The Beatles - Help! (1965)

Label: Parlophone

1. Help! (2:21)
  2. The Night Before (2:36)
  3. You've Got to Hide Your Love Away (2:11)
  4. I Need You (2:31)
  5. Another Girl (2:08)
  6. You're Going to Lose That Girl (2:20)
  7. Ticket to Ride (3:12)
  8. Act Naturally (2:33)
  9. It's Only Love (1:58)
  10. You Like Me Too Much (2:38)
  11. Tell Me What You See (2:39)
  12. I've Just Seen a Face (2:07)
  13. Yesterday (2:07)
  14. Dizzy Miss Lizzy (2:54)
Dat klopt !

avatar van avdj
...dat het overdreven is ja.
Help! Bob is terug!

Kaaasgaaf schreef:
Ticket To Ride wordt weleens het eerste heavy metal nummer ooit genoemd. Blow eens flink door en luister het dan flink hard en je begrijpt wat er wordt bedoeld!!

NIet in de war met Helter Skelter? Dat weleens het eerste hardrock nummer wordt genoemd. Dat Ticket To Ride uberhaupt een heavy metal nummer zou worden genoemd is al lachwekkend.

Bob Cremers
Wie heeft dat gezegd dan ?

avatar van Kaaasgaaf
Nee, ik ben helemaal niet in de war met Helter Skelter. Dat is absoluut het hardste nummer dat The Beatles ooit gemaakt hebben. Het 3 jaar oudere Ticket To Ride is hélemaal niet hard, daarom begrijp ik dat het nogal vreemd klinkt om het die hoek in te duwen. Het gaat me om de drums in het nummer, die vreemd-spannende bezwerende manier van spelen (ook in de andere instrumenten en in de zang). Heel onheilspellend als je er goed naar luistert. Ik was dan wel erg stoned toen ik het ontdekte en het werd ook nog eens op erg goede boxen afgespeeld, van vinyl. Dat ik stoned was betekent overigens niet dat het geheel aan mij ligt. Die vroegere Beatles klinken soms zo simpel, dat je er heel makkelijk ''overheen'' luistert. Onder juiste omstandigheden kan je echter de concentratie opbrengen om alle geniale dingen te horen die in zo'n nummer zitten en weed of hash zijn daarvoor natuurlijk verre van noodzakelijk, maar kunnen wel heel mooie hulp bieden. Zeker voor mensen als ik voor wie simpelheid weleens moeilijk kan zijn. Help! is voor mij een echte drugsplaat en ik raad het dan ook iedereen aan er een keer bedwelmd naar te luisteren (ik wil geen reclame voor slechte zaken maken, ik zeg dit tegen de mensen die dit toch weleens doen, zo naar muziek luisteren).

En het bewijs dat het niet alleen in mijn hoofd zit, was wel dat toen ik mijn verbazing over de onheilspellendheid van Ticket To Ride (dat voelde alsof ik het voor het eerst hoorde) met een vriend deelde die echt alles maar dan ook álles van The Beatles weet, zei dat het nummer inderdaad vaak als het begin van de heavy metal wordt beschouwd. Ten tijde van Helter Skelter was er eigenlijk al zoveel van dat soort muziek, het maakt Ticket To Ride op zeer subtiele wijze veel belangrijker dan dat nummer.

Hoe meer ik naar The Beatles luister, hoe verder ik het punt dat de drugs bij hen insloeg naar vroeger opschuif. Het punt dat ze aan het experimenter sloegen en meer werden dan een enorm goede popband. Toen ik de band nog maar oppervlakkig kende en alleen de ''latere Beatles' leuk vond, dacht ik dat het allemaal begon bij Sgt. Peppers. Al snel werd het duidelijk dat Revolver veel progressiever en belangrijker was. Vervolgens werd Rubber Soul dat eerst zo poppy en simpel klinkt na een aantal luisterbeurten al duidelijk een project van grote experimenteerdrift en durf. Nu ligt mijn ankerpunt (van gevoelsmatig snijpunt tussen 'oude' en 'latere' Beatles) bij Help! Omdat ik niet verwacht dat ik ooit iets heel erg gedurfds in A Hard Days Night zal gaan ontdekken, dat blijft toch gewoon een enorm sterke popplaat zonder fratsen, lukt vroeger opschuiven dus nu echt niet meer. Help! is daarmee dus definitief de plaat waar de blow insloeg!

Bob Cremers
sgt. Peppers gaat ook veel over LSD en drugs.

avatar van Kaaasgaaf
Ja natuurlijk Bobje, maar dat is 2 jaar later, een énorme tijd in de jaren '60 wat betreft ontwikkelingen in de popmuziek. In een half jaar gebeurde er al te veel om op te noemen. Bands en artiesten brachten elkaar naar grote hoogtes met nieuwe inzichten en benaderingen. Ja, toen gebeurde er echt ongelovelijk veel.

Tegen die tijd (van sgt. peppers) waren The Beatles ook al een tijd echt met zwaardere middelen zoals LSD bezig, zoals jij zegt. Dat is dan ook echt een ''psychedelische periode''.
Maar ten tijde van Help! is het al hartstikke interessant dat een bandje gaat blowen. Die eerste stick kregen ze overigens van Ome Bob (wiens eigenlijke naam Robert Zimmerman is en waar het nummer Dr. Robert op Revolver ook over gaat). Wist jij dat Bobje?

Bob Cremers
Nee, maar wel dat Lucy In The Sky With Diamonds LSD betekend.

avatar van Kaaasgaaf
Dat hebben ze zelf trouwens altijd ontkend. Het zou gebaseerd zijn op een tekening van Lennon's zoontje. Maar ik vind het gewoon té toevallig, zeker vanwege de sound van het nummer. Dus ze zullen maar wat zeggen om niet teveel als drugsfreaken over te komen tegenover het bravere publiek, of gewoon om lekker wat verwarring te zaaien. Of ze weten het zelf niet eens meer, door die weggevroten hersentjes van ze. Maar het liedje blijft en dat druipt meer dan overduidelijk van de hallucinogenen.

Terug naar de nét iets onschuldigere tijden van Help! (het is de kunst om bij de plaat te blijven als de band al zoveel uiteenlopende associaties tussen mensen laat oproepen):
Wat is You've Got to Hide Your Love Away toch een práchtig nummer! John was toen heel erg onder invloed van Dylan, en dat hoor je hier wel erg duidelijk (vooral manier van zingen). Maar ze maken er weer zoiets moois van! Tijdloosheid troef.

avatar van Lennonlover
Kaaasgaaf schreef:

Ik zeg dat dat héél toevallig is. Er waren en zijn mensen die achter elk detail van the beatles dingens zoeken. Als je zo geobsedeert begint te zoeken dat vind je zowiezo wel iets. Altijd en bij elke artiest. Nummers omgedraait laten draaien, letterwoorden zoeken en duivelse onheilspellingen zoeken in de lyrics dat was waar sommige mensen zich mee bezig hielden. Wel ik zeg: bullshit! Ik bedoel dat ik gewoon best wel geloof dat dat toeval is en dat die tekening van Julian écht is.

avatar van Music4ever
Ik geloof het ook zeker.
Denk niet dat Macca na 38 jaar gaat liegen over het LSD gebeuren. Hij kan nu makkelijk toegeven dat ze het opzettelijk hebben gedaan. Zou niet weten waarom hij er om moet liegen. Het blijft natuurlijk wel toevallig maar ja, je kunt overal wel wat achter zoeken als je dingen goed bestudeerd.

avatar van weasel
Kaaasgaaf schreef:

Ik hoor er eigenlijk totaal geen metal in.
Helter Skelter zou daarentegen wél als 'eerste metalnummer ooit' door kunnen gaan.

Ik hoop niet dat dit bericht weer een hele discussie gaat oplaaien over de invloed van Beatles enzo, want daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Dit onderstaande is mijn visie, die (waarschijnlijk) op veel te weinig feiten en kennis van zaken is gebaseerd, maar dat zij dan maar zo.

In principe heb ik niks tegen The Beatles. Het zijn vier ideale schoonzonen, ze schrijven leuke toegankelijke popliedjes en hebben een hoop mensen heel gelukkig gemaakt. Prima. Als je echter gewoon muzikaal gaat evalueren vraag je je toch af waarom The Beatles nou als de uitvinders van de pop worden gezien. Ze begonnen met een aantal platen vol met rock n roll-covers, en daarna maakten ze simpele liefdesliedjes, die makkelijk in het gehoor lagen en daardoor een groot publiek bereikten. Maar er waren genoeg andere bandjes, zoals The Byrds, The Kinks of the Stones, die dat ook deden. Pas vanaf Revolver begonnen ze te experimenten met studio-effecten en dergelijke en crëeerden ze een eigen sound. Dat ze toen inventief bezig waren geloof ik zeker, maar rond die tijd waren er genoeg andere bands die dat ook al waren. De psychedelische scene was in dat jaar tenslotte ook al begonnen (13th Floor El.).

Over dit album dan. Wat ik net zei over simpele popliedjes geld hier natuurlijk ook heel erg. Er is eigenlijk absoluut niks op aan te merken. Allemaal zeer bekwame en goed uitgedachte liedjes met veel charme gebracht door de heren. Maar ik merk altijd dat zodra dit album weer afgelopen is, ik alles meteen weer vergeten ben. Ik zal dit album dan ook nooit uit mezelf opzetten, maar als Ticket to Ride of Help weer eens langskomt op Radio 2 als ik bij m'n ouders in de auto zit zal ik de laatste zijn om te klagen.

avatar van Toon1
Toch niets mis met jou visie?

avatar van avdj
Inderdaad. Zelf vindt ik het tijdperk voor Revolver ook niet bijster interessant. Maar anno 1966/67 werden er wel meerdere geproduceerde platen afgeleverd.

avatar van Music4ever
Idd, ook met jou verhaaltje eens. Een jaar geleden had ik waarschijnlijk fel gereageerd maar naarmate je meer muziek ontdek en je er een beetje in gaat verdiepen weet je wel dat er zóveel moois is gemaakt.
Er waren zóveel bands aan het experimenteren in die tijd.
Één ding ben ik trouwens niet met je eens:
John Lennon had volgens mij niet het imago van ideale schoonzoon, Mccartney wel ja............

avatar van HiLL
Huh? John Lennon had toch ook zeker wel het imago van ideale schoonzoon. Hij had nog geen drugs aangeraakt en was misschien de gekste van het stel. Maar waarom geen 'ideale' schoonzoon?

HiLL schreef:

Was hij niet de eerste die met drugs experimenteerde? Ik dacht dat Paul de laatste was. John's uitlatingen over het "populairder" zijn dan Jezus zal zijn imago ook niet goed hebben gedaan.

avatar van Thunderball
The Beatles- Help!
Dat roep ik ook altijd wanneer ik ze zie of iets van ze hoor!

Pieter Montana schreef:

Daar heb jij gelijk in, maar voor die tijd werd Lennon toch ook echt als 'ideale schoonzoon' gezien.

avatar van Music4ever
"Help!!!!!"..............dat roep ik altijd als iemand geobsedeerd is door de Stones en denken dat dat DE band is. Nou, dan heb je het mooi mis..........

Davez
Superplaat. Ze hebben nu eenmaal geen enkel slecht 'regulier' album.

Beter dan het debuut van The Who!

Jornaquin
weasel schreef:

Ik hoor er eigenlijk totaal geen metal in.

Ik zou het eerder het 1e ''punk nummer'' noemen

Thunderball schreef:
The Beatles- Help!
Dat roep ik ook altijd wanneer ik ze zie of iets van ze hoor!

Je bedoelt dat de hele wereld dat roept bij kreten die mensen zoals jij uitslaan?

avatar van Toon1
Jornaquin schreef:

Ik zou het eerder het 1e ''punk nummer'' noemen

Ik ken wel honderden nummers vóór 'Helter Skelter' die het etiket 'Punk' verdienen .

avatar van wolf

Ik ben het bijne helemaal met je eens. Alleen zou ik ook nog Rubber Soul er aan toe voegen. Op die plaat hadden The Beatles immers ook al een nieuwe route gevonden.

avatar van avdj
Eerste punk nummer Jornaquin? Volgens mij gaat die eer naar "You Really Got Me" van de Kinks.

Dr.Zepper
You really got me lijkt me ook het eerste metalgeluid. Van Halen heeft het ook nog eens gecoverd. Helter Skelter gaat weer wat verder, waanzinnig goed nummer. Beatles hadden in 68 behoorlijk wat rauwe nummers: Revolution, Hey Bulldog, Back in the USSR, Yer Blues en eerder genoemd Helter Skelter.

avatar van Reint
Knap toch dat je het debuut zo vaak kan verbeteren. Een van de betere van hun berginperiode.

avatar van Reint
Oh, en Helter Skelter is heerlijke herrie, en gaat wel wat verder dan Back in the USSR. Dat geschreeuw is geweldig.