The Smiths - Strangeways, Here We Come (1987)

Label: Rough Trade

1. A Rush and a Push and the Land Is Ours (3:01)
  2. I Started Something I Couldn't Finish (3:48)
  3. Death of a Disco Dancer (5:26)
  4. Girlfriend in a Coma (2:03)
  5. Stop Me If You Think You've Heard This One Before (3:33)
  6. Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me (5:06)
  7. Unhappy Birthday (2:45)
  8. Paint a Vulgar Picture (5:36)
  9. Death at One's Elbow (2:02)
  10. I Won't Share You (2:48)
Ik heb het repertoire van The Smiths nog steeds hoog in het vaandel staan, alleen vind ik tegenwoordig wel dat hun laatste album net wat minder is, vergeleken met de eerdere. Komt waarschijnlijk door de productie en de "te" directe benadering van songwriting. De eerste albums hadden wat mij betreft toch wat meer charme. Komt misschien door meer "gepingel" van Marr, wat op "Strangeways" eigenlijk afwezig is.

Ik zak daarom toch een halfje. Toch nog 4,5 sterren.

avatar van thetinderstick
Misschien wel de meest diverse en consistente van de vier studioalbums van The Smiths. Eigenlijk zijn alle nummers behoorlijk sterk en het is ook het best geproduceerde Smiths album. Hier en daar horen we wat andere geluiden/instrumenten zodat het muzikale palet wat is uitgebreid t.o.v. het vroegere werk.

Hoogtepunten zijn voor mij "Stop Me If You Think You've Heard This One Before" (alle kwaliteiten van The Smiths komen samen in dit nummer) en "Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me". Verder is "I Won't Share You' echt prachtig en de perfecte afsluiter. "Girlfriend In A Coma" is een leuk popnummer, maar zeker niet hun beste. Toch zijn de hoogtepunten op Strangeways net niet zo goed als de hoogtepunten op The Queen is Dead. Daarom voor deze een halfje minder, 4,5*. Een meer dan waardige laatste plaat van The Smiths. Jammer dat we nooit zullen weten met wat voor moois Morrissey en Marr op de proppen waren gekomen als ze waren doorgegaan..

avatar van ZERO
Erg leuk en vooral constant album, net als The Queen is Dead eigenlijk. Hoogtepunten voor mij zijn het openingsnummer en Paint a Vulgar Picture.

De volle mep. Ik ben zo blij dat ik The Smiths heb mogen ontdekken. Deze plaat blijft wat mij betreft beter plakken dan The Queen (hoewel die ook geniaal is). Fascinerend hoe deze liedjes in elkaar steken. Paint a Vulgar Picture is mijn favoriet.

Arbeidsdeskundige
Dit is het hoogtepunt van het bijzonder indrukwekkende oeuvre van deze geniale band. Morrissey en Marr zijn op dit afsluitende reguliere album fenomenaal.

Autobahn
Hoe ga ik hier nou mijn favoriete nummers van kiezen, er staan helemaal geen missers op wat mij betreft!

Autobahn
The Smiths behoort momenteel tot mijn favoriete bands aller tijden, jammer dat dit soort muziek tegenwoordig niet meer wordt gemaakt. Ik ben blij dat ik deze band ken. Stop Me If You Think You've Heard This One Before, A Rush and a Push and the Land Is Ours en Paint a Vulgaire Figure zijn echte parels van The Smiths en behoren tot mijn favorieten van dit album (en in het algemeen).

avatar van bertkruijswijk
Persoonlijk vind ik dit het beste album van The Smiths. Alleen de laatste twee nummers vallen iets uit de toon, maar voor de rest is dit album gevuld met pareltjes. Moeilijk om hier een favoriet uit te kiezen, maar ik denk dat ik ga voor Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me. De opbouw van het nummer is echt super!

avatar van luigifort
De 3e single van het album Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me is vandaag 34 jaar geworden. Van harte gefeliciteerd!

avatar van johan de witt
The story is old, but It goes on

avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic beluisterde ik dit album.

Nog niet eerder hoorde ik dit album van The Smiths, ik weet wel dat ze een heel populaire band zijn op deze website. In eerste instantie moest ik heel erg wennen aan het tegen het valse aan zingen van de zanger. Sowieso een beetje een kikker in z’n keel. Het heeft naar mijn idee wel een typische 80’s sound. Of dan toch wel wat ik met de 80’s associeer. Best prettig om naar te luisteren, zonder dat ik nu heel bijzonder vind. Misschien vind ik het zangtechnisch daarvoor soms iets te theatraal (al is dat ook misschien niet helemaal het goede woord). Favoriete nummer is Girlfriend in a Coma.

avatar van luigifort
Van harte gefeliciteerd met uwen 35e Unhappy Birthday

dj@
voor mij nummer vier in de ranglijst. prima album, maar ik mis de minder gepolijste sound van hun eerste drie elpees.

R.I.P. Andy...

Vanaf nu definitief nooit meer een reünie...