eLZhi - Elmatic (2011)

Uitgebracht in eigen beheer

1. The Genesis (2:36)
  2. Detroit State of Mind / Houseshoes Shout (4:45)
  3. Halftime (2:12)
  4. Memory Lane (3:48)
  5. The World Is Yours (6:17)
  6. Represent (3:10)
  7. Life’s a Bitch (5:54)

met Royce da 5'9" en Stokley Williams

8. One Love (7:22)
  9. It Ain't Hard to Tell (3:49)
  10. Pete Rock Shout (6:51)
avatar van Shelter
Talib of Royce, ik ga voor Royce.
Talib is een goede mc hoor maar maakt of vette nummers of behoorlijke shit tracks.
Heeft Royce ook last van, maar in mindere mate.
Maar beide goede MC's

avatar van Flipm0de
Shelter schreef:
Talib of Royce, ik ga voor Royce.
Heeft Royce ook last van, maar in mindere mate.
Maar beide goede MC's

Talib heeft al twee classics onder zijn naam (Blackstar en Reflection Eternal), dat kan ik van Royce niet zeggen. Al vind ik Royce ook een hele toffe MC, Talib is toch wel wat beter in albums maken.

Dit album ondertussen verhoogd naar 4,5. Fantastisch gedaan door Elzhi.

Flipm0de schreef:

Dit album ondertussen verhoogd naar 4,5. Fantastisch gedaan door Elzhi.

Blackstar en Reflection Eternal is niet alleen Talib dus die schrijf ik niet alleen op zijn naam.
Overigens vind ik Blackstar een klassieker en reflection eternal zeker niet.
Die laatste heeft hele vette nummers maar ook rounduit saaie tracks. Kan er nooit lang naar luisteren.
Royce albums zijn meer consistent, alleen zijn de betere tracks niet zo goed als de beste tracks van Talib. Talib solo albums zijn altijd 50-50, vet en bedroevende tracks.

avatar van Glaciers of Ice
Shelter schreef:

Overigens vind ik Blackstar een klassieker en reflection eternal zeker niet.

Meningen. Dat is voor iedereen anders hè. In mijn ogen kan Royce ook echt niet tippen aan Talib. Talib is juist velen malen constanter vind ik, ondanks dat hij ook mindere momenten kent en ik zijn laatste albums niet kan waarderen. Reflection Eternal is trouwens gewoon een Talib Kweli album, anders kun je alle solo's waar een producer alle beats heeft gemaakt ook geen solowerk noemen. Daarnaast heeft Talib ook nog Quality gemaakt, wat ook zeker een aardig album is imo.

avatar van Flipm0de
Het enige echt goede album dat Royce heeft gemaakt is Death is Certain. Royce zijn sterke punt is zeker niet het maken van album, als MC daarentegen behoort hij tot de top. Maar om niet al te ver off-topic te geraken, Royce is een erg sterke MC als feature, en dat laat hij hier ook weer zien, alleen rapt Elzhi hem er hier wel uit.

avatar van Shelter
@glaciers of ice, ja daar heb je wel een punt met Reflection Eternal, zat me dat ook te bedenken.
Maar dan nog vind ik Reflection Eternal niet zo vet als veel mensen, niet slecht of zo maar geen classic. Van Talib solo werk vind ik alleen "Quality" als geheel wel vet, de rest heeft teveel minpunten in de zin van mindere tracks. Bij Talib heb ik altijd het idee dat hij kwa skills veel meer kan dan wat hij uitbrengt, het lijkt wel of er tijdsdruk op staat en dat hij daarom nooit met een ware classic uit komt. De man heeft zeker skills en zo.

@Flipm0de, Eens dat Death is Certain HET topalbum is al vond ik andere albums ook vet.
Royce heeft echt een nice delivery, kan lekker rauw spitten maar met inhoud.

OT: Elzhi is sowieso de man, echt een goede rapper. Ik dig slum village ook, dit uit brengen getuigd van lef het moet echt goed zijn willen mensen hem props ervoor geven.

avatar van Timo710
Nu we het hebben over producer - mc combo's.

Dit mag gezien kunnen worden als Soloplaat:

In hoeverre ik het weet bestaat er geen "Elzhi and Will Sessions" als groep, en wordt overal dit album verkocht als Elzhi - Ellmatic. Zelfs op de hoes hierboven. Wat mij betreft mag dit dus als solo album op de Elzhi pagina.

avatar van MJ_DA_MAN
Timo710 schreef:
Volgens de regels moet wanneer de artiestenna(a)m(en) op de hoes staan vermeld het zo worden weergegeven hier op de site. Op de bovenstaande cover staat idd alleen eLZhi maar ik kom deze cover eigenlijk elke keer tegen (o.a. Amazon, Discogs, AllMusic en iTunes) waar dus wel eLZhi & Will Sessions wordt aangegeven. Ik zal de cover iig even wijzigen.

Edit: ik zie dat de cover die er nu nog staat de cover is van gratis download, die als eerste werd uitgegeven (daarna pas op CD/LP/iTunes etc.). De cover was dus wel de juiste dus in principe is eLZhi alleen correct, al kun je erover discussiëren.

avatar van René.
Fijn dat dit misverstand uit de wereld is geholpen zeg!

avatar van MJ_DA_MAN
René. schreef:
Fijn dat dit misverstand uit de wereld is geholpen zeg!
Ik wíst gewoon dat je ging reageren. Ik denk dat ik speciaal voor jou ook maar even een Twitter-account ga aanmaken.

avatar van René.
MJ_DA_MAN schreef:
Ik geef je juist een compliment.

Rare reactie dit. Excuses zouden op z'n plaats zijn.

avatar van Nr.4
Blijft knap hoe Elzhi zo'n klassieker opnieuw boeiend kan laten klinken. Volle, mooie sound en qua raps is het bij Elzhi altijd top. Erg vet om deze te hebben.

avatar van Nr.4
Zit helemaal in deze plaat vandaag. Echt een unieke prestatie om die tracks allemaal van een eigen Detroit/Elzhi stempel te voorzien. Tegelijkertijd klinkt het als 1 grote ode maar zonder dat er in elke track dik bovenop te leggen. Paar tracks ook nog mooie outro's bij de nummers, heerlijk.

bennerd
De instrumentale versie bevalt me een heel stuk beter. Elzhi is een zeer goede mc, maar van zodra er gerapt wordt op deze instrumentals knap ik af als ik Nas niet hoor.

avatar van Johnny Marr
Wat een prachtig eerbetoon aan Illmatic, nog steeds dé grootste hiphopklassieker die ooit op deze aardbol is losgelaten. Geweldig sfeervolle instrumentatie, echt waardevolle toevoegingen die de kwaliteit van het origineel nog meer in de verf zetten. Is dit beter dan het origineel? Absoluut niet. Maar dat hoeft ook niet. Deze plaat heeft mij ervan overtuigd om het origineel maar eens te belonen met de volle mep, dus daarvoor alleen al verdient dit project kudos.

Het enige wat mij soms stoort zijn de wat zwak/vals ingezongen refreintjes, zoals op Memory Lane. Maar de achterlijk harde spits van eLZhi maken dit meer dan goed. Wat wel vreemd is, is dat One Time 4 Your Mind hier ontbreekt, daardoor voelt het toch niet echt compleet ofzo, iemand die hier iets meer over weet? Geen idee wat de bedoeling is van die Pete Rock Shout trouwens, maar verkeerd klinkt het ook niet.

Fijn is wel dat de nummers in een andere volgorde staan, dit zorgt ervoor dat het toch niet aanvoelt als een klakkeloze kopie wat dit écht niet is. En uiteraard de smooth soulvolle outro's ingespeeld door een erg goede band. Dat zorgt ervoor dat je hier soms heerlijk kunt wegdromen, in tegenstelling tot het straight-bars-geen-moment-rust-gegund origineel. Buiten het outro op Life's a Bitch dan.

Misschien ook wel iets voor Arrie, jordidj1 aerobag en Koenr dit. En nu niet skippen hé

Peace out, one love.

avatar van Koenr
aerobag en ik luisteren uitsluitend naar vrouwelijke MC's. Helaas, anders had dit me wel een toffe plaat geleken.