Queen - Flash Gordon (1980)

Score
Label: EMI

1. Flash's Theme (3:29)
  2. In the Space Capsule (The Love Theme) (2:42)
  3. Ming's Theme (In the Court of Ming the Merciless) (2:40)
  4. The Ring (Hypnotic Seduction of Dale) (0:57)
  5. Football Fight (1:28)
  6. In the Death Cell [Love Theme Reprise] (2:24)
  7. Execution of Flash (1:05)
  8. The Kiss (Aura Resurrects Flash) (1:44)
  9. Arboria (Planet of the Tree Men) (1:41)
  10. Escape from the Swamp (1:43)
  11. Flash to the Rescue (2:44)
  12. Vultan's Theme (Attack of the Hawk Men) (1:12)
  13. Battle Theme (2:18)
  14. The Wedding March (0:56)
  15. Marriage of Dale and Ming (And Flash Approaching) (2:04)
  16. Crash Dive on Mingo City (1:00)
  17. Flash's Theme Reprise (Victory Celebrations) (1:23)
  18. The Hero (3:31)
  19. Flash's Theme [1991 Remix] * (6:43)
  20. Flash [Single Version] * (2:49)
  21. The Hero (October 1980… Revisited) * (2:57)
  22. The Kiss [Early Version, March 1980] * (1:12)
  23. Football Fight [Early Version, No Synths! - February 1980] * (1:56)
  24. Flash [Live in Montreal, November 1981] * (2:12)
  25. The Hero [Live in Montreal, November 1981] * (1:48)
avatar van FrodoK
Er zijn wel meer albums die dan geweldig klinken

avatar van pdonidvie
1,5
Sjah, een beetje flauw, want wat ben je hier nu mee als album? Ik vind het titel-nummer werkelijk fantastisch, maar al de variaties die erop volgen heb ik niets mee. Evenmin de citaten die ertussen gestoken zijn. De film op zich is al niet al te best, maar zonder beeld wordt het wel erg saai.

avatar van meneer
Ik mis hier iets west..

meneer schreef:
Ik mis hier iets west..

Betrapt!

Hoewel... ik luister eerst alle studio albums en dan deze soundtrack. Verbaast me een beetje dat 'ie er ook in de studio collection bij zit.

avatar van Mssr Renard
Deze soundtrack is toch ook een studioplaat?
Ik vind het juist vreemd dat soundtracks (of scores) zo apart worden gezet. Behalve dan de soundtracks die verzamelalbums zijn.

Hoedanook, is dit dé plaat waar Queen lekker kan aanklieren op de synthesizers. Ik vind het een prima plaat. Er staan echt erg mooie instrumentale stukken op.

Mssr Renard schreef:
Deze soundtrack is toch ook een studioplaat?

Ja natuurlijk worden soundtracks ook in de studio opgenomen. Maar afgezien daarvan, is een soundtrack muziek ter ondersteuning van een film/serie/docu. Vandaar natuurlijk ook die instrumentale stukken.

avatar van DargorDT
Leuk dat deze vandaag weer aan bod komt. Tussen de andere Queen-albums is dit echt een vreemde eend in de bijt, maar ik ben blij dat Queen dit ooit aandurfde. Want gedurfd was het zeker. Uiteindelijk haalde het nummer Flash zelfs het album Greatest Hits, waar het zeker niet misstaat tussen de échte hits.

Ik zag pas in 2004 de film, die is echt cult. De special effects zijn werkelijk om te gieren, zo grappig. Een beetje Queen-fan moet hem een keer gezien hebben, vind ik. Ken je de film, dan is dit album ook leuker en beter.

Voor ik de film leerde kennen, kon ik er weinig mee. The Hero als afsluiter vond ik nog het leukst. Maar pas na het zien van de film kon ik de soundtrack werkelijk begrijpen. Het 'Flash Gordon approaching! "What do you mean, Flash Gordon approaching???" kreeg eindelijk een context. De geflipte wetenschapper (Dr. Hans Zarkov - formerly of NASA) komt op de soundtrack ook langs.

Hoor ik dit album nu, dan schieten doorlopend scenes uit de film door mijn hoofd (hoewel ik de film acht jaar geleden voor het laatst zag). Binnenkort maar weer eens doen, het is alweer een tijd geleden.

De oorwurm van alle gesproken fragmenten is natuurlijk:

Flash! Flash! I lóve you! But we have only 14 hours to save the earth!

avatar van Mssr Renard
De film was een eerbetoon aan de comics en comicfilms van de jaren 60. Dus de slechte special effects zijn helemaal bedoeld.

Het acteerwerk daarentegen is niet echt bijzonder, alhoewel Ming wel echt goed is neergezet door Max von Sydow en Timothy Dalton doet het ook prima.

Ik vind wel dat de film beter had kunnen zijn, meer in de Star Wars stijl zeg maar. Maar Laurentiis wilde juist deze comic / komische kant op.

avatar van bikkel2
De film toen gezien en vooral naar de bios gegaan voor Queen's muziek.
De film is bedoeld of onbedoeld vrij slecht.
Een aantal jaren geleden weer eens gezien en ik heb me kapot gelachen.
Dat de acteurs nog zo serieus blijven is een prestatie van formaat.
De muziek deugt. Queen is de uitdaging aangegaan en met vlag en wimpel geslaagd. Zeker met de wetenschap dat ze dit nooit eerder had gedaan.
Mooie sferische beeldende begeleiding en compact.
De single Flash en de rocker The Hero ook altijd prima gevonden.
Draai ik deze dan nog wel eens, nee dat niet.

avatar van DargorDT
Ja, de film is echt grappig. Het is natuurlijk allerminst een komedie, maar veel scheelt het niet. Hulde voor de kostuumontwerpers!

Ik luister nu naar de muziek. De eerste keer sinds 2012 of 2011, ik weet het niet eens meer. Het valt me op dat Brian toch af en toe flink zijn gitaar laat scheuren. Dat was ik door het filmische geluid en de vele synths bijna vergeten. Mercury levert op The Hero echt topwerk, zoals we hem kennen.

Dit is een inmiddels toch behoorlijk gedateerde soundtrack van Queen. Ik heb heel wat soundtracks en soms een dialoog erop is leuk, maar op Flash Gordon wordt het overdreven. Op de soundtrack mag toch wat meer de nadruk liggen op de muziek. Verder is de muziek wel erg 80's, een beetje over the top. Toch zitten er wel mooie synthesizer stukken en gitaar in. Mijn favorieten zijn Football Fight & Battle Theme. De muziek hoorde ook echt bij deze film begreep ik en dat werd natuurlijk wel van de band verwacht. Flash's Theme heb ik wel altijd leuk gevonden en the Hero is ook heel aardig. Maar om hier nou regelmatig ruim een half uur voor mijn plezier naar te gaan zitten luisteren?

avatar van kaztor
Dit is vooral Brian’s plaat. De andere bandleden voegden het een en ander toe, maar wilden er meer een ‘Queen’-album van maken, maar Brian produceerde het geheel uiteindelijk en bepaalde wat erop kwam.

De andere bandleden hadden er uiteindelijk niet zoveel mee. Grappig detail is dat John Deacon op een feestje was waar hij wat ambient muziek hoorde. ‘Wie is dit?‘ vroeg hij en er werd hem verteld dat het zijn plaat was.

west schreef:

Betrapt!

Ik vind het er wel bij horen.
Pink Floyd’s More en Obscured By Clouds zitten tenslotte ook in hun Discovery box.

west schreef:

Had ik maar meer van die half-uren.
De plaat bij uitstek om je even in te verliezen.

kaztor schreef:

Ik vind het er wel bij horen.

En Flash Gordon was een behoorlijke hit. Die zou je anders weer missen in de studio collection.

avatar van bikkel2
Heel fragmentarisch gebeuren, al heeft Queen er wel werk van gemaakt. Het is de film maar dan zonder beeld, maar wel met de nodige dialogen.
De film laatst nog eens gezien en tranen van het lachen. Echt een heel slechte film, maar leuk omdat het zo slecht is.
Maar nogmaals, May( dan kennelijk voornamelijk) en de anderen valt weinig te verwijten. Gepaste muziek die prima bij de film past.

avatar van kaztor
Dan moet je deze clip uit de film Ted even zien, Michel!

Ted (8/10) Movie CLIP - Partying with Flash Gordon (2012) HD - YouTube

kaztor schreef:
Dan moet je deze clip uit de film Ted even zien, Michel!

Ted (8/10) Movie CLIP - Partying with Flash Gordon (2012) HD - YouTube

Gaaf! Ik kon 'm al. Film gezien.

avatar van De buurman
Eigenlijk zijn de bonustracks het leukst. The Hero blijft echt fenomenaal. Vond het duo Flash/The Hero altijd al een spectaculaire opener (‘82). Daarvoor moet je op de Milton Keynes live plaat zijn.

avatar van bikkel2
Voor de " fast" We Will Rock You inderdaad Flash/ The Hero op Milton Keynes. Toevallig vanmorgen weer even bekeken. Weergaloze opener. Jammer dat het zo kort duurt.

avatar van Funky Bookie
Op zich mooi gedaan, maar zonder beelden is er weinig te beleven.
De opener is goed en daarna wordt het pas in het 2e deel weer goed.

avatar van Mssr Renard
Als groot liefhebber van de oude strips van Flash en science fiction in het algemeen, was ik als 12-jarige jongen zo enthousiast.

Het verhaal gaat zo: ik had, omdat er een nieuwe audio-winkel was geopend, een gratis TDK-cassette opgehaald bij die winkel. Toen mocht ik bij mijn tante en oom wat muziek uit hun platenkast opzoeken, wat ik er op wilde hebben. Ik koos wat ik kende en dat was Phil Collins, Culture Club (ik vond Karma Chameleon zo een leuke song). Phil Collins is sowieso te gek, en ik koos voor But Seriously.

Dus ik had 1 song van Culture Club en een zwik songs van Phil Collins, wat nu nog meer? Ik ging in de platenkast kijken en kwam Queen tegen. Toen ik zag dat ze ook een plaat hadden over Flash Gordon (ik wist niet dat het bij een film hoorde) wilde ik die plaat ook op het cassettebandje.

De eerste paar songs op het restant van Kant A en dan op Kant B de rest. Ik meen dat er na Flash Gordon nog wat songs van Phil Collins volgde. Dat was dus mijn allereerste zelf-getapede bandje.

Er is ook geen album van Queen dat ik zoveel heb gedraaid als deze. Later ging dat veranderen want ik werd natuurlijk Queen-fan. Ik begreep niet zoveel van alle gesproken stukken, dus het verhaal ging wel wat langs mij heen.

Maar deze plaat is mij zo dierbaar en logisch ook, want ik ben later ook een groot liefhebber geworden van Space Rock. Dit was Queen's Space Rock-plaat. Een meer dan fantastische plaat en nu ik hem weer heb opstaan, valt me nogmaals op hoe gedetailleerd hij is.

Voor ik deze plaat vandaag opzette, wilde ik even weten of de 7"-inch single-versie van Flash (en de b-kant Football Fight) nog wat afwijkt van de albumversie. Maar het is nagenoeg identiek. De titel van de single is Flash maar is eigenlijk gewoon Flash's Theme.

Misschien krijg ik mijn vrouw zo gek om deze film eens samen te kijken.

avatar van gaucho
De single heb ik; dat vond ik een prachtig uitgewerkt stukje themamuziek. Met die gelaagde vocalen waar Queen het patent op heeft, doorspekt met schitterende snippets uit de film: "Flash, Flash, I love you, but we only have fourteen hours to save the earth" - onbetaalbaar!

Het album als geheel wel eens beluisterd, maar het merendeel kon me niet boeien. Ik ben geen bijzonder groot liefhebber van SF-strips, dat zal ook wel schelen. En waarschijnlijk moet je het ook niet als een regulier Queen-album benaderen, maar als een filmsoundtrack. Maar ook dan nog...

avatar van bikkel2
De film vond en vind ik van een bedenkelijk niveau, maar ik ben geen SF kenner/ liefhebber.
Ik ben toendertijd vooral naar de bios gegaan voor Queen's muziek en ik vind dat ze het naar behoren hebben gedaan.
Queen had geen eerdere ervaring met het maken van filmmuziek en de sfeer die wordt gecreëerd past er goed bij.
Het album zonder beelden uitzitten is een ander verhaal, want het is nogal fragmentarisch.
Flash is nog altijd een prima single en tegenwoordig wat vergeten ben ik bang.
Ik weet dat ik het na de film bekeken te hebben wel veel gedraaid heb, maar dat was een korte periode.

avatar van Mssr Renard
Vergeet niet, mijn vrienden, dat Highlander ook een sci-fi/fantasy film is.