Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
toxief schreef:
Ondertussen ben ik de plaat op random beginnen afspelen, en dan vind ik ze eigenlijk beter.
Kan ook gewoon aan de verandering liggen.
Maar ik heb toch heel de tijd het gevoel dat het een verzameling van nummers is geworden.

Gek he, als je ze random afspeelt.

De beste plaat van Radiohead sinds OK Computer!!!!!!!!!!!!!

avatar van Eveningguard
Waarom? Leg eens uit.

avatar van DirkM
Jammer dat je bij 'Statistieken' nog niet zo'n mooi lijngrafiekje kan zien van het verloop van het stemgemiddelde van TKOL. Ik denk dat de score wel ongeveer zijn dieptepunt bereikt heeft. Vanaf nu gaat ie weer stijgen. Opportunistisch als ik ben: op naar de 4*! Het is tenslotte een Radiohead-album.

avatar van aerogp1
Pfff, ik heb zojuist maar een krappe voldoende gestemd, to be done with it zeg maar.

Ik start 'The Bends' of 'OK Computer' wel gewoon in, mocht ik weer eens in de stemming zijn voor Radiohead.

Het experimentele gefröbl staat me deze keer tegen, misschien word ik gewoon een ouwe lul, maar dat zij dan zo.

avatar van bloempje24
Het blijft opvallend dat dit meer een Yorke album is in plaats van een album van een volwaardige band.
Zie ook, voor de liefhebber, de vroege opnames die al jaren oud zijn...

Morning Mr Magpie
YouTube - Radiohead - Morning m'lord (Good Morning Mr. Magpie) [12]

Give up the ghost
YouTube - thom yorke - cambridge, 25.feb.2010 - give up the ghost

Seperator
YouTube - thom yorke - cambridge, 25.feb.2010 - separator (aka mouse dog bird)

Lotus Flower
YouTube - Thom Yorke Flea - Lotus Flower - Orpheum Theatre, Los Angeles, CA 10/05/09 Night 2

Yorke kan net zo goed solo concerten gaan geven voor TKOL.

avatar van RensZ
Ik vind het nog steeds vreemd dat een nieuw Radiohead album, na zoveel jaren wachten, voor een groot gedeelte uit oudere nummers bestaat in plaats van nieuw werk.

Dikkop
Dat was toch met In Rainbows ook zo voor een stuk?
Nude is geschreven in 1997. Reckoner hadden ze al eens laten horen in 2001 en is later nog eens onder de vorm van Feeling Pulled Apart by Horses uitgebracht.

Bovendien merk ik dat je echt wel in the mood moet zijn om dit album leuk te vinden.

Dikkop schreef:
Dat was toch met In Rainbows ook zo voor een stuk?

Feeling Pulled Apart by Horses / The Hollow Earth is door Yorke op solo-basis uitgebracht.
Eerstgenoemde heeft trouwens niets te maken met Reckoner, maar werd om een of andere reden (ook op youtube) verward.

Dit bevestigd dus helaas wel dat een TKOL 2 er niet in zal zitten...

Dikkop
Ja? Het wordt dan niet alleen op youtube verward. Vrijwel overal wordt dat gedacht. Zelf Pitchfork heeft het vermeld.

avatar van Timo-otje
Tuurlijk komt er een deel 2(ik denk zelfs meerdere delen). Ze hebben ook geen interviews gegeven of gezegd dat dit het was, geen tour aangekondigd en ze spraken steeds van een revolutionaire release methode. Als het hierbij zou blijven zou dit min of meer hetzelfde zijn als de release van In Rainbows. Tevens kan ik me niet voorstellen dat Radiohead 3,5 jaar doet over dit werk. Plus ze hebben nog zoveel onuitgebrachte songs. Ook hebben ze de geruchten over meerdere delen nooit ontkend. Er zijn gewoon te veel hints die op meerdere delen wijzen. Weet het bijna zeker.

avatar van Tegid.mzk
Dus als er niet nadrukkelijk gezegd wordt dat dit het is, is het logisch dat er nog meer delen komen? Het zou goed kunnen dat er meer komt, maar dat argument vind ik niet echt ergens op slaan.

bloempje24 schreef:
Zie ook, voor de liefhebber, de vroege opnames die al jaren oud zijn...

Leuk om die opnames eens te zien. Had een deel al wel gezien, maar nog niet de tijd genomen om alles te luisteren.
Yorke is toch gewoon de songschrijver van Radiohead, op zich toch niet zo gek dat hij sommige van de nummers solo al heeft gespeeld? Het is in ieder geval zo dat het raamwerk van de nummers van Yorke komt en dat ze daar dan als band aan gaan sleutelen met Nigel Godrich.

avatar van Timo-otje
Tegid.mzk schreef:

Nee , dat is niet logisch inderdaad. Maar toen In Rainbows uitkwam , gaf Radiohead interviews over hun manier van het releasen van het album en waarom ze hiervoor gekozen hadden en toen hebben ze ook een tour gepland. Tot nu toe hebben we niets gehoord van de band over het album. Tevens had Radiohead na al die geruchten toch wel ontkend dat er niet meer was als dat zo zou zijn.

avatar van Tegid.mzk
Het is wel opvallend dat er niet veel interviews en dergelijke zijn. Daar heb je gelijk in. Alleen denk ik niet dat Radiohead op de geruchten van een tweede deel in zou gaan. Maar wie weet...

Timo-otje schreef:

Zelf verwacht ik dat de 'newspaper edition' een soort van artwork is voor een stuk of 4 ep's. Je krijgt dan een flink boek waarbij op sommige pagina's alles al kant en klaar is, op het cdtje zelf na. Een 'leuke' manier om de die hard fan over te halen om ook alvast de overige cd's te pre-orderen (tenzij die al meegekocht zijn voor de 37 euro). In deze hypothese zou TKOL de eerste zijn van bijvoorbeeld 4 ep's.

Een andere 'revolutionaire' manier van een cd uitbrengen kan ik mij niet voorstellen. Het zou natuurlijk geweldig zijn als Radiohead het lef zou hebben om een dvd bij te voegen met daarbij de bouwstenen van nummers (dus de zang zin voor zin apart, de loops apart, de melodieen apart, etc). Dit samengevoegd met een progje waardoor iedere luisteraar zijn eigen nummers kan opbouwen vanuit de bouwstenen. Ik denk dat zoiets echt revolutionair zou zijn, maar uiteraard veel te ver gezocht voor TKOL.

avatar van niels94
Ik heb deze zojuist nog eens helemaal beluisterd sinds een flinke tijd en ik ga weer terug naar de 4,5* die dit album echt verdient. Geen zwak moment, puur genieten.

avatar van Smartass
DirkM schreef:

Volgens mij is dat precies de reden dat dit album (vooral in het begin) hoog scoort. Mensen stemmen hoog omdat het Radiohead is, niet omdat ze het nou zo'n geweldig mooi album vinden.
Maar dat is mijn bescheiden mening.

avatar van Eveningguard
En eigenlijk gewoon de waarheid. Pas later gaan ze echt goed luisteren.

avatar van aerogp1
Eveningguard schreef:
En eigenlijk gewoon de waarheid. Pas later gaan ze echt goed luisteren.

Precies, 3* here we come

Smartass schreef:
Maar dat is mijn bescheiden mening.

Goed punt, je maakt je naam wel waar We gaan het zien. Mijn hypothese is dat The King of Limbs bij een deel van de luisteraars nog wel gaat groeien, maar gewoon wat tijd nodig heeft. Uiteraard geldt dat niet voor iedereen en vinden sommigen TKOL simpelweg niet zo bijzonder.

avatar van Tegid.mzk
Mijn hypothese is dat mensen langer hun best doen om het mooi te gaan vinden, omdat het Radiohead is.

avatar van jasper1991
Radiohead heeft ook wel enig krediet opgebouwd door de jaren heen mag je toch wel stellen?

avatar van niels94
Tegid.mzk schreef:

Klopt. Toch één van mijn favoriete bands, is het raar dat ik die wat tijd geef, zeker sinds ik uit eerdere ervaringen weet dat het kwartje vaak pas later valt bij deze band? Bleek nog te kloppen ook, dus ik doe het de volgende keer vrolijk weer.

avatar van rien
Tegid.mzk schreef:

DE mannen staan er om bekend muziek te maken wat bij vele moet groeien. Tuurlijk ga je het extra aandacht geven.. Je betaalt er toch voor? Zonde om een album aan de kant te zetten waar je voor betaald hebt omdat het in het eerste (of meerdere) gehoor niet goed klinkt. Ik doe het met bijna elk album, ongeacht de artiest.

avatar van Tegid.mzk
De beste artiesten moet je vaker horen. Het is ook niet erg dat je je best ervoor doet. Ik ben alleen bang dat het weleens geforceerd wordt. Ook Radiohead kan weleens wat minder legendarisch werk maken.

credits of niet, ene plaat is niet per definitie ook ok vanwege die credits

wat mij betreft, in het begin dacht ik, mm, vreemde plaat, lastig beoordelen, later dacht ik, nondeju, das toch wel ene hele dikke plaat, en een week verder den ik, hij is ok, maar niet meer dan dat

avatar van rien
Tegid.mzk schreef:

Uit de score hier op MuMe blijkt ook dat dit een minder legendarische plaat is
Verder kan je best gelijk hebben hoor, maar het lijkt mij een beetje ver gezocht dat mensen hoog gaan stemmen alleen omdat het Radiohead is.