Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
Hij valt mij helemaal niet zwaar tegen, eigenlijk. Het zijn denk ik vooral de jongere users die onrealistische hoge verwachtingen hadden, als je de bijna-hosannah berichten van de afgelopen dagen hier las.

Als je een beetje bekend bent met Burial, Flying Lotus, Four Tet, etc. dan is dit echt niet zo'n vreemde plaat. Als je meer vanuit een rockliefhebbers-perspectief luistert dan is dit misschien wel een hele kluif en kun je er minder mee.

Zelf vind ik dit wel een erg rijke plaat. Ik ben blij dat Radiohead zich blijft evolueren en toevallig doe ik dat ongeveer dezelfde kant op. Toen The Bends uitkwam was ik een echte rockliefhebber, toen Kid A uitkwam was ik zelf ook net in de electronica gedoken en toen ik na een tijdlang moeilijke muziek te hebben geluisterd weer behoefte kreeg aan duidelijkere structuren binnen muziek, kwam Radiohead met het toegankelijke In Rainbows op de proppen. We houden dus mooi ongeveer gelijke tred.

Wat ik knap vind aan Radiohead is dat ze invloeden van hedendaagse mainstream-electronica (en daar reken ik op dit moment Flying Lotus en Four Tet toe) in mooie liedjes weten te verpakken. En op The King of Limbs slagen ze daar ook weer prima in wat mij betreft. Met dit album zullen de conservatievere luisteraars weer afhaken, maar er ook weer een hoop bijwinnen.

avatar van Rhythm & Poetry
Mee eens Herman. Ik beschreef ook tijdens mijn eerste aanvaring met dit album dat de eerdere samenwerking met Flying Lotus de groep goed heeft gedaan. Het zit nog niet op het niveau van die geweldenaar uit Los Angeles - hoeft ook niet, Flying Lotus zijn electronic neigt naar hiphop, dit neigt soms naar rock - , maar het is voor Radiohead afdoende om weer een stijgende lijn in te zetten. Ik vond voorgaande platen niet al te veel soeps.

avatar van reptile71
O wat lijkt me dat heerlijk als je als band zo met je publiek kan spelen.

Rhythm & Poetry schreef:

Op deze manier kan Radiohead nog albums vooruit inderdaad. Zolang Yorke en Greenwood hun interesse blijven behouden in wat gaande is in de muziekwereld en dat naar hun hand weten te zetten.

Zelf vind ik Cosmogramma ook beter dan dit album, maar dat is dan ook wel een van de beste albums van de laatste jaren. Echt een ongelooflijke mindfuck dat.

avatar van Paalhaas
Het is volgens mij alweer tien jaar geleden dat Radiohead nog eens een fatsoenlijk album afleverde en toch weten ze ook nu nog in een oogwenk 30 pagina's vol te krijgen. Dat dwingt zowel respect als verwondering af, want ook The king of limbs is weer een behoorlijk halfbakken album geworden. Ik krijg van deze vreemde collectie sterk de indruk dat ze (eigenlijk al sinds OK Computer) weliswaar proberen om experimenteel en vernieuwend te klinken (m.a.w. hun status waar te maken), maar geen flauw idee hebben hoe dat nu eigenlijk in zijn werk gaat. Het resultaat is nu al drie albums lang hetzelfde: een setje onwaarschijnlijke creaties die noch uit esthetisch noch uit creatief oogpunt weten te beklijven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het meest recht-toe-recht-aan nummer van het stel ("Little by little") het beste uit de verf komt.

1,5
SSS
herman schreef:

Ik ben inderdaad wel een liefhebber van Rock (Arctic Monkeys, The Strokes, Bombay Bicycle Club), maar het genre had ik al wel gelezen (Rock / Electronic) en dat laatste hoor ik vooral.

avatar van Rhythm & Poetry
herman schreef:

Laatste aanvulling voor het een ordinaire slowchat wordt: ik zit er ook nog op te wachten dan Thom Yorke zijn Stones Throw ervaringen met de luisteraar gaat delen. Gewoon Madlib en MF DOOM op je plaat knallen, Radiohead kan alleen maar meer verfrissing gebruiken en het is ideaal voor de Radiohead-fans om kennis te maken met de betere hiphop (en vice versa, hoewel Radiohead ook wel bekendheid geniet onder de hiphoppers).

Van mij mag Thom dat wel doen. Gewoon een 2CD met hun favoriete muziek uitbrengen.

SSS schreef:

Precies, ik hoor dus vooral het eerste genre, met invloeden van de tweede. Maar AM, Strokes, etc. is dan ook wel rock in zijn puurste vorm. Bij Radiohead vallen de invloeden dan wel erg op.

avatar van Môrthul
Het album is 1 dag uit en er zijn al 30 pagina's vol gediscussieerd, en een album als Pablo Honey heeft in zijn hele bestaan pas 7 pagina's?

Sven Bersee
Dat is vrij juist geconstateerd.

avatar van DeKoning
Nu zo in de avond komt dit album toch weer het best tot zijn recht. Uit het raam kijkend naar de lichtjes, de auto's die langzaam voorbij razen in de verte met een biertje in je hand. Melancholie die door mijn lichaam stroomt, en de boxen die de stem van Tom Yorke als een warme deken elke hoek van de kamen doet vullen. Het kan gewoon niet beter, en dat meen ik.

Dit album maakt veel in me los. Het is een echte avondplaat, een warm bad na een dag hard
werken. Wat had ik me op zo'n album verheugd. Dank je wel Radiohead

Ik start met de 9e ronde al weer.

(Tevens de langste werkdag die ik me kon voorstellen, want ik kreeg rond 2 uur pas te horen dat hij gelekt was. Ik dacht even dat ik gek werd.. )

avatar van Chameleon Day
Je hebt het even mooi samengevat.

Wie is er een "believer" en wie niet? Dat is de vraag.

Is de WAW versie niet "TKOL2"?

avatar van Ceriel
2nd Chamber schreef:
Is de WAW versie niet "TKOL2"?

Idd. Dat zou trouwens zomaar eens kunnen. Iemand die de WAV-versie heeft gedownload?

avatar van Bart
Servaas D. schreef:
Ok, laten we even de tussenstand opmaken. Na de online-order staat er "TKOL1", met nadruk op "1". Je beluistert de cd voor het eerst en hoort weinig livedrums of bas of gitaar. Het laatste nummer van deze plaat heet verdacht genoeg "Seperator" en eindigt met "If you think this is all there is, you're wrong..." Phil Selway doet mysterieus op deadairspace: wat bedoelt hij met "it's almost THE weekend?" Iemand? Dan, in de net verschenen videoclip van Lotus Flower staat enkel Thom Yorke wat te dansen, en er staan op de plaat veel nummers die hij zelf live in z'n eentje bracht doorheen het afgelopen jaar. Is dit misschien zijn nieuwste solo-cd? En ook, tja, ik vind de plaat au fond goed, maar niet Radioheadgoed, terwijl ze 4 jaar hadden om hun topniveau te halen en de band ondertussen heel wat pracht maakte - Harry Patch (in the memory of), Supercollider, ... - die van dezelfde kwaliteit is als elk nummer op The King of Limbs, waarmee ik maar wil zeggen dat ik niet geloof dat ze niet nog veel meer nummers op ons kunnen loslaten. Ze moeten productiever zijn geweest dan dit. Bovendien voelt de plaat onaf. Toch? Laten we tot slot niet vergeten dat na het beluisteren van de plaat niet duidelijk wordt waarom dit een zogenaamd "newspaper album" is. Tel dit alles op en het lijkt me erg sterk moest Radiohead ons morgen niet vertellen dat The King of Limbs ofwel een set B-kantjes zijn, ofwel de nieuwste solo-cd van Thom Yorke is, ofwel uit nog een deel bestaat. Het kan natuurlijk ook dat we het met deze nummers zullen moeten doen. Dat er geen noot teveel opstaat. En er zich plotseling genialiteit openbaart. Zoals altijd met Radiohead.

Vergeet ook niet dat er een 2-vinyl-editie ('newspaper-editie') uitkomt. Acht nummers voor twee vinyl-platen? Wat overigens niet betekent dat ik het gerucht geloof.

avatar van Svendra
Ik heb de WAV-versie. Acht totaal andere nummers!!

Ik kan er niets aan doen, maar het eerste nummer pakt meteen. Het is niet mijn stijl, maar er zit toch iets in wat het speciaal maakt. Of ben ik nou de enige.

De Klever
Niemand heeft de WAV versie hier op musicmeter waarschijnlijk. Anders had diegene zich wel eerder gemeld neem ik aan.

Wil je het eens snel nakijken, Svendra, vriend?

avatar van WJW
WJW
Ceriel schreef:

Ik. En nee. De WAV-versie is ook TKOL1.

avatar van dix
dix
deric raven schreef:
In Rainbows verdween van de eerste plek in de rotatielijst toen Dig! Baby Dig! van Nick Cave uit kwam.

Zit je weer te zuipen, Derek ? Ben je weer .... lazarus?

WJW schreef:

Ik. En nee. De WAV-versie is ook TKOL1.

Wat is eigenlijk de deadline voor het album van morgen?

avatar van reptile71
Het kan alvast niet het nieuwe album van Thom Yorke zijn, want ze krijgen echt wel problemen als ze dat achteraf bekend maken en verkocht hebben als Radiohead. Zoiets is wettelijk verboden namelijk.

Overigens begint na een paar luisterbeurten dit album steeds meer schoonheid prijs te geven. Zo springen inmiddels Morning Mr. Magpie en de laatste 3 nummers er bij mij al uit, maar de rest is ook zeker niet slecht te noemen. Ik geloof dus dat ik meer dan de helft van het album al erg goed vind. Ik heb ook geen zin om te stoppen met luisteren.... En geloof me, heel even had ik zoiets van, pfff... weer dat gezeur van Yorke, maar ik moest even inkomen.

avatar van Woutout
Yup, dan krijg je TheKingOfLimbs-WAV.zip. Helemaal geen 1 of 2 dus en bovendien staat er maar 1 orderregel bij de bestelling. Ik denk dat er inderdaad nog wel een album aan zit te komen, zeker met al dat andere gehoorde materiaal. Zal alleen nog wel een paar maanden duren.

Bart schreef:

Een extra mysterie: net wat we nodig hadden En hé, Radiohead heeft ons tot nu toe nog niet echt verrast, nietwaar? Akkoord, ze kondigden het album uit het niets vijf dagen op voorhand aan. Maar dat truukje haalden ze al bij In Rainbows uit, zij het dan dat ze toen eerder lieten weten dat die uitkwam. Ze moeten ons nog bij de kloten hebben. Gewoon omdat ze het kunnen. Haha, al dat speculeren. Spannend! Dat wel.

reptile71 schreef:

Non-believerteam + 1!

avatar van Chameleon Day
reptile71 schreef:

Toch niet als je morgen zonder te hoeven bijbetalen de nieuwe Radiohead kunt downloaden? Dan heb je die van Yorke er gratis bijgekregen.

I am a believer!

avatar van Thibault14
Servaas D. schreef:

Laten we hopen dat je gelijk krijgt want ik vind het album ook wat hol klinken.

De Klever
Ik luister het album echt al de hele dag sinds de release. Ik heb ook nog geen moment zin gehad om iets anders op te zetten.

Servaas D.

(Ik post dit even opnieuw, had het per ongeluk van de site verwijderd.)