The Beatles - Let It Be... Naked (2003)

Label: Apple

1. Get Back (2:34)
  2. Dig a Pony (3:38)
  3. For You Blue (2:28)
  4. The Long and Winding Road (3:34)
  5. Two of Us (3:21)
  6. I've Got a Feeling (3:31)
  7. One After 909 (2:44)
  8. Don't Let Me Down (3:19)
  9. I Me Mine (2:21)
  10. Across the Universe (3:38)
  11. Let It Be (3:53)
avatar van pmac
Geschiedvervalsing of geldt dat juist voor het origineel uit 1970? De uitgeklede versie was toch eigenlijk de bedoeling in 69. McCartney heeft zich nooit kunnen vinden in de productie en arrangementen van Spector. Harrison en Lennon wel. Het vreemde is dat McCartney wel een deel van het arrangement van The Long and winding road wel geadopteerd heeft bij zijn concerten. Afijn. Ik vind deze versie soberder, mooier en evenwichtiger. Don't let me down hoort er echt helemaal bij. En wat een klasse nummers!

avatar van caravelle
Alles goed en wel, ik vind de Phil Spector uitvoering van Let It be altijd superieur. Die gitaarsolo geeft het nummer net dat extra.

avatar van musician
Wat had het geworden met George Martin achter de knoppen en Paul McCartney op volle oorlogssterkte?

Let it be origineel was eigenlijk een beetje "gewoontjes" en klonk als het product van een uitgebluste band. McCartney was niet zichzelf, was uit de Beatles gestapt (bezig met zijn eerste solo album) en gaf uiteindelijk maar zijn fiat aan de tapes met de productie van Spector. Maar niet van harte en hij was het er eigenlijk niet mee eens.

Dat hij het daarom nog eens over wilde doen in betere tijden, lijkt mij geheel terecht. Het album ........Naked klinkt vermoedelijk veel meer zoals het met McCartney aan het roer bij de Beatles had moeten klinken dan dat het oorspronkelijk is uitgegeven.

Daarom is het zinvol geweest dat hij in de gelegenheid was de productie van Spector overboord te gooien en Don't let me down binnen te halen.

avatar van JelmerHolwerda
Let It Be origineel is een leuk album maar ik heb de productie er van ook nooit mooi gevonden. Daarnaast vond ik Maggie Mae en die andere waarvan ik de naam al even helemaal kwijt ben ook totaal niets toevoegen.

Des te blijer ben ik met deze versie. Gewoon veel zuiverder zonder die m.i. vervelende wall of sound. Don't Let Me Down is ook een geweldig nummer.

En kijk eens op de wikipedia pagina van dit album, de nummers zijn erg veel veranderd: verschillende opnames gebruikt. Tuurlijk het zijn grotendeels dezelfde nummers maar het is niet een heel gemakkelijk projectje geweest.

avatar van devel-hunt
Across the universe is zonder de wall of sound productie maar een saai nummer.

avatar van pdonidvie
De cover is anders geen verbetering .

avatar van pmac
Cover is minder; mee eens.
??????? niet mee eens.

avatar van Stijn_Slayer
Deze was inderdaad meer op zijn plaats geweest: Red Hot Chili Peppers - The Abbey Road E.P. (1988)

Ik ben een liefhebber van deze uitgave!

Waar ik op het origineel Let it be en the long and winding road niet kan aanhoren (te glad) vind ik ze hier echt erg mooi. De productie van Spector heeft me nooit aangesproken, en ik ben dus een medestander van McCartney dat dit uitgebracht moest worden. Want Let it be wordt ineens een heel lekker album, waar het origineel wel aardig was, maar niet meer dan dat.

De aanwezigheid van don't let me down is ook een enorme dikke vette plus!!

Al jaren heb ik m op cd, maar nu ook op vinyl, en dat luistert lekker weg zeg!!

I got a feeling... wat heerlijk blijft dat toch, een schreeuwende Macca, en soort van rockende George, een duet vorm met Lennon... beter wordt t bijna niet!

avatar van nlkink
Let It Be...Naked is voor mij een perfecte aanvulling op het oeuvre van The Beatles. Dit komt waarschijnlijk dicht in de buurt hoe Paul McCartney het album in 1969 bedoeld had. Ik heb ook nog een bootleg waarop een versie staat die door Glynn Johns is samengesteld maar ook die heeft net als het oorspronkelijke Let It Be album fragmenten van liedjes i.p.v. complete nummers.
De "Fly On The Wall" bonus CD had voor mij niet gehoeven. Als je dan toch een bonus CD samenstelt gooi dan 80 minuten aan complete of bijna complete takes van liedjes bij elkaar. Er bestaat ook een bootleg met het complete dakconcert. Die wil ik ook wel fatsoenlijk gemixed op een officiële CD hebben. Ach, ik wil wel meer.......

avatar van pdonidvie
Voor mij heeft deze release ondertussen ook het origineel vervangen, dat ik amper nog draai.

avatar van teus
Leuke aanvulling voor de liefhebber
Zal door de jaren heen wel een soort opgebouwde onuitwisbare gewenning van het oorspronkelijke Let It Be zijn....maar voor mij is het merendeel van de tracks gerechten zonder zout en kruiden
Oké dan... bv The Long And Winding Road is wel meer puur hierop en de Phill Spector bemoeienis klinkt (te) erg gepolijst ,toch hoor ik liever het Let It Be album zoals hij in 1970 uitgebracht is
Wel blijven de songs staan als een huis ,en ook nog voor Don't Let Me Down 4*
liever had ik een Let It Be album a la George Martin gehad.....

avatar van topihere
Flauwekul album! Het album is zo uitgebracht in die tijd en dan ga je niet later roepen: "maar ik had liever daar geen viooltje." Weet je wat, ik doe het opnieuw onder de naam van de band en het zal mij een zorg zijn dat mijn mede bandleden, welke nog wel interesse hadden in het project, het zo toen wel oké vonden.
Er zijn wel meer "goede" albums in een bepaalde tijd uitgebracht waarin "een sound" op dat moment populair was, denk alleen maar aan een hele serie albums welke in de jaren 80 zijn verkracht door het gebruik van de overgeproduceerde elektronische drums (bedankt andere Phil...). Gaan we die nu ook allemaal opnieuw uitbrengen? Neen, je had toen gewoon bij de les moeten blijven en je oortjes goed moeten blijven gebruiken...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier nog nooit naar geluisterd heb.
Ik heb persoonlijk een ingebouwde afkeer tegen albums die ineens ( heel lang erna) een heel andere behandeling en gezicht krijgen.
Het was een roerige periode natuurlijk, want de fab hadden het wel gezien met elkaar.
Macca had het idd liever wat soberder gezien, maar wellicht had hij toen meer de controle achteraf moeten pakken.
Echter had hij als 1e aangegeven uit de groep te stappen en was het hem kennelijk worst toen.
Sommige zaken nemen nu eenmaal geen keer.

Misschien zal ik het toch wel eens beluisteren uit nieuwsgierigheid, maar wat mij betreft blijft de originele Let It Be essentieel.
Het was nu eenmaal zoals het was en zo over de top was het helemaal niet
Zelfs een vrij pure Beatlesplaat.

Het was nu eenmaal zoals het was en zo over de top was het helemaal niet
Zelfs een vrij pure Beatlesplaat.

Je conclusie is dus eigenlijk: Let it be?

Dat heb je goed in de smiezen lennon!

avatar van Rogyros
Ik vind het juist prima. George Harrison was er ook mee akkoord dat McCartney zich hieraan ging wagen. Je hebt toch ook albums die in een ander jasje worden uitgegeven? Marillion heeft dat bijvoorbeeld ook gedaan. Het idee van Less is More.

Ik vind dit album eigenlijk een groot succes. Kan het zeer waarderen. Het originele album vind ik overigens ook wel mooi.

Ik vind het allesbehalve een flauwekul album.

Het ligt er wat dik boven op Rogier, dat is eigenlijk mijn statement.
Het is algemeen bekend dat MCcartney weinig gehoor kreeg tijdens de grimmige sessies die aan Let It Be vooraf gingen.
Het enige wat collectief leuk werd gevonden, was het live optreden op het dak.
Voor de rest was het kommer en kwel.
Een zeer ongezellige studio in Twickenham, Yoko constant in de buurt en George die zich minderwaardig voelde door Paul's hanengedrag.
Lennon was eigenlijk te stoned om het zich te realiseren.
Abbey Road kwam eerder uit, terwijl het later was opgenomen.
Op aandringen van George Martin werd er nog een keertje vol gas gegeven, en dat lukte ook nog.
Toen Let It Be in zijn oorspronkelijke vorm in 1970 het daglicht zag en Spector zich over de produktie had ontfermt, waren The Beatles al done.
McCartney liet zich niet horen of zien, terwijl hij juist de aanjager was in den beginne.

Dan heb ik wat moeite met een Let It Be die is uitgekleed.
Geen probleem dat het is gemaakt, maar ik had het niet uitgebracht.
Het komt bij mij over als een sneer naar het verleden. Maar dat is en was mijn 1e gedachte.
Macca, commercieel als hij is, zal ook wel de kassa's horen rinkelen.

avatar van Rogyros
Ik voel die sneer zelf niet zo, Michel. Het was idd allang geen vriendenclub meer. En McCartney wilde zelf helemaal niet dat dit album werd uitgebracht. Dat hij het album dan 33 jaar later alsnog, mèt de goedkeuring twee jaar daarvoor van George Harrison, remixt etc. en ontdoet van alle franjes zoals hij het graag zag (dus dat wil ook niet zeggen dat dit zonder Phil Spector het eindresultaat zou zijn), vind ik eigenlijk wel een prima project. Ik ging het een mooie aanvulling op mijn Beatles collectie. En eigenlijk beter dan het oorspronkelijke album.

En dat ie daar geld aan verdient, tja... Ringo Starr en de erven van Lennon en Harrison hebben daar evengoed van geprofiteerd. Ik geloof niet dat het hem daarom te doen was.

Het is idd voor de fans en hemzelf wellicht een aanwinst.
Maar goed, ik heb er zo mijn bedenkingen bij.
Ik zou het ook niet goedkoop willen noemen, maar het zegt mij wat meer over het feit dat Paul toendertijd zijn zin er niet echt door kreeg en dat de hele situatie voor hem nogal nadelig uit viel.
Grimmige periode en anderzijds begrijp ik zijn frustratie ook wel.

avatar van devel-hunt
Tijdens de opnames van Let it be kwam de bazigheid en enorme dominantie van McCartney heel erg aan de oppervlakte, in de gelijknamige documentaire film is te zien dat alles rond en om hem draait en is de irritatie daarover bij de andere door het scherm heen voelbaar. The Beatles bestonden uit 4 personen, McCartney heeft soms de neiging om te denken dat hij the Beatles in zijn eentje was. Daarom is het vreemd om let it be op eigen houtje jarenlater alsnog naar zijn hand te zetten, terwijl John en george er niet meer waren.

avatar van Rogyros
Dat laatste is niet helemaal waar omdat hij dit al wilde doen voordat George overleed en George zelf zijn goedkeuring aan het project gaf voordat Paul ermee begon.

Met de Get Back/Let It Be sessions was het toch de bedoeling om er terug te keren naar een wat puurder geluid, waar meer rock n' Rik roll en wat meer terug naar de roots. Dan kan ik me de kritiek over the wall of sound goed voorstellen.

En ik geloof ook niet dat John zich zou omdraaien in zijn graf.

avatar van devel-hunt
George harrison gaf in 2001 toestemming, dat klopt, maar die had toen wel andere zaken om zich zorgen over te maken.
Let it be naked is overigens een prima plaat maar dat is de originele let it be ook.
De ophef over de spector productie heb ik nooit begrepen, die is zo slecht niet. The long and winding road en across the universe zijn zelfs beter, wat zeker voor de titeltrack zo is, met een een mooie harrison solo die op naked ontbreekt.

Over het geheel is de originele Let It Be ook helemaal niet zo bombastich.
Vrij basic zelfs( helemaal voor Spector's doen.)
Winding Road en Universe wijken wat af ja, maar ik heb het in deze vorm altijd gewaardeerd.

avatar van Rogyros
Ik kan beide versies zeker waarderen. Zet ze beiden graag op. Maar Naked heeft wel een lichte voorkeur bij mij over de gehele breedte beschouwd.

En ik ben ook niet anti Phil Spector of zo. Ik hou erg veel van Harrison's huzarenstukje All Things Must Pass.

avatar van Julian McArthur
ik wil een zesde ster geven

avatar van caravelle
De 2009 remaster van de originele let it be is helemaal niet verkeerd en klinkt mij zeer aangenaam in de oren. Natuurlijk hadden ze Maggie Mae en Dig it weg moeten laten en net als de Let it be...naked lp had men moeten kiezen voor Don't let me down en dan wel voor de single versie uit 1969. Tevens vind ik De Spector versie van het nummer Let it be met de GH gitaarsolo veel en veel beter dan de Let it be... naked en single versie met het orgeltje. Het is duidelijk dat de originele versie van de let it be lp mijn voorkeur krijgt en zeker omdat de 2003 versie gortdroog geproduceerd is. Heel jammer. De fly on the wall cd/single vind ik dan wel weer interessant en zeker het stukje van Don't let me down met gitaar en de stem van Lennon, kippevel momentje.

bikkel2 schreef:
Het is idd voor de fans en hemzelf wellicht een aanwinst.
Maar goed, ik heb er zo mijn bedenkingen bij.
Grimmige periode en anderzijds begrijp ik zijn frustratie ook wel.

Het was meer dat het hem in zijn schoenen geworpen werd door voornamelijk John. Oh.. ik heb Phil Spector eea laten mixen.. het klinkt nu zo. Simpelweg een ordinair machtsspel tussen de 2 heren.
John vond dat Phil van niets iets maakte, en Paul vond dat andersom.

Ik vind dat Paul gelijk had en ben dáárom groot liefhebber van deze uitgave. Het maakt het album echt een stuk beter.

Het geeft in ieder geval weer hoe de verhoudingen lagen toen.
We zijn er niet bij geweest, al is in de docu Let It Be al te zien dat de band eigenlijk al dood was.
Grauwe sfeer in de filmstudio in Twickingham en feitelijk alleen Paul McCartney die er nog iets van probeert te maken. Tevergeefs, want je ziet de anderen denken "Zoek het lekker uit man."

Ach voor en tegenstanders. Mooi dat deze er is, maar Let It Be is voor mij in ieder geval de originele opname. Zo is het gemaakt, geproduced en uitgebracht.

"

Dat is dus nou net niet het geval, maar ik snap je punt.

Paul wilde eigenlijk als enige weer touren, maar stond daar alleen in. Een semi live opgenomen album en docu was dus het alternatief.

Als 75% er al geen zin meer in heeft...is t einde verhaal...