Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van DeKoning
Chameleon Day schreef:
'Separator' vind ik op het eerste gehoor niet zo bijzonder. B-kantje niveau. Stem van Yorke klinkt iets te zeurderig.

Die is juist prachtig .

avatar van Chameleon Day
Voorlopige conclusie: leuk solo-album van Thom Yorke in de lijn van The Eraser.

Hebben de andere bandleden nog iets met dit album van doen gehad?

Eveningguard schreef:

Volgens mij is dit gewoon de definitieve release en moeten wij dat maar accepteren.

Twee 10" LP's, daar past meer op dan 37 minuten. Wacht maar af morgen
Ik hoop op het beste! Het tweede deel van het album kan me bekoren, maar de nummers klinken zeer eenvoudig. In hun eenvoud vind ik ze prachtig, maar ik ben meer gewend van Radiohead. Mis de diepte.

avatar van Eveningguard
Men gaat daar denk wel behoorlijk wat kritiek op krijgen, Chameleon Day. Niet zo netjes van Thom.

avatar van bloempje24
Eveningguard schreef:

Dat denk ik ook. Dit is de A-kant. Bij de newspaper editie verwacht ik een 2e cd met de b-kantjes. Al sluit ik niet uit dat A en B kant niets zegt over "beste nummer A" en de net niet nummer B. Een 2e release morgen, lijkt mij uitgesloten. Ook omdat de newspaper editie 2x 10 inch lp bevat waar natuurlijk nooit 80 minuten muziek op past.

Wat bedoel je?

10 min per kant is ideaal voor een 10'

avatar van DeKoning
Eveningguard schreef:

Gezien de score op deze pagina is daar niets mis mee.

avatar van Eveningguard
Ik bedoelde het feit dat de andere bandleden nauwlijks te horen zijn in deze plaat en het net zo goed een soloproject van Thom had kunnen zijn, bloempje24. The Final Cut, maar dan van Thom Yorke.

Is er niemand die "de actieve" Radiohead mist van in de beginjaren..

Voor mij hebben ze genoeg geëxperimenteerd..

avatar van BB King
stilstand is achteruitgang.

khonnor
ik denk dat thom yorke die zelf ook wat beu is. en de andere bandleden ook. zie je ook aan de stuff waar ze naar luisteren, de filmscores die ze doen, de soloplaten,....

avatar van rolandobabel
BB King schreef:
stilstand is achteruitgang.

codex lijkt wel erg op pyramid song trouwens

avatar van Rob8
Euhh, je hoort toch duidelijk de drumpartijen van Phil en de baslijnen van Colin? En Jonny zal ook wel genoeg geluidjes voor zijn rekening nemen.

1,5
SSS
Rob8 schreef:

Nee hoor, alle geluiden worden door Yorke gedaan, vraag me niet hoe (via de pc?). Je zal maar de drummer zijn en je moet de hele tijd hetzelfde doen...dat lijkt me niets.

avatar van Gloeilamp
Ik ben erg benieuwd naar deze cd, de verwachtingen zijn hoog gespannen.
Klinkt tot nu toe erg goed!
Ik hoorde vandaag Lotus Flower voorbijkomen op 3FM dat is het enige nummer wat me nog niet zo weet te boeien.
Tot nu toe 4* met grote kans tot verhoging.

avatar van Gloeilamp
En Give Up The Ghost

Bij de eerste luisterbeurt aardig geschrokken van de vreemde sound. Begin de plaat nu steeds meer te waarderen. Voor mij zijn de hoogtepunten "Lotus Flower" en "Sepparator". Stiekem hoop ik nog op een tweede deel. Zou mij niet geheel verbazen gezien de lyrics van het laatste nummer:

"If you think this is over, then you're wrong"

Tot zo ver in ieder geval 4,5*

avatar van hallo!
Na een eerste luisterbeurt springen Codex en Give Up The Ghost er uit voor mij. Het gaat opnieuw wat in de richting van Kid A en Anmesiac en de vergelijkingen met The Eraser kan ik ook zeer goed begrijpen.

avatar van Cloud
SSS schreef:

Hoe weet jij zo zeker dat Yorke alle geluiden doet. Ik denk dat Jonny en ook Ed geluiden verzinnen/maken.

avatar van Rob8
SSS schreef:

drummer zijn en je moet de hele tijd hetzelfde doen...dat lijkt me niets.

Haha, grapjas. Het meeste is gewoon ingespeeld hoor.. Vooral de bas.

Marco dB schreef:
Album is uit. Ben benieuwd naar de eerste reacties!

O ja, de nieuwe Radiohead is uit. Is dat nog een nieuwtje?

Mijn hemel: Radiohead lijkt onderhand een religie geworden onder de muziekfanaten onder ons.
Ja, ik ben een liefhebber van de band. The Bends verpletterde me indertijd en OK Computer..... dat was toen een release om nooit te vergeten. Daarna werd het voor mij al snel minder. Niet slecht, maar mijn enorme enthousiasme werd toch wel minder. Ik zal dus wel zo'n Radiohead-oude-stempel-purist genoemd worden.
Neemt niet weg dat ik elke keer weer erg nieuwsgierig ben naar waar ze nu weer mee uitkomen.
De hoop op een zelfde gevoel als indertijd bij OK Computer ben ik allang kwijt en het koste mij ook niet zoveel moeite om relaxed te blijven i.t.t. een hoop anderen, wereldwijd.

Het lijkt me dan ook niet mogelijk om nog wat toe te voegen aan alles wat je op het www voorbij ziet komen en ook niet hier op musicmeter.

Een Bloomlezing dan maar?

TvO schreef:
Wat een hysterie. Is daar geen Radiohead fanclub voor?

Dit soort opmerkingen kan ik wel begrijpen ja. Er zijn toch wel meer bijzondere bandjes? Wat is dat dan toch met deze band?

Albert Filth schreef:
Kortste album van Radiohead tot nu toe...

Voor mij nooit zo'n drama. Liever een kort en goed album dan een langdradig waar je je aandacht na verloop van tijd verliest.

De Klever schreef:
Ontoegankelijk? Misschien.

Ik weet het niet. Veel luisteraars zijn wel wat gewend, en Radiohead liefhebbers weten onderhand ook wel wat ze kunnen verwachten denk ik zo. Is dit echt zo verrassend allemaal? Zo ontoegankelijk? Toch zeker niet veel meer dan hun laatste albums?! Nee, het is geen hap-snap, maar dat is het al jaren niet meer. Misschien daarom ook wel zo bijzonder dat ze zo'n groot publiek weten aan te spreken.

bloempje24 schreef:
veel teleurgestelde reacties van de gitaarliefhebbers.

Denk het ook. Ik weet niet goed waar ik mezelf hier moet plaatsen. Ik denk dat ik het juist wel okay vind dat ze niet met een gitaarplaat komen. Toch merk ik ook wel dat ik Radiohead een beetje beu begin te raken. De zang van Yorke stoort me vaker en de muziek raakt me minder. Maar boeien doet het me wel degelijk en daar valt heel veel voor te zeggen. Ik heb andere favorieten die me weten te raken en ik ontdek nog steeds nieuwe artiesten die dat doen.
In dat opzicht doet Radiohead het heel slim: ze zijn spannend, opwindend en weten heel veel stof te doen opwaaien en dat fascineert me. Fascinatie naast ergernis..... een mooi iets. Een band die prikkelt is altijd nog interessant te noemen en daar slaagt Radiohead volledig in.

Chameleon Day schreef:
Tja 'Codex'.........ik word er stil van.

En daar sluit ik me volledig bij aan. Een absoluut hoogtepunt op dit album en zal ongetwijfeld tot mijn favoriete Radiohead-nummers kunnen gaan behoren.

Nic27 schreef:
Zoals gezegd, het album moet rijpen. Denk dat veel mensen zich hier wel in zullen herkennen?

Het zal ongetwijfeld. Ik geloof niet dat ik dat nu nog hoef ook al zal ik nog genoeg dingen ontdekken. Toen Kid A verscheen verliep dat wennen heel erg moeizaam. Het heeft me echt wat jaartjes gekost. Zelden zo teleurgesteld geweest in de opvolger van een klassieker als toen, en nu is Kid A zelf ook wel een klassieker te noemen. Niet voor mij persoonlijk, maar ik kan er in elk geval van genieten.

Of ik kan genieten van The King of Limbs? Ja best wel, maar niet veel meer of minder dan alles sinds Kid A. Het is dan ook wel frappant dat ik kan aan- en afsluiten met een quote van Rhythm & Poetry (ook al ben ik wat positiever denk ik):

Rhythm & Poetry schreef:
Zeker niet het betere werk van de groep, maar een acceptabel album is het wel geworden.

O ja:
niels94 schreef:
Ik ga hier overigens de komende tijd echt geen cijfer aan kunnen verbinden, geen idee hoe sommige mensen dat zo snel doen...

Moet je ook niet over willen nadenken.... ik heb er niet zo veel moeite mee en er is altijd nog de aanpasknop (zal hier hooguit om een halfje omhoog of omlaag gaan)

avatar van Streup
Chameleon Day schreef:
leuk solo-album van Thom Yorke in de lijn van The Eraser.

Vooral het eerste deel van de plaat vind ik inderdaad in het verlengde van The Eraser liggen. Lekker electronisch.

Eerste indruk: Mooie plaat weer, maar wel wat kort. Het moet natuurlijk nog wat bezinken, dus score volgt later.

rolandobabel schreef:

codex lijkt wel erg op pyramid song trouwens

Omdat er ook een piano in zit?

1,5
SSS
@ aERodynamIC

De hysterie zal niet veel minder zijn bij Elbow en The Strokes volgende maand, lijkt me.

avatar van frankieman
Eveningguard schreef:

Omdat er ook een piano in zit?

Codex is een beetje een opsomming van al die piano songs zoals pyramid song videotape.

Music-Master
'Lotus Flower' gaat ik steeds beter vinden eigenlijk.'Bloom' kan ik niet uitstaan en 'Morning Mr.Magpie' ook niet,ze zijn me te zenuwachtig en eentonig.'Give Up The Ghost' duurt veels te lang voor een nummer die maar 1 bepaald tempo heeft.

avatar van Tegid.mzk
Ik vind het wonderbaarlijk dat er nu al zoveel gestemd is op dit album. Bij mij moeten de nummers nog echt even landen hoor.

avatar van Eveningguard
Ben je wel behoorlijk vrijgevig met je 3,5 ster.

avatar van reptile71
WTF, let je even niet op... Hoe lang is hij uit? Hooguit een paar uur en al meer dan 50 stemmen.

avatar van Rhythm & Poetry
Yup, in het begin van de middag kwamen de eerste stemmen binnen.