Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
KnightOfCydonia schreef:
volgende week brengen ze twee 'nieuwe' songs uit, the daily mail en staircase.
the daily mail live from the basement belooft alvast veel goeds!

Ik ben wel blij met een wat meer 'ouderwetse Radiohead' in de vorm van The Daily Mail en Staircase vult het rijtje op the King of Limbs goed aan (erg sterk nummer!).
Twee prima nummers wat mij betreft. Jammer dat ze het geen EP noemen want als single komt het 1 nummer te kort om toegevoegd te worden.

tuktak
from the basement dvd/bluray is sinds vandaag ook te krijgen via itunes en fysiek via de radiohead website.

avatar van Woutout
Weer typisch Radiohead dat zulke goede songs het album niet hebben gehaald. Eerder hadden we al meerdere B-Sides, bijvoorbeeld Cuttooth dat op het allerlaatste moment geschrapt werd van de tracklist van Amnesiac, en nu weer Daily Mail / Staircase. Misschien zijn The Butcher en Staircase na Bloom en Codex van TKOL, wel de fijnste RH songs van 2011. Jammer dat deze songs alleen niet fysiek worden uitgebracht, want ik had hier graag een vinyl single van gekocht.

avatar van rien
Wat blijft het album goed zeg!! En dan nog eens de geniale live-uitvoering van In the Basement. Topper!

avatar van KnightOfCydonia
ik begin stilaan verslaafd te raken aan staircase vrees ik...

avatar van Don Cappuccino
Ik las net dat de In The Basement-sessie op DVD uitkomt in 2012 (in de winkels) en daar was ik wel benieuwd naar. Dus ik heb de audio van die sessie geluisterd.

Het is echt vele malen beter dan het studioalbum. Misschien komt dat door de rijkere instrumentatie maar ook veel accenten zijn heel anders gelegd. Een voorbeeld is Little By Little, Philip Selway speelt echt een heel ander ritme. Feral is op het studioalbum een heel wazige track, op In The Basement vind ik het meer een jazzy jamsessie, heerlijk! Als ik zou mogen beoordelen op In The Basement zou ik hem 4,5 ster geven, ook de nummers die niet op het studioalbum staan zijn geweldig.

avatar van Gloeilamp
The Daily Mail ook al gehoord Don?
Vooral Staircase is echt een fantastisch nummer

avatar van Don Cappuccino
Die staat op die sessie, dus die heb ik al gehoord. Inderdaad een geweldig nummer.

MrMusic
Ik ben ontzettend blij dat ze Staircase uit hebben gebracht,naar mijn mening Song van het jaar 2011.

avatar van dennisversteeg
Hmm, ik heb die electronische bliepjes van Radiohead nu wel gehoord. Hier en daar zit er een vleugje Radioheadmagie in de muziek, maar over het algemeen blijft er helemaal niks hangen.
Ze hoeven van mij echt niet terug naar hetgeluid van The Bends of OK Computer, maar een beetje meer melodie en structuur zou voor mij een verademing zijn.

avatar van Leander1991
dennisversteeg schreef:

Daar kan ik mee leven. Een uitstekend intelligente plaat maar van mijn favoriete groep aller tijden ben ik wel overtreffende trappen gewoon. Eindeloos intrigerend, maar is ook enigszins het slachtoffer van de ambities en talenten van de makers. Soms is het genoeg om in muziek een verhaal te vertellen, zonder het te willen deconstrueren en in een andere vorm weer in elkaar te zetten. Ik mis de claustrofobische spanning die Kid A wél had. Maar ergens ook de intense (melo)dramatiek in songs als Exit Music of There There. Thom Yorke beleeft opnieuw emotionele diepten maar het grijpt allemaal minder direct naar de keel als bij voorgangers.

Misschien wat gas terug nemen voor de toekomst.

avatar van Chronos85
In tegenstelling tot de trend, doe ik er toch weer een halfje bovenop. Motivatie?

Ten eerste heb ik dit album, volgens mijn Lastfm statistieken als geheel meer dan 40 keer geluisterd, wat betekent dat ik er toch weer op terugkom. Gevolg hiervan is dat ik ook de laatste nummers langzaamaan ben gaan waarderen. Ze zullen waarschijnlijk geen favorieten zijn/worden voor lijstjes maar ze zijn wel enorm vanzelfsprekend geworden.

Ten tweede zijn vooral Morning Mr. Magpie, Little by Little en Lotus Flower zulke geweldige nummers. Tekstueel gezien is Morning Mr. Magpie een niemendalletje, wat betreft sfeer zeer afstandelijk maar het ritme en de fantastische opbouw gecombineerd met een prachtige krautrock (Can) aandoende productie hebben ervoor gezorgd dat eerste twee 'minpunten' als sneeuw voor de zon verdwenen.

Little By Little liet ik laatst aan een vriend horen die al een tijdje geen Radiohead meer had geluisterd en bovendien tKoL niet kende. Voor hem was dit nummer een instant-Radiohead classic. Hem bekroop het gevoel dit nummer al veel langer te kennen, en dan niet met een connotatie van plagiaat. Het zo'n vanzelfsprekend nummer en heeft heel veel wat Radiohead voor mij zo goed maakt.

Lotus Flower is een dansnummer dat hiphop, rock en elecroliefhebbers bijeenbrengt en zou in een ander sterrenstelsel of een ander tijdperk een Top 10 hit kunnen zijn. De clip met een idioot dansende Thom Yorke maakt het plaatje compleet.

Verder is Bloom spannend en experimenteel en Feral een zeer prettig tussendoortje.

Inmiddels ben ik er over uit dat dit album geen enkel zwak nummer kent. Naar mijn/onze maatstaven van Radiohead mag het dan geen top notch zijn maar naar mijn bescheiden mening heel ver zit het daar niet ver vandaan.

avatar van Niek
Helemaal eens met Chronos. Wel grappig dat bij hem juist de laatste nummers moesten rijpen terwijl ik aanvankelijk vooral moeite had met de eerste paar nummers . Ik hoor in dit album misschien wel de hoogste piek van Radiohead maar hik toch tegen het gevoel aan dat het album niet 'af' is. En dat heeft niet enkel met de korte duur te maken. Dit weerhoudt me van het volle pond maar voor mij is deze plaat wel het (zoveelste) bewijs dat Radiohead de beste band aller tijden is (naar mijn bescheiden mening natuurlijk).

avatar van harm1985
Dan ben je Radiohead fan, komt je band na vier jaar eindelijk met een nieuw album op de proppen, staan er maar acht nummers op die klinken alsof ze overblijfselen zijn van Kid A en Amnesiac! Eerlijk is eerlijk, na Hail to the Thief ben ik Radiohead een beetje uit het oog verloren, maar omdat het album zo goed scoorde in de top 100 van 2011 heb ik het toch maar ff beluisterd en ondanks dat het allemaal niet heel erg vernieuwend meer is, is het ook niet bar slecht. Sterker nog, er staan een paar erg goede nummers op deze plaat, maar bij het niveau van bijvoorbeeld Bon Iver, Bon Iver komt het nergens in de buurt.

avatar van Eveningguard
Hoe kom je er opeens bij om het tweede album van Bon Iver erbij te halen? Wat heeft een Folkalbum te maken met expirimentele rock?

avatar van harm1985
Ehm, je kunt toch wel gewoon twee albums van een verschillend genre met elkaar vergelijken?

avatar van sierrra
Ik vind het laatste album van Frans Bauer hier ook niet bij in de buurt komen.

Beetje appels met peren vergelijken op deze manier, of de albums moeten veel overeenkomsten/raakvlakken hebben, maar die heb ik tot nu toe niet gehoord.

Op 3FM gisteren bij Stenders werd The Daily Mail als de nieuwe Radiohead single gedraaid. Weer een mooi nummer. Blijft aan de ene kant jammer dat hij het album niet heeft gehaald, maar vind het nummer qua sfeer niet helemaal op het album passen, dus kan enigszins begrijpen waarop TDM er niet op staat.

avatar van legian
na staircase en daily mail gehoord te hebben moet ik zeggen dat ik het er spijtig vind dat de (ondertussen) 4 nummers er niet op staan.
en dat hele gezeur over sfeer, ze hadden makkelijk een bonus disc erbij kunnen doen met die nummers (of anders weten ze vast wel iets leuks te verzinnen)

maar desalniettemin ga ik hier toch een halfje bij doen.
elke keer dat ik hem weer opzet klinkt het weer erg lekker, en blijf ik hem toch weer herhalen

legian schreef:
En dat hele gezeur over sfeer, ze hadden makkelijk een bonus disc erbij kunnen doen met die nummers.

Dat had inderdaad prima gekund. Maar om nu de sfeer als gezeur af te doen vind ik zeker bij Radiohead wel wat erg cru omschreven.

avatar van legian
gaat er meer om dat er allemaal comentaar geverd word dat de nummers er niet bij passen vanwege de sfeer, en dat ze o.a. daarom er niet opstaan.
de sfeer op het album zelf is top, evenals die van de extra nummers

avatar van hallo!
Staircase, The Butcher en Supercollider zouden er alledrie opkunnen zonder de "sfeer" te verstoren. Enkel Daily Mail is echt een buitenbeentje.

avatar van bloempje24
De draken inwisselen voor later uitgebrachte nummers en er blijft een mooie plaat over!

Bloom (5:15)
Give Up the Ghost (4:50)
Separator (5:20)
Supercollidor (7:02)

avatar van pim556
Inderdaad, bloempje24! Al vind ik "draken" wel een heel negatief woord. Give Up the Ghost mag er van mij trouwens ook af, dat vind ik waarschijnlijk het minst goede nummer van de plaat.

avatar van sierrra
Give Up the Ghost is wel een nummer dat moet groeien. Waar het in het begin wat saai klinkt geeft het nummer pas later zijn "schoonheid" prijs. Desalniettemin staat hij ook bij mij niet bovenaan in mijn lijstje met favorieten.

avatar van pim556
Bij mij gaat dat nummer niet meer groeien. Ik vind de constante herhaling van dat ene zinnetje ("Don’t haunt me, Don’t hurt me") heel irritant. Voor de rest vind ik het best een goed nummer, maar niet voor Radiohead-begrippen.

avatar van Eveningguard
Vreemde zaak dat die nummers niet op het album staan, aangezien ze perect bij de rest passen. Gewoon een extra centje mee pakken lijkt me.

avatar van hallo!
The Butcher en Supercollider kreeg je gratis als je het album had gekocht op de site van Radiohead dus dat gaat niet op. Die andere nummers waren gewoon nog niet af.

avatar van IllumSphere
Naar aanleiding van dat deze plaat op nummer vier stond van de top 2011, heb ik hem aan een luisterbeurt onderworpen. Ik had deze plaat al eerder in 2011 gehoord, maar vond er toentertijd niets aan. En om eerlijk te zijn klinkt het allemaal wat beter dan in het begin, maar nog niet zo dat ik dit een klassieker zal vinden en naar mijn mening verdient deze plaat dan ook niet de plaats in de top 2011. Ookal duurt het maar 37 minuten, het duurt me allemaal wat te lang en daardoor vallen veel nummers in de herhaling en worden ze saai en repetitief. Het enige nummer die ik nog goed vind, is Lotus Flower. Maar daar blijft het ook bij. Moest ik in het begin deze plaat een beoordeling geven, dan zou ik stranden op een één. Nu vind ik het ietwat beter, maar niet goed genoeg om dit als een goed album te zien. Daarom geef ik dit album een 2.

avatar van Boris1
Nondeju, sinds enkele dagen in het bezit van de dvd In the Basement met het volledige album KoL en enkele aanvullende nummers. Zien en horen is geloven, fantastisch. Dit maakt de 79 pagina's met allerlei meningen over dit album volledig overbodig. Enjoy...

avatar van Chronos85
IllumSphere schreef:

Tsja je moet er van houden, repetitie. Ik vind het persoonlijk geen probleem. Ondanks dat er een herhalende tekst in veel nummers zit, gebeurt er onder de oppervlakte veel meer. Het instrumentale gedeelte en het gebruik van synths is heel fijn, en de opbouw subtiel. Alleen bij Give Up Ghost kan ik mij die saaiheid voorstellen, want in dat nummer gebeurt ook praktisch niks.