Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van rien
Separator!!! Hoe mooi kan een nummer zijn.

MusicMaster1988
Sterk album,jammer dat 'Staircase' er niet opstaat.

MusicMaster1988
sierrra schreef:
Ik vind het laatste album van Frans Bauer hier ook niet bij in de buurt komen.

nee echt niet?

avatar van Blue88
@ gregiohead The Daily Mail een pak minder?! Die climax met de blazers is fénomenaal. Hopelijk gaan ze die spelen in Oktober.

avatar van rien
hoop het ook voor jullie... was helaas te laat met de tickets halen

avatar van Gloeilamp
Jammer dat ze Codex eigenlijk nooit live spelen, wat mij betreft veruit het beste nummer van The King of Limbs.

avatar van pim556
Ik zag dat nummer toch wel in een aantal setlists voorbij komen hoor... Wat mij betreft ook één van de betere nummers, maar Feral blijft veruit favoriet. En die spelen ze wel bijna altijd .

een groeiplaat, zo kan je tkol na iets meer dan 1 jaar noemen.

net zoals kid a duurt het hier ook even voor je mee bent.

Kid a is ondertussen met favoriete radiohead album en 1 van de all time favorits

persoonlijk vind ik niet dat je kid a met tkol kan vergelijken zoals vele het wel proberen.

misschien dat de echte schatten op dit album pas later opduiken ( bij motion picture soundtrack duurde het ook enkele jaren voor die viel)

met bloom begint de plaat meteen redelijk "moeilijk", geen nummer dat meteen opvalt/ meevalt bij de eerste luisterbeurten.

het drumpatroon is me iets te ééntonig, het nummer sleept zich naar het einde, maar dan barst het open en hoor ik radiohead zoals ik ze graag hoor, de drum valt minder op, de blazers doen hun werk, de kleine subtiliteiten vallen meer op. 3,5

morning mr magpie is zeker al 10 jaar oud, de stem valt me eerst wat tegen, mooie zang en zangmelodie in het refrein wel , ook hier gaat het nummer in stijgende lijn. het er eerder gezegd meer van verwacht, 3,5

little by little valt me wel meteen op, lekkere percussie, leuke zang, het nummer sleept niet aan;
Ik vind niet meteen iets dat me tegensteekt zelfs de zang van Yorke staat me zeer aan.
eerste hoogtepunt van de plaat 4,5

feral doet me meer als bloom, echt een nummer zoals elke radiohead plaat er wel één heeft, de één haat het de andere vindt het de beste van de plaat. een minuutje korter was beter geweest. 4

lotus flower vind ik schitterend van opbouw, met die verschillende geluidjes en ritmes, mooie zang van yorke, hoor hem graag zo hoog zingen.
echt niet normaal wat je allemaal hoort in dit nummer, spreekt me zeer aan.
de break op 3:45 is geniaal en dan gaat hij door waar hij gebleven was 5

codex is een nummer zoals we die kennen van radiohead, zie pyramid song, sail to the moon of videotape. persoonlijk vind ik deze "naakte" nummers meestal de beste.
de eerste woorden doen me vreemd genoeg aan liam gallagher denken, gelukkig gaat dit snel over. prachtige melodie en piano, een nummer zoals enkel yorke/ greenwood ze kan maken.
hoogtepuntje 5

give up the ghost is men persoonlijke favoriet, aan akoestische gitaar bij radiohead, dat we dat nog mogen meemaken. de live solo versies waren al prachtig en dit gaat nog wat verder. de uithalen van thom yorke gaat echt door merg en been. echt alles zit goed bij dit nummer.
was bij de eerste luisterbeurt men favoriet en is dit gebleven. 5

separator is zoals het gehele album : een groeier.
vind het eerst wat onopvallend als afsluiter maar achteraf komt toch ook hier de klase boven.
het ritme staat me niet echt aan, de gitaar in het tweede deel staan me zeer aan.
eigenlijk een zeer toegankelijk nummer dat niet echt opvalt achteraan de plaat maar zoals meestal bij radiohead staan daat de groeiers. 4

conclusies: persoonlijk een betere tweede helft van de plaat vergeleken met de eerste, minder als in rainbows, beter als HTTT

daily mail en vooral staircase hadden deze plaat nog beter gemaakt maar horen er misschien niet echt thuis.

Gloeilamp schreef:

Is ook mijn favoriet van het album, enorm goed nummer.

avatar van The Eraser
Codex vind ik dan weer 1 van de mindere nummers op dit album. Ik prefereer hun andere pianonummers (Pyramid Song, Sail Us To The Moon & Videotape). Overigens moet ik wel zeggen dat het album toch wel wat gegroeid is. De eerste ontgoocheling is weggespoeld.

avatar van arcade monkeys
Ik vind dit album eigenlijk geen groeiplaat. Ik vond hem van de eerste keer al erg goed.

avatar van Gloeilamp
Ik luister het album de laatste tijd ook weer wat vaker (ivm het concert) en vind het album ook beter dan de eerste keren.

Het tweede gedeelte van The King of Limbs blijf ik een stuk sterker vinden dan het eerste.

Gloeilamp schreef:

Wordt wel live gespeeld hoor:

Codex by Radiohead Song Statistics | setlist.fm

avatar van pim556
En in de 2012-tour (die me representatief lijkt voor de kans dat ze hem spelen) drie keer

Dus toch een kans van iets minder dan 30 procent.

avatar van Gloeilamp
Oke, valt dus toch wel mee. Hopen dat ze het nummer ook in Amsterdam zullen doen.

avatar van pim556
Zou mooi zijn. Al heb ik het liefst dat ze helemaal niets van dit album spelen (maar dat gaat toch niet gebeuren).

Waarom dan toch 4*?

avatar van arcade monkeys
Naar alle waarschijnlijkheid omdat RAdiohead fantastisch is.

avatar van Gloeilamp
Dat is voor iedereen natuurlijk anders, al ben ik ook redelijk gek van deze band. Ik bedoelde er meer mee te zeggen dat ik het totaal niet erg vind om een album wat ik bekroond heb met 4* live te horen.

avatar van Blue88
Idem dito. Sterker nog, live vond ik de nummers een stuk aangenamer dan op dit album. Ik vind dat de kille en kale productie toch een afstand schept die ik helaas enorm storend vind.
Separator, Daily Mail en Staircase komen wel uit de verf bij mij, de rest is nog onwennig vrees ik.

arcade monkeys schreef:
Naar alle waarschijnlijkheid omdat RAdiohead fantastisch is.
Dit dus . Als ik zou moeten kiezen tussen geen Radiohead of Radiohead dat TKoL speelt, dan is de keuze toch wel snel gemaakt hoor. Dit album vind ik dus gewoon een heel stuk minder dan de andere albums (maar nog steeds fantastisch).

avatar van Screenager
Dit album is eigenlijk echt ongelofelijk gegroeid. Waar de eerste luisterbeurten wat saai overkwamen, kan ik nu nagenoeg niet stoppen met luisteren. De 4.5 zit er aan te komen.

Maar zelfs dan begrijp ik wel nog dat er veel mensen zijn die Radiohead live liever songs van OK Computer of The Bends horen spelen. Ik denk zelfs dat ik daar nu ook nog zo over denk, maar daar kan nog wel verandering in komen. Een 'Karma Police' of een 'Street Spirit' lijkt mij live nu eenmaal nog imposanter omdat het meer rock-gerelateerd is. Zo denk ik alleszins toch dat het bij mij zou overkomen

avatar van Eveningguard
Niet helemaal waar. De fans staan open voor alles. Alleen hebben ze dit al zo vaak gedaan nu. Ik blijf het Kid C vinden.

avatar van Screenager
De fans staan open voor alles, ok, maar dan kan men toch nog altijd een voorkeur hebben voor andere songs? Ik zeg niet dat dat zo is, maar ik dénk wel dat er wat mensen zijn die het oudere (minder elektronische) werk van Radiohead meer waarderen.

avatar van rien
Zo vaak gedaan?? Kid C?? Omdat iets elektronisch klinkt wil nog niet zeggen dat het allemaal een pot nat is..
Als je luistert naar een track als Bloom, die drumloop, het gebruik van samples, de brei van samples die samen een geheel vormen en dan de super nette break die erin zit.
Het mag misschien niet origineel zijn (alhoewel voor een band misschien wel) maar Radiohead heeft nog nooit zoiets eerder gedaan. Morning Mr. Magpie idem.. Ritme's als deze hebben de mannen nog nooit eerder gespeelt.. Lekker hyper... lekker snel.. maar toch heel ingetogen.. Little by little is de meest toegankelijke elektronische track die je (misschien) tot een eventuele Kid C kan beschouwen.. Toch is het veel ritmischer dan enig iets op Kid A, itt National Anthem.. Feral is geniaal gesampled. heerlijk afgemixed en nog eens geen raakvlakken met Kid A.

Sorry man, Amnesiac is mss een soort van Kid C... Maar The King of Limbs zeker niet.

avatar van Eveningguard
Duidelijk zat dat Radiohead de vreemde elektronische brei van Kid A voortzet. Hier en daar een verandering maar het doet me er gewoon heel erg aan denken.

avatar van pim556
Ik ben het met rien eens. Wat ik vooral anders vind aan Kid A is dat op dat album veel meer een band speelt, terwijl ik hier meer het idee heb dat Yorke in zijn eentje bezig is met een gitaar, piano en drumcomputer.

avatar van Chronos85
hmm, moet je toch maar eens de from the basement opnames bekijken. Daaruit blijkt wel anders.

Wat ik wel vind (of dit moet een nieuwe richting zijn van de band) dat het iets wegheeft van een Thom Yorkesolo-album maar dat komt door de vergelijking met The Eraser die zeker kan maken.

avatar van bram1610
Ik vind het nog altijd jammer. Dit had Radiohead (naar mijns inziens) veel beter als EP uit kunnen brengen met alleen de laatste 4 nummers erop. Ik vind het over het algemeen toch al moeilijk dit als een heel album te zien, en die eerste 4 doen me eigenlijk compleet niks. 3,5*, puur op de genialiteit van de tweede helft.

avatar van alpeko
Eveningguard schreef:
Ik blijf het Kid C vinden.

Was dat maar waar.