Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
Heeft het album voor jou die emotionele extra dan nog niet aangezien je nu al 5* stemt?

Dat is bij mij echt het grote gemis hier: ik vind de nummers allemaal goed tot zeer goed en sowieso interessant luistervoer (als je let op de details (bv. de bas in Bloom of de trompetten in Codex) al helemaal), maar de emotionele connectie blijft uit.

Ik noemde gisteren sommige nummers wat saai, maar ik kan me goed voorstellen dat ik ze op een ander moment weer helemaal prachtig vind. Het is maar net in welke stemming je bent. Eigenlijk blijft alleen Bloom een constante voor mij, want die vind ik altijd geweldig. Maar mijn andere favorieten wisselen per luisterbeurt.

avatar van Eveningguard
Nou herman, je hebt de spijker om z'n kop geslagen. Dat is nou net wat ik mis: de enotie die Radiohead zo bijzonder maakt. Dat horen we vooral terug in OK Computer en In Rainbows. Hier is dat een groot gemis.

avatar van niels94
2011 zou het jaar worden dat er een nieuwe Radiohead uit zou komen. Eén van mijn favoriete bands, dus ik keek er al reikhalzend naar uit voor er ook maar íets over een releasedatum bekend was. Toen ineens, zomaar uit het niets op de dag na de grammy's, was er de aankondiging: een nieuwe Radiohead! Binnen een week! Ik was uiteraard zeer benieuwd.

Toen was het zo ver, een dag eerder dan was aangekondigd, het nieuwe album, The King of Limbs, was te beluisteren. Ik wist niet zo goed wat ik er van moest denken en vond er niet echt veel aan aan het begin. Maar wat wil je, het is Radiohead. Voor al hun albums heb ik flink mijn tijd moeten nemen, dus voor deze was ik dat ook van plan.

De reacties waren toch vrij negatief voor een Radiohead album. Ook ik was aan het hele begin lichtelijk teleurgesteld. Maar na een tijdje begon dit album toch te groeien. Aan het begin leek het één langdradige elektronische brij, na een tijdje hoorde ik steeds meer dat het toch echt de hele band was, steeds meer instrumenten gingen me opvallen. Ik hoorde steeds meer, dit album zit vol details dus er viel van alles te ontdekken. Na een tijdje vond ik hem geweldig! In de tussentijd is deze nog meer gegroeid, niet in de laatste plaats omdat ik hem nu op CD heb en hij dan toch echt nog stukken beter klinkt dan een mp3'tje.

Nummers die er echt bovenuit steken of duidelijk minder zijn heeft dit album wat mij betreft niet, het niveau is verrassend constant. Het is ook een ontzettend goed geheel. Voor een kleine 40 minuten creëert Radiohead genuanceerd een prachtige atmosfeer met dit album, die als een warme deken over je heen valt. Verontrustende muziek is dit allerminst, al zou je dit haast denken bij de albumcover. Nee, in tegenstelling tot wat ik dacht toen ik dit voor het eerst hoorde is dit de lieflijkste Radiohead plaat, die ik als warm en fijn ervaar. De sfeer is weer totaal anders dan op de vorige Radiohead albums. Ik kom er ook elke keer weer moeiteloos doorheen.

Zoals gezegd zit de magie van The King of Limbs hem vooral in de nuance. Dit album zit vol details. Waar dit is eerst anders leek is de band juist prominent aanwezig. Let maar eens op de basgitaar, die bijna elk nummer als ijzersterke vaste waarde aanwezig is, het geweldige drumwerk, het lieflijke, wonderschone gitaartje aan het einde van Separator, de prachtige blazers aan het einde van Codex die mij elke keer weer kippenvel bezorgen en nog veel meer. Dan is er Thom Yorke, wiens zang meer dan ooit één lijkt te zijn met de rest van de muziek. Zijn stem wordt zelfs regelmatig als instrument gebruikt in bijvoorbeeld Give up the Ghost, Separator en het geweldige Feral, die ik instrumentaal zou willen noemen. Zang en instrumentatie passen perfect bij elkaar op dit album.

Al met al dus weer een zeer geslaagd album van Radiohead, die een prachtige sfeer neerzet. Ze trekken weer hun eigen plan en vernieuwen zichzelf hier wederom mee. Waarom mensen hier minder enthousiast over zijn kan ik goed begrijpen, maar ik kan hier ontzettend van genieten en dat is voor mij toch het belangrijkste. De perfecte wegdroommuziek.

avatar van jasper1991
Technisch vrijwel perfecte mening, zo moet het!

avatar van hallo!
Geweldige review Niels (naam en leeftijdsgenoot ). Ik ben helemaal akkoord, maar ik zou het zelf niet zo goed kunnen verwoorden.

Niels heeft inderdaad volledig gelijk met zijn stelling dat The King of Limbs drijft op nuance. Als je dit album overdag hoort komt het vaak wat stuurloos over, maar 's nachts met een hoofdtelefoon in je bed is het simpelweg geweldig. Beste voorbeeld hiervan vind ik Morning Mr Magpie en Little By Little. Oppervlakkig gezien lijken het vaak wat overbodige, richtingloze nummers, maar als je ze dan met een hoofdtelefoon in het donker en in stilte beluistert, krijgen zij een totààl andere dimensie, ongelooflijk bijna. Radiohead speelt op ronduit meesterlijke wijze met volume, laagjes en effecten (de outro van Little By Little is hiervan een goed voorbeeld, vanaf 3:30 in het lied ongeveer). Dit album is hierdoor de ideale psychedelische droomsoundtrack (hoe hypnotiserend is Feral wel niet?), en bovendien is geen enkele song zo'n succesvol slaapmiddel als Codex, dat lied lijkt echt gemaakt om bloeddruk te verlagen.

Daarom is het zo verraderlijk om dit album in een rockcontext te beoordelen. Radiohead was hier duidelijk niet op zoek naar stevig neergepote songs (ze hadden The Present Tense, The Daily Mail en Staircase nog in de kast liggen!), maar benaderde de muziek op een texturale manier, zoals Burial en Flying Lotus dat inderdaad doen. Hiermee verwijs ik niet naar de daadwerkelijke muziek (hoe 'ingewikkeld' de muziek gelaagd is etc.), maar naar de belevingsvorm, die ik eerder al beschreven heb. Ben ik de enigste die dat zo ervaart, of vinden nog andere mensen zich in mijn mening terug?

avatar van Chronos85
Goede bijdrage Pifter. Flying Lotus is vooral in mentaliteit een inspiratie voor Thom Yorke, denk ik. Het appeal van dit album begrijp ik steeds meer hoewel het voor mij alsnog geen hoogvlieger binnen het oeuvre is. Ik realiseer me steeds meer hoe oeuvregebonden mijn cijfer voor TKOL is. Bij een andere artiest, en zeker als het een debuutplaat betreft, zou ik een hoger cijfer geven. Bij Radiohead is er voor mij onbewust toch een lat die vrij hoog ligt. In Rainbows springt met gemak over die lat terwijl The King of Limbs moeite moet doen om de lat te raken. Waardoor komt dit? Ik sluit me in deze aan bij Herman: Give Up the Ghost is wat mij betreft, ondanks zijn noviteit binnen het werk van de band, te saai (type slaapmutsje). Codex kent in structuur overeenkomsten met eerdere nummers van Radiohead maar is in uitvoering een stukje minder. Ik heb mijn cijfer weer van 3.5 naar 4* verhoogd omdat ik merk dat ik het blijf draaien en vooral de eerste helft van het album enorm waardeer. Little By Little mag dan inderdaad oppervlakkig lijken, en een HTTT copycat maar de productie is subliem en dit laatste geldt ook voor Morning Mr. Magpie. Aangezien ik het werk van Can de laatste tijd muzikaal gezien aan het verslinden ben zie ik absoluut de klasse in het subtiel integreren van de krautrock in hun muziek (beter dan ze ooit gedaan hebben)...

avatar van niels94
Dit is inderdaad muziek die ik 's nachts opzet als ik niet kan slapen als ik bijvoorbeeld van alles aan mijn hoofd heb. Het brengt me tot rust, ik ga liggen genieten met mijn ogen dicht, mijn hoofd wordt leeg en ik kom nooit verder dan ongeveer 5 nummers, dan ben ik ingeslapen. En niet omdat het zo saai is! Muziek die dat ook kan is bijvoorbeeld Pink Floyd.

avatar van DirkM
before silence schreef:
Hier een nummer dat de plaat niet heeft gehaald : YouTube - ‪Radiohead - Staircase (live From the Basement)‬‏ . Niet te begrijpen eigenlijk.

Wat een ontzettend tof nummer zeg! Had prima op het album gepast. Nogal zuur dat ie er niet opstaat eigenlijk.

Dikkop
niels94 schreef:

Daar gebruik ik Burial voor.

avatar van AOVV
In mijn mening zei ik dat deze plaat sinds de release en de eerste luisterbeurten al een stuk in mijn achting gestegen is. Ik moet daar op terug komen, toch voor een deel. Toen ik dat stukje schreef, had ik het er ook over dat deze wel eens de 4 sterren zou kunnen gaan halen, wat bij mij wil zeggen dat je een verdomd sterke plaat hebt afgeleverd. Nu ga ik het tegendeel moeten doen; verlagen! Waarom? Omdat het toch allemaal wat te saai is, en me niet weet te pakken (vooral het eerste deel van de plaat dan). Ik sta open voor experimenten, en Radiohead probeert altijd wel iets nieuws, maar dit vind ik na enkele maanden toch wat minnetjes. We zullen zien wat de tijd brengt, en ik zal 'm wellicht nog wel een kans geven, maar voorlopig gaat ie omlaag..

3 sterren

avatar van Timo-otje
En toch denk ik dat mensen hem na een tijdje toch weer hoger gaan beoordelen en het gemiddelde zal denk ik ook nog wel gaan stijgen. Het is toch weer iets aparts wat ze doen , het is al gedaan door Flying Lotus en co maar op het niveau van Radiohead nog nooit eigenlijk. Als meerdere artiesten dadelijk deze richting uitgaan is Radiohead weer een trendzetter en wordt deze plaat als vernieuwend gezien. Ik heb trouwens al stukken van het Glastonbury concert gezien en met gitaren en 2 drummers klinkt het gewoon strak en fantastisch. Ook Staircase is een goed voorbeeld, live vind ik de songs van The King Of Limbs fantastisch klinken en komen ze echt tot leven. Iets wat ik toch een beetje op de plaats mis. 1 July is weer een aflevering van The Basement waarin ze het hele album spelen!

avatar van toxief
Iemand een idee waar en wanneer ik de 'from the basement' sessies kan volgen vanavond?
Alvast bedankt.

avatar van Don Cappuccino
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met herman over het ontbreken van emotie. Het album zit muzikaal gewoon zeer goed in elkaar maar het doet me helemaal niks. Het is gewoon heel erg afstandelijk net als Kid A. Maar Kid A zorgt bij mij wel voor kippevelmomenten en dat doet deze niet.

avatar van jacobz
Wordt waarschijnlijk uitgezonden op BBC 4, maar die heb ik niet:(
Hij zal denk ik ook wel online komen vanavond.

ok, bedankt jacobz.
Ik kijk uit naar de live-versies (zeker die van Bloom) en naar de remixen.

avatar van jacobz
Videos of Radiohead at Glastonbury 2011 - thekingoflimbspart2.com

Hier alvast wat live optredens tijdens Glastonbury

avatar van toxief
Bedankt, maar ik kijk toch meer uit naar de sessie die ze vanavond uitzenden!

avatar van Teunnis
Ik kan nog nergens iets vinden over die Basement sessie. De eerste bevestigde datum van uitzenden is 9 juli op de Spaanse Canal+. Maar wellicht dat de komende uren iets op From the Basement : Home - fromthebasement.tv verschijnt.

Wel ander leuk nieuws vandaag, er zijn twee remixen gemaakt door Caribou en Jacques Greene. Het zal 4 juli uitkomen op 12" en als download: klik. De bedoeling is dat elke week remixes uitkomen op 12"-vinyl. De volgende zijn remixes van Nathan Fake en Mark Pritchard.

Geweldige namen, alleen Mark Pritchard zegt me even niet zoveel. Maar Caribou, Jacques Green en Nathan Fake zijn geniaal. Vind die Little By Little-remix ook erg de moeite waard, de rest moet ik nog horen.

avatar van toxief
En de 12 inch 'Supercolider/The Butcher' kan je nu ook gewoon bestellen via de TKOL-store...

avatar van niels94
Little By Little remix is inderdaad uitermate geslaagd Origineel nog altijd beter Lotus Flower remix is ook goed gelukt. Deze muziek lijkt mij dan ook zeer goed remixbaar.

avatar van Teunnis
Hij is inderdaad erg geslaagd. Zelf vind ik de remix van Lotus Flower de beste van de twee. Als alle nummers op dit niveau worden geremixed dan draai ik voortaan liever de remixes dan het origineel. Er komen trouwens vier remixplaten uit de komende vier weken. Dus ik verwacht 4x2 remixes, dus zullen ze wel alle nummers doen.

Teunnis schreef:

Hier ook.

Jocharo-T
Dit album er eens een kans gegeven en ik vind het niet echt bijzonder. Het is één lang elektronische brij en het raakt me geen moment. Nou is Radiohead sowieso al geen band die een hoop emoties bij mij persoonlijk op roept (op OK Computer na), maar hier krijgen ze het helemaal niet voor elkaar. Na dat ik dit album geluisterd had, heb ik OK Computer opgezet en dat versterkte alleen al mijn gevoel dat ik dit album ga bestempelen als een tussendoortje voor de fans. Heb het gevoel dat het left-overs zijn en ze het toch maar gewoon uitgebracht hebben. Ik vind de gemiddelde waardering voor deze plaat dan ook veel te hoog en daarnaast heb ik ook het gevoel dat Radiohead hier sowieso weinig fout lijkt te kunnen doen. Nee, ik hou het bij eerdere albums.

avatar van sierrra
Jocharo-T schreef:

Leg mij eens uit waarom OK Computer bij jou wel emoties oproept en andere Radiohead albums niet.
Persoonlijk vind ik dat emotie op elk Radiohead album in ruime mate aanwezig is, al geef ik toe dat TKoL wat luchtiger klinkt als de rest.

Jocharo-T
Ja, lastige vraag, waar eigenlijk niet een goed antwoord op is. OK Computer doet mij gewoon wat meer als de overige albums van Radiohead. Waarom weet ik eigenlijk niet. Het is gewoon een gevoel wat opkomt. Lijkt me dat emotie in sommige gevallen ook niet goed uit te leggen is. Soms wordt ik melancholisch van een klank alleen al, probeer dat maar er eens uit te leggen. Het raakt me dan gewoon.

avatar van Eveningguard
The King of Limbs zou in tegenstelling tot andere Radiohead albums prima kunnen dienen als achtergrondmuziek. Het lijkt wel of het album 'minder aanwezig is'. Of zeg ik nu wat raars?

Jocharo-T
Ben ik volkomen met je eens. Als achtergrond muziek stoort het me ook niet, maar echt hoogstaand is het ook niet. Heb met dit album het gevoel dat ze het een beetje kwijt zijn, of dat het dus left-overs zijn. Maar goed, dat blijft een persoonlijke mening/smaak.

avatar van sierrra
Eveningguard schreef:

Bedoel je dan de eerste of tweede helft van het album?