The Beatles - Help! (1965)

Label: Parlophone

1. Help! (2:21)
  2. The Night Before (2:36)
  3. You've Got to Hide Your Love Away (2:11)
  4. I Need You (2:31)
  5. Another Girl (2:08)
  6. You're Going to Lose That Girl (2:20)
  7. Ticket to Ride (3:12)
  8. Act Naturally (2:33)
  9. It's Only Love (1:58)
  10. You Like Me Too Much (2:38)
  11. Tell Me What You See (2:39)
  12. I've Just Seen a Face (2:07)
  13. Yesterday (2:07)
  14. Dizzy Miss Lizzy (2:54)
In geremastered mono op 180gr. klinkt deze plaat warm en vol, echt een mooi geluid. Dit is nog deels een lekkere rock 'n roll plaat van the Beatles, maar er staan ook echt een paar van die typisch mooie popliedjes op. Voor sommigen klinkt dit meer als een verzamelalbum, maar ik vind toch wel dat er een bepaalde gemeenschappelijke sound en productie overheen hangt.
Ik weet nog steeds dat mijn geschiedenisleraar vertelde dat iedereen in 1965 zo onder de indruk was van de single Help! die op 1 binnenkwam in de hitparade, voor het eerst dat dat gebeurde zei hij. Wow, vonden wij als klas. Nu, veel later, heb je de wikipedia en daar staat op dat Help! op 4 binnenkwam, maar daarna wel 6 weken op 1 en 6 weken op 2 genoteerd stond. Alsnog: wow! Het is ook een erg lekker nummer, hoewel het over Lennon (hij schreef het) ging die depressief was. Eén van zijn favoriete Beatles songs.
Het basisniveau van deze plaat is altijd heel aardig, maar er staan toch een paar (echt) goede nummers op. Naast de titelsong, The Night Before, You've Got to Hide Your Love Away, You're Going To Lose That Girl, het heerlijke Ticket to Ride, I've Just Seen A Face en natuurlijk Yesterday.
Help! was gemeend en is een goede plaat van the Beatles die ik niet zou willen missen. Liefst in mono.

Het album met toch wel een van de slechtste nummers dat ze ooit hebben uigebracht: Act Naturally.
Ringo moet gewoon lekker drummen.

Maar ook met het heerlijke You´re going to lose that girl, Ticket to ride en I´ve seen a Face.

The Beatles kunnen bij mij weinig kwaad doen, alleen inderdaad Ringo kan beter zijn mond houden daarom niet de volle 5 points

avatar van Royalty
Vanaf de eerste dag dat ie uitkwam tot op heden blijk ik 'm draaien. Fijne plaat. Behalve Yesterday, dat vond (en vind ik nog steeds) een draak van een nummer. Heb begrepen dat de overige 3 Beatles ook nogal wat moeite met dit mierzoete nummer van MacCartney hadden. Een redelijk ongecompliceerde plaat. Hierna gingen de boys het serieuzer aanpakken met Rubber Soul en Revolver.

Royalty schreef:
Vanaf de eerste dag dat ie uitkwam tot op heden blijk ik 'm draaien.

Daar verraad je je leeftijd

Als je goed had opgelet tijdens de NPO Blokhuis / Nieuwkerk show vond Lennon yesterday nog wel acceptabel, maar de andere 2 niet. Had meer met de tijdsgeest te maken begreep ik er uit.

Ik persoonlijk vind het een waanzinnig mooie compositie, en kan me haast niet voorstellen dat er iemand is op deze aardkloot die kan onderbouwen dat het een slechte melodie is... Dat je niet van een ballad houdt is een ander verhaal natuurlijk. Maar dit nummer is niet voor niks het meest gecoverde nummer ooit. En maakt niet uit hoe oud dit nummer is, ik blijf het een dijk van een nummer vinden!

Ted Kerkjes
Ik vind dit persoonlijk de leukste Beatlesplaat. Met het meesterlijke Act Naturally.

avatar van chevy93
Met de vroege Beatles heb ik nooit veel gehad en Help! luister ik dan ook zelden. Het titelnummer vind ik eerder een irritante oorwurm dan een toffe single. Maar goed, catchy is het wel.

Pas later dat jaar zouden ze met Rubber Soul laten zien waar hun échte klasse lag. Dit leunt nog erg veel op de traditionele rock n' roll, daar waar Rubber Soul echt een mijlpaal voor de muziek betekende, zowel qua productie als qua songmateriaal. Het werden opeens echte albums en meer dan een verzameling (naar mijn mening grotendeels vrij inwisselbare) singles.

avatar van heartofsoul
De muziek die The Beatles gedurende de jaren 60 opnamen heeft op mij altijd een stimulerende en positieve uitwerking gehad, en het was dan ook een weloverwogen beslissing om vandaag Help weer eens in de speler te doen. Ik zou geen enkel album van de heren echt willen missen, al is er voor mij wel een rangorde. Rubber Soul en Revolver zijn voor mij hun fijnste albums, en dít album is voor mij slechts marginaal wat minder, wat toe te schrijven is aan wat ondergeschikte details. Zo vind ik de solo-gitaar op Another Girl (door Paul McCartney) niet echt mooi, en ook kan de mix van het titelnummer me niet bekoren.
Maar overigens staan er naar mijn mening heel erg veel prachtige nummers op Help, zowel qua compositie als uitvoering. Voor mij is dit album zeer fris gebleven, en dat kan ik helaas niet van alle sixties-albums zeggen. Zelfs Act Naturally vind ik prachtig (al hoor ik nóg liever het origineel van Buck Owens) en in Dizzy Miss Lizzie evenaart Lennon bijna Larry Williams.

avatar van nlkink
Help! bevat voor mij de eerste voorzichtige stapjes richting Rubber Soul. Het Dylanesque You've Got To Hide Your Live Away zou zo op Rubber Soul hebben gepast. Zelfde geldt voor It's Only Love. Sterker, dat laatste nummer staat op de US versie van dat album. Het van Rubber Soul afkomstige Wait is een outtake van Help!. De electrische piano op The Night Before, het akoestische I've Just Seen A Face en het fantastische drumwerk op Ticket To Ride. Allemaal nummers die voor mij meer dan vullers zijn omdat de groep hier de grenzen op zocht. Ik heb wel eens gelezen dat men de periode Beatles For Sale/Help! als de periode van relatieve stagnatie beschouwd. Als je daar al van kunt spreken bij The Beatles, dan is dat misschien zo bij Beatles For Sale. Maar Help! is voor mij het opstapje naar Rubber Soul. Fijn album.

avatar van lennert
Eerste nummer dat ik echt goed vind is eindelijk gespot! You've Got to Hide Your Love Away is een mooie folky ballad die niet te zeikerig klinkt. Het kostte vier albums, maar ik ben er alsnog blij mee. Jammer dat opvolger I Need You weer ongelooflijk zeikerig is. Ticket To Ride bevalt me als single ook nog best wel door de gitaarsound. Act Naturally is beduidend beter in de Buck Owens versie. Like Me too Much (And I Like You) is wederom een zeiknummer eersteklas. Voor Yesterday kan ik nog wel een beetje liefde opbrengen, aangezien het tekstueel in ieder geval oprecht overkomt. Jammer dat het afsluitende rock 'n roll-nummertje Dizzy Miss Lizzy weer verschrikkelijk is.

Ik hoop er echt op dat Rubber Soul me toch iets echt spannends laat horen, dat ik Help! voorlopig het beste vind is nog niet echt een compliment op zich.

Voorlopige tussenlijst:
1. Help!
2. A Hard Day's Night
3. With The Beatles
4. Beatles For Sale
5. Please Please Me

avatar van devel-hunt

Een Beatle fan gaat lennert volgens mij nooit worden, jammer voor hem

Ik blijf proberen. Er zit alsnog een stijgende lijn in tot nu toe. Als er een 4-sterren album tussen zit, ben ik allang blij!

avatar van jurado
Een Beatle fan gaat lennert volgens mij nooit worden, jammer voor hem
Ik weet zeker dat dat vanaf Revolver gaat veranderen.

avatar van LucM
Een Beatle fan gaat lennert volgens mij nooit worden, jammer voor hem

lennert is een metal-liefhebber (aan zijn stemmen te zien) en The Beatles zijn geen metal.

avatar van devel-hunt
LucMDat is waar, maar als je van boerenkool houd mag je soms best trek hebben in een Tandoori Chicken van de vegetarische slager.

LucM schreef:

Ja man, en de recensies van Pink Floyd, Genesis, Queen, The Who, Bad Company, CCR en Earth & Fire zijn er allemaal ook voor niets.

jurado schreef:
Ik weet zeker dat dat vanaf Revolver gaat veranderen.

Blijk je voorlopig nog gelijk in te hebben gekregen ook

avatar van RuudC
Ja, dit is waar ik op hoopte! Eindelijk een Beatlesplaat waar het grootste deel van de songs echt goed is. Help! en Yesterday zijn natuurlijk de bekende krakers, maar ik vind The Night Before en You've Got To Hide Your Love Away misschien nog wel beter. Dit is nou een fijne rockplaat waar de heren lekker op tekeer gaan, maar ook op heel goede wijze rustig aan kunnen doen. Het is alleen wel heel jammer van de compleet overbodige covers en de kwalitatieve terugval op het eind. Yesterday springt er daardoor wel wat beter uit. Toch zorgt de minder boeiende B-kant ervoor dat het cijfer geen 4,5* wordt, want The Beatles hebben hier wel hun beste moment tot nu toe.

Tussenstand:
1. Help!