The Beatles - Magical Mystery Tour (1967)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. Magical Mystery Tour (2:51)
  2. The Fool on the Hill (3:00)
  3. Flying (2:16)
  4. Blue Jay Way (3:56)
  5. Your Mother Should Know (2:29)
  6. I Am the Walrus (4:37)
  7. Hello Goodbye (3:31)
  8. Strawberry Fields Forever (4:10)
  9. Penny Lane (3:03)
  10. Baby You're a Rich Man (3:03)
  11. All You Need Is Love (3:48)
avatar van teus
ricardo schreef:
Dit is denk ik mijn favoriete beatles cd, staat vol met catchy nummers. Ook lekker om in de auto te beluisteren

Magicial Mystery Tour album heeft een verzamelalbum karakter maar er staan niet de minste nrs op
Zowel van Lennon ( o,a..Walrus/ Fields / All You Need )...als McCartney (o,a...Penny Lane / Hello / Your Mother en ook niet te vergeten het prachtige Fool On The Hill )
Blijvend sterke songs en idd lekker om dit album te beluisteren,heb alle albums in fysieke vorm dus deze ook
Voor mij niet de hoogste score,maar dan wel een schoolcijfer negen

avatar van ricardo
Valt mij wel op dat deze iets minder hoog beoordeeld word dan de 'grote 5' van the beatles. Eigenlijk vind ik deze daar ook nog tussenhoren!

avatar van bawimeko
ricardo schreef:

Ik denk dat dat een kwestie van tijd is. Voor veel Beatlesfans van de eerste generatie is dit album een beetje een vreemde eend in de bijt; een paar eigenaardige originele deuntjes (Blue Jay Way, Flying, Baby You're a Rich Man), een opgewarmde Sgt.Pepper's (Magical Mystery Tour), een paar knallers van Lennon & McCartney (Walrus, Hello Goodbye, ), aangevuld met wat er nog op de plank lag (Penny Lane, Strawberry Fields...). Wanneer je dit album als 'geheel' beschouwd is het het iets mindere broertje van Sgt. Pepper's en ik denk dat de komende generaties dit als origineel Beatles-album beschouwen.

avatar van Obscure Thing
Ik heb toevallig gisteren nog even dit album opgezet, maar ik denk niet dat deze ooit tussen de grote vijf komt te staan. De nummers los zijn allemaal geweldig(Op het in mijn ogen verschrikkelijke Hello, Goodbey na dan), maar er is gewoon minder cohesie dan in een album als Revolver of Pepper. De lat ligt simpelweg zo hoog bij The Beatles.

avatar van nlkink
Je beoordeeld dan ook niet een echt album maar een EP en een handvol singles uit 1967.

Ziegler
Precies, maar wel een lekker album. Ik vind het met het gebrek aan samenhang best meevallen. Alsof andere beatlealbums zo samenhangend waren.

avatar van Tony
Eens met Ziegler. Ben niet opgegroeid met het sentiment dat dit een tussendoortje, verzameling van nieuw en bekend werk, was, zoals bawimeko beschrijft. Vind het album heel sterk met enkele van de beste Beatles nummers ooit. Stel je voor dat Fool on the Hill, Strawberry Fields en Penny Lane op Sgt. Pepper of een van de andere 'grote albums' terecht waren gekomen. Dan waren ze op ieder album de prijsnummers geweest. Echt wel. Niks anders dan de volle mep voor mij. Een van de grote 5 dus. Revolver, Sgt. Pepper, White Album, MMT en Abbey Road.

avatar van ricardo
En natuurlijk nog rubber soul

avatar van orbit
Deze hoort daar zeker tussen ja, heb gister toevallig Sgt. Peppers nog eens beluistert en deze is gewoon keihard beter. Minder sitars en meer afwisselende songs met inderdaad genoemde hoogvliegers ook nog ns.

avatar van teus
En natuurlijk nog rubber soul

Helemaal mee eens Ricardo, Rubber Soul (met pareltjes als Norwegian Wood en In My Life )hoort zeker in de rij van de Beatlemeesterwerken ,(ik reken Let It Be daar niet in mee) ik schreef het al ergens eerder,je kunt ze niet met elkaar vergelijken, ( ontwikkelingen,opzet,karakter) opvolger Revolver is al iets totaal anders dan Rubber Soul
En deze is b,v totaal anders als b,v The White Album, maar wel allemaal van hoog niveau

Cured
Ik vond dit atijd een allegaartje , wat het eigenlijk ook wel is, met een handvol topsongs, maar nogmaals ; ook wat 'nietszeggende'/mindere nummers : toch luister ik door de afwisseling in/van type songs hier ook liever naar dan Sgt. Pepper.

avatar van Dungeon
Met anderhalve hand top songs voor mij

avatar van JelmerHolwerda
Briljante plaat, mijn favoriet van The Beatles samen met hun gelijknamige langspeelplaat. Strawberry Fields Forever en Blue Jay Way zijn echt geweldige psychedelische songs.

avatar van royals
Ik vind deze plaat soms ook hun beste, maar toch over z'n geheel minder van kwaliteit dan Revolver.
Alhoewel op dit album wel hun beste composities staan: Strawberry Fields Forever (misschien beste nummer ooit), I Am The Walrus, The Fool On The Hill, Penny Lane en All You Need Is Love. De andere nummers zijn ook aardig. Dus ik zou er vrede mee hebben als iemand dit de beste Beatles plaat zou noemen.

avatar van Tony
Niet de beste, wel de meest gedraaide bij mij... Of betekent dat misschien toch, dat ik dit eigenlijk de beste vind.

avatar van pmac
Het is feitelijk een filmscore aangevuld met singelwerk uit de periode 67. Een ratjetoe. Maar allemachtig, wat een magistrale verzameling nummers zijn het. Er staan drie nummers op die me weinig zeggen; Blue Jay way, Baby en Flying. Verder is alles van bovenaardse klasse.

avatar van pmac
Ps mocht je voor het vinyl gaan dan is een hor zu uitgave ( de Duitse stereo versie) met een compleet andere hoes een aanrader. Beter geluid. Beter stereo dan de US versie.

avatar van schizodeclown
Ik vind Blue Jay Way een ondergewaardeerd nummer, beetje donker, mysterieus en creepy psychedelisch nummer.
De lyrics stralen onzekerheid en ongeduld en onrust af, maar toch voelt het alsof de muziek je juist leidt in je trip, misschien juist door dat onheilspellende sfeer brengt je dat in een bepaalde richting.

En als die drums inkomen, gewoon machtig. En normaliter associeer ik orgels met gedateerdheid (wat niet perse betekent dat ik het gelijk slecht vind), maar hier heeft het iets fris, origineel en eigenzinnig.

Het heeft ook iets Oosters vind ik, en als je Oosterse invloeden combineert met rock muziek ben ik wel snel om als ik eerlijk ben, eigenlijk zou dat veel vaker moeten gebeuren naar mijn mening.

Misterfool
Blue Jay Way vind ik ook geweldig. Veel psychedelische muziek uit die tijd richt zich haast op een Cobra(karel appel etc)-achtige kinderlijkheid. Ik hou juist meer van het bad trip-gevoel.

avatar van devel-hunt
Blue Jay Way, George Harrison wachtte op vrienden die de weg naar zijn verblijf in L.A. niet konden vinden omdat er een hele dikke mist boven de stad hing. Blue Jay Way is de naam van de straat.

There's a fog upon L.A.
And my friends have lost their way
We'll be over soon they said
Now they've lost themselves instead.

avatar van Kronos
Beetje van alles bij elkaar gegooid. De eerste helft is een soort klein en minder broertje van Sgt. Pepper, waarvan de drie eerste nummers sterk zijn alsook The Walrus. Tussen de losse nummers die volgen zit ook nog moois. Vooral Strawberry Fields Forever is onmisbaar. Toch dik de moeite, deze Magical Mystery Tour.

85/100

avatar van lennert
Mmm... ik kan me voorstellen dat dit als soundtrack voor een film beter werkt, want ik vind het nu allemaal erg onsamenhangend overkomen. Op de vorige twee albums waardeerde ik de psychedelische tracks behoorlijk goed, maar hier zorgt het er vooral voor dat het album erg traag op gang komt en maar blijft kabbelen. Helemaal Blue Jay Way is een ongelooflijk zeikerig nummer. I Am The Walrus heeft het soort zanglijnen waar ik heel moeilijk naar kan luisteren. Niet zozeer hoe hij het zingt, maar hoe het effect klinkt. Snerpend en lelijk. En als tegen het einde de klassiekers voorbij komen, moet ik toch echt bevestigen dat Strawberry Fields, Penny Lane en All You Need Is Love voor mij altijd slijmerige popsongs zullen blijven. Alles bij elkaar word ik vooral heel erg sloom en duf van dit album en niet op een fijne trippy manier zoals bij de voorganger het geval was.

Voorlopige tussenlijst:
7. With The Beatles
8. Beatles For Sale
9. Please Please Me

avatar van RuudC
Oh wauw, dit is tamelijk briljant. Ik heb Magical Mystery Tour nooit een kans gegeven. Toen ik jaren geleden verknocht raakte aan Sgt. Pepper's LHCB, nam ik me wel voor om meer van The Beatles te checken. Ik kocht toen The White Album, maar daar ben ik nooit echt doorheen gekomen. Magical Mystery Tour zet de lijn voort van Sgt Peppers en is nóg psychedelischer. De titeltrack, The Fool On The Hill, Flying, ga zo maar door. Ideaal spul voor de psychonaut. I Am The Walrus is daarmee wel het hoogtepunt waar al die tracks op geweldige wijze naartoe werken. Ik mag deze geflipte fase van The Beatles heel erg. Kleurrijke muziek met bellen en toeters. De nummers van McCartney bouwen het fenomenaal af, al zitten er in Strawberry Fields Forever en All You Need Is Love ook van die knettergekke momenten. Gelukkig kijk ik bar weinig tv, dus geen Robert Ten Brink trauma hier. Dit album is gewaagder dan Sgt. Peppers en daarom, fuck it!, zet ik het gewoon op de eerste plaats. Geen zwak moment te vinden hier.

Tussenstand:
8. Beatles For Sale
9. With The Beatles

avatar van crosskip
lennert schreef:

Van Penny Lane en All You Need Is Love snap ik het, maar Strawberry Fields Forever is toch wel een psychedelisch pareltje van een hele andere categorie. Eerder heerlijk melancholisch dan slijmerig.

avatar van fish
Ik zou graag iets positiefs willen vermelden dus vooruit: Penny Lane en Strawberry Fields zijn wat mij betreft zo'n beetje de beste Beatles nummers. Dat zal niet veel zeggen, want een bewonderaar ben ik niet van deze, naar mijn mening, erg overschatte band. Desalniettemin, twee prima jaren zestig nummers die zelfs tijdloos lijken te zijn.
Dat gezegd hebbende, wat is All You Need Is Love overschat. Wat een draak van een nummer, ontstijgt toch echt niet het dronken meezing gebral van een voetbalcafe op zaterdagavond. Ook de tekst komt niet boven dat niveau uit; all you need is love, tja, echt? En een goede gezondheid dan? Of geluk? Nee, ik kan enigszins begrijpen dat het een hit was, maar de klassieker die het uiteindelijk geworden is?

avatar van RuudC
All you need is love past natuurlijk helemaal in de hippiegeest. 1967, summer of love. De intro is een verwijzing naar de Franse revolutie. Ik snap wel dat het iets van kroeggebral heeft hoor. Met name de trompetten dragen er aan bij.

avatar van hrmnbstr
fish schreef:
All you need is love zit toch vrij complex in elkaar met de vele wisselingen in de maatsoort, de polymetriek en de spannende strijkerspartij. Of misschien ga ik op zaterdagavond naar de verkeerde voetbalcafés...

avatar van renzoroy
fish schreef:
naar mijn mening, erg overschatte band.

ik moet altijd lachen om dit soort domme opmerkingen. 1 van de belangrijkste bands in de muziekgeschiedenis. Dat is gewoon een feit. Dat je zelf niet van hun muziek houd, ok maar overschat zijn ze zeker niet.

renzoroy schreef:

Wellicht is zijn 1e keuze van artiest de reden van deze uitspraak. De artiest zelf was ook bang van de fab four voor wat betreft zijn eigen populariteit, en wellicht draagt fish die angst nog steeds met zich mee