Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van vork666
Dan heb je de berichten niet gelezen, je hoeft maar een paar recensies door te spitten om dat wél te kunnen begrijpen. Wat je waarschijnlijk bedoelt is "zelf vind ik deze wel heel erg goed"

avatar van rsca800
De recensies die ik gelezen heb zijn niet uitermate lovend, maar toch positiever dan hier. Maar ik doelde eigenlijk meer op het feit dat deze lager gequoteerd staat dan Hail to the Thief en Amnesiac, alhoewel er daar toch meer nummers opstonden die er niet moesten opstaan..

avatar van Sandokan-veld
The water's clear/ and innocent

'We kunnen het niet meer aan om nog een plaat te maken,' zei Yorke een hele tijd geleden. Desondanks: eerder dit jaar een nieuwe verzameling van 8 nummers door de knuffelbeertjes van de muziekpers. In een paar recensies werd Radiohead, inhakend op de uitspraken van hun frontman, er al van beschuldigd de kantjes ervanaf te lopen. Het zou allemaal niet zo nodig meer hoeven.

Zit misschien wat in, hoewel de betrekkelijk ontspannen klank van The King Of Limbs en het gebrek aan emo-interviews volgens het 'we hebben zo moeten lijden om deze plaat te maken'-stramien ook wel een verademing zijn, in vergelijking met eerdere releases van de band.

Toch heeft dit album op mij ook zeker niet de impact van hun vorige werk. Dat heeft op zich niets te maken met de elektronische productie, waarbij vooral de baslijntjes tot het beste behoren dat de band ooit opnam. De gemiddelde kwaliteit van de liedjes ligt echter volgens mij toch wel een stuk lager dan we gewend zijn van Radiohead.

'Lotus Flower' steekt er wel bovenuit: voor het eerst slaagt Radiohead erin bijna sexy te klinken, met vocalen van Yorke die heerlijk over de beats heen schuiven. Ook 'Give Up The Ghost' en 'Separator' lijken over meerdere luisterbeurten te blijven intrigeren en overtuigen.

De rest doet daar toch wel ernstig voor onder. De plaat begint slaapverwekkend met het richtingloze 'Bloom', gevolgd door het matige 'Morning Mr Magpie', dat van mij wel op de plank had mogen blijven liggen. 'Little By Little' en 'Codex' zijn aardige doorslagjes van eerder en beter werk, nummers die Radiohead inmiddels met twee vingers in de neus kan schrijven. 'Feral', met zijn dubstep-beats en Yorke die toonladders maakt, is een fijne, hippe track, maar zal het album niet meer naar de buitencategorie tillen.

De uitstekende single 'Supercollider/ The Butcher' bewijst dat Radiohead nog wel dingen op de plank had liggen die beter zijn dan sommige nummers die dit album wel hebben gehaald. Misschien is het inderdaad zo dat Radiohead rust heeft gevonden en niet meer zo nodig Grote Meesterwerken hoeft te maken. Ze zullen er dan ook niet van wakkerliggen dat trouwe fans zoals ikzelf hun waardering daar vervolgens op aanpassen.

avatar van Koston
Iemand dit filmpje van Bloom gezien? YouTube - ‪Radiohead Bloom‬‏

Schitterende symbiose van beeld en klank.

avatar van Eardrum
Ik vind het wel een erg sterk album, het eerste gedeelte van het album doet me denken aan Flying Lotus. Thom Yorke heeft de laatste tijd wel meer met deze man gedaan. Het tweede gedeelte - zegmaar vanaf Lotus Flower - neigt meer naar de In Rainbows stijl, wat ik ook zeer apprecieer. Separator maakt het album echt af, perfecte manier van afsluiten als je het mij vraagt. Begrijp overigens wel dat men dit album minder kan waarderen dan ouder werk, maar ik vind t subliem gedaan.

avatar van Booyo
Eardrum schreef:
het eerste gedeelte van het album doet me denken aan Flying Lotus. Thom Yorke heeft de laatste tijd wel meer met deze man gedaan. Het tweede gedeelte - zegmaar vanaf Lotus Flower - neigt meer naar de In Rainbows stijl.

Wat mij betreft een zeer geslaagde combinatie. Had het na de eerste paar luisterbeurten niet verwacht, maar het is toch weer een briljant album die hoogstwaarschijnlijk in de bovenste regionen van mijn jaarlijstje zal belanden. Snap dan ook eigenlijk niet waarom het hier zoveel minder gewaardeerd wordt dan eerdere platen. Uit eigen ervaring raad ik men aan om het vooral meer kansen te geven, want het duurde bij mij langer dan eerder werk voor het me wist te pakken. Hoogtepunten zijn Morning Mr. Magpie, Lotus Flower en vooral Seperator.

avatar van toxief
Niets aan te doen denk ik. Ik vind seperator echt een zeik-nummer, geen reet aan.
Na Feral valt heel de plaat stil voor mij (en niet gewoon stil, slecht stil).
Voor Bloom alleen zou ik deze plaat een 5 kunnen geven.

I

avatar van Eveningguard
Wat ziet iedereen in godsnaam in Feral. Een nogal overbodige track als je het mij vraagt. Een filler op zo'n kort album, het is een schande! Gelukkig pakt Lotus Flower de draad weer op.

avatar van toxief
Begrijp ik best. Zijn er mensen die dit album aanvaarden in zijn geheel? Zonder zich te storen aan dit of dat nummer?

Wat mij betreft; Radiohead is voor mij de grootste groep van mijn generatie. Dat heeft vooral met smaak te maken, over kwaliteit valt niet te twisten.

Ze doen maar. Ze hebben niets meer te bewijzen.

avatar van Eveningguard
Het is toch zonde dat we zo weinig matriaal krijgen en dat er dan redelijk wat prut op staat? Ja, de band heeft zich bewezen. Maar fans willen na 4 jaar gewoon weer zeer goed matriaal. En veel. Dat kunnen ze helaas niet waarmaken.

avatar van orbit
Tsja, de band kan wel elk jaar op zoek gaan naar een Street Spirit part II, maar dat ligt niet in Radiohead's natuur. Leer eerst maar eens electronic te waarderen, het is 2011 nota bene!

avatar van Eveningguard
Nou nou, daar had ik het niet over. Electronic waardeer ik zeker, maar het is kwalitatief gewoon niet goed genoeg. Ik weet zeker dat ze weer een nieuwe weg kunnen nemen die beter is dat dit.

avatar van orbit
Tsja, nog iets verder en het wordt gewoon een electronic act (wat ik toejuich). Ik ben bang dat Radiohead zich ook niet moet blijven vernieuwen voor het vernieuwen. Tuurlijk scheelt het als je briljant materiaal hebt, maar slechts enkele albums kloppen van a tot z. Met enig geluk heeft iedere band één zo'n album. Radiohead heeft dat album al gehad denk ik.

avatar van Eveningguard
Waarom zou dat niet kunnen, orbit? Dat is altijd de kracht van de band geweest. Vernieuwen en toch iedere keer weer hoogstaand werk afleveren. Ik vrees voor een dood eind als het niet gebeurt. Dan zal ik mijn intresse in Radiohead snel verliezen.

En oja, ik word de overdreven zang van Yorke ook zat.

avatar van orbit
Yorke was altijd al een keerpunt voor de band.. mensen haken snel af vanwege zijn zang. Maar dat maakt de band ook uniek, ze zijn sindsdien al zo vaak gekopieerd, eindeloos. Ik geloof dat deze band wel een laatste truuk in zijn doos heeft, maar verwacht geen Street Spirit part II. Het zal een geheel andere route zijn, Yorke is een vernieuwer en gaat dat doorzetten!

avatar van sierrra
Eveningguard schreef:

Feral staat onderaan de lijst. Ik snap niet waar je het over hebt. Tevens vind ik Feral stiekem wel het beste nummer. Kom niet met termen als schande ed aan zetten aub. Dat jij een nummer niet kunt waarderen hoeft niet te zeggen dat het nummer een schande is. Smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van Eveningguard
Ik mag het net zo goed een schande vinden als dat mensen het een fantastisch nummer vinden.

Dat mag je best vinden, maar waar maak je je druk om? Het gaat maar om muziek hoor. Laat mensen lekker genieten van dat nummer als ze het zo goed vinden.

Ik vind het zelf wel aardig, maar het klinkt ook een beetje als een Four Tet-afdankertje.
Doe mij dan dit maar: YouTube - ‪Four Tet - Pinnacles (HD)‬‏

avatar van Eveningguard
Daar gaat het niet om, herman. Er wordt tegen mij gezegd dat ik iets niet mag zeggen terwijl ik daar zeker wel recht op heb. Voor de rest mag iedereen gewoon lekker van het nummertje genieten.

avatar van sierrra
Ik zeg niet dat je iets niet mag zeggen. Alleen vind ik als je met de term schande aan komt zetten je net doet of het een algemeen feit is dat Radiohead zich met Feral blameert. Daar er mensen zijn, waaronder ikzelf, die het wel een goed nummer vinden kun je niet de term schande gebruiken. Zeg dan gewoon dat je het een slecht nummer vindt. Dat klink ook niet zo zwaar en krijg ik ook niet het idee dat je er dagenlang slecht hebt van geslapen.

avatar van Zandkuiken
In Rainbows vond ik meteen érg goed, de plaat bleef verder groeien en geldt nu als mijn favoriete Radiohead. Zo sterk kon deze The King Of Limbs toch niet worden?

Tot ze doodleuk komen aanzetten met een song als Lotus Flower... Een klapper zoals er in het oeuvre van Thom & Co geen 5 te vinden zijn. Meest sexy streepje muziek dat ze al uit hun hoed hebben getoverd, als je 't mij vraagt.

Jammer genoeg creëerde de vooruitgeschoven single onrealistische verwachtingen door er toch een klein beetje bovenuit te steken. De 7 andere nummers mogen er stuk voor stuk zijn, maar missen de star quality van Idioteque, There There en andere Reckoners om er echt van ondersteboven te zijn. En daar ligt 'm het verschil met hun vorige, want In Rainbows grossiérde in de juweeltjes.

Niettemin weer een meer dan prima plaat. 4*

Eveningguard schreef:

Toegeven, ik had ook wel iets meer verwacht na In Rainbows + disc 2. Toen kregen we heel veel goede nummers. Niet dat In Rainbows mijn lievelingsplaat is maar het verschil is wel groot.

avatar van Deren Bliksem
Ok.. toch maar weer eens een paar keer opgezet. En hij begint een beetje onder mijn huid te kruipen. Nog niet genoeg om te constateren dat het een geweldig album is, maar het begin is er.

Wel nog steeds een 3*.

avatar van himpie
Ben net tot het besef gekomen dat ook The King of Limbs een geniale Radiohead is.
Geen In Rainbows en geen Kid A. Maar wel simpelweg geweldige muziek.

before silence
Hier een nummer dat de plaat niet heeft gehaald : YouTube - ‪Radiohead - Staircase (live From the Basement)‬‏ . Niet te begrijpen eigenlijk.

Ja, ik ben zeer benieuwd naar de studioversie. Hopelijk heeft The Present Tense nu ook een bandbehandeling gekregen, ongelooflijk dat we daar nog niets van gehoord hebben, werkelijk één van Thom Yorke's beste songs ooit (hedendaagse Chopin, I tell you).
Ik heb op het internet opgevangen dat ze ook The Daily Mail spelen tijdens de sessie, ik vraag me af hoe ze zo'n bluesy song hebben omgebouwd, lijkt me wel vrij vreemd moesten ze ook daarvan een synthpopversie gemaakt hebben.

De vraag gaat natuurlijk opgeworpen worden: waarom heeft Radiohead niet nog even gewacht met hun plaat? Supercollider, The Butcher, Staircase, The Present Tense en The Daily Mail zijn allemaal geweldig, en het is wel zonde om je songs één voor één op het internet te smijten. Heeft Radiohead gewoon opeens helemaal zijn drive gevonden, en werken ze nu één voor één de overige songs af? Het lijk mij precies zo.

Ik zou niet weten waar je die nummers nog in zou moeten passen. Ik luisterde het album vandaag nog eens en het is nu toch wel heerlijk in balans met vijf ritmische tracks en daarna drie ingetogen nummers. Vind de nummers die later zijn uitgebracht niet helemaal in die flow passen.

Maar moet zeggen dat ik 37 a 38 minuten ook wel een ideale lengte vind voor een studio-album.

avatar van rsca800
Vanwaar dan 'maar' een 3,5 sterren?

Omdat het album me niet zo raakt en er een paar tracks tussen staan die ik niet zo goed vind:

Little by Little is me iets teveel Radiohead 'by-the-numbers' en lijkt teveel op een nummer van Hail to the Thief.
Codex heeft eigenlijk hetzelfde euvel: dit hebben ze eerder al veel beter gedaan. Enige interessante aan Codex vind ik de subtiele blazers.
Give Up the Ghost en Separator vind ik tamelijk saai.

Verder geef ik sowieso niet zo snel hoge stemmen aan nieuwe albums. Een 4,5* als het extreem goed is, een 5* komt eigenlijk nooit voor (daar gaat wel een tijdje overheen). 3,5* is in mijn optiek een prima cijfer.

Dat bedoelde ik dus ook, het album is geweldig en een samenhangend geheel als geen ander (mijn 5 sterren komen er ook niet vanzelf), maar als we nu zien wat radiohead nog allemaal in petto had, dan hadden ze misschien nog even moeten wachten om van het album een 5+ te maken, iets dat dat bepaalde emotionele extra heeft. En om eerlijk te zijn val ik ook gewoon als een blok voor die gitaren van Staircase, wat een geluidstapijt is me dat weer.