Dream Theater - A Dramatic Turn of Events (2011)

Metal / Rock
Label: Roadrunner

1. On the Backs of Angels (8:46)
  2. Build Me Up, Break Me Down (6:59)
  3. Lost Not Forgotten (10:11)
  4. This Is the Life (6:57)
  5. Bridges in the Sky (11:01)
  6. Outcry (11:24)
  7. Far from Heaven (3:56)
  8. Breaking All Illusions (12:25)
  9. Beneath the Surface (5:26)
avatar van king_pin
Aardschok (of metal mike) is toch DT's grootste fan? die geeft standaard de hoogste score

avatar van Zoute Popcorn
Don Cappuccino schreef:
Man, kijk eens een keer beter!

Je hebt waarschijnlijk niet gekeken op het account van Bastiaan Prasath. Hij schrijft voor Aardschok en dan krijg je albums eerder te horen.
Oke oke, duidelijk! Iets rustiger mag wel . En sorry, maar ik ken Bastiaan Prasath niet.

1,5
Sorry voor mijn gedeeltelijk boze reactie. Het gebeurt namelijk heel vaak dat iemand bij een metalalbum zegt van: Raar dat er al een stem op is uitgebracht. Als je verder kijkt dan je neus lang is en het account aanklikt kun je zien dat hij voor Aardschok schrijft.

avatar van THEMARSVOLTA
Bij Dream Theater ben ik bij een nieuwe album altijd weer reuze benieuwd naar de tracktijden, vaak 'hoe langer hoe beter'. Het is in ieder geval al duidelijk dat het album ongeveer 80 minuten gaat duren, volgens Labrie.

avatar van Zoute Popcorn
Don Cappuccino schreef:
Alles goed hoor! En je hebt wel gewoon gelijk, ik had beter moeten kijken .

Don Cappuccino schreef:

Hoe kan jij dat dan zien?

1,5
Bij zijn profiel staat de link en als je op Google zoekt staat er gelijk Aardschok.

avatar van Kronos
Ik schrijf dan niet alleen voor Aardschok maar ook voor Rolling Stone.

avatar van Edwynn

Dan had je al lang kunnen stemmen. O wee als ik de hoofdredacteur was...

avatar van Kronos
Heeft Bastiaan Prasath zelf gezegd dat hij voor Aardschok schrijft? Op internet vind ik enkel dat hij er ooit drie maanden stage heeft gelopen maar ik vind zijn naam niet terug in het magazine zelf.

Hoe zouden 'wij' dan door verder te kijken dan onze neus lang is moeten weten dat Bastiaan Prasath voor Aardschok schrijft, als iedereen die link in zijn profiel kan plaatsen...

Don?

Kronos schreef:
Heeft Bastiaan Prasath zelf gezegd dat hij voor Aardschok schrijft

Ja. En ook nog voor Musicmaker trouwens.

Zullen we het over dit album hebben?

1,5
Misschien moet ik dit bericht even quoten van het album The Panic Broadcast van Soilwork:

Don Cappuccino schreef:
Nyarlathotep, Bastiaan Prasath is van Metalfan en die krijgen albums eerder om er een review voor te schrijven, dus er kan zeker al op gestemd zijn. De 2 nieuwe nummers klinken beide trouwens erg goed!

Bastiaan Prasath schreef:
Jij doet je research goed, Don Cappaccino

Overigens is me de eer ten deel gevallen om Aardschok's CD van de maand te recenseren: dit album dus.

En als we op de website van Aardschok kijken en 10X Eremetaal van de laatste maand aanklikken kom je een review tegen van In Flames door Bastiaan Tuenter, dat is Bastiaan Prasath.

Don Cappuccino schreef:

Je moet het maar weten allemaal.

RickStarMusic schreef:
En je hebt wel gewoon gelijk, ik had beter moeten kijken .

Onzin. Don had geen gelijk. Zo'n link in iemands profiel zegt niks.

avatar van rushanne
herman schreef:
Zullen we het over dit album hebben?

Goed idee, dat geneuzel over mensen die Bastiaan heten vind ik niet echt interessant. Zodra de cd uitkomt ga ik hem kopen.

1,5
Ik ook nadat ik hem heb beluisterd. Maar ik heb er wel vertrouwen in na het horen van de opener, heeft echt de 90´s Dream Theater vibe, erg lekker en niet zo zwaar als de latere albums.

avatar van Kronos
Voor dit album ga ik wellicht even wachten tot de prijs gezakt is. Na hun derde heb ik de band destijds niet meer gevolgd en nu ben ik de schade aan het inhalen. Voorlopig nog genoeg te ontdekken albums van Dream Theater in huis dus. Maar misschien kan ik toch niet wachten en koop ik A Dramatic Turn of Events meteen.

avatar van Edwynn
Idem. Sinds de laatste albums van Dream Theater koop ik ze steevast een jaar na release ofzo. De behoefte om ze direct in huis te halen is er niet meer, maar als ik er tegenaan loop voor weinig kan ik het toch weer niet laten liggen.

MindRuler
Ik ben toch blij dat ik de 3-disc limited edition van BCASL meteen heb gekocht.
Indien er interessante extra's zitten bij deze, zal ik ook niet twijfelen 'm meteen te kopen.

avatar van Kronos
Ik ben toch blij dat ik BCASL voor maar 7,50 euro heb kunnen aanschaffen. Sommige oudere albums waren zelfs maar 5,00.

avatar van Edwynn
Daar zat een hele set covers bij. Ik heb er wat van gehoord, maar daar was ik niet bepaald ondersteboven van ofzo.

avatar van Kronos
A Change of Seasons, hun vierde, was overigens het laatste album dat ik destijds kocht. Later heb ik alles weer verkocht.

Mijn doel was toen om mijn verzameling zo compact mogelijk te houden en de kwaliteit zo hoog mogelijk. En mijn waardering voor Dream Theater zat op dat moment niet mee, hoewel het ooit een van mijn favoriete bands was.

Nu vind ik hen weer erg goed. Ik kijk dus wel uit naar deze nieuwe en niet kopen als ik 'm zie liggen zal misschien moeilijk worden. In ieder geval wacht ik eerst de beoordelingen hier af, liever dan er al naar gaan luisteren via internet.

MindRuler
Dream Theater was ooit (1997) mijn favoriete band en sinds A Change Of Seasons heb ik ook alles meteen gekocht toen het uitkwam. Let wel: enkel studio albums!

Bastiaan Prasath
Dit album heeft iets meer van de jaren negentig-albums weg dan de voorgaande, veel meer metalachtige albums. Daarom vind ik dit beter dan de laatste drie studioalbums. Verder is er eigenlijk weinig nieuws onder de zon. En of Mike P of Mike M nu drumt: het maakt mij niet uit. De mix vind ik trouwens niet geweldig.

avatar van Von Helsing
Kronos schreef:

Na Change of Season ben ik afgehaakt om alle nieuwe albums blind te kopen. Ik wacht meestal een aantal maanden en dan liggen ze voor het oprapen bij FRS. Hoewel ik de laatste drie albums heb laten liggen. Ik kan namelijk niet goed tegen de stem van Labrie. Maar misschien dat ik weer een poging waag met dit album.

avatar van rushanne
Bastiaan Prasath schreef:

Dat klinkt mij positief in de oren,Bastiaan. Terug naar het jaren 90 geluid, ik begin steeds nieuwsgieriger te worden. Nog maar een paar weken wachten

avatar van progressive
Ik heb The Shaman´s Trance veranderd in Bridges in the Sky, aangezien Dream Theater dit zo heeft besloten :

Piratecjs James LaBrie
Hey Everyone, Yes 'Bridges in the Sky' is in fact Shaman's. Make a note of it and enjoy while listening. Although you'll have to wait a bit

Piratecjs James LaBrie
JP wrote the lyrics for what was originally titled Shamans' but there was a line in the song that says Bridges in the Sky hence the new name

avatar van legian
1,5
ik denk dat het grootste verschil tussen de mike's het gaat zitten in de shows. als ik aan Portnoy denk dan zie ik een showman, en mangini zie ik meer als een leraar type.
ik hoop dat ik ernaast zit, voorlopig wachten we nog maar even op het nieuw materiaal.

Bastiaan Prasath
Je zit er deels naast. Heb ze al twee keer gezien (Night Of The Prog, Bospop). Met Mangini is er meer spelplezier op het podium. Een showman is hij minder, maar zeker ook geen saai leraartype.

avatar van progressive
De duur van de nummers vind ik erg interressant. Geen 20 minuten durend nummer hierop (Vaak was die dan het beste) maar nu weer wat constanter. Een beetje het gevoel van I&M qua lengtes en vooral On The Backs Of Angels (Pull Me Under), maar we zien wel wat het gaat worden

1,5
Nog steeds bijna de volledige 80 minuten. Daar is in ieder geval niks aan veranderd.