Opeth - Heritage (2011)

Zweden
Label: Roadrunner

1. Heritage (2:05)
  2. The Devil's Orchard (6:39)
  3. I Feel the Dark (6:40)
  4. Slither (4:03)
  5. Nepenthe (5:40)
  6. Häxprocess (6:57)
  7. Famine (8:32)
  8. The Lines in My Hand (3:48)
  9. Folklore (8:19)
  10. Marrow of the Earth (4:18)
  11. Pyre * (5:32)
  12. Face in the Snow * (4:04)
avatar van Eddie
1,0
Ik ben eigenlijk een beetje bang dat dit niet mijn kopje thee zal zijn. Er heb echt een schijthekel aan het hele 70's genre. Ik denk daarbij aan veels te lange nummers die overloos voortduren zonder dat er echt een kop en een staart aan zit. Opeth was altijd van de uitzonderingen, wel lange nummers, veel 70's invloeden maar gelukkig meer dan voldoende metal om mij te kunnen bekoren. Ik ben ook al fan sinds Orchid, gezien de cover en de reactie hier en in andere fora ben ik wel een beetje bang dat ik dit niet ga trekken.
Ga ik de plaat niet kopen dan? Natuurlijk wel als echte fan wil ik alles compleet hebben, wanneer ze metal definitief de rug toe keren dan houd het voor mij pas op.

Had ik al gezegd dat ik het artwork verschrikkelijk vind, nou...bij deze dan.

avatar van horned_reaper
Ik vindt dit zonder twijfel de mooiste cover die Opeth ooit heeft gehad!

En ik ben ook hardcore Opeth fan

Edwynn schreef:

Ik vraag me echt af waar je dan zo benieuwd naar bent...

Ik geef dus aan aan dat ik verschrikkelijk bevooroordeeld ben op alle fronten als het om Opeth gaat, daar kan ik niets aan doen.
Zonder gekheid ben ik benieuwd of ze ooit nog iets gaan maken wat ik wel kan waarderen.
Het is een band die zichzelf per album van een geheel andere kant laat zien ,iets wat ik wel bewonder. Motorpsycho is ook zo'n band.
Het geluid, uitstraling,die vreselijke proghouding van deze band is altijd iets waar ik ontzettende jeuk van krijg.
Enfin,jammer dat ik eigenlijk mijn mening hier niet mag geven gezien jou reactie.

avatar van Edwynn
Waar zeg ik dat jij je mening niet mag geven? Je hebt het over Opeth in het algemeen dat hoort niet bij het nieuwe album denk ik. Hoewel ik daar verder niet over ga.

Jij geeft jouw mening, ik stel je een vraag. Vragen staat net zo vrij als je mening geven dunkt me.
Jammer dat dan weer niet gebrepen wordt.

avatar van horned_reaper
Jongens jongens, dit is het nieuwe album van Opeth!

Dat vraagt om een feestje en niet om ruzie.

jurado's mening is op zich nog wel te interpreteren op een bepaald niveau.
Echter weet ik voor mijn gevoel gelukkig een stuk beter in dat opzicht. ^^

Edwynn schreef:

Jammer dat dan weer niet gebrepen wordt.

Dat zeg je om mij te quoten in je eigen woorden.
Ik heb het inderdaad om Opeth in het algemeen maar gaat uiteindelijk wel over dit aankomende album.
Ik geef antwoord op jouw vraag en uiteraard mag je vragen wat je wil ik ben zeker bereid altijd te antwoorden.
Waar het mij om gaat is dat ik kritiek heb op een bepaalde band daar liefhebbers slecht tegen kunnen.Ik vind Opeth muzikaal gewoon zwaar overgewaardeerd en productioneel om te huilen.

Verder geen hardfeelings natuurlijk en zie mijn kritiek alsjeblieft zeker ook met een flinke knipoog. (terugkomend op de universiteitsmetalaar)
Ik ben zeker niet op ruzie uit en in dat stadium verkeer ik bij lange na niet ,integendeel zelfs.
Nogmaals als het album er is zal ik er zeker met muzikanten-oren naar luisteren.

avatar van Edwynn
Die draai met eigen woorden is omdat je kritiek niet heel erg onderbouwd overkomt. De muziek is overgewaardeerd omdat studenten met sik en wijde broeken ernaar luisteren. Daar komt het een beetje op neer. Dat lijkt me ridicuul en vandaar dat ik mijn mening op die wijze verpakte. Zie dat ook maar als een knipoog.
Verder mag iedereen zijn mening hebben. Graag zelfs. Maar niet piepen als er een mening terugkomt.

jurado schreef:

Niet specifiek op jou gericht hoor, maar ik word zo ontzettend moe van deze uitspraak. Zo'n beetje iedere band of artiest(e) schijnt een aanhang te hebben die slecht tegen kritiek kan en waar je je mening niet mag uiten.

Hunter
Wanneer komt deze plaat uit, heb er echt heel veel zin in!

rock-rick schreef:

Dat is een dooddoener inderdaad.

Prima!

Laten we er dan nu over ophouden. Kom ik met een oordeel als de plaat er is. Aight?

avatar van rock-rick
Even voor de duidelijkheid, ik vind ik hartstikke leuk dat je interesse toont in Opeth en ik hoop dat je het deze keer wel wat vindt .

Hunter schreef:
Wanneer komt deze plaat uit, heb er echt heel veel zin in!

"Dit album is vanaf 20 september te koop". Dat staat onder de track-list.

avatar van Gloeilamp
horned_reaper schreef:
Ik vindt dit zonder twijfel de mooiste cover die Opeth ooit heeft gehad!

Ben ik helemaal met je eens

avatar van Gloeilamp
Meer nummers dan ik had verwacht, er zullen waarschijnlijk wel twee korte nummers opstaan (Nepenthe & Folklore?).

avatar van Tijmennn309
Nieuwe album bevat geen grunt! Deze link vond ik op facebook, ziet er wel betrouwbaar uit:

New Opeth Record To Feature NO Death Metal or Harsh Vocals; Heavily Influenced By 70′s Prog Rock - Heavy Blog Is Heavy - heavyblogisheavy.com

Een jaartje geleden had ik dit heel goed nieuws gevonden, maar ik ben aan zijn grunts gewend geraakt. Het heeft toch wel iets.

avatar van rock-rick
Opeth heeft mij ook geleerd grunts te waarderen en het heeft inderdaad wat, maar ik vind het nu niet direct jammer dat ze op dit album niet aanwezig zullen zijn.
Van alle berichten die je hoort kan je aannemen dat het een album zal zijn dat, wellicht nog meer als Damnation toen, afwijkt van de meeste Opeth albums. Al is Opeth natuurlijk wel een band die altijd wel iets anders probeert, waren alle albums tot nu toe toch wel een beetje dezelfde style.
Eigenlijk vind ik het wel leuk als ze eens echt iets heel anders doen. Ze zullen vast wel een interessant album afleveren, want dat hebben ze wat mij betreft tot nu toe altijd gedaan.

Ik schreef het 2 juni al op de discussie pagina van Opeth

Kronos schreef:
Nog eens een album zonder grunts? Die kan ik me bij die hoes al amper voorstellen. En niet alleen in Albert Royal Hall klonk die grunt niet helemaal goed, maar volgens Aardschok ook op de laatste dvd van Bloodbath. Misschien is het wel gedaan met de grunt van Mikael. Maar ik wil niemand ongerust maken.

Nieuwstad
Ben benieuwd naar de nieuwe richting die ze op gaan. Ik vond Watershed iets te bont aan stijlen, waardoor de zaak soms teveel als los zand aan mekaar hing. Maar zonder grunts en een meer 70's feel zou dit wel eens een zeer coherent album kunnen opleveren. Ook interessant dat Steven Wilson weer betrokken is. Hij hielp ook mee aan Damnation, wat toch zeker geen misselijke plaat opleverde.

avatar van Edwynn
Het verdwijnen van grunts hoeft niet per se iets aan de stijl te veranderen. My Dying Bride kan ook zomaar ongemerkt een plaat zonder grunts afleveren.

avatar van horned_reaper
En gelukkig heb ik ook nog eens een stuk meer vertrouwen in Opeth dan MDB

avatar van Sir Spamalot
Zou het dan toch zo zijn, bron www.metalfan.nl: Opeth heeft de buik vol van deathmetal

Sinds enkele dagen wemelt het op internet van speculaties over een koerswijziging van Opeth op hun in september te verschijnen werkstuk Heritage. De band is bekend geworden met een mix van progressive rock en deathmetal. De hoes van het nieuwe album doet echter bijzonder jaren zeventig aan. Bovendien beweert de Finse internetblog inferno.fi dat een medewerker van die site reeds een luistersessie mocht bijwonen voor de Finse pers. Uit die eerste luisterbeurt zou blijken dat Heritage helemaal geen grunts en deathmetalinvloeden meer bevat. Mikael Åkerfeldt zou op de persdag hebben gezegd dat hij sinds de jaren negentig al moe is van extreme metal.

Een rare uitspraak, aangezien de zanger/gitarist naast Opeth nog altijd deel uitmaakt van het brute deathmetalgezelschap Bloodbath. We dachten daarom dat er wellicht sprake zou kunnen zijn van een internethoax. Uit betrouwbare bron hebben we nu echter vernomen dat de nieuwe Opeth-cd inderdaad een jaren zeventig progalbum is geworden, zonder deathmetalelementen en met bijzonder rustige passages. We zijn benieuwd hoe de fans zullen reageren op de stijlverandering van het Zweedse gezelschap. In het verleden besloot Opeth al eens om een verzameling nieuwe songs te verdelen over een hard en een zacht album (respecievelijk Deliverance uit eind 2002 en Damnation uit begin 2003). Dat leverde destijds sterk verdeelde reacties op.

avatar van Edwynn
ik heb Opeth nooit death metal gevonden. Enkel de grunt wijst daarop. Zelfs de stevige uitbarstingen hebben weinig death metal in zich. Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met die koerswijziging.

avatar van Don Cappuccino
Edwynn schreef:

Ik denk eigenlijk precies hetzelfde als Edwynn. Progressieve rock kan ook behoorlijk heavy zijn, voorbeelden zijn King Crimson en Van Der Graaf Generator.

www.metalfan schreef:

Wat een redenering. Het nieuwe Opeth album heeft bijzonder rustige passages en geen deathmetalelementen dus Mikael is al sinds de jaren negentig moe van extreme metal.

bennerd
Neen, Mikael zou zelf aangegeven hebben moe te zijn van extreme metal.

Sinds de jaren negentig?

bennerd
Dit is wat er op het forum van Zware Metalen gepost is. Een quote van enkele journalisten die de plaat al gehoord hebben:

The frontman said he's been sick of "extreme metal" since the 90's, but couldn't embody why there were still growls on the previous Opeth album. Death was however taken as far as it could be, and its time in this context is over. Or at least the atmosphere is right now that.

Blijkbaar wel dus. Altijd jammer, zulke uitspraken. Dus hij maakt al twintig jaar muziek tegen zijn zin?

avatar van horned_reaper
Ik kan het me goed voorstellen.

Als hij op het podium stond dan deed hij waar hij goed in was, maar verder is het een erg rustige man met een leuk gevoel voor humor. En vooral iemand die erg verstandig en nuchter overkomt.

Het spijt me heel erg dat ik dit moet zeggen (ik ben zelf ook jaren metalfan geweest), maar ik zie extreme metal vaak toch als een soort van puberale muziek dat enkel wordt geluisterd door jonge metalheads of metalmannen die hun hele leven in die puberale muziekfase blijven hangen.

Daarom is er maar een handjevol harde metalbands waar mijn hartje echt sneller van gaat kloppen en op dat punt kan ik heel goed begrijpen wat hij bedoeld.

bennerd
Hm, pijnlijke vooroordelen hier.

avatar van Edwynn
Van iemand die net 20 is en zichzelf dus blijkbaar heel volwassen vindt, zou ik dergelijke vooroordelen maar met een korreltje zout nemen.

Of ben ik nu bevooroordeeld?