The Beatles - Help! (1965)

Label: Parlophone

1. Help! (2:21)
  2. The Night Before (2:36)
  3. You've Got to Hide Your Love Away (2:11)
  4. I Need You (2:31)
  5. Another Girl (2:08)
  6. You're Going to Lose That Girl (2:20)
  7. Ticket to Ride (3:12)
  8. Act Naturally (2:33)
  9. It's Only Love (1:58)
  10. You Like Me Too Much (2:38)
  11. Tell Me What You See (2:39)
  12. I've Just Seen a Face (2:07)
  13. Yesterday (2:07)
  14. Dizzy Miss Lizzy (2:54)
erwku
Music4ever schreef:
"Help!!!!!"..............dat roep ik altijd als iemand geobsedeerd is door de Stones en denken dat dat DE band is. Nou, dan heb je het mooi mis..........

mijn vriend

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ohja? Jammer zijn dat soort vrienden

Jornaquin
Toon1 schreef:

Ik ken wel honderden nummers vóór 'Helter Skelter' die het etiket 'Punk' verdienen .

Sorry, ik was toen dronken denk ik.

weasel schreef:

Ik hoor er eigenlijk totaal geen metal in.
Helter Skelter zou daarentegen wél als 'eerste metalnummer ooit' door kunnen gaan.

Johnny Marr (in de NME, een editie waar Brian Wilson, de Gallaghers, Dave Grohl en dus Johnny Marr hun visie geven op de vier aparte Beatles, Marr neemt Harrisson onder handen): ''But you can't beat Ticket to Ride. It's futuristic guitar, even before Hendrix came on the scene. It still sounds like a modern guitar part now.''
Na dit vandaag gelezen te hebben, heb ik dit nummer en nog een paar andere eens goed beluisterd, en ik begrijp heel goed wat Kaasgaaf bedoelt.
Als ik naar dat nummer luister, is het eerste wat mij opvalt de duistere ondertoon van Harrissons gitaar. Het heeft een wat duistere, mysterieuze sfeer voor mij. En ik kan best begrijpen dat men dit associeert met Metal.

EVANSHEWSON
Vanaf hier werden elpees bij The Beatles veel serieuzer dan voorheen; Hiervoor waren elpees toch meer een verzameling singles en b-kantjes en was de groep een puur hitparadebandje, hoe goed ook !
Hier kun je horen hoe ze hun ebst doen om niet enkel maar liefdesliedjes te zingen, maar méér in hun teksten te stoppen.
Hele entertainende plaat en het zou nog zo veel mooier worden na deze !
4.5 sterren !

EVANSHEWSON schreef:
Hele entertainende plaat en het zou nog zo veel mooier worden na deze !
4.5 sterren !

Ik zou toch eerder 'Rubber Soul' zien als de eerste volledig serieuze plaat van The Beatles. Toch zie je wel een duidelijke evolutie ten opzichte van de vorige platen, je ziet dat er steeds meer 'serieuze' nummers op hun albums komen. Zo zie ik het nummer 'Help!' gewoon als een logische stap na 'I'm a Loser' dat op Beatles For Sale staat. Je moet toegeven dat er op deze LP eigenlijk nog bijna altijd te veel niemendalletjes staan om van een echte serieuze LP te spreken. Ook werden de songs op Help! nog steeds sporadisch opgenomen, in een tijdspanne van vier maanden; het idee achter de plaat was dat het nog steeds gewoon een verzameling van losse nummers was.
Met Rubber Soul maakten de Beatles pas voor de eerste keer een LP met het idee van "hé, we maken nu een echt album".

avatar van ErikM
De lijn van A hard days night wordt hier doorgezet. Méér topsongs, minder opvullertjes. Vandaar dat ik deze verhoog naar 4,5 ster.

Hoogtepunten zijn het aanstekelijke Help!, het mooie You've got to hide your love away en natuurlijk Yesterday, maar ook The Night Before, I've just seen a face, I need you zijn zo fijn.

avatar van wolf
En It's Only Love! De beste song op dit zeer sterke album.

wolf schreef:
En It's Only Love! De beste song op dit zeer sterke album.

En voor mij is het Ticket to ride. Het eerste keer dat de Beatles met een zelfgeschreven song in de buurt van "Hardrock" kwamen. En voor mij ook hun eerste echt experimenteel song. Prachtig drumwerk van Ringo.

avatar van George
De invloed van The Beatles op Bob Dylan werd merkbaar in 1965 .
John Lennon zingt ' You've got to hide your love away ' op zijn beurt.
Help ! is het laatste album van de ' vroege , spontane ' Beatles .
Rubber Soul , hun volgend werkstuk , kondigde een duidelijk nieuwe , muzikale periode aan.
Er staat op Help! echter te veel waardevols om het af te doen als een achterhaald album. Help ! , Ticket to Ride en natuurlijk het meest gecoverde nummer ooit , Yesterday , kent iedereen. I've just seen a face met zijn country sfeertje is Paul in optima forma en een nummer dat hij heden ten dage (en terecht) nog vaak in zijn concerten opneemt.
Act naturally , verdienstelijk gezongen door en passend bij de stem van Ringo is een cover van Buck Owens evenals het door John gezongen Dizzy Miss Lizzie van Larry Williams. Heel jammer blijf ik het vinden dat het 'b-kantje' I'm Down van de single Help ! op de lp niet is terug te vinden.Een van hun beste rockers ! It's only love is een aardige Lennon ballad zoals The night before van Paul aanstekelijk werkt. I need you een van de eerste door George zelfgeschreven nummers is in al zijn simpelheid een verrukkelijk liedje. Het werk en de resterende songs op dit album zijn inderdaad niet altijd van het allerhoogste Beatles niveau , maar blijven voor mij hun amusementswaarde houden.

avatar van Peter88
Rubber Soul wordt gezien als de eerste volwassen plaat van The Beatles. Toch begin de lijn waarin Rubber Soul is gemaakt toch al een beetje op deze plaat. Op deze plaat staan al wat serieuzere songs, zoals Help, You've Got To Hide Your Love Away, I've Just Seen A Face en natuurlijk het overbekende Yesterday.

George schreef:

Rubber Soul vind ik gewoon evolueren zoals Help geevolueerd is uit A Hard Day's Night.

De echte ommekeer vind ik Revolver!

Harald
Met iedere plaat hebben de Beatles zich een stukje verder ontwikkelt, ze zijn er nooiet staan gebleven

avatar van Lennonlover
akkoord. Maar Revolver was toch wel een aanzienlijke stap vooruit. Het was veel vernieuwender dan Help! dat was. Met vernieuwende nummers als "yellow submarine", "She said", "tomorrow never knows" en "doctor Robert" luidde Revolver een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de muziek. het is ook niet voor niets dat "revolver" komt van het engelse werkwoord "to revolve" wat wilt zeggen: "omwentelen" of "omdraaien"

avatar van Reint
Daartussen zat nog Rubber Soul, he.

avatar van Lennonlover
och, ja. Dat album. Moeten we daar ook nog rekening mee houden... pfff...

Goed nieuws!

Apple Corps, het productiebedrijf van The Beatles, heeft bekendgemaakt dat de Beatles-film "Help!" eind oktober op dvd uitgebracht wordt. De mastertape van "Help!" werd speciaal voor de dvd gerestaureerd.
De uitgave bevat twee schijfjes, één met de film en één met niet eerder vertoonde beelden, een documentaire en enkele trailers van de bioscoopfilm uit 1965.

hmmm, zééééér interessant!

Hup, direct naar Mediamarkt!

avatar van Toon1
Op 6 november wordt de film 'Help!' dus eindelijk uitgebracht, op Amazon.com zijn er foto's te zien. Er zijn twee uitgaves, een gewone 2-disc dvd en een Deluxe Edition (die veel te duur is ). Wordt een verplichte aankoop voor mij .

EVANSHEWSON
Toon1 schreef:

Toon, heb je die dvd al ? Ik Kocht hem gisteren bij Mediamarkt, niet eens echt duur, dit is inderdaad een must, ik ga vanavond opnieuw van deze doldwaze film genieten, weest maar gerust, de beelden en het geluid zouden digitaal erg opgepoetst zijn; ik mag het hopen.
Eigenlijk is dit dus één grote Beatlesvideoclip, want wees eerlijk, voor het domme verhaal kijk je toch niet echt, je wil gewoon de boys bezigzien zichzelf te zijn, toch ?

EVANSHEWSON schreef:

Ik verwacht de dvd als kerstcadeau te krijgen, vandaar dat ik hem nog niet heb gekocht . Ik kijk wel uit naar zo'n mooie uitgave, ook al heb ik de film al een tiental keer gezien .

Harald
Echt interessant is alleen de deluxe edition:

Disc 1 (96 minutes)

-HELP! Theatrical Movie

Digitally restored and newly created 5.1 soundtrack.

Disc 2 (57 minutes)

- The Beatles in Help! 30 minute documentary about the making of the film with Richard Lester, the cast and crew. Includes exclusive behind the scenes footage of The Beatles on set.

- A Missing Scene Featuring Wendy Richard

- 8 lobby cards

- poster

- 60-page book with rarely seen photographs and production notes from the movie

avatar van Reint
Is het iemand weleens opgevallen dat het piano-intro van You like Me Too Much wel érg veel lijkt op dat (of eigenlijk andersom) van Temporary Like Achilles van Bob Dylan?

Luister maar goed.

Reint schreef:

Luister maar goed.

Maar de Beatles waren wel eerder...

avatar van Reint
Klopt. Er staat ook ''(eigenlijk andersom)''.

avatar van devel-hunt
De overgangsplaat, met het ene been nog hinkend in de vier vrolijke jongelingen uit Liverpool (You're gonne lose that girl, the night before, you like me to much), maar deels begint hun drang tot venieuwing en verandering, het serieuzere werk, al de kop op te steken, zeker in nummers als Help!, you've got to hide your love away en Ticket to ride is dit voelbaar, en het is natuurlijk geen toeval dat dit allemaal lennon songs zijn.

avatar van Kaaasgaaf
devel-hunt schreef:

Een mooie post waar ik helemaal mee in kan stemmen, alleen erg jammer van die laatste zin. Het beeld van John als de ''avontuurlijke'' en ''experimentele'' Beatle is een cliche, Paul was minstens zo belangrijk voor de spannende muzikale veranderingen die de Beatles ondergingen en ik dacht dat dat zo onderhand wel algemeen bekend en geaccepteerd was.

Empyrium
I've Just Seen a Face en Yesterday bewijzen dat eigenlijk al.

avatar van Kaaasgaaf
Empyrium schreef:
I've Just Seen a Face en Yesterday bewijzen dat eigenlijk al.

Ik heb zo het gevoel dat jouw post sarcastisch bedoeld is. Maar Yesterday was wel degelijk revolutionair. Dit is immers het eerste Beatles-nummer waar maar 1 Beatle op meespeelt + een strijkorkest.

Empyrium
Het is juist helemaal niet sarcastisch bedoelt, maar daar Yesterday een beetje doodgespeeld is, vergeten de mensen vaak hoe mooi dit lied nog steeds is. I've Just Seen A Face is een schitterend lied die naar mijn gevoel steeds sneller gaat.