Dream Theater - A Dramatic Turn of Events (2011)

Metal / Rock
Label: Roadrunner

1. On the Backs of Angels (8:46)
  2. Build Me Up, Break Me Down (6:59)
  3. Lost Not Forgotten (10:11)
  4. This Is the Life (6:57)
  5. Bridges in the Sky (11:01)
  6. Outcry (11:24)
  7. Far from Heaven (3:56)
  8. Breaking All Illusions (12:25)
  9. Beneath the Surface (5:26)
avatar van Rick53
Veels te geforceerd.. De tempo wisselingen zijn echt 'krachtpatserij', vooral bij Lost Not Forgotten en Breaking All Illusions. Natuurlijk kan Dream Theater daar heel goed mee om gaan, maar dit word voor mij teveel van het goede, daardoor klinkt het gewoon niet lekker.

Zelf luister ik bijna alle albums nog van ze, maar deze sla ik toch maar vaak over.. :/

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik ken deze plaat nu een dik jaar, en in die tijd heb ik hem denk ik een keer of vijfentwintig beluisterd, soms een paar keer binnen een paar dagen, dan weer een paar weken of maanden laten liggen en dan opnieuw beluisterd, en ik moet zeggen dat hij me na al die tijd nog steeds niet is gaan vervelen en dat ik absoluut niet hoor wat er mis mee is. De nieuwe Mike drumt misschien iets minder druk dan de oude maar niet zodanig dat ik dat van invloed vind op de impact van de nummers, ik vind de ballades stuk voor stuk prima (ook al staan er hier maar liefst drie nummers op die je als zodanig zou kunnen omschrijven), ik onderschrijf het idee van M.Nieuweboer (18-5-2012) dat de stem van James LaBrie met de jaren aan kracht wint (en ik vind hem nu ook een stuk beter te pruimen dan toen ik hem voor het eerst hoorde), er staan geen missers op, en de hoogtepunten vind ik van a tot z scherp, kleurrijk en inventief. Kortom, een ontzettend leuke plaat, misschien niet hun beste maar wel vlak daaronder.

Mooiste moment: het misschien clichématige maar ook wel uiterst effectieve overschakelen van vier- naar driekwartsmaat in het meeslepende refrein van Bridges in the sky (met het plotselinge rustmoment op 8'44 van Outcry daar vlak achter).

Ik ben DT uit het oog verloren. Ik ken deze plaat wel en ik heb em nu ook opstaan. Ondanks enkele hele goede nummers, ben ik het met de mensen eens die zeggen dat de band een andere koers moet gaan varen. Het roer moet om, want ze staan stil. Er zit geen ontwikkeling meer in, ondanks dat het nog prima te pruimen valt. Ik begrijp de Labrie commentaren ook niet zo goed, want mister Labrie klinkt op platen altijd wel goed. Live laat hij juist vele steken vallen. Deze plaat bewijst eigenlijk dat Portnoy zichzelf een dienst heeft bewezen door zich wel verder door te willen ontwikkelen met de dingen die hij nu doet.

avatar van BoyOnHeavenHill
Tja, ik vind dit een heel moeilijke discussie, die ongetwijfeld ook al tientallen (zo niet honderden) malen is gevoerd op MusicMeter, zowel bij dit album als bij andere platen van deze band als bij tientallen andere bands. Ik word ook altijd gegrepen door een band die iets brengt wat ik nog nooit heb gehoord, en ik ben ook altijd benieuwd naar een sound die een emotie oproept die ik nog bij geen enkele andere plaat heb gehoord, maar wanneer de kwaliteiten die ik zo in Dream Theater waardeer (sterke melodieën, een volle sound, een prachtige klankkleur en bovenal de gitaarpartijen en solo's van één van mijn favoriete gitaristen) zich op een album als dit in zoveel uitstekende nummers vertalen, kan het mij niet zo veel schelen of ze zich vernieuwen of niet (nog afgezien van het feit dat deze muzieksoort nooit "gewoontjes" of mainstream zal worden). Kortom, in tegenstelling tot veel gebruikers hier vind ik dit gewoon allemaal sterke nummers die ook nog eens lekker fel en vol klinken, en daardoor vraag ik me eigenlijk niet eens af of dit wel een "vernieuwende" plaat is.

Dat is toch helemaal goed, BoyOnHeavenHill? Trek je vooral niks van meningen van anderen aan. Het is en blijft smaak en dat is heel persoonlijk.

avatar van BoyOnHeavenHill
In principe heb je helemaal gelijk, maar aan de andere kant bezoek ik dit forum natuurlijk toch om andermans mening te horen en daar eventueel de mijne aan te "scherpen". Dus in zoverre trek ik me wèl wat van andermans mening aan, zeker als die onderbouwd worden met feiten of argumenten waar ik ook wat aan heb. Desalniettemin goed (en ter harte genomen) advies.

avatar van El Stepperiño
Heerlijke cd, vlak na het aannemen van de nieuwe drummer! Ik vind vooral Breaking All Illusions te heerlijk voor woorden, man man man wat zit dat idioot lekker in elkaar. Dream Theater op hun best wat mij betreft

avatar van stoepkrijt
Zojuist dit album weer eens gedraaid en dit klinkt toch wel erg goed. Toen dit album uitkwam kende ik de band nog niet zo goed als nu. Inmiddels kan ik toch wel zeggen dat dit album amper onderdoet voor hun andere recente(re) albums.
Dit album bevat een absolute topper (Breaking All Illusions), een aantal prachtige ballads (Beneath the Surface voorop) en nog een handvol aardige tot goede nummers. Een prima album dus. Laat die opvolger maar komen.

stoepkrijt schreef:

Dan heb je nog veel huiswerk te doen. Ben benieuwd hoe je beginperiode vindt

avatar van stoepkrijt
Neal Peart schreef:
Ben benieuwd hoe je beginperiode vindt
Ik heb Awake eens geprobeerd, maar die heb ik halverwege afgezet Ik ken eigenlijk nog niets van voor Train of Thought en ik vraag me af of ik me daar wel aan moet wagen. Ik heb het idee dat de 'oude' en 'nieuwe' Dream Theater echt een wereld van verschil zijn.

Dan weet ik genoeg.....

Breaking All Illusions is toch echt een topnummer zeg. Een van hun beste songs wat mij betreft. Uitkijken naar september nu!

avatar van Mindscapes
stoepkrijt schreef:

Ik kan je toch aanraden om het meestwerk genaamd Scenes from a Memory eens een luisterbeurt of twintig te geven (na 2-3 keer kom je automatisch wel aan 20). Daarmee heb ik de band ontdekt en ik was werkelijk mindblown. In je "verdediging", ik heb het ook niet zo voor Awake. Wel voor Images & Words! Maar Scenes blijft wel m'n persoonlijke all-time topper. En ik denk dat dat voor velen het geval is. De ambitie is gewoon torenhoog en composities, sfeer, lengte, verhaal, alles klopt perfect wat mij betreft.

Mindscapes schreef:
het meesterwerk genaamd Scenes from a Memory [...] Daarmee heb ik de band ontdekt en ik was werkelijk mindblown. [...] ik heb het ook niet zo voor Awake. Wel voor Images & Words! Maar Scenes blijft wel m'n persoonlijke all-time topper.

Alles wat hier staat geldt voor mij 100% hetzelfde, Scenes staat zelfs hoog in mijn top-10. Ook een ijzersterke live-DVD van uitgebracht trouwens, met het hele album integraal uitgevoerd (inclusief gospelkoor), een leuke commentaartrack en een uur extra materiaal, helaas alles wel 4:3. (De twee DT-albums in de huidige MusicMeter-top-250: Metropolis part 2 : Scenes from a memory op 118 en Images and words op 161.)

Scenes From A Memory is geniaal, staat hier ook op nummer 2

Zoals bij alle Dream Theater albums, zijn een tiental luisterbeurten inderdaad noodzakelijk om de muziek 'door' te hebben.

avatar van Don Cappuccino
1,5
Een halfje extra voor A Dramatic Turn Of Events, al is het wat mij betreft het slechtste album wat de band heeft gemaakt tot nu toe. On The Backs Of Angels is een fantastische opener die alles in zich heeft waar Dream Theater in excelleert. Daarna gaat het bergaf met het krampachtig moderne Build Me Up, Break Me Down en het extreem vermoeiende Lost Not Forgotten. De instrumentale passages gaan nergens naar toe, iets waar ik nooit last van had bij Dream Theater. Ook vond ik de ballads altijd sterk maar Far From Heaven en Beneath The Surface vind ik allebei ronduit walgelijk.

avatar van Desert
Hier valt de nieuwe single te beluisteren. Klinkt helemaal niet gek. Veel beter dan dit gezapige, wat inspiratieloze album. In dit nummer zit meer tempo dan in heel deze cd samen denk ik. Drumpatronen ook veel boeiender dan bij A Dramatic Turn of Events.

avatar van legian
Met de komst van het nieuwe album maar eens besloten om de albums die ik in mijn kast heb staan een opnieuw te beluisteren.

Dan is het nu de beurt aan A Dramatic Turn of Events, ik vond hem al slecht maar zelfs de 2 nummers die me nog wisten te boeien (On the Backs of Angels en Outcry) doen me nog maar weinig.
Daarbij komt dat het enigste wat blijft hangen die oerschreeuw is, en dat is absoluut niet positief.
Tevens begin ik de kritiek dat ze te technisch klinken steeds meer te begrijpen, alles staat in dienst om te laten horen wat ze kunnen, in plaats dat het in dienst staat voor het nummer.
En dan laat ik de voorspelbaarheid nog maar achterwege.

Nadat Metropolis al drastisch is gedaald is dat ook hier het geval, puntje eraf.
1.5*

avatar van Robertoooooh
Prima album van Dream Theater weer.
Composities zijn mijnsinziens goed, zij het iets minder complex dan voorheen, maar daarentegen doet La Brie het voor mij op dit album weer alleraardigst.
Minpuntje zijn de wat naar achteren geschoven drums in de mix. Alsof de nieuweling nog niet voldoende stem had in de eindmix. Daarnaast zijn de drumpartijen minder complex en nogal veilig binnen de lijntjes. Net erg, maar voor mij opvallend. Die oude Mike mocht dan soms te veel en te buitensporig op zijn trommeltjes hakken, toch vond ik hem met zijn truckendoos heel goed bij DT passen. De nieuwe Mike moet zich vooalsnog bewijzen
Op vinyl, uiteraard.......

avatar van Rick53
This is the Life
Geweldig nummer.

avatar van Apieknar
Verlaagd naar 4*. Na ruim 2 jaar bekend te zijn met dit album kan ik stellen het een goed album is, maar dat het geheel niet zo goed blijft hangen als de andere Dream Theater albums. De twee nummers waar ik niet zo veel meet kan zijn 'Build Me Up, Break Me Down' en 'Lost Not Forgotten'. De nummers klinken voor DT-standaarden een beetje inspiratiesloos en voorspelbaar. De overige nummers klinken allemaal prima. Vooral 'Outcry' blijft voor mij een erg goed nummer dat meestal als eerst te binnen schiet als ik aan dit album denk.

Al met al dus een prima Dream Theater album, maar niet hun beste. Hun nieuwste plaat 'Dream Theater' vind ik een verbetering ten opzichte van deze.

gewoon geweldig album, net als al hun werk, het heeft alleen ff tijd nodig, ik luister een nieuw album van DT, altijd minimaal 20 tot 30x af, dan pas valt alles op zijn plaats, en dan ontdek je nog steeds dingen, dat vind ik zooooo briljant aan hun, buiten het feit dat ze op eenzame hoogte staan met hun muzikale kunsten, want dat zijn het ... kunstenaars!!!

RagnöroK
bullit schreef:

Helemaal mee eens. Hoewel ik de opvolger nog iets beter vind, misschien wel logisch aangezien de nieuwe Mike inmiddels iets meer zijn plek gevonden heeft, vind ik deze ook gewoon fantastisch. Ik vind bijna al het andere van DT ook super, maar de laatste 2 albums met de nieuwe Mike vind ik een heerlijke verademing en brengt voor mij de juiste vernieuwing voor DT. Build me Up, Break me Down vind ik één van de lekkerste DT nummers ooit, heerlijk hoe het een stevig, pompend metal nummer is die overgaat in een meeslepend melodieus refrein.

avatar van Monsieur'
Verklaar me voor gek, maar deze vind ik echt een van hun betere. Natuurlijk tipt hij niet aan Scenes, maar in de buurt van Train of Thoughts komt hij wat mij betreft wel. Alles klopt aan deze plaat, waar dat bij The Astonishing nogal schort...

Vandaag heb ik, omdat ik geen zin had iets anders te doen, nog eens voor het eerst in vijf jaar naar Breaking all Illusions en Beneath the Surface geluisterd. Ik ben het helemaal met mezelf eens - geen 20, 30 luisterbeurten voor mij. De betrekkelijke eenvoud van het eerste nummer is een enorm pluspunt; de gecompliceerde gedeelten overtuigen het minst. Het tweede nummer is een aanslag op de goede smaak; ik dacht dat die mierzoete gesynthesizeerde pseudoviolen sinds eind jaren 1970 verboden waren. En aan het einde probeert de band Bon Jovi op zijn sentimenteels te imiteren.

avatar van FrodoK
M.Nieuweboer schreef:
Het tweede nummer is een aanslag op de goede smaak;

avatar van dreamtheater22

avatar van Don Cappuccino
1,5
dreamtheater22 schreef:
weet iemand waar het nummer beneath the surface over gaat?

Over de oppervlakte en wat daaronder zich bevindt.

avatar van Metal-D78
Klopt. Het is een vrij oppervlakkig nummer.

avatar van uffing
dreamtheater22 schreef: