The Beatles - Help! (1965)

Label: Parlophone

1. Help! (2:21)
  2. The Night Before (2:36)
  3. You've Got to Hide Your Love Away (2:11)
  4. I Need You (2:31)
  5. Another Girl (2:08)
  6. You're Going to Lose That Girl (2:20)
  7. Ticket to Ride (3:12)
  8. Act Naturally (2:33)
  9. It's Only Love (1:58)
  10. You Like Me Too Much (2:38)
  11. Tell Me What You See (2:39)
  12. I've Just Seen a Face (2:07)
  13. Yesterday (2:07)
  14. Dizzy Miss Lizzy (2:54)
avatar van thyson
De A-side - de eerste 7 nummers voor wie de CD heeft - komt uit de gelijknamige film en vormt één prachtige poproes. The Night Before is een ongelofelijke meezinger en met het schitterende You've got to hide your love away gaat Lennon voor het eerst de meer intieme toer op. Jammergenoeg wordt dit niveau met de 7 daaropvolgende nummers niet aangehouden. Deze B-side bevat naast twee matige covers - Act Naturally en Dizzy Miss Lizzy - ook nog het grijsgedraaide edoch onnavolgbare Yesterday.
Help! luidt het begin in van een half decennium Beatle-meesterwerken. Hoewel minder dan zijn opvolgers, blijft Help! verplichte kost voor iedere Beatle-fan!

Inderdaad, de eerste kant is de beste. "Help" is een schitterend nummer. "Another Girl" en "You're Gonna Lose That Girl": ook prachtig. Op de eerste kant zijn er niks dan goeie nummers.

De andere kant: "Act Naturally" en "Dizzy Miss Lizzy" vallen wel mee, geen schitterende tracks, maar ze gaan er wel door. "It's Only Love" vind ik wel echt een prachtig nummer op de B-kant. "Yesterday": een klassieker, misschien wel wat teveel gedraaid en beu gehoord. "You Like Me Too Much" en "Tell Me What You See" zijn de mindere nummers. "I've Just Seen A Face" is ook niet super, maar de prachtige intro maakt veel goed .

Al bij al wel een echt leuk album, hoor! 4,5!

avatar van thyson
It's only love is ook mijn favoriet van de B-kant. Vooral de strofes "I get high when I see you go by, my oh my" enz... zijn crimineel goed! Grappig is de manier waarop Lennon in de tweede strofe het woord "bright" zingt, namelijk met een zware Ierse tongval: brrrrrrrrrrrright .

avatar van Music4ever
Wat is You Like Me Too Much toch een wereldnummer.

Het orgeltje of wat het ook mag zijn waarop Lennon altijd speelt ergert me. Ook in 'The Night Before' gebruikt hij dit... dat nummer is OK, maar dat orgeltje mag eruit.

avatar van Nicolage Rico
Wat bedoel je, Bob?

Bob Cremers
Ik vind alles mooi van Help!

avatar van thyson
Sideshow Bob, gelieve in hiernavolgende berichten uw geponeerde stellingen toch ietwat meer te onderbouwen. Opeenvolgende slagkreten als "toppertje"en "alles mooi" horen thuis bij albums van de M-Kids! Ik dank u.

avatar van HiLL
Me 2!

Bob Cremers
Ik wil geen commentaar meer krijgen ik dank u

avatar van Paalhaas
1,5
thyson schreef:

Nou nou, ik vind dat allemaal wel meevallen, hoor. Veruit de meeste berichten op MuMe (Ja, ook bij de Beatles) bevatten ook geen andere onderbouwing dan "mooi, geweldig, kippevel, meesterlijk, wereldnummer". En dat is ook nergens voor nodig.

avatar van avdj
Klopt, maar er zijn niet veel mensen die elk album van een band afgaan. Als ik bij elk Stones album ga neerzetten:

Nummer A 10 punten
Nummer B 9 punten
Nummer C 10 punten

Richards op dit album 8 punten

Totaal 9 punten

....zullen velen dat (terecht) ook irritant vinden. Nu komen er allemaal zinloze topics boven.

avatar van Paalhaas
1,5
Ja, ik houd daar ook niet van, maar ja, ik vind niet dat je het moet gaan verbieden. Hij praat per slot van rekening gewoon over het album.

avatar van avdj
Dat is dan ook wel weer zo.

Jornaquin
avdj schreef:

Nummer A 10 punten
Nummer B 9 punten
Nummer C 10 punten

Richards op dit album 8 punten

Totaal 9 punten

10 punten voor een Stones album geven is ook vrijwel onmogelijk

Elvis & The Beatles zijn de enige artiesten die ik elke dag kan draaien. Ook Help vind ik een schitterend album. Mijn favorieten van dit album;

1: I Need You
2: Ticket To Ride
3: Help

Minste nummer naar mijn idee

1: The Night Before
2: Tell Me What You See
3: Dizzy Miss Lizzy

A Kant van de LP is inderdaad het beste deel. Ik geef dit Beatles album wel een dikke 5

avatar van Brain Stew
I Need You is inderdaad erg mooi. Een van de eerste tekenen van Harrisson's schrijfkunsten. Daar tegenover staat wel de draak van een "You Like Me To Much", dat samen met "Tell Me What You See" IMO tot de slechtste Beatles-nummers behoort, en van Help! net geen top-album maakt.

avatar van HiLL
You Like me to Much en Tell me what you see draken?

avatar van Brain Stew
Tja, ik kom er niet doorheen.
Maar de rest van deze LP maakt een hoop goed. Vooral de eerst helft vind ik een van de beste opeenvolgingen van Beatle-nummers.

avatar van IMPULS
Dizzy Miss Lizzy is niet interessant. Anderzijds is dat toch ook weer een lekkere afsluiter. Op de juiste plek van het album, zoals alle nummers wel op hun plaats staan. Toeval wellicht. Toch vind ik het allemaal wel goed met deze Beatles. De latere Beatles vind ik weer stukken interessanter. Het blijft in deze periode voor mij wat meer "What you hear is what you get". Óók z'n charme, daar niet van, maar een album dat ik maar zelden pak, 'pakt'me dus niet.

Bob Cremers
Yesterday daar moet ik van huilen maar Help ! dat was voor John Lennon goed voor zijn ellende om zijn verdwenen vader te laten verdwijnen uit Zijn hoofd.

Bob Cremers schreef:
; ............ uit Zijn hoofd.

Gaan we persoonlijke voornaamwoorden mbt John Lennon nu zelfs al met een hoofdletter schrijven? Hij was best bijzonder, hoor, maar je kan overdrijven.

avatar van steven
onderschat beatles album denk ik, alleen de covers "lizzy"en "act naturally" zijn minder maar er blijft veel over om van te genieten (Night Before, I've just seen a face zijn favorieten)

steven schreef:

dizzy Miss Lizzy en Act Naturally zijn toch wel twee heel leuke nummers, misschien wel mijn twee favoriete covers die de beatles deden.

avatar van weasel
Ik luisterde 'm vandaag weer eens, en realiseerde me hoe ondergewaardeerd deze plaat is. Ieder nummer is briljant. Het is niet zo revolutionair als Rubber Soul of Revolver, maar het is imho het éérste Beatles-album dat enkel juweeltjes bevat (geen fillers dus).

avatar van Koekebakker
Ik vind Yesterday anders niks an

Maar ben het wel grotendeels met je eens. Ik vind dit ook de eerste prachtplaat van de Beatles. Vooral Lennon vind ik hier al geweldig.

Als geheel vind ik het tot en met Ticket to Ride ijzersterk, daarna nog wat te wisselvallig.

avatar van Toon1
Net de film nog eens gekeken, blijft ook heel leuk, net als het album.

avatar van grovonion
vind "Act Naturally" een dijk van een cover, ken wel spijtig genoeg het origineel (nog) niet.

avatar van Kaaasgaaf
Ticket To Ride wordt weleens het eerste heavy metal nummer ooit genoemd. Blow eens flink door en luister het dan flink hard en je begrijpt wat er wordt bedoeld!!

Kaaasgaaf schreef:
Ticket To Ride wordt weleens het eerste heavy metal nummer ooit genoemd.

Dat is natuurlijk wel heel erg overdreven...