MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Queen - Flash Gordon (1980)

mijn stem
2,57 (239)
239 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Score
Label: EMI

  1. Flash's Theme (3:29)
  2. In the Space Capsule (The Love Theme) (2:42)
  3. Ming's Theme (In the Court of Ming the Merciless) (2:40)
  4. The Ring (Hypnotic Seduction of Dale) (0:57)
  5. Football Fight (1:28)
  6. In the Death Cell [Love Theme Reprise] (2:24)
  7. Execution of Flash (1:05)
  8. The Kiss (Aura Resurrects Flash) (1:44)
  9. Arboria (Planet of the Tree Men) (1:41)
  10. Escape from the Swamp (1:43)
  11. Flash to the Rescue (2:44)
  12. Vultan's Theme (Attack of the Hawk Men) (1:12)
  13. Battle Theme (2:18)
  14. The Wedding March (0:56)
  15. Marriage of Dale and Ming (And Flash Approaching) (2:04)
  16. Crash Dive on Mingo City (1:00)
  17. Flash's Theme Reprise (Victory Celebrations) (1:23)
  18. The Hero (3:31)
  19. Flash's Theme [1991 Remix] * (6:43)
  20. Flash [Single Version] * (2:49)
  21. The Hero (October 1980… Revisited) * (2:57)
  22. The Kiss [Early Version, March 1980] * (1:12)
  23. Football Fight [Early Version, No Synths! - February 1980] * (1:56)
  24. Flash [Live in Montreal, November 1981] * (2:12)
  25. The Hero [Live in Montreal, November 1981] * (1:48)
toon 7 bonustracks
totale tijdsduur: 35:01 (54:38)
zoeken in:
avatar van kaztor
4,5
Queenidiot schreef:
Hier kunnen Led Zeppelin en -jaja- zelfs de Beatles nog wat van leren.


Wat een flauwekul verkoop je hier toch...

Flash Gordon is Queen opererend in een ander genre. Wat heeft dat nou in godsnaam met Zep of The Beatles te maken?

avatar
bikkel
Eerst Zep, en nu moeten The Beatles het ook ontgelden.

Slecht geslapen Queenidiot????

avatar
5,0
Queenidiot schreef:
Ik heb deze plaat zopas gekocht en ik vind het zalig om ernaar te luisteren. Echt een hemelse plaat. Ik had er die 20 euro wel voor over. Echt geweldig. En het schitterende The Wedding March spant voor mij echt de kroon. Echt het hoogtepunt. Hier kunnen Led Zeppelin en -jaja- zelfs de Beatles nog wat van leren. En Arboria is een partysong van hier tot Tokyo
***** ik zou 6 sterren willen geven
Waarom is Arboria een partysong van hier tot Toky ik vind het alles behalve een partysong. Kun je het me misschien even uitleggen??

avatar van musician
2,5
"Nee" is voldoende bij deze cd, met Hot space het grootste dieptepunt uit de carriere van Queen. De verkopen van Queen in die tijd daalden zelfs nog harder dan het niveau van de songs.

Het is filmmuziek, lees ik elders, je moet de film zien, de muziek er bij horen en dan weet je hoe goed het is. In dit geval klinklare onzin.
Ennio Morricone weet muziek te maken, die ook fantastisch is zonder film. Daar slaagt Queen bij Flash sowieso al niet in.

Kan Queen goede filmmuziek maken? Jazeker, ik verwijs, bij de bespreking van deze eh..............minder sterke cd, heel graag naar A kind of magic, waar de meeste (en hele goeie) nummers betrekking hebben op de film Highlander. Ook een film die, dankzij de muziek, iets meer is blijven hangen. Mag ik het zo voorzichtig uitdrukken?

avatar
5,0
Queenidiot schreef:
Ik heb deze plaat zopas gekocht en ik vind het zalig om ernaar te luisteren. Echt een hemelse plaat. Ik had er die 20 euro wel voor over. Echt geweldig. En het schitterende The Wedding March spant voor mij echt de kroon. Echt het hoogtepunt. Hier kunnen Led Zeppelin en -jaja- zelfs de Beatles nog wat van leren. En Arboria is een partysong van hier tot Tokyo
***** ik zou 6 sterren willen geven
Helemaal mee eens behalve dat stuk over Arboria

avatar van Halley23
4,0
Kort geleden weer eens de film bekeken en genoten. Zo moeten strips verfilmd worden. De soundtrack past er helemaal bij. Prima werk van Queen...

avatar
Pieter Paal
feddenator schreef:
(quote)
Waarom is Arboria een partysong van hier tot Toky ik vind het alles behalve een partysong. Kun je het me misschien even uitleggen??


ha!ha!ha!

avatar
Kingsnake
Enige mooie stuk van de elpee is de aan elkaar geweven tracks Deathcell t/m Arboria.
Schitterende oehoe zang van Freddie en wat mooi gitaarwerk van Bryan.

Verder is de hele plaat waanzinning belachelijke synthtroep.
Film is trouwens ook schreeuwend slecht.

avatar van rkdev
3,0
tja ...

avatar van kaztor
4,5


Toch wel een wat flauwe, kortzichtige reactie.

avatar van rkdev
3,0
kaztor schreef:
Toch wel een wat flauwe, kortzichtige reactie.


Je hebt helemaal gelijk! En daarom heb ik het album zojuist nogmaals gedraaid om mijn mening te bevestigen.

Maar wat schetst mijn verbazing: het album is best wel OK.
Er staan zelfs 9 redelijk goede nummers op (1, 2, 5, 8, 13, 14, 16, 17 en 18), en de rest is echte soundtrack muziek. Weet niet waarom ik het eerder niet hoorde, maar het album is zojuist 'geland'.

Excuses dus en verhoogd naar 3*

avatar van kaztor
4,5
rkdev schreef:
Maar wat schetst mijn verbazing: het album is best wel OK.
Er staan zelfs 9 redelijk goede nummers op (1, 2, 5, 8, 13, 14, 16, 17 en 18), en de rest is echte soundtrack muziek. Weet niet waarom ik het eerder niet hoorde, maar het album is zojuist 'geland'.

Excuses dus en verhoogd naar 3*


Als je het in z'n context plaatst is dit ook een prima plaat. Je moet alleen niet verwachten dat het 'typisch Queen' is, want dat is het nl. niet. Het is ongetwijfeld hun meest eigenwijze actie en opname-technisch staat dit ook als een huis.

avatar
Joy
wat is dan wel typisch queen vraag ik me af

aangezien alles wat queen maakt vanzelfsprekend queen is en niet iets anders

avatar van bikkel2
3,5
Terugkomend op een beginnende discussie bij Hot Space of dit album gekwalifiseert moet worden tot een standaard Queenalbum , zeg ik volmondig nee .
Deze soundtrack ( want daar praten we over ) heeft als doel begeleidend te werken bij de film Flash Gordon .
Het is ook voornamelijk instrumentale muziek die verder weinig van doen heeft met de normale songmatige aanpak van Queen .
Zelfs het b-kantje van de single Flash toendertijd ; Football Fight is weinig Queenminded.
Het flash themaatje duikt hier en daar op en daar is de band herkenbaar.
Net als The Hero waar zij op het eind nog even vanouds rockend de registers open trekken.
A Kind Of Magic wat voor de soundtrack Highlander door moet gaan , heeft wel een songmatige aanpak en is maar deels gebruikt voor de film , dus daar hoor ik een plaat die gewoon liedjes bevat .
Op Flash Gordon doet Queen wat zij moet doen en al draai ik het eigenlijk zelden , dat doen ze goed .
Legendarische muziek is het zeker niet en er zijn zeker mensen die het ongetwijfeld beter kunnen, maar Queen had ook de pech dat de film nu ook niet bepaald in het oog sprong . De categorie B-film zeg maar .

avatar van kaztor
4,5
Voor de tweede keer in de rotatie vandaag. Vooral met koptelefoon doet dit album wonderen. Aangezien het ontbreken daarvan momenteel gaat ie lekker hard door de speakers, hebben m'n vriendin en ik de tijd van ons leven en worden onze katten horendol.

Who are you? Flash Gordon. Quarterback. New York Jets!

avatar
Kingsnake
Toch mn stem verhoogd, al is het alleen maar doordat tracks 6 t/m 10 gewoon zo lekker psychedelisch wegluistert.

avatar van musician
2,5
Ik verhoog het ook wat, hoewel Flash zonder aarzeling de meest bizarre Queen plaat is die er bestaat.

Omdat 1,5 ster wel heel erg laag was, niveau Nick & Simon zal ik maar zeggen. En dat is nooit van toepassing bij Queen.

Het zijn fragmenten van een film (die ik overigens niet ken), gesprekken daaruit, en die worden dan voorzien van space-achtige geluiden. Door leden van Queen ongetwijfeld gemaakt, het één is duidelijker herkenbaar dan het andere (tracks 1, 13, 18).

Wie niet genoeg kan krijgen van de stem van Freddie Mercury komt zwaar bedrogen uit, behalve op het singletje Flash heb ik hem geloof ik maar twee zinnen horen zingen op de hele cd, dus ook daar hoef je het niet voor te doen.

Het geheel is fragmentarisch, komt vrij onsamenhangend over, zeker als je geen idee hebt waar het over gaat.

Blijft over dat ik het sympathiek vind dat Queen zich op andere paden ging begeven en dit, zo'n soundtrack, gewoon eens probeerden. Het is ook niet zo slecht dat het neigt tot voortijdig uitzetten.

Maar toen de volgende film zich aandiende wist men wél hoe het aan te pakken: Highlander is voorzien van prachtige Queen-tracks (allen te vinden op A kind of magic) en zo hoort het ook eigenlijk te gaan: niet Queen die muziek geschikt maakt voor de film, het moet juist andersom.

Laat de film zich maar aanpassen aan de muziek van Queen......

avatar van kaztor
4,5
De samenhang die hier wél is mis ik juist bij AKOM. Bovendien vind ik dit als luisterervaring stukken interessanter. AKOM werkt bij mij vooral het beste als het de hits achterwege laat en zich concentreert op de film, zoals in z'n tweede helft.

avatar van rkdev
3,0
musician schreef:
Highlander is voorzien van prachtige Queen-tracks (allen te vinden op A kind of magic)

Er staat nog 1 nummer op de B-kant van de single 'A Kind Of Magic', genaamd "A Dozen Red Roses For My Darling" (instrumentale versie van Don't lose your head) al is die niet bijster interessant.

avatar van musician
2,5
De manier waarop Flash is gemaakt, was voor Queen natuurlijk buitengewoon risicovol.

We zijn het toch eens, dat deze cd op geen enkele wijze het reguliere Queen-werk benaderd?

Uiteraard stelt de band zich daarmee zeer kwetsbaar op inzake kritiek, die onvermijdelijk op je afkomt. Nu was Queen inmiddels wel wat gewend (The Game!) maar je moet desondanks als luisteraar je openstellen voor het inslaan van nieuwe wegen en het een eerlijke kans geven.

Een interessante luisterervaring is dat dan natuurlijk altijd.

Maar is het ook goed, is dan de volgende vraag. Daar haak ik bij Flash Gordon dan af.

Jammer overigens, dat die instrumentale versie van Don't lose your head niet op de uitgebreide A kind of magic is terug te vinden. Dat had in ieder geval voor de compleetheid wel een aardig gebaar geweest, in plaats van de volgende versie van Friends will be friends..............

avatar van bikkel2
3,5
Flash Gordon was voor de heren Queen een buitenkansje om zich eens van een andere kant te laten gelden .
Als je de film niet gezien hebt is het logisch dat alles nogal fragmentarisch en misschien ook wel wat stuurloos overkomt .

Ik heb de film 2 x keer gezien dus is het verloop wat beter te begrijpen .
Het sfeerbeeld van de film in acht nemend , heeft de groep gewoon goed werk verricht .

Queen had natuurlijk maling aan de kritiek , want dat is iets waar ze al jaren mee te maken hadden en voorlopig nog niet van af waren .

avatar
Razor Disk
Tsjaaa... nogal saaie plaat van Queen. Beetje eentonig.

avatar
Jack in the Box
Vandaag heb ik deze soundtrack van Queen weer eens op mijn draaitafel gelegd en ik moet zeggen dat dit een van hun betere albums is.

avatar
Kingsnake
Jack in the Box schreef:
Vandaag heb ik deze soundtrack van Queen weer eens op mijn draaitafel gelegd en ik moet zeggen dat dit een van hun betere albums is.


Mijm mening is dat je niet goed wijs bent.

avatar
Jack in the Box
Kingsnake schreef:
(quote)


Mijm mening is dat je niet goed wijs bent.


Dank je voor het compliment!
Jij kan beter je naam veranderen in Gilles de la Tourette.

avatar
Kingsnake
Jack in the Box schreef:
(quote)


Dank je voor het compliment!
Jij kan beter je naam veranderen in Gilles de la Tourette.


Viel toch best mee, wat ik zei?

avatar van The_CrY
3,0
Als album niet iets wat je regelmatig zult opzetten, maar als begeleiding van de film Flash Gordon toch zeker leuk. Zonder de film is het een beetje droog, naar mijn mening. Bevat toch zeer leuke thema's zoals Vultan's Theme, The Hero, Ming's Theme en de titelsong.

avatar
Father McKenzie
Oorverdovend slecht vind ik dit. De single Flash was nog een béétje aanvaardbaar, dit hier is vreselijk. Filmgeluidjes, stukken conversaties... van een film die ik echt niet gezien wil hebben. Ik heb deze van vrienden meegekregen, en ik wou er zelfs geen kopietje aan verprutsen, te vreselijk voor woorden.

avatar van musician
2,5
chimps schreef:
Een korte intro over iemand die al het kwaad op aarde veroorzaakt en: FLASH... AHAAAAAAAAAAAAAAA! De titletrack en gehele score is van de hand van Queen (toen nog met opperkoningin Freddie Mercury). Gelijk het hoogtepunt van de hele film, want naast slechte overacting en een vrij plat verhaal is er niet veel te zien (al zijn de werelden nog wel tof gemaakt, zoals de Hawkmen). Gewoon een slecht verouderde kindvriendelijke sci-fi film. FLASH... AHAAAAAAAAAAAAA

Een willekeurige recensie bij onze collega's op moviemeter, Patrick.
185 stemmers zetten de film op een gemiddelde van 2,55. Film en soundtrack sluiten hiermee angstvallig goed bij elkaar aan, luisteraars en kijkers zijn het nagenoeg eens, één keer was meer dan voldoende!

avatar van Brunniepoo
1,0
Tja, als ondersteuning van de film is het vast wel ok. Vermoed ik, want na het horen van deze cd heb ik geen enkele behoefte aan het bekijken van de film. Als losstaand product is het *understatement* niet echt een succes.

Ben blij dat ik het indertijd zonder boekwerk voor 5 gulden kon kopen. Collectie compleet, verder nooit meer naar luisteren...

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 02:57 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 02:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.