Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van kaztor
Thuurke schreef:
8 nummers in 3.5 jaar en meer kwam er niet uit. Dit is ca. 2.5 nummers per jaar.

Domme uitspraak.
De heren hebben aan verscheidene projecten gewerkt en gaan weloverwogen aan het werk, heb ik het idee. Daar is niets mis mee. Alleen bij Tool gaat dat 'een album per vijf jaar'-stramien me tegen staan, vooral omdat MJK de fans lijkt te treiteren met z'n volslagen irrelevante side-projects.

avatar van LittleBox
Te vroeg voor een stem. Na eerste luisterbeurt: wel even wennen. Thom Yorke zet voort wat hij met Eraser heeft ingezet en ik moest ook meteen aan Massive Attack denken. Ja, dat zou ook een gaaf samenwerkingsproject zijn!

avatar van bonothecat
Ik luister dit album nu voor de 5e keer denk ik. En ben nu de nummers 1 voor 1 een cijfer aan het geven, en dan zijn het toch eigenlijk allemaal maar 3 sterren nummers. Dus de 3,5* voor het album is misschien wat aan de hoge kant. Lastig album tot nu toe.

avatar van meneer
Nou, hij staat nu op, ben aan het luisteren.. Zal ws pas over een -tigtal luisterbeurten echt kunnen recenseren.. Dat is het mooie van Radiohead. Heb je de tijd voor nodig.. !!

Las hier ook ergens over bereiken niveau Talk Talk ( laatste 2 cd's ) / Marc Hollis...

" Out of everyones league, both bands... both singers... "

Ach, Marc Hollis... als je dat niveau van zijn laatste werk bereikt kan je beter stoppen.. kan niet beter.. !!! ( En dat deed hij dus ook !! ).

Maar goed, nu verder luisteren, wordt weer een mooie aankomende periode, dat hoor ik nu al, veel te ontdekken...

avatar van xrockerx
meneer schreef:

" Out of everyones league, both bands... both singers... "

nou ik vind radiohead wel in die league betreft kwaliteit aan het komen...

pff die laughing stock en spirit of eden (en mark's solo plaat) zijn me ook ff een potje briljant

Klink verrassend goed, na pas één keer te hebben beluisterd, dus definitief ga ik 'm nog niet beoordelen, maar dat deze gaat groeien, staat voor mij vast. 3.5* is dus maar een "voorschotje"!

avatar van Erikpol
bonothecat schreef:

Een Radiohead album heeft tijd nodig

Music-Master
Oke dit album is nu samen met 'Pablo Honey' 't slechts beoordeelde Radiohead album.

avatar van mattman
Weer totaal iets anders qua sfeer toch weer.

Eén ding stel ik nu al vast: nog nooit heeft de stem van Thom zo fantastisch geklonken als op dit album. Prachtig.

Music-Master schreef:
Dat zegt helemaal niks, wat dat betreft ben ik het volledig met Erikpol eens. Deze gaat groeien.

avatar van Zoute Popcorn
Tot nu toe daalt ie alleen maar , maar oke, met Radiohead weet je het maar nooit! Of ie boven zijn voorlopers uit gaat stijgen, betwijfel ik

avatar van Gloeilamp
Music-Master schreef:

Vind dat je dat nog niet kan beoordelen, deze is pas gister uitgelekt, Dus geef het ten minste een beetje de tijd.
wat mij betreft doet dat deze plaat goed, hij wordt steeds beter!

avatar van Eveningguard
Ik zie dat Kid A ook op slechts 3,65 sterren begon. Die is ook alleen maar gegroeid.

avatar van WJW
WJW
Shangri-la schreef:

Ik probeer te zeggen dat Radiohead in de ogen van de fanatieke fans geen kwaad kan doen. Oke ze hebben twee fantastische albums gemaak (the bends en o.k. computer) en in rainbows valt ook nog wel mee maar voor de rest vind ik het pretentieuze rommel.

Ik begrijp dat je denkt dat Radiohead in de ogen van fanatieke fans weinig kwaad kan doen. Dit is natuurlijk een vorm van cognitieve dissonantie die vaker voorkomt (Applefans e.g.). Maar om dan albums als Kid A, Hail to the thief en Amnesiac af te doen als pretentieuze rommel? Wat zouden de pretenties van Radiohead zijn dan? Of is het gewoon een term die lekker bekt maar verder eigenlijk weinig zegt?

Smaken verschillen, maar je kunt iets minder goed vinden of het kan je stijl niet zijn. Maar het af doen als pretentieuze rommel lijkt mij makkelijk én een beetje flauw.

avatar van Castle
Een Radiohead album is vaak net als kaas, wijn en bier. Het kost tijd om te rijpen.

avatar van frankieman
Gek genoeg zijn het juist van alle Radiohead albums juist The Bend. Ok Computer en IR die het meest bij mij hebben moeten groeien. Op Kid A en Amnesiac was ik meteen verliefd, alsook op TKOL.

Het valt mij op dat veel (zeker de échte) liefhebbers van een groep de tijd nemen een album op zich in laten werken. En dat geldt niet alleen voor Radiohead, maar ook andere groepen/muzikanten. Terwijl er altijd mensen na de eerste keer "al skippend" klaar staan om hun vernietigende of negatieve mening klaar staan. Een fenomeen, dat je nu éénmaal niet uit kunt bannen. Ook niet MuMe. Misschien willen diegenen laten weten dat ze er nog zijn en "iets" te zeggen hebben. Tenslotte: Ik ben niet eens een die-hard Radiohead fan, maar een liefhebber, die vind dat ze hun sporen in de popmuziek erg hebben verdiend. En dit album deugt, zonder in discussie te gaan treden welke cd van hen de beste is. Dat is allemaal zó subjectief!

Music-Master
'Lotus Flower' is briljant.

avatar van Eveningguard
En ja hoor hij staat in al in de eerste top 10.

avatar van Near
Ik zag het clipje van Lotus Flower (vreselijk clipje overigens), en, zoals steeds werden mijn (steeds weer) veel te hoge verwachtingen (iets in mij hoopt elke keer opnieuw dat radiohead mijn ongelijk gaat aantonen - wat mij betreft vallen ze namelijk niet op in het peloton; waar alle heisa vandaan komt is me dus tot op heden een raadsel) met de grond gelijk gemaakt. Zelfde kritiek als op praktisch elk radiohead-nummer: zeer fijn, die weelderige, tot in de puntjes uitgewerkte sound, maar wat moet je er als luisteraar mee als een goed nummer ontbreekt? Je mag een aap hullen in juwelen en satijn, 't blijft een aap.

Om maar te zeggen: Radiohead kan misschien beter wat meer tijd stoppen in het schrijven van degelijke songs, in plaats van met een half afgewerkte prul de studio in te trekken om die dan tot in het absurde aan te kleden met allerlei geluidjes en bliepjes.
Ik ga het album zeker nog eens volledig beluisteren, maar ik vrees voor mijn oortjes.

Music-Master
Ik wil 't niet graag toegeven maar vooruit:Bloom is ook goed.

avatar van bram1610
Mag ik even zeggen dat ik de albumhoes verdacht lelijk vind? Alsof ze voor het eerst een cd uitbrengen... Weet iemand misschien het idee hierachter waardoor ik hem misschien wel kan waarderen?
Over de muziek heb ik trouwens nog geen oordeel, heb het album nog niet gekocht

avatar van Zoute Popcorn
Vind het juist een onwijs vette hoes!

Castle schreef:

Maar voor een deftig rijpingsproces heb je kwaliteit nodig, en daar schiet de helft van de plaat tekort. 50% Radiohead/ 50% Yorke solo, laagste score voor een Radiohead plaat en bijlange niet zo "groeibaar" als In Rainbows die ik ook moeilijk luisteren vond de eerste maal maar waar wel duidelijk potentieel in was te merken.
k Vrees dat nog eens een tiental luisterbeurten niet veel verandering zal brengen, jammer.

avatar van Maiky
hondslak schreef:
laagste score voor een Radiohead plaat

Pablo Honey scoort vooralsnog lager dan The King of Limbs. Bovendien vind ik de huidige 3,61 lang niet onaardig. Ook niet voor een album van Radiohead. Tenslotte is dit album net uit en moet het cijfer nog stabiel worden. Ik hecht er nu dus nog geen waarde aan.

UnknownPleasure
Ik zit hier te dansen in mijn stoel zeg.
om bij codex even mijn sigaret op te steken die betekenisvol dooft door mijn zee van tranen.

haha, maar serieus... tot nu toe ervaar ik het als een prachtig album.
Ik hoop nergens op ; ik ben al zeer blij met deze nummers en de lengte van de plaat is echt niet te kort, maar ik heb toch het gevoel dat er ergens meer nummers verscholen en nog te ontdekken zijn.

ik begin nog niet met stemmen.

1,5
SSS
Marko schreef:
Eén of andere singer-songwriter die blogt voor The Guardian heeft het volgende getweet.

Been told by a person close to the Radiohead project to keep an eye on YouTube tomorrow for "some amazing stuff" – whatever that means...

Hopen maar dat het geen gebazel is.

Dat had ik gisterenavond ook gelezen, maar er is vandaag nog geen nieuwe video op Radiohead's youtube kanaal.

avatar van Yamato
Ik heb een beetje het gevoel dat veel mensen dit album maar al te graag tegen vinden vallen. Ik was ook niet direct overweldigd maar na slechts vier luisterbeurten merk ik al dat ik de plaat beter ben gaan vinden. Het album ligt qua sound sterk in de lijn van In Rainbows maar incorporeert ook elementen uit eerder werk en het solowerk van Yorke. Ik ben er zeker over te spreken. Het is misschien minder vernieuwend dan ik had verwacht en/of gehoopt maar ik vind het een goed album dat prettig is om naar te luisteren. Het zou mij ook zeker niet verbazen als het album alleen maar beter lijkt te worden.

avatar van Eveningguard
Toen ik amper een jaar gelden Radiohead ontdekte d.m.v. In Rainbows was ik behoorlijk verkocht. Niet voor niets is die plaat nog altijd mijn meest gedraaide cd ooit. Dezelfde kwaliteit kon ik terug vinden in OK Computer en later ook in The Bends. Net toen het leek of ik een beetje Radiohead-moe werd kwam er een nieuwe plaat uit. Jammie!

Opener 'Bloom' is een prettig elektronisch soepje met fijne geluidjes en een goed zingende Yorke. Doet me een beetje denken aan Packed Like Sardines in a Crushd Tin Box, maar dan extremer. 'Morning Mr Magpie' is van een heel ander kaliber. Muzikaal een stuk minder intressant dan de opener, maar tekstueel gezien dan wel weer wat sterker. 'Little By Little' is wat minder elektronisch en wat meer Radiohead. Vind het een beetje erg veel op Go To Sleep van HTTT lijken. Jammer maar helaas, maar 'Feral' is niets meer dan een filler. Ik vind het niet kunnen op een album met acht tracks. Deze band moet niet denken dat we zomaar alles van ze aannemen. Tot nu toe ging dat goed, maar uiteindelijk gaan ze hier toch op hun plaat.

Gelukkig ben ik over de tweede helft van het album wat meer te spreken. 'Lotus Flower' is een heerlijk catchy nummer met tof gebruik van elektronica. Behoorlijk dansbaar ook. En dan komen we aan bij het mooiste nummer van deze plaat. Het enige nummer wat zich mag aansluiten bij Karma Police, Reckoner en You And Whose Army? 'Codex' begint met een wondermooi piano riedeltje, en zodra Thom zijn eerste zinnetjes zingt zijn de tranen moeilijk te bedwingen. Echt geweldig goed. In 'Give Up The Ghost' is er eindelijk een gitaartje te horen. Een verademing als je het mij vraagt. Mooi nummertje, maar geen meesterwerk. 'Seperator' is een goede afsluiter. Mooie tekst, fraaie geluidjes en misschien een verborgen boodschap?

Radiohead is echt een band die vaak wil vernieuwen, maar met The King of Limbs is dat ze niet gelukt. Het solo project van Yorke ken ik niet, maar ik hoor hier amper het andeel van de andere bandleden in. Daarnaast is de eerste helft van de plaat gewoon ondermaats. De tweede helft is gelukkig stukken beter...

Maar echt bij de leurven pakken doet het niet.

avatar van Timo-otje
Yamato schreef:

Ligt in de lijn van In Rainbows ? Totaal niet natuurlijk. Het ligt in de lijn van Kid A en Amnesiac.