Queen - Flash Gordon (1980)

Score
Label: EMI

1. Flash's Theme (3:29)
  2. In the Space Capsule (The Love Theme) (2:42)
  3. Ming's Theme (In the Court of Ming the Merciless) (2:40)
  4. The Ring (Hypnotic Seduction of Dale) (0:57)
  5. Football Fight (1:28)
  6. In the Death Cell [Love Theme Reprise] (2:24)
  7. Execution of Flash (1:05)
  8. The Kiss (Aura Resurrects Flash) (1:44)
  9. Arboria (Planet of the Tree Men) (1:41)
  10. Escape from the Swamp (1:43)
  11. Flash to the Rescue (2:44)
  12. Vultan's Theme (Attack of the Hawk Men) (1:12)
  13. Battle Theme (2:18)
  14. The Wedding March (0:56)
  15. Marriage of Dale and Ming (And Flash Approaching) (2:04)
  16. Crash Dive on Mingo City (1:00)
  17. Flash's Theme Reprise (Victory Celebrations) (1:23)
  18. The Hero (3:31)
  19. Flash's Theme [1991 Remix] * (6:43)
  20. Flash [Single Version] * (2:49)
  21. The Hero (October 1980… Revisited) * (2:57)
  22. The Kiss [Early Version, March 1980] * (1:12)
  23. Football Fight [Early Version, No Synths! - February 1980] * (1:56)
  24. Flash [Live in Montreal, November 1981] * (2:12)
  25. The Hero [Live in Montreal, November 1981] * (1:48)
The Hero...

Ik vond Flash/The Hero ook een fantastisch begin van de concerten in '82. Ik ken het helaas alleen van de Milton Keynes DVD en niet uit eigen ervaring..

avatar van kaztor
Kingsnake schreef:

Mijm mening is dat je niet goed wijs bent.

Jack in the Box schreef:

Dank je voor het compliment!
Jij kan beter je naam veranderen in Gilles de la Tourette.

Inderdaad een belachelijke reactie.

avatar van LucM
1,5
Met deze soundtrack kan ik weinig mee. Bij de film zou het goed geschikt zijn maar niet om op plaat te zetten en het (zonder beelden) te beluisteren. Het zijn meer filmgeluiden en conversaties maar nauwelijks degelijke songs. Het is mij - zelfs naar Queen-normen - te kitscherig (dat was de film ook) en nogal fragmentarisch.

avatar van Lonesome Crow
Bonus tracks bij op zich al een bonus album van Queen, komt uit op 27 juni:

1 Flash (Single Version)
2 The Hero (October 1980... Revisited)
3 The Kiss (Early Version, March 1980)
4 Football Fight (Early Version, No Synths! - February 1980)
5 Flash (Live in Montreal, November 1981)
6 The Hero (Live in Montreal, November 1981)

avatar van Brunniepoo
1,0
Jemig, het moet toch niet veel gekker worden dan dit: extra uitvoeringen van nummers die toch niet direct tot de top van het Queen-repertoire worden gerekend. Benieuwd hoeveel muziekliefhebbers zich hieraan gaan wagen.

avatar van DBL
DBL
Ik heb "Flash Gordon" altijd stiekem wel een goede soundtrack gevonden. De bonus tracks zijn in ieder geval alternatieve versies van de beste tracks op dit album. 'Football Fight' zonder synths... ben benieuwd.

Ik vind het een bangelijke soundtrack, maar da mag je precies ni zeggen. Echt op en top queen als je het mij vraagt

Ozric Spacefolk
Dit stuk muziek vind ik zeker genietbaar: In the Death Cell (2:24)/Execution of Flash (1:05)/The Kiss (1:44)/Arboria (1:41)/Escape from the Swamp (1:43).
Maar daar blijft het ook bij.

avatar van SnakeDoc
Ken alleen The Hero en de Flash's Theme zelf. Echt twee heerlijke platen. Ben benieuwd of de rest nog om aan te horen is. Album kan in ieder geval niet in mijn Queen collectie ontbreken. Zal hem spoedig even aanschaffen.

avatar van meneer
Nou, ik moet de film gaan bestellen. Was gisteravond bij Ted en 3 zoons keken mij na de film aan. " ken jij die film van Flash Gordon en is die echt zo nep als we zagen ? 'Ja' . Zei ik. 'Die is echt zo nep'. 3 werf ' Hoera..! ' werd er gejuicht. 'Dan willen we hem zien..!'

En als oud Queen fan kwamen er belabberde tijden naar boven. Na vele muzikale hoogtepunten kwam Flash uit en ik heb de lp toen gekocht en verbaasd beluisterd.. Was dat mijn Queen..? Op synthesizers...? Later heb ik hem nog wel leren waarderen..

Dus binnenkort met mijn jongens Flash Gordon weer eens bekijken..Thanks Ted..

He's a Hero.....!

avatar van bikkel2
Een filmsoundtrack is natuurlijk anders dan een normale Queenplaat.
Ik vind eigenlijk dat ze het helemaal niet zo slecht hebben gedaan.
Die film is inderdaad zo slecht dat het bijna leuk is.

Het is niet zo dat ik deze plaat nog regelmatig draai, maar Queen heeft er echt wel werk van gemaakt.
Het einde is het leukst, met de spetterende versie van The Hero. Sterk nummer.

avatar van Dibbel
Soundtracks: altijd moeilijk, eigenlijk een vak apart, zullen we maar zeggen.
Maar ja, je was fan van Queen, dus je kocht het vroeger gewoon.

De film schijnt helemaal goed fout te zijn (vroeger eens een keer gezien) en zou ik dan nu nog wel eens willen zien nu ik deze LP weer eens een paar keer heb opgehad.
Hij is nog puntgaaf, wat eigenlijk een teken aan de wand is. Ook nooit de behoefte gehad om hem te vervangen dus.

M.a.w. ik kon er vroeger al niet veel mee en nu eigenlijk nu ook nog niet.
De gesproken stukjes zijn trouwens hier en daar best hilarisch.
Verder is het natuurlijk behoorlijk fragmentarisch, omdat het filmmuziek is.
Ik hoor hier en daar wel lekkere stukjes voorbijkomen, maar dat is dan al voorbij, voordat het goed en wel begonnen is.
Het theme van Flash Gordon (toch wel een sterk nummer) komt nog diverse keren terug na het begin en het einde met The Hero is toch ook wel goed.

Ik zal dit daarom niet gaan afkraken als Queen-onwaardig (het is gewoon een apart geval in hun discografie) en doe dan maar 2,5*

avatar van bikkel2
Ben ik het helemaal mee eens. Ik kocht deze toenderijd(Lp) omdat ik nu eenmaal Queenfan was.
Ik heb overigens nooit overwogen om deze nog op cd aan te schaffen.
Het is echt een soundtrack, heel fragmentarisch en feitelijk alleen functioneel tijdens het kijken naar de film.
Maar die is vooral nu te lachwekkend voor woorden.
Behoort echt tot de films die het aankijken nauwelijks meer waard zijn.

Het is een plaat die ze hebben gemaakt, het hoort in de discografie, en eerljk is eerlijk, er valt niet zo veel op aan te merken eigenlijk.

avatar van De buurman
Bikkel, je slaat deze plaat hoger aan dan Jazz en the Game...?

Ozric Spacefolk
Ik kende, erg vreemd, de strips eerder.

Ik had 3 van die verzamelde werken van Flash Gordon eens op een rommelmarkt gekocht.
Erg leuke sci-fi avonturen uit de jaren 30/40.

Zo tegen 1988/89 werd ik pas fan van Queen en ging dingen sparen/verzamelen van de band.
Mijn tante en oom hadden zowat alles wat met jaren 70-rock te maken heeft, dus ging ik neuzen tussen hun elpees opdat ze dat op cassette voor me zouden zetten.

Toen kwam ik dus deze soundtrack tegen. My heart skipped a beat en ik draaide de cassette helemaal kapot. Later keek ik de film pas, en toen snapte ik de gesproken passages pas.

Toen vond ik het dus helemaal te gek, maar dat was het muzikale oor van een 11/12-jarige. Nu draai ik deze niet meer.

Maar ik moet wel zeggen dat het instrumentale gedeelte (nrs. 6 t/m 8 op kant A en nrs. 9 en 10 op kant B) erg mooi en sferistisch zijn.

De buurman schreef:
Bikkel, je slaat deze plaat hoger aan dan Jazz en the Game...?

Ik zie Flash Gordon in een ander kader dan Jazz en The Game. Heel ander doel, heel andere muziek.

Ik beoordeel Flash Gordon als een soundtrack, terwijl die andere 2 platen reguliere songmatige Queenplaten zijn.
Geen vergelijking eigenlijk.
Voor een flutfilm als Flash Gordon heeft Queen in ieder geval een passende degelijke soundtrack gemaakt.
Vandaar dat mijn cijfer hoger uitvalt.

avatar van meneer
@ Lonesome Crow

Ik heb die bonus cd eens beluisterd. Dan zijn bij de studio versies de synths weg en hoor je de werkelijke Queen kern in de nummers. Klinkt soms zelfs als Queen II.. Zeker mooi..

Live vind ik de uitvoeringen van Flash ook altijd beter..

God, soms mis ik Mercury echt..

Baspls
Hoe kunnen julie deze geweldige Queen muziek nou niet waarderen?

Ozric Spacefolk
Ik denk dat iedereen ondertussen toch wel heeft gemeld, wat er wel of niet bevalt aan deze plaat. Blader eens door de reacties, zou ik zeggen. Mijn mening staat ook ergens.

Ozric Spacefolk
Voor het eerst de bonustracks gehoord.

De singles Flash en The Hero zijn gewoon lekkere rocksongs. Puur Queen.

Maar de twee jams Kiss (prachtig gezongen, en erg puur) en Football Fight met veel gitaar en piano, zijn wel erg leuk om te horen. Beetje kaal, maar laat horen hoe goed Freddie op de piano is.
Ik zou nog wel meer demo/jam -materiaal van deze plaat willen horen.

avatar van bikkel2
Wat mij betreft van de meeste albums wel Ozric.
Ik vond het wel leuk trouwens dat ze vanaf 1980 B- kantjes op de singles zette die niet op de albums verschenen.
A Human Body ( van Play The Game) Soul Brother ( Under Pressure) en I Go Crazy ( Radio Ga Ga.) En nog best goede nummers ook.
Na The Works heb ik geen singles meer gekocht.
Dus weet niet of ze dat later ook nog gedaan hebben.

Als ze van dat soort obscure tracks genoeg hebben voor een album. Zou best leuk kunnen uitpakken. Aanvullen met See What A Fool I've Been en Mad The Swine bijv.

avatar van gigage
Totnutoe is er ieder jaar (op een heel enkele na, '96?) wel een Queen release geweest. Dat verklaard ook de vele verzamelaars maar ik vind dit toch wel een goed idee Bikkel2. Dan mogen de originele filmscore songs van Highlander er ook wel bij.

edit: Dit jaar komt er al een box-set uit dus dat gaat niet meer lukken haha

Ozric Spacefolk
Vooral The Miracle kent veel b-sides. Elke b-kant is een non-album-track.

Een boxset met rarities en b-kantjes lijkt me heerlijk. Onofficieel zijn er al boxsets verschenen (Royal Rarities en nog enkele)

avatar van bikkel2
Het zou een mooi gebaar zijn naar de fans toe. Het maar blijven uitmelken van de zoveelste greatest hits wordt zo zachtjes aan erg opzichtig.
Rainbow 1974 heeft laten zien dat het dus ook anders kan.
Staat er overigens nog een live registratie uit de 70's gepland ?

IBN BATTOETA
Beste album van Queen, schandalig gemiddelde hiero. De film is dan weer écht kut, zó kut dat het wellicht juist een briljante film is, misschien.

avatar van bikkel2
Ging er toen speciaal voor naar de bios....uuh, de muziek van Queen dus.
De film was flut, ik lag continue in een deuk.
Kon dus de muziek niet echt tot mijn nemen.
De lp bracht uitkomst. Jammer is wel dat veel fragmenten van de film ook op de plaat staan.
De muziek is echter goed verzorgd, maar het blijft een apart verhaal in de Queen historie.
Het is erg fragmentarisch en juist daarom wel van belang dat je de film kent. Maar ja, het is niet veel soeps.
The Hero blijft een heerlijke Brian May rocker.

avatar van gigage
IBN BATTOETA schreef:

Wat ook briljant is dat Flash wederkeert in de film Ted MovieMeter.nl als hero, al snoevend, van Mark W en Ted himself. Kon er erg om lachen, dat stukje althans.

IBN BATTOETA schreef:
Beste album van Queen, schandalig gemiddelde hiero.

Uh, meen je dat echt?

IBN BATTOETA
Nee ik lul maar wat. Ja, ik meen het. Dit album ooit om drie uur 's nachts geluisterd, liggend op een bank. Met kaarslicht.

avatar van De buurman
En dat was een spectaculaire ervaring begrijp ik.