The Beatles - Help! (1965)

Label: Parlophone

1. Help! (2:21)
  2. The Night Before (2:36)
  3. You've Got to Hide Your Love Away (2:11)
  4. I Need You (2:31)
  5. Another Girl (2:08)
  6. You're Going to Lose That Girl (2:20)
  7. Ticket to Ride (3:12)
  8. Act Naturally (2:33)
  9. It's Only Love (1:58)
  10. You Like Me Too Much (2:38)
  11. Tell Me What You See (2:39)
  12. I've Just Seen a Face (2:07)
  13. Yesterday (2:07)
  14. Dizzy Miss Lizzy (2:54)
avatar van Come On
Weer een erg goed album van de Fab Four. Ik vind hem wel minder dan "A hard days night" en ook iets minder dan "For sale", hoewel kwalitatief wel iets constanter dan die laatstgenoemde. Maar de pareltjes daarop vind ik zo mooi dat ik die toch boven deze plaats. Het heeft weer die heerlijke '60 sound en prachtige melodietjes die briljant zijn in hun eenvoud. Eigenlijk vind ik de periode tot 66 zeker zo leuk als die daarna. Prachtige hoes ook.

PriestMaiden
Sterk album van the Beatles. Nog niet zo experimenteel, maar de plaat bevat klassiekers zoals Help , Ticket To Ride, The Night Before en Yesterday en nog een hele boel catchy tracks.

avatar van Cor
Cor
Het woord 'overgangsplaat' herken ik wel. In dit album zitten referenties naar het vroegere werk, zeg maar de conventionele rock 'n roll kant. Maar dan wel met de frisse, sprankelende energie van de 1e 3 albums. En op dit album is de vernieuwing echt in gang gezet, met prachtige resultaten. Ik kom zelfs 1 stemmogelijkheid tekort voor de favoriete tracks, waardoor ik in deze post 'You've Got To Hide Your Love Away' van Lennon maar een eervolle vermelding geef. Maar een nummer als 'Ticket To Ride' met zijn bijzondere donkere percussieve ritme en gitaaraanslag is echt spectaculair en staat nog steeds. Ook 'Yesterday' (kapotgedraaid of niet) blijft een kippenvelnummer in al zijn eenvoudige pracht. Prijsnummer voor mij is 'I've Just Seen A Face'. Wat een mooie melodie met heerlijke countrytwist. Daarmee is dit voor mij toch vooral een Macca-plaat geworden, want op 'Ticket To Ride' zorgt hij voor de mooie gitaarinvulling.

avatar van Robbie Keane
Aaaaaaaah!
Yesterday, voor mij de enige tijdloze Beatles song.

avatar van Ducoz
Dit is de enige Beatles plaat die ik niet heb, misschien toch maar een aanschaffen

avatar van rkdev
Robbie Keane schreef:
Yesterday, voor mij de enige tijdloze Beatles song.
Maar één tijdloze Beatles song?

avatar van hallo!
Dit is het eerste Beatlesalbum pre-Rubber Soul dat ik heb beluisterd en ik vind hem ineens een stuk minder dan de albums die hierna kwamen. Het staat vol met popnummers die je "leuk" kunt noemen, maar de meeste vind ik niet memorabel en daardoor voelt deze korte plaat zeer lang aan. Enkel Help!, You Like Me Too Much en de laatste twee nummers blijven echt hangen. De rest is leuk op de achtergrond, maar niet meer dan dat.

avatar van Arrie
Zelfs You've Got to Hide Your Love Away en Ticket to Ride vind je niet zo bijzonder?

avatar van hallo!
Het simpele antwoord is nee.

avatar van Arrie
Hmm, verrassend. Ik vind de Beatles in deze tijd ook nog niet zo bijzonder, maar juist die twee nummers vind ik echt hoogtepunten van deze plaat, en wel bijzonder. Verder inderdaad allemaal leuke en sympathieke liedjes, maar die twee nummers steken er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. In ieder geval hoef je de albums hiervoor zeker niet te proberen, hallo!

avatar van hallo!
Ja, ik wist dat ik meer pop moest verwachten, maar het valt me toch tegen. Op de latere albums zijn die pure popnummers vaak uitschieters (Penny Lane bijvoorbeeld), maar een heel album vol met zo'n nummers is van het goede te veel blijkbaar.

avatar van LucM
Anno 1965 waren the Beatles wel bijzonder, vele bands trokken zich daaraan op. Bovendien staan er heel wat klassiekers al beschouw ik Help! meer als een verzameling songs dan een geheel album (maar toen waren albums nog niet zo in).

Na een een paar keer het album te hebben beluisterd, kom ik toch tot de conclusie dat ik het een aardig album vindt. Nummers als You've got to hide to love your way, yesterday, ticket to ride en i've just seen a face zijn toch leuke pop nummertjes. Overigens voel het inderdaad wel meer als een verzamel-album, maar ook heb ik dat bij Beatles for sale en A hard day's night. Wat mij betreft is dit album het hoogtepunt in de eerste vier jaar van de Beatles in het genre 'Love'.

Ascari125
Ik vind er niks verkeerd aan ik heb alle cd"s van The Beatles en vind ze allemaal heel goed en ieder song ook

Die songs zijn gewoon geniaal

avatar van Madjack71
In het begin van de jaren zestig zweefden er nog zoveel geniale popmelodietjes in de ether, dat er genoeg was voor iedereen. The Beatles wisten daar een groot gedeelte daarvan te vangen. Eenvoudig, maar o zo pakkend en daar ligt toch vooral de kracht in dit Help! Niets zo moeilijk als een goede comedy die onderhoudend is op film te zetten, evenzo met deze pareltjes. The Beatles wisten de destijds korte liedjes wet optimaal te benutten. Yep, hier mogen ze best wel met de handen de lucht in.

avatar van kobe bryant fan
Help! herkende ik opeens van toen ik 4 ofzo was, wat is het heerlijk om deze opnieuw te horen ook de andere songs zijn fantastisch. Zoals: You've Got to Hide Your Love Away ( een lange titel voor een korte song) , Ticket to Ride en Yesterday. Help! is sowieso mijn favoriet door de herinnering aan de song. Maar als ik naar de kwaliteit van de songs kijk dan is het: Yesterday, die strijkers maken het echt af.

4 sterren.

off topic berichten verwijderd.

avatar van IllumSphere
Rubber Soul, het album na Help!, vind ik het begin van de tijd waarin The Beatles alles wat beter deden. Nu zijn er paar uitzonderingen van voor Rubber Soul die ik met een vier beloonde en ook dit album behoort tot de uitzonderingen. Hier is het ook wat meer rock and roll en daar hou ik wel van. Maar niet alleen rock and roll, ook nummers als Yesterday die buiten de rock and roll vallen zijn sterk.

avatar van Don Broccoli
Wat een heerlijk album. Beter dan de uit het hoofd vier voorgaande albums, met wel erg veel mooie liedjes.

MatthijsBudding
Fijn album! Tuurlijk, The Beatles. You're Going to Lose That Girl heeft veel te weinig stemmen, ik heb er op gestemd, samen met "I Just Seen A Face" en "Help!".

avatar van Booyo
Waar the Beatles voor Help! gewoon lekkere Rock & Roll maakten, ontstonden vanaf deze plaat de echte pareltjes. You've Got to Hide Your Love Away en It's Only Love behoren voor mij tot mijn favoriete Beatles nummers. Sowieso staan hier geen missers op, sterk album.

avatar van devel-hunt
Booyo schreef:

Ja en nee tegelijkertijd. Op A hard days night staan toch ook wel een paar compositorische hoogstandjes. En vind ik de productie daarvan beter, meer een eenheid én daarop stonden geen covers meer, maar was het hun eerste plaat met louter Lennon/ McCartney composities.
Maar met Help!: niets mis hoor..alleen vind ik A hard days night een fractie beter..

avatar van goldendream
Met dit album tillen The Beatles voor het eerst hun niveau een stap hoger, met voor het eerst echt een ware parel (Yesterday). 3,5 sterren

avatar van goldendream
Ik kende van The Beatles alleen het rode en blauwe album. Nu ik aan een verkenningstocht begonnen ben, heb ik de eerste 5 albums deftig leren kennen. De top 5 daarvan:
1 Help
2 A Hard Day's Night
3 Please Please Me
4 With The Beatles
5 Beatles For Sale

Het vijfde album wint voorlopig omdat de band duidelijk aan het groeien is. De eerste 4 zijn zo eenvoudig. Dit is minder negatief bedoeld dan velen opnemen, want ik houd van alle 4.

Nu ben ik bezig met Rubber Soul en Revolver. Al van bij de eerste luisterbeurt weet ik dat dit de voorlopige 2 winnaars zullen worden.

avatar van Ronald5150
Mijn smaak ten aanzien van The Beatles is nogal wisselvallig. De ene keer vind ik het briljant en de andere keer doet het me niet zo veel. Een plaat als "Beatles for Sale" kan me bijvoorbeeld totaal niet boeien, terwijl een "Abbey Road" of "A Hard Day's Night" ik wel weer goed vind. Op "Help!" bekruipt me nu precies dat dubbele gevoel. Er staan een aantal klassiekers op in de titeltrack, "Ticket to Ride" en "Yesterday". Maar over het algemeen vind ik het niet heel bijzonder. Ook niet slecht natuurlijk, want we hebben het wel over The Beatles. Uiteindelijk valt de balans positief uit en vind ik "Help!" een voldoende, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de plaat, gezien bovenstaande, niet heel vaak draai.

avatar van Ducoz
Zou Paul 'The Night Before' hier stiekem van hebben geleend?

YouTube - Lee Morgan - The Sidewinder

avatar van Peterjan
Hey Goldendream ik zou nou de rest luisteren !

Al jaren in bezit op cd, maar sinds gisteren kan ik eindelijk naar het authentieke vinyl geluid luisteren.

Ook dit is gewoon een erg sterk album. Na al die luisterbeurten verveeld het echt niet, en zal het ook niet gaan doen.

I've Just Seen a Face vind ik zo'n mooi nummer, wat altijd buiten de verzamelaars wordt gelaten, en da's niet erg, want dat maakt deze plaat juist weer veel mooier!

Beatles gaan nooit vervelen!!

Deze plaat had ik nog niet op vinyl, dus ik heb 'm nu op 180 gram vinyl mono besteld. Ben benieuwd hoe dat klinkt! Heeft iemand al ervaring hiermee?