Marillion - Holidays in Eden (1991)

Label: EMI

1. Splintering Heart (6:51)
  2. Cover My Eyes (3:56)
  3. The Party (5:37)
  4. No One Can (4:39)
  5. Holidays in Eden (5:28)
  6. Dry Land (4:43)
  7. Waiting to Happen (4:56)
  8. This Town (3:18)
  9. The Rakes Progress (1:54)
  10. 100 Nights (6:41)
  11. Sympathy * (3:30)
  12. How Can It Hurt * (4:11)
  13. A Collection * (3:00)
  14. Cover My Eyes [Pain and Heaven) (Acoustic Version] * (2:34)
  15. Sympathy [Acoustic Version] * (2:30)
  16. I Will Walk on Water [Alternative Mix] * (5:14)
  17. Splintering Heart [Live at the Moles Club] * (6:42)
  18. You Don't Need Anyone [Moles Club Demo] * (4:04)
  19. No One Can [Moles Club Demo] * (4:51)
  20. The Party [Moles Club Demo] * (5:46)
  21. This Town [Moles Club Demo] * (4:16)
  22. Waiting to Happen [Moles Club Demo] * (5:31)
  23. Eric * (2:32)
  24. The Epic (Fairground) [Mushroom Farm Demo] * (8:31)
avatar van itbites
En over dat gelaagde geluid; ik moet zeggen dat ik Splintering Heart, hoe het zo opgebouwd wordt zeg maar, juist qua geluid erg mooi en intens vind. Met afstand het beste nummer op de CD, vind ik. Voor de rest vind ik het wat oppervlakkig, voor Marillion-begrippen dan -- want voor verzamel-CD's voor in de auto van je vriendin lenen Dry Land en No One Can zich natuurlijk uitstekend.

avatar van vigil
over gelaagd gesproken wat te denken van de 2 afsluitende tracks van de reguliere cd.

avatar van sander.h
Gewoon een mooie cd. Weinig prog, dat wel.
Maar Splintering Heart blijft natuurlijk een geweldige opener.

Kingsnake
Hier staan echt wel wat proggy nummers op.
Wat te denken van de aflsuitende drieluik.
En het middenstuk van The Party? Nog steeds favoriet bij mij.

Okay, dit album herbergt de meeste ballads uit hun carriere, maar het zijn dan wel juweeltjes van ballads.

Ik vind Cover My Eyes maar een vervelend nummer.
Stadionrock, bah.

avatar van sander.h
Uiteraard staat er wel wat prog op. Splintering Heart ook bijvoorbeeld. The Party is inderdaad een mooi nummer. Maar de uiteindelijke indruk die het album uiteindelijk achterlaat is toch meer dat van pop/rock.

Cover My Eyes ben ik ook niet kapot van trouwens.

sander.h schreef:

Cover My Eyes ben ik ook niet kapot van trouwens.

Symfo is nog nooit zo toegankelijk geweest, sinds Marillion ermee aan de haal is gegaan.
En dat is goed, volgens mij (naast Genesis en Supertramp) is Marillion de bekendste en is Kayleigh de bekendste prog-hit.
Ik vind het niet erg.
En volgens mij wringt 'm daar de schoen bij sommigen.

avatar van sander.h
Tsja, er zullen vast mensen zijn die een band laten vallen wanneer deze (al dan niet bewust) een groter publiek gaan aanspreken.
Zoals bij Metallica gebeurde. En bij Marillion misschien ook wel.

Ik vond het zelf ook niet leuk toen Faith No More ineens hits begon te scoren, maar ik heb er in ieder geval nooit een album om laten liggen

avatar van bikkel2
Het werd Marillion in ieder geval niet in dank afgenomen.
Tijdens de concerten naar aanleiding van deze plaat , was een luid boe geroep en het geroep om Fish , niet van de lucht.
In ieder geval als No One Can en Dryland werden vertolkt.
Het zal de band evenals meerdere symforeuzen wel wat fans gekost hebben.
Altijd een moeilijk verhaal.

avatar van Outlaw104
Toch vind ik het afsluitende 100 Nights van een ongekende schoonheid.

Kijk, en dat vind ik dan weer kinderachtig. Lijkt wel voetbalpubliek.

Kingsnake
Niks mis aan deze plaat.
En luisteraars die gaan zeuren om het gemis van Fish, respecteren de keuze van de band niet om zonder hem verder te gaan.
Productioneel is dit (samen met Brave en het nieuwste werk) trouwens zeer hoogstaand.

avatar van notsub
Waiting To Happen springt er hier voor mij uit. Verder is Cover My Eyes eigenlijk best ok, maar als hele CD vind ik het niet echt een aanrader. Het klinkt mij teveel als een "Marillion Light".

bikkel2 schreef:
Het werd Marillion in ieder geval niet in dank afgenomen.

Dat heb ik dan toch nooit gehoord terwijl ik erg vaak te vinden was in die periode bij Marillion concerten. Hoogstens iemand die steeds om Grendel schreeuwde maar die stond er al vanaf de Fugazi tour...

Overigens is het uiteindelijk Fish zelf die weg is gegaan.

Sstttt
vigil schreef:
Overigens is het uiteindelijk Fish zelf die weg is gegaan.
Ja en dat is Fish solo en Marillion als band niet ten goede gekomen. Helaas.

Sstttt schreef:
Ja en dat is Fish solo en Marillion als band niet ten goede gekomen. Helaas.

En dat vind dan weer van wel.
Schitterende platen die de twee acts vanaf '89 gemaakt hebben.

avatar van Sweet Lucy
Afgelopen week weer geregeld gedraaid. Ik moet mijn stem bijstellen het word een 4. Er staan toch wel heel erg lekkere nummers op. Helaas is het hierna, wat mij betreft, minder geworden.

avatar van Outlaw104
Nou nee hoor, vind Brave een werkelijk fantastisch meesterwerk.

avatar van vigil
klopt, en wat te denken van Afraid welke die weer opvolgde!

Kingsnake
Maar dat zijn allemaal meningen.
Ik vind alle platen die hier op volgen (muz van Radiation en Anaraknophbia deels) heel sterk, met als klappers, de genoemde Brave en Afraid of Sunlight, maar Marbles en Happiness mogen niet worden vergeten.

en .com?

vigil schreef:
en .com?

Vind ik een buitengewoon fijne plaat.
House en Interior Lulu zijn ongeevenaarde meesterwerkjes.
Ik houd niet zo van alt. rock, maar ik vind het een fijne plaat.

avatar van Saldek
dit is mijn eerste echte kennismaking met Marillion geweest. En ik kan zeggen dat die me geheel niet tegenviel. Zoals reeds ergens vermeld is dit inderdaad volgens mij een wel heel licht werkje van ze. Maar echt, ik vind het héérlijke muziek. Mijn albsolute topper van deze is Splintering heart. Dat is ook de song geweest die me tot dit werk heeft doen bewegen. Nog altijd zet ik deze wel eens op, vooral in de zomer, en elke keer weer klinkt het mij als een welkome verfrissing.
Marillion vind ik zowiezo erg goed. Hierna kwam bijvoorbeeld 'Brave', die al jaaaaren rotsvast in mijn persoonlijke top 10 blijft, en zal blijven. en hoe goed ik het ook vind wat ik van hun oude werk heb gehoord, maar me ertoe aangezet heb ik nooit. Voor velen zal dit als een 'musique criminale' worden beschouwd: wel Hogart maar niet Fish. Maar het zij zo, en misschien komt het er ooit van. Voorlopig heeft deze en Brave een plaats in mijn hart, en zal nog wel even zo blijven. 4*

avatar van Bluebird
Vind deze eigenlijk net iets minder dan Season's End maar is wel vergelijkbaar en bevat toch zeker een aantal prachtige parels. Half pop, half symfo waarbij het steviger werk ook niet wordt geschuwd. Klapstukken zijn Splintering Heart, de titeltrack, This Town, The Rake Progress en 100 Nights. De ballad Waiting To Happen vind ik van een adembenemende schoonheid.

avatar van rkdev
Dit had ik kunnen schrijven, want het omschrijft exact mijn gevoel bij dit album:
Progwereld

Mooi album. Ik had er eigenlijk niet veel aandacht aan besteed omdat ik steeds berichten las dat het toch niet zo'n denderend album was, maar ik heb er een paar keer goed naar geluisterd en het is toch beter dan ik dacht. "Holiday In Eden" en "This Town" zijn wat steviger, maar de rest mag er ook wel wezen.

avatar van ChrisX
rkdev schreef:
Progwereld

Goed geschreven maar het gaat helaas voor bij aan het hoogtepunt van het album nl. de This Town / Rakes Progress / 100 Nights trilogie. Dit blijft toch echt wel een fenomenaal stukje muziek. En dan die tekst van 100 Nights waar bij de clou van het hele nummer pas echt in het allerlaatste woord naar voren komt:

"She spends your money, she spends your money, she spends your money on ME".

Ouch....

avatar van rkdev
Grappig detail: A Rake's Progress is a series of eight paintings by 18th century English artist William Hogarth.

De voorvader van h ??

avatar van Bluebird
Je zou het haast zeggen. Ik heb zo'n gevoel dat die titel niet toevallig is uitgekozen maar weten doe ik het niet helaas.

avatar van strandsmurf
Dit album heb ik voor het eerst weer in 15 jaar (?) gedraaid. Cover My Eyes blijf ik ook nu systematisch skippen. The Party en 100 Nights zijn toppertjes. Voor de rest een zeer wisselvallig album.
Wel het eerste album waar Hogarth zich met de muziek heeft bemoeid, maar het album komt niet in de buurt van Brave en Marbles.

Kingsnake
Splintering Heart is toch het eeuwige en ultieme heart-break nummer.

Tering, wat een tekst, gevoel en melodrama gaat ervan dat nummer uit....

zeer zeker!

Stond nog niet zo gek lang geleden weer elke dag op setlist (als opener!). Echt een prachtig begin.