Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van jellecomicgek72
Hmmm.... Jammer! 3,98 had een veel betere score geweest!

Misterfool
Geen verkeerd album dit hoor: al vind ik de laaste drie nummers weinig beklijvend. De albumopener, maar vooral morning Mr. Magpie zijn daarentegen wel top

Goed album dat zeker, maar vindt dat het album niet elk moment even sterk is, mr magpie als geheel nummer.. little by little begint goed, maar kakt wat in en give up the ghost bij vlagen wat saaiigs hebben. Geen grote minpunten maargoed geen 5* sterren waard. 4,5 dan maar

avatar van Eveningguard
Daar heb je alsnog behoorlijk wat kritiek voor.

Morning mr magpie en give up the ghost zijn beide als laatste gegroeid en allesbehalve slecht.. Maargoed even de tracks langsgaan: #1 4,5 - #2 3,5 - #3 4,0 - #4 4,5 - #5 4,0 - #6 4,0 - #7 3,5 - #8 - 4,75 .. als je de nummers los zou nemen zou het rondt de 4,0 uitkomen. Maar als een album echt een geheel is zoals ik dat hier ervaar doe je het tekort om nummer voor nummer te beoordelen.

Bloom en Seperator nu duidelijk mijn favorieten, gevolgd door Feral.

avatar van Ziggy007
Ik vind het nummer Give up the Ghost er op het werk van Travis lijken (althans de zanglijn).

Specifiek op het nummer the last laugh of laughter, alleen komt hij bij Travis los en bij Radiohead zit je telkens te wachten.

Ziggy007 schreef:

Ik zit niet te wachten, want ik ken "the last laugh of laughter" niet.

Ik vind dit wel een mooi album, met een aantal hoogte- (in het tweede gedeelte) en dieptepunten (in het eerste gedeelte). Momenteel kan ik er niet meer dan 3,5 ster voor geven, maar het zal me niets verbazen als dit album over een aantal jaren gerekend wordt tot het beste van de jaren 10. Iets naar waarde schatten is nu eenmaal niet besteed aan tijdgenoten...

avatar van Svendra
Als Radiohead je favoriete band is, zijn de verwachtingen hoog. Wordt het een overrompelende ervaring zoals bij Kid A? Of een toegankelijker maar meesterlijk album zoals In Rainbows?

De start is prima. Bloom heeft een eigenzinnig ritme dat doet denken aan een intercity op oude rails. Psychedelische trompetklanken in het tweede deel. Dit is de Radiohead waarvan ik houd.

Morning Mr. Magpie geeft een dipje. Zeker niet slecht, maar voor mijn gevoel een iets te gemakkelijk nummer.

Gelukkig is daar Little by Little, waarop de gitaren meer van zich doen spreken. Duistere baslijn, spannend duet tussen gitaar en zang, wending halverwege. Een juweeltje, het mooiste nummer van het album.

De sfeer blijft er goed in met het experimentele Feral. Goede test voor de lage tonen weergave.

Na tientallen luisterbeurten moet ik zeggen dat Lotus Flower de zwakste schakel is. Vijf minuten gebeurt er eigenlijk niet zo veel. Yorke bedient zich vooral van zijn kopstem (waar ik niet kapot van ben) en tot overmaat van ramp staat dat mallotige dansje op mijn netvlies gebrand.

Het is terecht dat Codex op deze site goed wordt gewaardeerd. Wonderschoon, die meerstemmige blazersklanken halverwege.

Give up the Ghost komt langzaam op gang, wordt steeds gelaagder en daardoor spannend.

Over Separator had ik in eerste instantie twijfels - het lijkt nogal basic - maar het is intussen uitgegroeid tot een fijne afsluiter.

Conclusie: The King of Limbs is geen meesterwerk geworden maar bevat genoeg moois om van het album te houden.

Svendra schreef:
...en tot overmaat van ramp staat dat mallotige dansje op mijn netvlies gebrand.

Sta mij toe om nieuwe beelden op je netvlies te plaatsen: klik.

Geweldig nummer trouwens.....Lotus Flower dus.

avatar van Eveningguard
Het is trouwens Lotus Flower, om even te mierenneuken.

Terechte insectencopulatie. Aangepast.

Chameleon Day schreef:
Sta mij toe om nieuwe beelden op je netvlies te plaatsen: klik.
Ja kijk, bij die muziek is de choreografie perfect.

Svendra schreef:
Ja kijk, bij die muziek is de choreografie perfect.

En als u blieft, de "Yorke-dans" is ook met een andere muzikale begeleiding te dansen: klik.

Hier is de choreografie minder passend, vind ik.

1,5
SSS
De Radioheads wisten het natuurlijk állang, dit kon niet álles zijn in ruim 3 jaar tijd, en ze krijgen gelijk! Ik heb twee wallpapers gevonden voor de Lotus Flower single, weet alleen niet of ze al gepost zijn.

hier en hier

avatar van OscarWilde
Uhm?

Ligt het aan mij, of zien we alleen een getekende Thom Yorke uit de Lotus Flower clip, met daarbij 'grappige' ("The Egyptian") bijschriften?

Ik zie niks wat op nieuwe nummers of een Lotus Flower single zou duiden...

avatar van Mjuman
Net voor de derde keer gedraaid en dat had ik beter niet kunnen doen, wat een verdrietige bleekschetenmuziek voor de vrijdagmiddag.

'k lees regelmatig commentaren bij één van mijn fave albums (i.e. Closer) dat mensen er depressief van worden.

Nou van deze neuzel-miezel muziek word ik gansch iebel - iig op den vrijdagmiddag. Gauw maar Kanye West draaien - da's beter voor mijn mood en mijn hormonen

SSS schreef:

hier en hier

Ik weet niet wat je denkt dat dit bewijst, maar, zoals al opgemerkt, dit zijn gewoon danspasjes van Thom met beschrijving. Duidt verder helemaal nergens op.

avatar van Chameleon Day
Ach Mju, de fles moet gewoon open - en dat mag ook op vrijdagmiddag na vijven.

avatar van Mjuman
Chameleon Day schreef:
Ach Mju, de fles moet gewoon open - en dat mag ook op vrijdagmiddag na vijven.

Hier pas na 18:30 als 'k aan het fornuis ga staan. Te vroeg beginnen tast culinaire creativiteit aan.

Maar ik snap dus echt niet wat hier zo goed aan is. Die stem van Thom Yorke alleen al kan aardig op m'n zenuwen werken.

En dat van Kanye West klopt niet - 'k draai nu Lola Kite - en da's eigenlijk prima muziek om te bierelieren.

avatar van reptile71
niels94 schreef:

Ik denk dat dat de grap ook moet zijn. Hij heeft het ook niet over muziek toch? De extra's zijn de wallpapers.

avatar van rien
Het idee van een 2e cd zou natuurlijk niet onaardig wezen.. Enigzins ook wel slim om het gedeeld uit te brengen zodat ieder album even veel aandacht krijgt. Zelf staat deze hier al non-stop aan. Heb vorige week 3 albums gekocht waarvan The King of Lims een is en eerlijk gezegt komen die andere gewoon (nog) niet aan bod. Er valt zo veel te ontdekken in dit album.. Ben er nog lang niet op uitgekeken ofja, uitgeluisterd

reptile71 schreef:

Oooooh

1,5
SSS
reptile71 schreef:

Niels legt het wel perfect uit, dat hij het té serieus neemt en de grap mist zal te maken hebben met fan-syndroom?

avatar van niels94
Nee, dat heeft ermee te maken dat ik niet snapte dat het een grap was

avatar van Zoute Popcorn
Zelf ben ik totaal geen Radiohead-fan...ondanks dat. MOEST ik het nieuwe album gewoon proberen! Van horen zeggen schijnt dit hun minste sinds Pablo Honey te zijn, wat natuurlijk ook maar per persoon verschilt.

Maarja, ff to the point:

De eerste 5 nummers pakken mij TOTAAL niet!...Tot Codex komt, een prachtige ballad.
Gevolgt door Give up the Ghost, persoonlijk vind ik dat echt het beste nummer van het album een van ongelofelijke klasse! Het slotakkoort Separator maar er zeker weten ook wezen, kortom.
Een album wat niet in mijn straatje past, maar waarvan de laatste 3 nummers wel erg goed zijn! Ik geef (tot nog toe) geen stem, wie weet komt dat later nog

avatar van Darkzone
Wanneer gaat Radiohead weer eens ECHTE muziek maken, zoals ze deden tot OK Computer? Echte rocksongs. De muziek die ze sindsdien maken is zo ongelofelijk nerveus, neurotisch en koud. Ik noem het geeneens muziek meer eigenlijk.

En dan de videoclip van Lotus Flower! Wat bezield Thom Yorke om er als een soort studentikoze intellectueel met zijn handen in zijn zakken heen en weer te bewegen. Alleen de dwngbuis ontbreekt nog.

Ooit een van de beste rockbands op aarde, nu niet meer dan een lachertje IMO. Heb ze al lang geleden opgegeven en toch hoop ik elke keer weer dat ze iets goeds uitbrengen, iets dat mij weer positief verrast.

Darkzone schreef:

Dus als ze geen rocksongs maken is het geen echte muziek?

avatar van AOVV
Plus, ik vind de laatste drie songs op deze plaat eigenlijk allesbehalve koud..