Coldplay - X&Y (2005)

6. X&Y (4:34)
  7. Speed of Sound (4:48)
  8. A Message (4:45)
  9. Low (5:32)
  10. The Hardest Part (4:25)
  11. Swallowed in the Sea (3:59)
  12. Twisted Logic (5:01)
  13. Til Kingdom Come (4:12)
  14. How You See the World * (4:04)
  15. Things I Don't Understand * (4:54)
  16. Proof * (4:12)
  17. The World Turned Upside Down * (4:33)
  18. Pour Me [Live @ the Hollywood Bowl] * (5:03)
  19. Sleeping Sun * (3:07)
  20. Gravity * (6:17)
totale tijdsduur: 1:02:34 (1:34:44)
Nee hoor, je had ook gewoon de limited edition kunnen kopen. Daar staan al die extra tracks op... Hoewel 'till Kingdom Come op enkele normale versies ook aanwezig is volgens mij.

mathieudc
Ja ik denk het ook. Ik heb ook de versie met 13 nummers ('Till Kingdom Come' er dus ook nog bij, geen slecht nummer overigens).

Nee, inderdaad, springt er voor mij zelfs bovenuit.

avatar van musicfriek
Louis2703 schreef:

Die staat op alle versies, want het is een hidden track.

Zigstar
Wel, ik heb het eens geprobeerd, ik heb geprobeerd eens te luisteren naar dit album. Maar mensenlief, hoe houden de fans het uit? Minuuuuutenlang naar die hoogst vervelende stem van proffessioneel janker Chris Martin luisteren? De songs zijn keer op keer weer meer van hetzelfde. Een marathon lopen zou minder lastig zijn dan dit album uit te moeten zitten!
1.5 sterren, omdat speed of sound nog iets heeft.

avatar van T91
T91
Prachtig album, vind het persoonlijk zelfs beter dan A Rush of Blood Trough the Head. Heb deze CD tijd lang platgedraaid, draai hem nu zo'n eenmaal in de maand, nog steeds heerlijk.

EVANSHEWSON
Ik was erg enthousiast over een nieuw bandje, toen ze hun eerste plaat uitbrachten...

Toen de tweede uitkwam, AROBTTH, was ik met verstomming geslagen van zoveel schoonheid.

Bij deze derde was ik ontzettend teleurgesteld, dit is een herhalingsoefening van jewelste, maar dan met stukken minder geïnspireerde songs dan op hun vorige platen.

Ik vrees dat ze aan mij een vroege fan helemaal kwijtraken, als ze deze weg blijven volgen...

Not happy.

**1/2

_2M
Daar ben ik het helemaal mee eens. Misschien was het beter als ze gestopt waren na AROBTTH. Als ik puur naar X&Y op zichzelf kijk is het niet eens zo slecht, maar in vergelijking met de vorige 2 albums wel. Ik blijf een zwak houden voor het typische coldplay-geluid (al is deze hier lang niet zo duidelijk aanwezig), maar ook ik vrees voor het nieuwe album.

avatar van HaanHoen
Een erg teleurstellend album. Haalt bij lange na het niveau van zijn voorgangers niet. De top 250 plaats is mij dan ook een groot raadsel...

yoeridedeygere
Het mag dan een herhalingsoefening zijn, zoals EVANSHEWSON aanvoert, het mag de score niet beïnvloeden. Als je de link niet legt met A Rush Of Blood To The Head en Parachutes, zullen er velen tot het besluit komen dat hun score moet opgeschroefd worden.

Ik niet in ieder geval

yoeridedeygere
nja, als je denkt dat de muziek gestopt is na je geboorte is dat ook logisch

Zigstar
Inderdaad... Dáárom vind ik dit album sucken...

avatar van kaztor
De hoes ziet er ook zo prachtig uit, tsjongejonge...

Ik vind dat de hoes vrij weinig invloed uitoefend op mijn stemgedrag...
En zo lelijk is ie toch niet?

avatar van HaanHoen
Hoes is niks mis mee. En dat mag inderdaad geen invloed uitoefenen.

Ik wil maar niet begrijpen waarom dit album minder is als de vorige..shit hier staan goeie nummers op. Zoals talk bijvoorbeeld.

avatar van Arrie
Zo bijzonder vind ik Talk anders ook weer niet... Het is best een aardig nummer hoor, begrijp me niet verkeerd, maar als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Clocks... Net als bijv. Speed of Sound, dat is gewoon een herhaling van Clocks.

avatar van sdr
sdr
Ja, Speed of Sound en The Hardest Part bijvoorbeeld behoren tot het slechtste werk van Coldplay, maar er staan op dit album ook weer een paar pareltjes (Fix You en Swallowed in the Sea bijvoorbeeld). Een echt hoge score geven kan ik daarom niet, maar iets als 1 of 2 sterren is wel heel overdreven.

avatar van sdr
sdr
_2M schreef:

Het is ook nooit goed he? Als ze gestopt waren, hadden ze daar weer flink kritiek op gekregen.

tuktak
ze hadden ook niet de keuze om te stoppen, als je een gigantisch lucratief platencontract tekent, dan ben je natuurlijk wel verplicht een aantal albums bij dat label uit te brengen. dat dit album zo slecht is heeft daar natuurlijk alles mee te maken, een verplicht cdtje.

avatar van UndahCovah
'een verplicht cdtje': Dat is niet helemaal waar tuktak.

Coldplay heeft tijdens de opnames van X&Y een beetje lopen lantefanteren. Ze verzinden van songs, speelde die en voegde dat samen. Vaak waren er maar 2 leden van Coldplay in de studio aanwezig om hun partij op te nemen. Op een gegeven moment zijn ze daarmee gestop en hebben ze al die songs weggegooid. Ze zijn toen helemaal overnieuw begonnen en hebben toen het huidige X&Y gemaakt. Ze wouden weer echt een album maken en het alleminst verplicht laten klinken.

1,5
zonder de eerste 2 albums was deze cd nooit bekend geworden. En zoals bij veel artiesten is het soms gewoon op na een of twee albums. Ben bang dat dat het geval is met Coldplay. Ze maken nog 1 of 2 albums die zullen floppen en we horen nooit meer wat van ze. Maar hopelijk was deze X&Y een vergissing en gaan ze weer muziek maken zoals ze eerder deden.

Zigstar
Brian Eno producet hun volgende plaat. Jah, als ze er dán niet in slagen om een goede plaat te maken weet ik het ook niet meer...

avatar van jtsterkenburg
Ja, dat is ook mijn grote hoop dat ze het aloude niveau, weer weten te evenaren. Niet dat ik xy zo slecht vind maar natuurlijk niet zo goed als de albums hiervoor. Low vind ik wel een briljant nummer trouwens.

Duidelijk minder dan de voorganger A Rush of Blood to the Head. Waar bij de voorganger elk nummer mooi was met hier en daar een uitzondering, vind ik het hier omgedraaid. Geen enkel nummer kan me momenteel nog boeien behalve Fix You en Square One. De Clocks-kopie Speed of Sound kan ik ook nog wel horen, maar de andere singles (Talk en The Hardest Part) vind ik echt niets meer aan. Maar daarmee heb je wel de meest in het oog springende liedjes gehad, de rest van de cd verveeld namelijk nog sneller.

avatar van Chronos85
1,5
Valt echt flink tegen. Ik had het al gekocht voordat het officieel uit was. Het was in de goede oude tijd dat de Media Markt nog aan cd-aanbiedingen deed. Kostte slechts 10 euro en kon het dus niet laten liggen. Ik vroeg me af na een paar keer luisteren wanneer die klik zou komen maar hij kwam niet. Typisch voorbeeld van overproductie. De nummers zijn te lang en op Swallowed in the Sea na (3:59) allemaal boven de 4 minuten. Daarnaast zijn er veel te veel toeters en bellen gebruikt om het album "compleet" te maken. Echter Coldplay moet het hebben van zijn eenvoud naar mijn mening. Chris Martins stem is ook niet echt ingesteld op bombastisch orchestraal werk. Slechts Till Kingdom Come kan het niveau halen van de eerdere twee albums en daar zou het zelfs één van de mindere nummers zijn. Hopelijk dat het nieuwe album iets beters brengt.

avatar van Reijersen
Toch wel de minste van de 3 albums. Ik mis de sfeer die Coldplay zo karakteriseerd op Parachutes en A Rush of Blood to the Head. Staan evengoed een paar sterke nummers op, maar is al geheel toch minder overtuigend als voorgaande 2 albums.

Baltasound
herman schreef:
Troll-bericht verwijderd.

Mss slecht geformuleerd, maar geen trollbericht. Vind het gewoon een erg slecht liedje

Je hebt niet hetzelfde gevoel als wanneer je ook het clipje bekijkt van onder andere Fix You en Talk. Dan geeft de klik niet, krijg je veel minder die intense interne boost.
Dat is zo bij elk liedje natuurlijk, maar vooral bij deze liedjes nog veel sterker (waarschynlyk door het hoge emogehalte van de videoclip)