Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van Chameleon Day
Jaja, er zit nu zeker een verborgen boodschap in hè.

avatar van Gajarigon
"Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we heen?" Paul Gauguin vroeg het zich al af, en Radiohead heeft het er nu ook eindelijk over nagedacht. Met OK Computer hadden ze al het hoogste bereikt qua waardering van de fans én critici, en in hetzelfde genre verder gaan zou noodgedwongen zijn geëindigd in zoutloze herhaling. De keuze om verder te evolueren en nieuwe muzikale wegen te betreden was er dus een die ze noodgedwongen moesten maken, maar helaas was hun drang naar experiment op zijn minst gezegd nogal wisselvallig qua resultaat. Hoewel er op al hun albums sinds OK Computer wel een paar leuke nummers stonden (op In Rainbows zelfs heel wat) stonden er ook tal van matige tussen, en zelfs enkele regelrechte draken. Het leek wel alsof ze twijfelden of ze nu wel of niet voluit de kaart moesten trekken van de elektronica. Dat hebben ze nu uiteindelijk dan toch gedaan, en los van het feit of ik het een goede keuze vind of niet, heb ik respect voor hun keuze. Dit is niet de populaire beslissing; al heeft Radiohead natuurlijk wel een erg trouwe en uitgebreide hoop fans.

De hype rond The King of Limbs was dan ook ronduit indrukwekkend; alsof alle speculatie en opgeklopte verwachtingen die normaal gezien gespreid worden over een paar maanden nu in een enkele week moesten worden gepropt. Het is natuurlijk Radiohead, en dan zijn de meningen al snel gepolariseerd, dan worden de discussies verhit, de theorieën rond geheime albums duiken als paddenstoelen uit de grond en zodoende wordt je tegen wil en dank meegesleurd in de hetse. Nu was In Rainbows voor mij dus een erg aangename verrassing, want Kid A en Hail to the Thief vond ik ondermaats - zeker voor een band met zoveel potentieel als Radiohead. Bijgevolg had ik dus wel hoge verwachtingen voor deze plaat, want in 4 jaar moeten ze toch met iets leuks op de proppen zijn kunnen komen?

Het antwoord op die vraag is tweezijdig. Enerzijds is dit wel 'leuk'; Radiohead experimenteert duidelijk weer wat meer met elektronica - drums uit Fruity Loops, drone-achtige synths die voor een verfijnd weefpatroon zorgen met de vaak rijkelijk gemaskeerde gitaren - maar doet dat deze keer wel coherenter dan voorheen. Het album voelt als een geheel aan en de nummers gaan ook vlot in elkaar over, iets waar bijvoorbeeld Hail to the Thief erg onder leed. Instrumentaal is er ook wel wat lekkers te horen, vooral de baslijnen zijn helemaal out there. Bijvoorbeeld de opener Bloom, dat opgebouwd is uit een ogenschijnlijk tegendraads drumritme, hypnotische klanken uit synths en gitaren, en de typische feeërieke zang van Thom Yorke. Die laatste zuigt nog meer dan anders alle aandacht naar zich toe, al kan dit ook het effect zijn van het meer ingetogen gebruik van de andere instrumenten. Het spijtige is dat die drumtrack echt nergens naar klinkt, en dat Yorke op zijn zeurderigst bezig is. Het geluidsmuurtje dat de andere instrumenten creëren is wel best aardig, maar als nummer op zich valt dit toch wel magertjes uit.

Morning Mr Magpie gaat verder op eenzelfde elan, met een nerveus drumriffje dat nogal goedkoop klinkt. Waarom toch die elektronische drumbeat? Als het toch zo'n simpele riffs zijn kan je toch evengoed de drummer het laten inspelen. Het gitaarspel van de Greenwoods is ook hier wel weer erg fijn.Little By Little doet van bij de eerste noot al meteen een belletje rinkelen - een Morning Bell - want dit doet sterk denken aan Amnesiac en Kid A. Wederom is het een drukke geluidscollage, met een overvloed aan achterwaarts afgespeelde gitaarlicks, een combinatie van traditionele en elektronische percussie en nog een hele zooi samples. Een bevreemdend nummer, maar nogal langdradig en richtingloos.

Misschien dat Feral wel het meest bediscussieerde nummer is - een drukke beat die wordt opgeluisterd met korte onsamenhangende fragmenten van vocalen. Hier en daar nog wat extra instrumentatie in de vorm van een brommend baslijntje of een sample; ook dit is een nummer zonder enige houvast. Dit lijkt ook zo van een cd van Burial te komen trouwens, al staan daar wel boeiendere tracks op. Feral voelt vooral aan als een filler, en op een kort album als dit is dat wel spijtig.

Het tweede deel van het album is toegankelijker. Lotus Flower (met een grappige clip waar Thom Yorke laat zien dat hij best wel gevoel voor ritme in zijn heupen heeft zitten) is een vrij standaard radioheadnummer, dat sterk in het verlengde van In Rainbows ligt. Daar had het niet misstaan, maar het had er ook zeker niet uitgesprongen. Idem voor Codex eigenlijk, een rustig pianonummer dat niet echt blijft plakken.

Give Up the Ghost is een rustig, intiem nummer met iets te veel herhaling. Ook hier trekt Thom Yorke weer alle aandacht naar zich toe, met meerdere zanglijnen door elkaar heen. Wel een mooi nummer, maar wat naar de saaie kant. De afsluiter Separator vind ik het beste nummer van het album. Een hoger tempo, een kaler geluid en weer een lekker baslijntje om de boel wat leven in te blazen. Samen met Lotus Flower ook het meest toegankelijke nummer.

Een voorlopig eindoordeel dan: Ik vind The Kings of Limbs duidelijk minder dan In Rainbows; voornamelijk door de sterkere invloed van de elektronica die ikzelf niet zo leuk vind klinken. Verders modderen veel nummers maar wat aan, zonder enige richting - het lijkt wel alsof Radiohead het vertikt om nog nummers met climaxen te maken (à la Exit Music). Het geheel is nog wel te pruimen, maar afzonderlijk zijn de nummers te licht, ik hoor hierop geen enkele track die ik apart liever zou opzetten dan pakweg Nude van In Rainbows.

Chameleon Day schreef:

Toch niet als je morgen zonder te hoeven bijbetalen de nieuwe Radiohead kunt downloaden? Dan heb je die van Yorke er gratis bijgekregen.

I am a believer!
O ja...

Chameleon Day schreef:
Jaja, er zit nu zeker een verborgen boodschap in hè.

Wel, als je de laatste drie medeklinkers van elk voorlaatste woord aaneenschrijft, dan...

avatar van WJW
WJW
Ach als we dan toch bezig zijn: The king limbs. De koning van de ledematen. Hoeveel ledematen hebben we? Vier. Dit is de eerste, OMG er komen nog drie!

WJW schreef:

The King of Limbs, dat is het hoofd. Zal dit het hoofd zijn en zullen er dan nog vier volgen?
In een ding slagen ze in ieder geval wel, mij van de straat houden.

WJW schreef:

Is mogelijk! En 'The King of Limbs' verwijst naar een boom die vlakbij de plek stond waar ze In Rainbows opnamen, en die heeft tientallen takken, dus wie weet hoeveel cd's er in dat geval nog zitten aan te komen?

avatar van reptile71
En alles ingepakt in een krant!

Gajarigon schreef:
Idem voor Codex eigenlijk, een rustig pianonummer dat niet echt blijft plakken.

Voor mij gaat dat nummer, denk ik, juist behoren tot de goudgerande Radiohead-songs.

avatar van Arrie
De Klever schreef:
Ik luister het album echt al de hele dag sinds de release. Ik heb ook nog geen moment zin gehad om iets anders op te zetten.

Jeetje...
Dat heb ik echt nog nooit gehad bij welk album dan ook. Mijn huidige nummer 1 heb ik heel vaak gedraaid toen ik hem net ontdekt had, maar zelfs die draaide ik niet continu zonder andere albums ertussendoor te draaien. Dus ik kan me er totaal niks bij voorstellen, en ik snap ook echt niet dat je het album dan maar vier sterren geeft.

avatar van Nostak
man, wat klinkt dit weer mooi zeg iemand die weet wanneer KOTL in België in de rekken ligt?

Servaas D.
Maar gasten, alle gekheid op een stokje. Ik drukte daarnet al voor de vijfde keer op play en het voelt meer en meer aan als thuiskomen. Is dit dan toch fenomenaal?

avatar van Timo-otje
2e Luisterbeurt gehad net. Al iets beter dan de 1e keer. Ik vind echter maar 2 nummers echt goed en dat zijn Lotus Flowers en Separator. Codex is ook nog wel te porren, heeft dezelfde stijl als How to Dissapear Completely maar komt qua niveau niet in de buurt. Verder vraag ik me af , Doet Phil Selway en de heren Greenwood wel mee ? Ik val misschien in herhaling maar dit album bestaat toch echt uit B-kantjes. Dit kan toch niet anders ? Radiohead heeft hier toch niet 4 jaar over zitten nadenken ? Met de genialiteit die Radiohead in huis heeft kunnen zij dit binnen een paar weken als je het mij vraagt. Weet bijna zeker dat we binnen korte tijd het echte album te horen krijgen en was dit slechts een opwarmer , want zo voelt dit album wel. Als opwarmer voor het grote werk. Ook zingt Yorke op het einde Wake me up, Wake me up(en dit na de regels when you think this is it, then youre wrong.). Dat Wake up gedeelte zou kunnen duiden op een nieuwe begin en dat iemand het dromen was en in een andere wereld zat met deze muziek erbij. Komt er geen 2e album dan ben ik zwaar teleurgesteld in Radiohead en lijken ze het (geniale)muziek maken te zijn verleerd als je het mij vraagt. Zal nog niet gaan stemmen overigens . 2 luisterbeurten is weinig, zeker voor een Radiohead.

avatar van Chameleon Day
Maar gaat er nu om 00.00 uur iets gebeuren? Het is immers volle maan, zegt Ed. Kan ik mijn bed al opzoeken? Of mis ik dan van alles? Wat moet ik doen?

Timo-otje schreef:

Wel, sinds je je afvroeg of Phil Selway en de heren Greenwood wel meedoen, ben ik er es op gaan letten en ze zijn weldegelijk (behoorlijk) vaak te horen.

Chameleon Day schreef:

Geen flauw idee, maar ik wacht met je mee.

Chameleon Day schreef:
Ligt er aan, als je bed goed verstopt staat dan kun je alvast beginnen met zoeken misschien.

Arrie schreef:

Jeetje...

Daar zeg je me wat. Ik sluit zo mijn negende draaibeurt af.

Toch blijf ik op een 4 voorlopig. Een 4,5 of een 5 geef ik niet zomaar.

De Klever schreef:
Je zit er zeg maar als het ware aan vastgekleefd zeker?

reptile71 schreef:

Ligt er iets in bed dan?......afgezien van mijn echtgenote.

khonnor
Timo-otje schreef:
2e Luisterbeurt gehad net. Al iets beter dan de 1e keer. Ik vind echter maar 2 nummers echt goed en dat zijn Lotus Flowers en Sepabla ba bla....

seg beste timo, om het op z'n vlaams te zeggen: "ge zijt nu echt wel fameus aan t zagen zulle..."

Chameleon Day schreef:
Ligt er iets in bed dan?......afgezien van mijn echtgenote.
In mijn bed ligt jouw echtgenote niet in elk geval, nou ja, ik vermoed van niet. Dus ik blijf nog wel even wachten tot 00:00 uur... hoewel... dat is het in de UK pas als het hier 1 uur is.

De Klever
Dat dacht ik ook al. Ik ga niet tot 1.00 wachten. Nee, ik denk niet dat er nog iets gaat gebeuren.

avatar van reptile71
Onderdeel van het newspaper album:
Many large sheets of artwork, 625 tiny pieces of artwork and a full-colour piece of oxo-degradeable plastic to hold it all together.

625 tiny pieces of artwork... Wat in godsnaam moet je daar mee? Hebben ze De Nachtwacht gestolen en in miljoenen stukjes geknipt om bij dit album te verkopen ofzo? 625 kleine stukjes kunst.
En dan 'oxo-degradeable plastic' gebruiken om alles bij elkaar te houden. Dat is ook riskant. In een gemiddeld studentenhuishouden is zo'n verpakking binnen een maand dus opgenomen in de rest van de puinzooi.

avatar van Nicolage Rico
Haha, 31 pagina's en steevast bij de bovenste 5 berichten bij updates de laatste dagen.

Timo-otje schreef:
Verder vraag ik me af , Doet Phil Selway en de heren Greenwood wel mee ?

Weet je zeker dat je wel de goede bestanden hebt gedownload of zit je naar de 80s hitjes te luisteren?

De eerste nummers moeten het grotendeels hebben van de bijna-neurotische drumritmes van Selway en het typische gitaargeluid van Greenwood komt ook regelmatig om de hoek kijken. Ik snap niet hoe je dit kunt missen, ervan uitgaande dat je er serieus naar hebt geluisterd (en niet op laag volume op de achtergrond).

De Klever schreef:

Ik, nu ik besef dat we zolang moeten wachten, ook niet. Nog een theorietje voor het slapengaan dan? The King of Limbs is een "newspaper album" in die zin dat ze deze set nummers enkel uitbrachten om het nieuws te halen. Of ja, ik lul nu maar wat. Ik ben het beu om te speculeren. En man, Codex alleen maakt deze cd de moeite van het beluisteren waard. Ik blijf echter gokken op een 2e cd-deel. Dat zou deze plaat volledig kunnen redden voor mij, ze in m'n top 10 kunnen katapulteren.

avatar van Timo-otje
Servaas D. schreef:

Zal best maar ik hoor zie in ieder geval niet echt. Ze zijn toch veel minder aanwezig dan op alle andere albums , Kid A uitgezonderd. Bij Ok Computer en In Rainbows spelen hun toch een bepalende rol. Hier is het bijna alleen maar Thom Yorke en computer geluiden de hoofdrol als je het mij vraagt.

Servaas D. schreef:

Ik heb de plaat vandaag helemaal grijs gedraaid. Dat wil toch wat zeggen. Maar ik hou het nu toch echt voor gezien voor vandaag..

Servaas D. schreef:
Codex alleen maakt deze cd de moeite van het beluisteren waard --- Ik blijf echter gokken op een 2e cd-deel. Dat zou deze plaat volledig kunnen redden voor mij.

Jaja...

De Klever schreef:
Ik heb de plaat vandaag helemaal grijs gedraaid.
WTF heb jij het vinyl al ontvangen?