The Beatles - Magical Mystery Tour (1967)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. Magical Mystery Tour (2:51)
  2. The Fool on the Hill (3:00)
  3. Flying (2:16)
  4. Blue Jay Way (3:56)
  5. Your Mother Should Know (2:29)
  6. I Am the Walrus (4:37)
  7. Hello Goodbye (3:31)
  8. Strawberry Fields Forever (4:10)
  9. Penny Lane (3:03)
  10. Baby You're a Rich Man (3:03)
  11. All You Need Is Love (3:48)
avatar van ricardo
Dit is mijn favoriete album van dit jolige en melige bandje uit Engeland. Zij hebben in de jaren 60 een nieuwe trend gezet om korte, toegangkelijke en aanstekelijke liedjes te maken. Niks moeilijks aan, maar makkelijk en lekker in het gehoor liggende nummers allemaal. Er zijn meerdere albums van hun die ik wel kan waarderen, maar deze en Help! zijn denk ik wel mijn favorieten.

1. Magical Mystery Tour (4*)
2. Help! (4*)
3. Abbey Road (4*)
4. Revolver (3.5*)
5. Sgt Pepper (3.0*)
6. White Album (3.0*)
7. Rubber Soul (3.0*)

avatar van Hans Brouwer
ricardo schreef:
Dit is mijn favoriete album van dit jolige en melige bandje uit Engeland.
Ricardo, hoe haal je het in je hoofd om The Beatles zo denigrerend te omschrijven....

avatar van ricardo
Niks denigrerends aan vind ik Hans, hooguit dat ik het verkleinwoord 'bandje' gebruik, want jolig, melig en opgewekt waren ze zeker. Sterker nog, ik vind ze eigenlijk juist HET gezicht van de flower power tijd, de vrijheid blijheid tijd, en dat is in hun muziek goed te horen. Toen was het iets bijzonders omdat er geen concurrentie was. Eigenlijk is het muziek voor het hele gezin, van jong tot oud. Het is zeker niet mijn favoriete muziek, maar ik vind ook geen enkel album echt slecht.

avatar van Hans Brouwer
ricardo schreef:
Niks denigrerends aan vind ik Hans, hooguit dat ik het verkleinwoord 'bandje' gebruik, want jolig, melig en opgewekt waren ze zeker. Het is zeker niet mijn favoriete muziek, maar ik vind ook geen enkel album echt slecht.
Gelukkig Ricardo, ik ben gerust gesteld.

avatar van judgepaddy
Met respect maar "Niks moeilijks aan" ben ik niet zo mee eens.
De Beatles gebruiken redelijk wat harmonische kwinkslagjes waardoor je je als muzikant toch wel even moet verdiepen in hun motivatie voor gebruik van akkoorden, melodie en zulks, wil je een liedje kunnen meespelen.
Het klinkt allemaal wel frivool maar zit toch vaak wel redelijk complex in elkaar.
Voor mij althans.

avatar van jorro
Nummer 10 in de 100 Greatest Albums of 1967 en 6 in de chart van Best Ever Albums van 1967.
Een mooi album dat zeker 4* verdient maar ook een paar minder aantrekkelijke songs bevat.
Flying staat bij mij op skippen net als Baby You're a Rich Man. De overige tracks komen in huize jorro regelmatig aan bod.
4* blijft 4*

avatar van teus
jorro schreef:
4* blijft 4*

Voeg daar maar Blue Jay way bij en dan heb je wat mij betreft een 5* Top album
(Met wel een spuuglelijke hoes)

Stijn_Slayer
Ik vind 3, 4, 10 en 11 echt niet zo sterk en 5 hoort ook niet bij het beste van The Beatles. Dat is de helft en maakt het ondanks de sterke andere helft best een overgewaardeerd album.

Stijn_Slayer schreef:

De hele LP maakt helaas een gekunstelde indruk. Oorspronkelijk werd er van de film een dubbel-EP uitgebracht (ik moet deze nog ergens hebben liggen). Waarschijnlijk onder druk van de Amerikaanse platenmaatschappij werden daar losse nummers zoals Penny Lane aan toegevoegd. Zodoende ontstond er een heuse LP, hetgeen feitelijk nooit de bedoeling was geweest van dit filmproject. Die LP-versie is later ook dominant gebleken bij het opnieuw uitbrengen op CD.

avatar van nlkink
Daar is op zich ook niks mis mee, als je het weet. Eigenlijk is Magical Mystery Tour een compilatie van alle singles A- en B-kantjes en de dubbel-EP die in 1967 zijn uitgebracht. Absoluut geen straf om naar te luisteren. En die lelijke hoes kan ik ook wel waarderen.

Sparky
Mee eens dat niet alle nummers even sterk zijn. Maar wat mij betreft behoren de goede nummers wel tot het beste wat The Beatles hebben uitgebracht, wat het tot m'n favoriete Beatles plaat maakt. En niet alleen dat. Ze waren toen ook nog eens behoorlijk vernieuwend. De mellotron (Strawberry Fields) is toch wel echt bekend geworden dankzij The Beatles. En daar hebben al die prog bands van de 70s (King Crimson, de vroege Pink Floyd en de oude Genesis) nog veel profijt van gehad.

ricardo schreef:

1. Magical Mystery Tour (4*)
2. Help! (4*)
3. Abbey Road (4*)
4. Revolver (3.5*)
5. Sgt Pepper (3.0*)
6. White Album (3.0*)
7. Rubber Soul (3.0*)

Zeker een leuk bandje dit.
Had er tot voor kort nog nooit van gehoord maar ik hoorde toevallig zo’n simpel en melig nummertje op de radio. Zoals je zegt is er niks moeilijks aan wat The Beatles deden, daardoor is hun invloed waarschijnlijk ook relatief gering gebleven. Als band probeer je natuurlijk wat meer de diepte in te gaan i.p.v. dit soort eenvoud.

Duco van Deugen
Lol! Kijk uit met sarcasme bij geschreven tekst. Kan soms helemaal verkeerd overkomen. Daar heeft iemand die smileys voor bedacht...
Tegenwoordig mag je trouwens al blij zijn als de jeugd de naam van deze legendarische band goed weer te spellen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Pas maar op met deze band, Jihadi Ringo tot levenslang veroordeeld in de VS, Jihadi George recent berecht, Jihadi Paul zit in Turkije vast en Jihadi John is bij een drone aanval om het leven gekomen

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Halfje eraf: wat mij echt heel stoort aan de stereomix is dat de vocalen extreem naar links of rechts zijn uitgebalanceerd. Die keuze snap ik niet; het is zo weinig subtiel. Gelukkig heb ik naast de US stereo (2835) ook de US mono en daarbij komen de songs wel veel beter tot hun recht. Geneuzel in de marge misschien, maar voor een groep die zo bezig was het perfecte geluid te vinden, wel relevant in mijn beoordeling .

Maartenn schreef:

Mee eens. Er werd in die jaren door platenmaatschappijen nogal gerommeld en geëxperimenteerd met allerlei technieken. Zelf heb ik ooit een vreemde persing in handen gekregen van Rubber Soul. 'Knuppelstereo' werd dat toentertijd genoemd. Waardeloze technieken, die behoorlijk afbreuk deden aan de artistieke inhoud van zo'n LP.

avatar van nlkink
The Beatles hielden zich intensief bezig met de monomixen van hun albums. Zij beseften dat hun doelgroep de singles en albums meestal beluisterden middels mono koffergrammofoons. Stereomixen werden voornamelijk overgelaten aan technici.

avatar van pmac
Maartenn schreef:

Mee eens. Bij dit album zou een remix echt een wereld van verschil kunnen maken. Luister eens naar Your mother should know. Pingpong stereo... De Duitse persing op het Horzu label klinkt al een stuk beter.
Buiten dat vind ik de MMT toch meer een verzamelaar dan regulier album. Het was ook nooit zo bedoeld. Verder zijn Blue jay way en Flying ronduit zwak. Net als Baby you're a toch man. De rest is natuurlijk wereldklasse. Zodanig dat ik hem toch gewoon de volle mep geef.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
pmac schreef:

Ik heb de editie van Horzu ook wel in de kast staan, zal die eens opzetten om naar te luisteren.

Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre je de kwaliteit van de stereomix moet laten meewegen in de stem op het album, maar in dit geval vind ik dat het de beleving zo verpest, dat daar best kritisch naar gekeken mag worden.

avatar van Niek
Weer erg sterke plaat, vooral tot en met I am a Walrus. Daarna kakt het wat in naar mijn mening met Hello Goodbye als minst bijzondere nummer. Fool on the Hill is vooralsnog mijn favoriet.

avatar van nlkink
Een YT-link over Magical Mystery Tour, o.a. met de best klinkende versie(s), en welke te mijden. Informatief en interessant:
De Horzu editie uit Duitsland wordt alom gezien als de best klinkende, van eerste tot laatste nummer ook met goede stereomixen.
Ook wordt uitgelegd waarom de Amerikaanse en Engelse versies zo belabberd klinken.