Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
indiegator
bloempje24 schreef:

Een "love it or hate it" plaat met veel 1* en veel 5* scoort gemiddeld ook wat lager, dus dat hoeft zeker niet zo te zijn. Veel erger is een grijzenmuizenplaat die iedereen middelmatig vindt.

Maar dit zijn pas de B-kantjes, he. Zaterdag is het volle maan en komt de A-kant als download vrij.

De A kant.

Yeah, right

avatar van corn1holio1
Hehe, blijven hopen, je weet maar nooit

Ik weet het nog altijd niet zo goed met dit album. Ik moet echt wel in de stemming zijn om hiervan te kunnen genieten.

1 ding ben ik al wel uit: ik hou meer van het iets meer rockgetinte radiohead als van deze kant van Radiohead. Wat echter niet wegneemt dat ze dit ook zeer goed doen, en dat ik niet zou willen dat ze hiermee stoppen. De variatie tussen de verschillende albums, met toch constant een zeer hoge kwaliteit, dat is niet iedereen weggelegd. Daarom denk ik ook dat Radiohead een van mijn 5 favoriete bands is.

avatar van sierrra
SSS schreef:
Ter aanvulling; Als dit album goed was geweest dan had de correctie omlaag niet ontstaan.

Ik vond het vanaf de eerste luisterbeurt al niets, ik ben geen Electronic fan is met dit album wel gebleken. Ik neem trouwens wel aan dat men stemt op basis van wat ze ervan vonden, niet op basis van stemgemiddelde, dan moet er bij jouw nog 0,5 af en bij mij nog 1,5 bij omdat het dichtbij de 3,5 staat... onzin natuurlijk!

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat veel stemmen wel degelijk worden beïnvloed door het stemgemiddelde. Hoe vaak lees je niet dat bij een album dat hier op MM hoog wordt gewaardeerd er veel tijd en moeite wordt geïnvesteerd om dat album dan zelf ook (zogenaamd) leuk te gaan vinden. Natuurlijk kan een album groeien en je pas later echt gaan aanspreken, maar met de voorkennis van het stemgemiddelde in het achterhoofd houd ik vaak de twijfel of er wel helemaal objectief wordt gewaardeerd.
Tevens vind ik veel Radioheadalbums groeiers. Daarmee wil ik zeggen dat ik bij de eerste luisterbeurt meestal de wenkbrauwen frons en iets heb van wat moet ik hier nu weer mee. Amnesiac bijvoorbeeld vond ik in het begin niet zo een bijster goed album. Een correctie omhoog vind ik bij Radiohead dan ook veel reëler dan een correctie omlaag. Dat er nu wel een correctie omlaag plaatsvind geeft aan dat veel mensen hebben gestemd op status van Radiohead en niet op dit album individueel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit album de eerste keer beter vond klinken dan een aantal draaibeurten later. Daarvoor zit er teveel "diepte" in de nummers die tijd nodig heeft om ontdekt te worden.

schizodeclown schreef:
Als ik een song maak doe ik dat in een halve dag en dat klinkt dan niet slecht al zeg ik het zelf, maar goed dat is dan wel met 1 gitaar, dat is heel anders dan met meerdere tracks in elkaar zetten.
Maar het is vooral 1 ding wat je zegt Malle: tijd. Als je er maar genoeg tijd aan besteed kan je wel met iets komen(of het nou goed is of slecht, hangt ook af van smaak).

zet maar wat op joeptoep, benieuwd of je dit niveau weet te halen in 1 middag

anders gezegd, je denkt er wel erg makkelijk over

nu vind ik 3,5 jaar wel veel voor een karig album als dit, magoed, de heren hoeven niet zo nodig meer

avatar van schizodeclown
Ja en dan zou ik zeker op jouw mening moeten afgaan zeker, met je 4* voor blink 182

Om een beter niveau als een laten we zeggen Give Up The Ghost te hebben moet ik nog wat beter technisch gitaar kunnen spelen, maar de basiskwaliteiten heb ik wel hoor, maar goed ik moet gewoon meer lessen en dan komt het wel goed, dus nog een jaar of twee geduld.
En nee ik spreek mezelf niet tegen als ik zeg dat ik wel een song kan maken want het klinkt nogal basis maar wel ok.

bladiebla, daar zullen we het maar bij houden

btw, argumenten mbt stemmen snijden per definitie geen hout

(overigens mede de oorzaak dat ik niet meer stem, vroeg of laat staat er altijd wel ene maloot op die dat als argumentatie aanhaalt)

amen

back tot the album, mondjesmaat gedraaid afgelopen weken, en ik denk dat dat een goeie beslissing is om het te blijven waarderen en niet stuk te draaien

nochtans vind ik dit meer een b-kantjes plaat

avatar van schizodeclown
Als je je stemmen al weghaalt omdat je bang bent voor kritiek neem ik je al helemaal niet meer serieus, toon eens wat ruggegraat man.

ik heb geen stem weggehaald en angst voor kritiek heb ik ook niet

verder vind ik het hele stemgebeuren noppes bijdragen aan wat dan ook, en dus stem ik niet meer

iemands stem gebruiken als argument om eea bij te zetten slaat uiteraard nergens op

ik heb geen stem weggehaald en angst voor kritiek heb ik ook niet

Moet ik wel bij zeggen dat je naar mijn mening pas moet stemmen als je ook echt een mening hebt over een album. Ik heb bijvoorbeeld niet gestemd op TKOL, want ik vind niet dat ik een gefundeerde stem kan geven. Daarvoor heb ik het album te weinig geluisterd.

avatar van corn1holio1
schizodeclown schreef:

Laat mij dan zeker iets weten, dan word ik je uitgever, en gegarandeerd rijk!

Malle schreef:

Je hebt gelijk, dat was niet netjes van mijn kant, mijn gemeende excuus daarvoor.

corn1holio1 schreef:

Laat mij dan zeker iets weten, dan word ik je uitgever, en gegarandeerd rijk!

Haha helaas zijn het niet meer de jaren 90 he, dus echt veel zal je niet aan me verdienen
Trouwens, als ik eenmaal zover ben met mijn muziek geef ik het gratis weg (dit vanwege me geloof, dan ben ik teveel bezig in de muziekbiz dus kan ik niet veel tijd meer aan me geloof besteden, en dat is me belangrijker dan een muziekcarriere).

avatar van WJW
WJW
Mijn waardering gaat (voorlopig) omlaag. Elk nummer op dit album heeft Radiohead wel in een andere en/of betere variant op haar vorige cd's staan.

Ach, er komt vast een moment dat 'The king of limbs' keihard binnenkomt. Tot die tijd: drie sterren.

Slow schreef:

Het hele stemgebeuren draagt welzeker ergens aan bij. Natuurlijk zijn er vragen te stellen bij de onafhankelijkheid van gebruikers in hun stemgedrag, maar over het algemeen geven de stemmen toch een aardige indicatie van hoe een album gewaardeerd wordt. Zeker naarmate er meer gestemd word op een album..

Voor mij persoonlijk totaal onbelangrijk hoe anderen een plaat beoordelen

Wat ik van een plaat vind, is het enige wat telt, al het andere is bijzaak zoniet futiel te noemen

Of ga je anders stemmen als je ziet wat anderen stemmen? mag hopen van niet

Of ga je anders stemmen als je ziet wat anderen stemmen? mag hopen van niet

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik laat me überhaupt zo weinig mogelijk beïnvloeden als het gaat om het waarderen van album.
Ik gebruik onder andere MusicMeter juist ook om er achter te komen of muziek die ik (nog) niet ken de moeite waard kan zijn. En dan is het wel van belang hoe een album door anderen gewaardeerd wordt. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik muziek nooit uitsluit op basis van een lage waardering op MuMe.

Stemmen van andere, gelijkgestemde, users zijn voor mij juist *de* manier om muziek te ontdekken. Alleen daarom zou iedereen gewoon moeten stemmen. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten.

sierrra schreef:

Ik vind juist dat er een gebrek aan "diepte" inzit, daarom heb ik mijn stem verlaagd. Na veelvuldig draaien ging ik de plaat juist minder vinden. Dat heeft verder niets met de status van Radiohead of wat dan ook te maken. Dit 'overkomt' me ook bij minder bekende bands, dat de enthousiasme omtrent muziek wegebt en je je waardering wat terugschroeft. Dit is echt niet zulke 'moeilijke' muziek als je regelmatig een plaat van Four Tet of Flying Lotus draait.

schizodeclown schreef:
Het lijkt me wat als ze nou eens gewoon een hele jaar door alleen maar opnemen en albums maken, waarom doen bands dat toch nooit?

Er is nu een nieuwe plaat van Thom Yorke, Burial en Four Tet (zie artiestenpagina). Helaas in beperkte oplage en alweer uitverkocht.

Ego is een geweldig nummer in ieder geval.

avatar van hawkins
Uitverkocht niet hoor, komt morgen bij verschillende distro's binnen, Boomkat oa. Wel opletten inderdaad, want die zal de deur uit vliegen.

avatar van Deren Bliksem

Voor mij persoonlijk totaal onbelangrijk hoe anderen een plaat beoordelen

ik vind het bij muziek geweldig om mijn horizon wat te verbreden en als ik bijvoorbeeld users zie die qua smaak in mijn straatje vallen en albums hoog beoordelen die ik nog nooit heb geluisterd, heb ik daar zeker oren naar.

Dat is voor mij de meerwaarde van een stem.

avatar van AOVV
Voor veel mensen is dit het album van 2011, en zal geen enkele plaat dit nog gaan overtreffen dit jaar, al is het nog maar maart. Radiohead is waarschijnlijk de populairste band op deze site, en wereldwijd staat ie toch ook zeker ergens bovenaan. Persoonlijk ben ik geen gigantische fan van Radiohead, dat wil zeggen, ik volg ze niet op de voet, maar ik kan ze wel meer dan waarderen. Zo zijn ‘The Bends’ en ‘OK Computer’ toch wel twee mijlpalen in de muziekgeschiedenis, volgestouwd met juweeltjes als ‘Paranoid Android’, ‘Street Spirit’ en ‘Karma Police’. Na ‘OK Computer’ zijn ze een andere weg ingeslagen, met het experimentele ‘Kid A’, steeds meer naar de elektronische kant van de muziek. En met ‘The King Of Limbs’ is dat niet anders; het klinkt helemaal niet meer zoals in de beginjaren. Beetje spijtig misschien, maar ik vind het toch prijzenswaardig dat Radiohead koppig een geheel eigen koers blijft varen.

De plaat telt 8 nummers, goed voor een kleine 40 minuten. Velen vonden dit genoeg materiaal om te gaan speculeren op een tweede deel, dat dan later dit jaar zou moeten uitgebracht worden. Allemaal goed en wel, ik zou er zeker niet rouwig om zijn, maar voorlopig geloof ik daar niet al te veel van. Ik heb momenteel genoeg aan deze plaat, die ik na de eerste beluistering nog geen voldoende zou gegeven hebben.

Inmiddels is ie al flink gegroeid, en komt hij zelfs in aanmerking voor 4 sterren. Vooral de laatste drie songs wisten me reeds van bij het begin te bekoren (‘Codex’ is een prachtig, warm nummer), en de waardering voor de resterende nummers groeit gestaag. ‘Bloom’ is in ieder geval een gepaste opener, op z’n geheel eigen manier toch wel spannend, en ‘Morning Mr. Magpie’ is broeierig, terwijl de zang me een beetje aan die van Bono doet denken (vreemd, vreemd). Gitaarwerk is duidelijk wel terug te vinden op deze plaat, je moet er misschien wel een tijdje naar zoeken. ‘Little By Little’ is daar een treffend voorbeeld van; op het eerste gehoor een standaard elektronisch nummer, maar het wordt met de luisterbeurt spannender, de gitaar lijkt wel een rafelige sliert uit Morricone’s werk. In het midden van het nummer doet het me zelfs vaag denken aan ‘Paranoid Android’ nu!

‘Feral’ is een tussendoortje, van het soort dat er altijd wel in gaat, maar dat nooit op je lijstje zou belanden mocht iemand je vragen wat je favoriete tussendoortjes zijn. Zwakste nummer op de plaat, maar dat wil nog niet zeggen dat dit een zwak nummer is. Een beetje een aanmodderend nummer, dat wel. Ongetwijfeld zijn er mensen die hier heel wat meer in horen dan ik, maar goed. ‘Lotus Flower’ is een nummer dat stilaan uit z’n groeifase komt gekropen, en nu toch helemaal open bloeit. Het is vooral dankzij de zang van Yorke, die minder ijl klinkt als vroeger, maar toch nog altijd erg straf is. Bovendien is dit tekstueel ook vrij goed, al vind ik het moeilijk om me op de teksten te concentreren bij dit album.

‘Codex’ vind ik het mooiste nummer op de hele plaat. Die piano klinkt zo warm, en biedt eens wat tegengewicht voor de elektronica. Als ik eerlijk moet zijn, hoor ik Radiohead veel liever bezig op deze manier. De stem van Yorke past gewoonweg veel beter bij dit soort nummers. Kippenvelmoment van de plaat voor mij. ‘Give Up The Ghost’ zet de trend die met ‘Codex’ is ingezet een beetje voort, al speelt hier akoestische gitaar een zekere rol. Wederom een erg fraai nummer, dat me niet zelden weet mee te voeren naar dromenland. Met open ogen, welteverstaan. Afsluiter ‘Separator’ heeft in vergelijking met bijvoorbeeld ‘Lotus Flower’ de tegenovergestelde weg afgelegd; aanvankelijk één van mijn favorieten, nu toch net dat ietsje minder beklijvend. Al bij al een degelijk slotnummer.

Radiohead toont met dit album toch nog altijd relevant te zijn, en ik zie hen in de toekomst nog wel eens een echte topplaat maken. Of het nog ooit even baanbrekend zal zijn als vroeger, valt te betwijfelen, maar deze plaat geeft me een goed gevoel; Radiohead is still standing.

3,5 sterren

moet bekennen dat dit inmiddels wel mijn meest gedraaide radiohead is

de plaat heeft gewoon iets

ik heb ene gevoel van, meer meer, ik wil meer van dit, dus zet ik hem nog eens op

wat het mist imo is kracht in de zin van, het blijft wel prikkelen maar nergens ene uitbarsting, ene climax, tegelijkertijd staat het wel bol van de spanning imo

vreemde maar aantrekkelijke plaat

(nude had zo op deze kunnen staan btw)

avatar van Chronos85
Misschien moet je voortaan een beetje letten op punten, hoofdletters, volzinnen. Dat staat allemaal wat netter en overtuigender.

avatar van jellylips
Ik vind deze nieuwe Radiohead zonder meer wat je kunt noemen een 'tegenvaller'. Ik was razend benieuwd wat er zou komen na In Rainbows (net als iedereen, denk ik). In Rainbows is in mijn ogen de meest 'gerealiseerde' plaat van Radiohead. Misschien niet de beste, maar echt helemaal 'af'.

Ik heb The King of Limbs nu denk ik 25x gehoord, en ik vind dat meer dan voldoende om een goed oordeel te kunnen vellen. Een vriend van me heeft 'm 15 keer gehoord, en dan krijgt ie nog van mensen te horen dat 'ie 'm NOG vaker moet gaan luisteren om 'm te waarderen. Ik vind dat ook onzin, en waarom hebben we met Radiohead ineens wél de aandacht en het geduld om alles te willen doorgronden? Dat is een ander verhaal, misschien wat voor op het forum.

Dan het positieve, het is gewoon een GOEDE plaat! Het is meer Radiohead, en daar wordt ik eigenlijk altijd wel blij van. Over het geheel moet ik zeggen dat het de allerbeste achtergrondmuziek is die Radiohead had kunnen maken. Ik mis intensiteit en waanzinnige songs, dat is het vooral. Dat er weinig gitaarwerk te horen is kan me niet schelen. Ik ben zelf gitarist en kick ontzettend op Greenwood's manische gitaarwerk, maar RH heeft al zo goed bewezen dat ze zonder gitaren net zo magistraal kunnen zijn.

Beste tracks: 1 - 3 (volgen elkaar supergoed op), Lotus Flower en Codex. Vooral de laatste twee kunnen wat mij betreft zich meten met het betere RH werk. De laatste twee tracks vind ik niet interessant genoeg, ze hadden de plaat van mij anders mogen afmaken.
Feral... wtf? Ligt het aan mij of is dat gewoon ECHT een saaie track? Ik hoor sommige lui roepen dat ze dat het beste nummer van de plaat vinden. Gaaaaat het niet?

indiegator
It’s Friday...It’s almost weekend...It’s a full moon.

Op zaterdag 19 maart zal de maan het dichtst bij de Aarde staan sinds 1993, het jaar waarin de eerste Radiohead plaat verscheen. Pablo Honey
Morgen is het niet alleen volle maan maar ook nog eens Super maan ofwel Perigeum. Om 19.10 precies zal het dan zowel Perigeum als volle maan zijn waarbij aarde, maan en zon precies op één lijn staan.

Het perigeum van 19 maart wordt de meest bijzondere van zijn voorgangers. Op dat moment zal de maan 'amper' 356.577 km van de Aarde verwijderd zijn. Sommige onder ons zien dit als een verschijning die aardbevingen, stormen etc. teweeg brengt.

Sommigen zien dit als een verschijning die het 2e deel van TKOL zal betekenen. Met 8 als chinese geluksnummer in hun achterhoofd zullen zij morgen al hunkerend de hele dag achter hun computer zitten, wachtend op een teken van Yorke en co.
We zullen het zien…

De maan kent vele schijngestalten. Volle maan is de enige gestalte van de maan die geen schijn is.
Separator. “If you think this is over then you’re wrong”

Verder discussie over de schrijfwijze van Malle verwijderd. Het is inderdaad wel zo handig je berichten leesbaar te presenteren (dus iig hoofdletters en punten), als je wilt dat ze gelezen worden, maar daar hoeven we hier geen paginalange discussie over te voeren.

@Indiegator: morgen wordt *de* dag!

avatar van wisselstroom
Waarom zouden eventuele nieuwe tracks juist morgen gereleased worden? Heeft Radiohead enige aanleidingen tot speculaties hiertoe gegeven?

avatar van Chameleon Day
Nee, maar dat willen wj graag geloven. Hoop doet leven!

avatar van rien
Inmiddels een paar weken verder en grappig om te zien dat het eerste deel mij veel meer bevalt dan het tweede terwijl dit eerst andersom was.
Album is nog steeds niet uit mijn playlist te slaan... afwisselend met het laatste album van Flying Lotus.
Vergelijken met andere RH albums doe ik zoiezo niet. Elk album staat zo goed als op zichzelf, zo ook TKOL.
Bloom is echt van mijn minst tot mijn meest favoriete plaat van het album geworden,
Mocht er meer komen dan is het altijd welkom en anders ben ik meer dan tevreden over TKOL.

Mijn stem blijft staan.

avatar van toxief
Bloom was, is en blijft voor mij het allerbeste nummer. De eerste keer dat ik TKOL beluisterde sloeg de rest van het album tegen, aangezien Bloom de eerste track is...

Ondertussen ben ik de plaat op random beginnen afspelen, en dan vind ik ze eigenlijk beter.
Kan ook gewoon aan de verandering liggen.
Maar ik heb toch heel de tijd het gevoel dat het een verzameling van nummers is geworden. Niet iets waar ze jaren aan gewerkt hebben. Een beetje zoals 'Com Lag'.

Ik denk dat ze deze keer de A-kant niet gaan uitbrengen. Van mij mogen ze.

avatar van Tegid.mzk
De maan is zo vol als een pannenkoek, maar geen deel twee van TKOL. Pokkenband! Oplichters zijn het.

Ik ga lekker op de nieuwe Spinvis zitten wachten.