat piano en daardoor gaan mensen het vergelijken met Pyramid Song terwijl het daar compleet niet op lijkt. Zang blijft heel spaarzaam en het is echt enorm mooi. Geluiden van vogels hoor je daarna en hoor je hele aparte zang van Yorke en een akoestische gitaar en dat klinkt heel mooi. Het nummer Give Up the Ghost is begonnen, misschien wel het mooiste nummer van het album.

Separator. Die drums klinken eerlijk gezegd als de drummachine die op een heel oud keyboard zit die wij thuis hebben, een beetje goedkoop dus. Maar de zang is weer geweldig en daar onder zit ook weer zang, geweldig! En het nummer eindigt niet echt, dus misschien komt er wel een vervolg.

Gewoon weer een heel goed album van Radiohead, weer vrij experimenteel wat helemaal niet erg is aangezien het ook saai wordt als je heel de tijd hetzelfde album maakt. Pas over een jaar weet ik of ik deze bij de beste albums van de band schaar.