Dream Theater - A Dramatic Turn of Events (2011)

Metal / Rock
Label: Roadrunner

1. On the Backs of Angels (8:46)
  2. Build Me Up, Break Me Down (6:59)
  3. Lost Not Forgotten (10:11)
  4. This Is the Life (6:57)
  5. Bridges in the Sky (11:01)
  6. Outcry (11:24)
  7. Far from Heaven (3:56)
  8. Breaking All Illusions (12:25)
  9. Beneath the Surface (5:26)
avatar van progressive
Het intro heeft wel iets weg van Pull Me Under! Voor de rest mis ik Portnoy's achtergrondgebrul ook niet heel erg. Ik vind het een goed nummer, niet super geweldig, daarvoor is het iets te monotoon. Maar het belooft veel goeds voor het album

avatar van berrege
Mooie cover en één van de betere singles van de afgelopen jaren

avatar van ChrisX
Wat een verschrikkelijk lelijke hoes zeg....

avatar van rushanne
progressive schreef:

Inderdaad, er zit wel wat Pull Me Under in, ook het keyboardwerk doet me er aan denken. Zeker niet verkeerd, ik ben bang dat als het hele album dit niveau heeft ik weer me ga scharen onder de fans.

En de cover, ach die mag van mij zo lelijk zijn als de nacht. Daar heb ik nog nooit enige waarde aan gehecht. Als de muziek maar goed is!

MindRuler
En toch vind ik het artwork ook wel belangrijk.
Niets zo vervelend als een super-album met een walgelijke hoes, voor mij werkt dat psychologisch en trek ik 'm minder vaak uit de kast. Hoe vreemd dat ook mag klinken.
Ach ja het zal wel van persoon tot persoon liggen.
En zo lelijk is deze hoes toch niet? Vind 'm zelfs prachtig.

avatar van stoepkrijt
Ik vind het ook een mooie hoes hoor! Niet al te fraai gephotoshopt vind ik, maar dat heeft juist wel weer iets

ChrisX schreef:
Wat een verschrikkelijk lelijke hoes zeg....

Ik vind dit de mooiste hoes die ze in jaren hebben gehad.

Het is een simpele hoes, veel mensen zouden het kunnen maken.... maar het straalt wel iets rustigs uit! En dat doet me denken aan de vroegere dream theater. Ik geniet zeker wel van deze hoes!

1,5
Er is geen donkere sfeer op On the Backs of Angels en daardoor merk je heel goed dat Portnoy weg is. Nummers als A Nightmare To Remember waren kenmerkend voor zijn donkere sfeer en zelfs blastbeats. Bij dit nieuwe nummer is daar geen sprake van maar hij is wel heel erg goed, het doet enorm denken aan de jaren ´90 Dream Theater. Vooral de solo van John Petrucci is echt prachtig!

avatar van horned_reaper
Dan is het iets positiefs dat Portnoy weg is! Want ik hou persoonlijk een stuk meer van de "lichtere" Dream Theater.

Ondanks dat ik vaak best van stevige muziek kan genieten is het niet echt iets dat voor mij bij Dream Theater hoort.

avatar van crosskip
Zoals iemand anders op een ander forum mooi zei: 'Bij dit nummer probeert Dream Theater geen metalband meer te zijn, maar maken ze gewoon progmetal op hun eigen manier.'

Ook positief is dat je bij dit nummer eindelijk weer eens een paar keer op het verkeerde been wordt gezet door de baan, eindelijk geen voorspelbare structuren meer.

1,5
Ik vind wel dat het refrein toch 1 keer te veel wordt herhaald.

Ik vind de lichte en de donkere kant van Dream Theater erg goed maar als ik zou mogen kiezen prefereer ik de donkere kant.

avatar van progressive
Veel 'donkere' nummers zijn ook door Petrucci geschreven, dus het is niet zo dat het helemaal weg is door het vertrek van Portnoy. Het zal wel iets luchtiger worden, geen achtergrondgebrul, maar gewoon enkel LaBrie. Ach we zien/horen het allemaal wel he

avatar van Lexcoaster
Hoe vind men het drumwerk van Mangini?

avatar van horned_reaper
Helemaal perfect naar mijn mening.... En ik ben zelf een drummer.

avatar van Mr. Olaf
Mmm, klinkt niet onaardig na de eerste keer. En vind de drums ook zeker nier verkeerd klinken.

avatar van king_pin
tja, photoshop colages als albumhoes is een typisch metalding. En t is bijna nooit mooi.
En bij DT in t bijzonder, ze hebben dan ook nog nooit een echt mooie cover gehad.
Wel grappig dat het vliegtuig een haaienvin is en de wolken het water.

avatar van stuntman_jasper
Wow, ik ben met het nieuwe nummer zeer positief verrast. Het is lang geleden dat een single van Dream Theater mij heeft kunnen bekoren. Nou vind ik BC&SL erg goed, maar op de een of andere manier gaan DT en singles niet echt lekker samen. Wat mij betreft hebben ze daar met dit nummer een verandering in gemaakt, en kan de rest van het album alleen nog maar beter worden. Althans, dat hoop ik.

avatar van progressive
Ik weet nou niet of dit nou precies als single is uitgekozen. Daarvoor lijkt me 8 minuten toch echt te lang, dan hadden ze het wel ingekort. Er zit ook geen clip bij. Volgens mij wilden ze gewoon een nummer laten horen om ons alvast enthousiast te maken en is het niet als een single bedoeld.
Dus kun je het ook niet echt vergelijken met A Rite Of Passage, een Constant Motion of een Wither denk ik

avatar van horned_reaper
Laat ze die singles maar helemaal weglaten op dit album!

Veel 'donkere' nummers zijn ook door Petrucci geschreven

Dat wist ik wel, vooral van de documentaire van het maken van Systematic Chaos:

Did you have your evil pills this morning?

avatar van jasper1991
Is dit nou de juiste hoes?

avatar van Protonos
Hoe heet die docu Don?

avatar van rushanne
progressive schreef:

Dat is inderdaad hetgene wat ik ook niet ga missen, Mr. P.'s achtergrondvocalen. De man kan helaas niet zingen, maar wilde erg graag zijn stem in veel nummers van DT laten horen.

Protonos schreef:
Hoe heet die docu Don?

Die docu heet Chaos In Progress: The Making Of Systematic Chaos. Deze zat als bonus dvd bij de speciale editie maar ik weet niet meer of hij verkrijgbaar is. Ik denk dat iemand hem wel op YouTube heeft gezet om te kijken.

avatar van Kronos
De hoes doet denken aan deze van Supertramp.

avatar van Zoute Popcorn
Hmm, al 1 stem...vreemd

1,5
Man, kijk eens een keer beter!

Je hebt waarschijnlijk niet gekeken op het account van Bastiaan Prasath. Hij schrijft voor Aardschok en dan krijg je albums eerder te horen.

avatar van snarf349
Yep, dat is die gast die (waarschijnlijk) wel voor Aardschok schrijft, maar hier op MM alleen maar zo snel mogelijk z'n stem dropt. Geloof er geen hol van dat meneer Prasath het album al gehoord heeft. Het is een regel in het www lekland, dat als een muziek-journalist (waar dan ook ter wereld) een preview krijgt, het album met gierende banden op het www staat.
Heeft hij het album anders gehoord, dan heeft hij al snel een oordeel gevormd.