Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van SilverGun
Ad Brouwers schreef:

Is iedereen die al gestemd heeft niet een beetje belachelijk???

Misschien ben je zelf een beetje traag van begrip Kan hier na vijf luisterbeurten zonder twijfel vier glitters op plakken met nog kans op een halfje verhoging.

Nickbossie schreef:

Eindelijk iemand die het door heeft.
Als dit alles is is het het slechtste Radiohead album to date.

En iedereen maar schreeuwen dat ie moet groeien.
Moet er wel wat zijn om te groeien.

Heb hem nu 6 keer beluisterd en mijn verbazing blijft groeien.
Dit kan toch niet alles zijn.

Hier komen ze bij mij niet mee weg.

Heb het al eerder gezegd maar ik sluit me hier volledig bij aan. Ben aan de 4e luisterbeurt bezig , het is wel wat beter geworden dan de 1e luisterbeurt maar loop en nog steeds niet warm van. Lotus Flower en Saperator vind ik wel hele goede tracks maar de rest is middelmaat. Dit komt inderdaad niet in de buurt van Ok Computer en In Rainbows. Vind dit ook het slechtste album van hun tot nu toe(op Pablo Honey na dan). Alsof ze hun inspiratie verloren zijn?

Aaaah, littlebylittle .. genius? ja! hmm lotusflower ooh Seperator! En wat zit de sfeer er meteen geweldig in met het strakke bloom achja, teleurstellend is deze plaat totaal niet, de beste muziek die sinds 2007 is uitgebracht. En vergelijken met oudere radiohead albums? nee doe ik niet aan, wil alleen zeggen dat het een geweldige opvolger van het wat langere In rainbows die het wat mij betreft erg sterke individuele tracks had maar daardoor minder een geheel vormde.

indiegator
Silvergun schreef:

Pas maar op dat je binnekort niet 2 en een halfje moet verlagen

avatar van Eveningguard

Ja onbegrijpelijk he ?

indiegator
Mensen die dit album even goed vinden als In Rainbows

avatar van Tegid.mzk
Weet iemand nog wat de betekenis was van die Chinese/Japanse tweet van Radiohead van een paar dagen terug?

avatar van Timo-otje
Kom niet verder dan 3,5 * vrees ik. Snap echt niet waarom sommigen mensen hier 5 * voor geven. Komt niet eens in de buurt van The Bends , Ok Computer , Kid A , en In Rainbows. Maarja er komt toch binnenkort het echte album he . Ben daar nog steeds heilig van overtuigd.

ja heeeeel raar.

1,5
SSS
Tegid.mzk schreef:

Ik meen iets van: ''Vrijdag brengen we de b-side uit, het echte album komt later pas. Het spijt ons ontzettend als we een andere illusie hebben gewekt.''

avatar van Pronk
Wat een verassing toch dat het album een dag eerder kwam dan gepland!
moest toch eerst wel even in dit album komen maar ik vind het steeds beter worden
ik krijg nu zelfs kippenvel bij lotus flower

avatar van corn1holio1
Ik vind de CD eigenlijk goed aansluiten bij de bonustracks van IR...

Laat ik allereerst mijn serieuze twijfels uiten over het gerucht dat er een tweede, ofwel "echt", album zit aan te komen. Dit album voelt af en ook de volgorde van de nummers voelt logisch. (Alleen al hoe Codex overgaat in Give Up The Ghost is fenomenaal!) Al het gezeik over ordernummers en andere aanwijzingen daargelaten, zijn er ook mensen die denken dat "If you think this is over, then you're wrong" in Seperator zou moeten duiden op een tweeluik.
Mensen, denk even na, waarom zou je in je muziek willen verwijzen naar zoiets? Om vervolgens, als dit lied na enkele jaren begint te ademen, telkens geconfronteerd te worden met het feit dat TKOL uit 2 albums bestond? Jullie vergeten dat er in een lied (ook in Seperator) een bepaald thema aanwezig is, en dit is heus niet het "verwijzen naar een tweede album" is. Luister eerst naar de rest van de lyrics en trek dan je conclusies.

Als er al werk in de pijplijn zit zal dit denk ik op een Kid A - Amnesiac manier gebeuren. Jaartje wachten dus.
Aan alle mensen die hunkeren naar een eventueel "echt" album dat vandaag, dan wel in de nabije toekomst, zou moeten uitkomen, wil ik vragen bewust te worden van de parel die al voor hun neus ligt.

Want een parel, dat is The King Of Limbs wel. Althans vooralsnog vooral de tweede helft van de 8.

Bloom vat me nog niet zo. Ik kan er nog niks zinnigs over zeggen. Alleen dat ik het piano loopje uit de eerste 5 seconde gruwlijk mooi vind en het jammer is dat dit zo'n kort leven beschoren is. Ik heb ergens gelezen dat iemand zei dat het album als het ware ontwaakt met bloom. Dat is nog de beste omschrijving. Wel het minste lied van het album.
Morning Mr Magpie is zuiver, in al haar zenuwachtigheid. Little By Little vindt ik vervolgens ook weer een stuk minder. Maar deze vereist net als Bloom misschien meer tijd.
Met Feral wordt er een genialiteit ingezet die tot het eind wordt vastgehouden.
Wat een onwaarschijnlijk mooie experimentele plaat, welke als geen ander een sfeer weet neer te zetten. De bewerkte loop van Yorke's stem op 0:41 wekte een vervreemd gevoel bij me op. Het lijkt uit een niet bestaande moderne remake van Close Encounters Of The Third Kind te komen; het geluid van de zojuist gelande UFO die wil communiceren.
Lotus Flower is uitermate sexy. Zou zomaar op In Rainbows kunnen staan. Vind het eigenlijk het enige nummer dat niet vernieuwend is en waar je een Radiohead hoort wat je gewend bent.
Codex en het daar onwaarschijnlijk mooi op volgend Give Up The Ghost vormen wat mij betreft samen het hoogtepunt van het album. Ze zijn gedrenkt in schoonheid.
Seperator is het, prachtig naar zijn hoogtepunt toewerkend, dromerig slot van dit album.

Nog nooit zo snel na de release een Radiohead album kunnen waarderen.
Vraag me af wat dit in de toekomst gaat brengen.

avatar van van elst
geen meesterwerk, maar een prima plaatje. Ik begrijp de ophef niet.

avatar van aerobag
haha, tis eigenlijk wel grappig, want zoals t nu gaat met dit album, zo vergaat het de meeste radiohead albums. Ze slaan een nieuwe richting in, waarbij ze wat vaste fans tegen de schenen schoppen, andere fans weer laten verbazen en nieuwe fans aantrekken. Kid A en Hail to the Thief waren ook albums waarvan veel mensen in het begin niet zo goed wisten wat ze er mee moesten, maar later zijn er nog genoeg mensen die deze albums als radiohead's beste benoemen. Nu wil ik nog niet zeggen dat King of Limbs hetzelfde staat te wachten, maar ze vergaat het radiohead albums meestal wel en als ik overal zo de kritieken lees, lijkt het ook wel die kant op te gaan.
Er valt echter niet te ontkennen dat het een groeiplaat is en dat er genoeg potentieel is om tot de favoriet van mensen te behoren

avatar van Joren999
Hmm, hij bevalt bij de tweede keer luisteren al beter dan de eerste keer.

avatar van musicboy2602
Klinkt prachtig en sfeervol. Op een Radiohead-manier. Alvast een kleine verklaring van het teleurstellende stemgemiddelde:
-Radiohead-platen moeten groeien
-De plaat is nog geen dag uit
-Het is weer ontoegankelijker dan de vorige
-Er waren torenhoge verwachtingen
Dit kan mij er echter niet van weerhouden na de laatste noten van Seperator sine dubio de 4,5*-knop in gebruik te nemen!

Music-Master
Ik zie toch ook veel amerikanen schrijven en zeggen dat 't meer op een solo plaat van Thom Yorke lijkt inplaats van een Radiohead plaat.

avatar van Tegid.mzk
Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dat hele idee van een tweede album onzin is. Deze knakker is ook op Last FM van die geruchten aan het verspreiden: Last_RichFM’s Music Profile – Users at Last.fm laat dat nou net die gast zijn die al voor de release de nieuwe Sufjan Stevens in bezit had (en daar van alles over te melden had) en na de release in één keer niet meer te vinden was op Last FM.

WJW
Het enige nadeel wat bij mij denk ik zal blijven is de korte duur van het album. Ik begin verder de nummers al wat meer te waarderen maar voor ik er helemaal in zit, is het alweer afgelopen. Ik wil een dikke drie kwartier meegenomen worden, niet krap 37 minuten.

khonnor
Nickbossie schreef:

Eindelijk iemand die het door heeft.
Als dit alles is is het het slechtste Radiohead album to date.

En iedereen maar schreeuwen dat ie moet groeien.
Moet er wel wat zijn om te groeien.

Heb hem nu 6 keer beluisterd en mijn verbazing blijft groeien.
Dit kan toch niet alles zijn.

Hier komen ze bij mij niet mee weg.

ik denk dat thom en co nu echt in hun broek aan het schijten zijn van de schrik

één of andere puberende fanboy die hun nieuwste album niet geweldig vindt.... boohoohoohoo

bij mij groeit er wel iets bij het beluisteren van deze plaat... de spreekwoordelijke st***e is niet veraf bij het beluisteren van deze heerlijk geproduceerde plaat met onvoorstelbaar veel laagjes en raakgemikte samples... alleen had ie net twee nummertjes langer mogen duren.

PS ik zie net dat je de twee laatste eptjes van smashing pumpkins een 5je geeft? d'oh!!! jij vindt deze 4-track probeersels van een verloren gelopen en omhooggevallen en zelfverklaard genie dat moeite heeft om dankzij zijn onmetelijke ego ook maar één persoon langer dan een jaar in zijn band te houden en dat al jaren geen relevante noot meer op plaat heeft gekakt dus beter dan deze nieuwe radiohead? gekkerd, jij lekker blozende gekkerd....

khonnor schreef:

ik denk dat thom en co nu echt in hun broek aan het schijten zijn van de schrik

Ik vind jouw manier van redeneren zo onvolwassen. Daarnaast is je schrijfstijl dermate irritant dat je moeilijk serieus bent te nemen. Nickbossie vindt de plaat niet goed, deal with it.

Music-Master
Steeds als je na een nummer van TKOFL het nummer 'Homesick Alien' draait hoor je toch echt wel kwalitetis verschil.De nummers van OK C en Kid A zitten vele maler beter in elkaar.

WJW
Ik durf eigenlijk geen drie sterren te geven omdat ik dan toegeef dat ik teleurgesteld ben.

halfje omhoog met de luisterbeurt geven de nummers wel meer prijs, maar ik twijfel of het uiteindelijk een klassieker zal worden. Time will tell

khonnor
WJW schreef:

soites, 't ging dus over een berichtje van indiegator... grappig trouwens dat je mijn reactie onvolwassen noemt. is net de bedoeling: kwestie van er een beetje bij te horen. het aantal puberale ontgoochelde berichtjes van ontgoochelde fanboys die het plaatje te kort, niet instant genoeg of te experimenteel vinden is hier immers niet meer bij te houden.

radiohead zegt met deze plaat simpelweg fuck you naar de pers, de verwachtingen van het publiek en de ganse blogosfeer. ze doen simpelweg hun eigen zin, hun eigen goesting... en zo zouden er meer bands moeten zijn: in plaats van elkaar achterna te lopen misschien een beetje een eigen smoelwerk kweken. ze hebben de plaat gemaakt die ze zelf willen horen, niet de plaat die de buitenwereld wilt horen. en nogmaals, te horen aan de quasi geniale productie hebben ze er verdekkes heel veel tijd in gestoken.

tenslotte: grappig dat de meeste ontgoochelde berichtjes komen van mensen die vooral de radiohead van the bends en ok computer kunnen smaken en voorts houden van gladde fm-prepared rock genre coldplay, starsailor, keane en anderen... of de typische jaren 90 alternatieve rock genre pearl jam, pumpkins, oasis, rage against the machine, tool.... tja, bewijst eigenlijk een beetje mijn stelling

avatar van Paalhaas
*gaat er eens lekker voor zitten*

avatar van Arrie
Flink de bezem erdoorheen gehaald.

avatar van niels94
Ik heb dit album nu aan flink wat luisterbeurten onderworpen. Het groeit behoorlijk, zoals ik gehoopt had. Ga nog geen cijfer geven maar zal minstens een 4 worden. Het voelt een beetje aan als een kruising tussen Kid A en In Rainbows met wat meer electronics. Mij bevalt het dus zeer, ik kan me voor een behoorlijk deel in Don Cappuchino's review vinden.

Mocht er meer materiaal komen, dan zou ik daar natuurlijk blij mee zijn, hoe meer van Radiohead hoe beter, daarnaast zou het ook een superstunt zijn, maar met dit album ben ik allang dik tevreden.