The Smiths - Strangeways, Here We Come (1987)

Label: Rough Trade

1. A Rush and a Push and the Land Is Ours (3:01)
  2. I Started Something I Couldn't Finish (3:48)
  3. Death of a Disco Dancer (5:26)
  4. Girlfriend in a Coma (2:03)
  5. Stop Me If You Think You've Heard This One Before (3:33)
  6. Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me (5:06)
  7. Unhappy Birthday (2:45)
  8. Paint a Vulgar Picture (5:36)
  9. Death at One's Elbow (2:02)
  10. I Won't Share You (2:48)
Ik heb het repertoire van The Smiths nog steeds hoog in het vaandel staan, alleen vind ik tegenwoordig wel dat hun laatste album net wat minder is, vergeleken met de eerdere. Komt waarschijnlijk door de productie en de "te" directe benadering van songwriting. De eerste albums hadden wat mij betreft toch wat meer charme. Komt misschien door meer "gepingel" van Marr, wat op "Strangeways" eigenlijk afwezig is.

Ik zak daarom toch een halfje. Toch nog 4,5 sterren.

avatar van thetinderstick
Misschien wel de meest diverse en consistente van de vier studioalbums van The Smiths. Eigenlijk zijn alle nummers behoorlijk sterk en het is ook het best geproduceerde Smiths album. Hier en daar horen we wat andere geluiden/instrumenten zodat het muzikale palet wat is uitgebreid t.o.v. het vroegere werk.

Hoogtepunten zijn voor mij "Stop Me If You Think You've Heard This One Before" (alle kwaliteiten van The Smiths komen samen in dit nummer) en "Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me". Verder is "I Won't Share You' echt prachtig en de perfecte afsluiter. "Girlfriend In A Coma" is een leuk popnummer, maar zeker niet hun beste. Toch zijn de hoogtepunten op Strangeways net niet zo goed als de hoogtepunten op The Queen is Dead. Daarom voor deze een halfje minder, 4,5*. Een meer dan waardige laatste plaat van The Smiths. Jammer dat we nooit zullen weten met wat voor moois Morrissey en Marr op de proppen waren gekomen als ze waren doorgegaan..

avatar van ZERO
Erg leuk en vooral constant album, net als The Queen is Dead eigenlijk. Hoogtepunten voor mij zijn het openingsnummer en Paint a Vulgar Picture.

avatar van vincentcorjanus
De volle mep. Ik ben zo blij dat ik The Smiths heb mogen ontdekken. Deze plaat blijft wat mij betreft beter plakken dan The Queen (hoewel die ook geniaal is). Fascinerend hoe deze liedjes in elkaar steken. Paint a Vulgar Picture is mijn favoriet.

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit is het hoogtepunt van het bijzonder indrukwekkende oeuvre van deze geniale band. Morrissey en Marr zijn op dit afsluitende reguliere album fenomenaal.