MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Coldplay - X&Y (2005)

mijn stem
3,43 (2039)
2039 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Rock
Label: Parlophone

  1. Square One (4:47)
  2. What If (4:57)
  3. White Shadows (5:28)
  4. Fix You (4:55)
  5. Talk (5:11)
  6. X&Y (4:34)
  7. Speed of Sound (4:48)
  8. A Message (4:45)
  9. Low (5:32)
  10. The Hardest Part (4:25)
  11. Swallowed in the Sea (3:59)
  12. Twisted Logic (5:01)
  13. Til Kingdom Come (4:12)
  14. How You See the World * (4:04)
  15. Things I Don't Understand * (4:54)
  16. Proof * (4:12)
  17. The World Turned Upside Down * (4:33)
  18. Pour Me [Live @ the Hollywood Bowl] * (5:03)
  19. Sleeping Sun * (3:07)
  20. Gravity * (6:17)
toon 7 bonustracks
totale tijdsduur: 1:02:34 (1:34:44)
zoeken in:
avatar van musicfriek
2,5
Mijn reactie gaat ook over iets beter vinden dan de andere(n), ik snap je lome reactie niet zo. Het staat genoteerd Wat een dooddoener.

avatar
JanBetonde2e
Dit album is qua muziek niet makkelijker dan laten we zeggen AROBTTH, de elektrische gitaar heeft hier op veel nummers meer de voorgrond dan op de twee albums hiervoor, en dat vind ik wel wat, de muziek van Coldplay is nooit zeer moeilijk qua uitvoering geweest, de simpele teksten vind ik zelf wel meevallen, Coldplay klinkt hier zeker niet op de automatische piloot, het gaat van nummers met een rocksound, naar wat mooie rustigere liedjes, met een climax

avatar
JanBetonde2e schreef:

ik begrijp trouwens niet hoe je een 1.5 kan stemmen voor dit album, oke als het je muziek niet is, moet je er niet naar luisteren, want het is toch minstens wel een voldoende waard, stem dan gewoon niet.. en laat het gaan, want het is niks voor jou


Zucht, hele, hele diepe zucht; zelfs al was het mijn muziek niet dan nog heeft niemand wat te zeggen over op welke albums ik een stem uitbreng, maar met smaak of muziek zijn heeft het niets te maken aangezien ik van vrijwel alle genres hou.

Maar beste Jan, als bij sommige nummers de tranen in de ogen springen omdat ze zo tenenkrommend slecht zijn (Speed of sound, Talk bijvoorbeeld) dan kan het cijfer niet hoog zijn, in tegenstelling tot Parachutes die ik vandaag de dag nog steeds goed vind en A rush... vind ik nog steeds heel aardig.

avatar
JanBetonde2e
Ja, alleen ik kan het me alleen zeer moeilijk voorstellen dat dit zo dramatisch slecht is, ik bedoel, een 1.5 is wel erg laag, dat is echt voor muziek, dat zo slecht is, dat je er gewoon niet naar kan luisteren, zo slecht, Coldplay is naar mijn mening, geen band die een 1.5 verdient, maar dat is jou mening, dus ik vroeg het me alleen af

avatar
5,0
Tja , de discussie over wat soort "proteststemmen" zoals 1* of 1.5*, is een terugkomend iets. Als je het leuk vind om naar muziek te luisteren, waar je toch geen zak aan vindt, vind ik dat zonde van je tijd. Er zoveel muziek waar ik geen zak aan vind, maar ik ga toch echt niet met enen enzo strooien. Dan maar geen waardering en een een goed gefundeerde mening of gewoon niet stemmen. Ik hou het maar gewoon bij artiesten waar ik "iets"mee heb.

avatar van VanDeGriend
3,5
Ja die kennen we. Een favoriet album die een lage score krijgt is meteen een proteststem. Zo werkt het gelukkig niet altijd. Voor veel users viel dit album van Coldplay vies tegen en dan kan ik me goed voorstellen dat je het anderhalve ster geeft. Zo had ik die over voor de laatse cd van U2, een band waar ik zeker wat mee heb (of had inmiddels) en die cd's op zijn naam heeft staan die ik nog steeds 5* vind. Dus kan prima. Los daarvan vind ik voor deze plaat een waardering van anderhalf ook aan de lage kant. Ik vind hem in ieder geval niet heel veel slechter of beter dan de voorgangers. Gewoon een aardige pop/rockplaat met een paar uitschieters, zoals eigenlijk iedere Coldplay plaat tot nu toe.

avatar van herman
1,5
Ik ben sowieso niet echt een Coldplay-fan, maar dit album vind ik wel een stuk minder dan de rest. Heb dat toen het album net uitkwam ook al uitvoerig betoogd (klik maar op de meningen). Nu vind ik Talk wel een erg mooi nummer, maar zoiets als Fix You of Till Kingdome Come vind ik echt ronduit verschrikkelijk.

avatar van LucM
3,5
Fix You was aanvankelijk één van mijn favoriete tracks op dit album maar vind ik nu te hoogdravend. De minder bekende nummers als Low en Swallowed in the Sea daarentegen weet ik meer te waarderen.

avatar
JanBetonde2e
herman schreef:
Ik ben sowieso niet echt een Coldplay-fan, maar dit album vind ik wel een stuk minder dan de rest. Heb dat toen het album net uitkwam ook al uitvoerig betoogd (klik maar op de meningen). Nu vind ik Talk wel een erg mooi nummer, maar zoiets als Fix You of Till Kingdome Come vind ik echt ronduit verschrikkelijk.


Ook niet nummers als, White Shadows, The Hardest Part en A Message?
Ik vind het een leuk album blijven, met een aantal mindere nummers: What If en Twisted Logic, maar de rest blijf ik goed vinden

avatar van herman
1,5
The Hardest Part is ook goed, die had ik eigenlijk in mijn hoofd toen ik het over Talk had. A Message vind ik niet zoveel aan.

avatar van The_CrY
4,5
Ik vind wel dat op de bonus CD van de speciale Nederlandse editie enkele nummers staan die albumnummers hadden mogen vervangen. In mijn persoonlijke playlist staan Things I Don't Understand en World Turned Upside Down er dan ook in plaats van Low en Speed of Sound.

avatar
JanBetonde2e
Had ik liever gehad, dat ze dan What If en Twisted Logic er niet op hadden gezet, echt rot nummers zijn dat, in tegenstelling tot Things I Don't Understand

avatar van Lexicon Devil
Ad Brouwers schreef:
Tja , de discussie over wat soort "proteststemmen" zoals 1* of 1.5*, is een terugkomend iets. Als je het leuk vind om naar muziek te luisteren, waar je toch geen zak aan vindt, vind ik dat zonde van je tijd. Er zoveel muziek waar ik geen zak aan vind, maar ik ga toch echt niet met enen enzo strooien. Dan maar geen waardering en een een goed gefundeerde mening of gewoon niet stemmen. Ik hou het maar gewoon bij artiesten waar ik "iets"mee heb.


Kijk, als alleen mensen mogen stemmen die een plaat goed vinden is er natuurlijk geen drol aan en heeft heel dat stemmen ook geen nut.

avatar
5,0
Lexicon Devil schreef:
]

Kijk, als alleen mensen mogen stemmen die een plaat goed vinden is er natuurlijk geen drol aan en heeft heel dat stemmen ook geen nut.
Heb je helemaal gelijk in Lexicon. Maar ik bedoel eigenlijk stemmen op artiesten waar je "niks" mee hebt en eigenlijk nooit of heel zelden beluistert. Over inhoudelijke zeg ik verder niets, maar daar kun je wel gefundeerd op in gaan. Ik zal bijv. geen Zappa-muziek gaan beoordelen. Ik heb daar "niks" mee en heb er ook geen kennis en verstand van.

avatar van hoi123
2,5
Maar musicfriek en herman vinden Coldplay wel heel goed, maar dit album niet. Dan mogen ze toch wel stemmen?

Over dit album: Ik snap al de kritiek eromheen niet echt. Ja, de andere albums zij beter, maar dit vind ik nog een heel degelijk album, op de tekst na, die is deze keer wel erg slecht.

avatar van musicfriek
2,5
Toen ik net op deze site kwam, was ik helemaal waus van Coldplay. Toen dit album uitkwam vond ik het een enorme teleurstelling en nog steeds vind ik dit gewoon een erg zwak album. Als iemand een 1,5 geeft en dat gelijk een proteststem noemt vind ik erg ver gaan. Heeft er in mijn optiek helemaal niks mee te maken, maar meer met de beleving van de muziek.

avatar
JanBetonde2e
Tja, zo zal het altijd wel blijven, de een vind het een goed album en geeft een hoog cijfer, en dat verbaasd de mensen die een laag cijfer hebben gestemd, en anders om natuurlijk ook.

Ik heb wel zoiets van, al die kritiek dat Coldplay toen heeft gekregen, heeft Chris Martin wel aangezet om er nog harder voor te gaan werken, en dat heeft weer Viva La Vida Or Death And All His Friends opgeleverd, en daar ben ik ze wel dankbaar voor, dus die kritiek is toch nog ergens goed voor geweest.

avatar van rkdev
4,0
JanBetonde2e schreef:
..... , dus die kritiek is toch nog ergens goed voor geweest.
Helemaal mee eens!
X&Y is een prima album, maar misschien iets te 'gemakkelijk'. Dit werd ruimschoots gecompenseerd met het briljante Viva La Vida.

avatar van musicfriek
2,5
JanBetonde2e schreef:
Ik heb wel zoiets van, al die kritiek dat Coldplay toen heeft gekregen, heeft Chris Martin wel aangezet om er nog harder voor te gaan werken, en dat heeft weer Viva La Vida Or Death And All His Friends opgeleverd.

Precies! En dat is voor mij een 4*-album nog steeds, was ook erg verrast door de veranderde sound.

avatar van herman
1,5
hoi123 schreef:
Maar musicfriek en herman vinden Coldplay wel heel goed, maar dit album niet.

Heel goed gaat wat ver, maar met name Parachutes en het laatste album mag ik best graag horen.

avatar van Rogyros
3,5
JanBetonde2e schreef:
Tja, zo zal het altijd wel blijven, de een vind het een goed album en geeft een hoog cijfer, en dat verbaasd de mensen die een laag cijfer hebben gestemd, en anders om natuurlijk ook.

Ik heb wel zoiets van, al die kritiek dat Coldplay toen heeft gekregen, heeft Chris Martin wel aangezet om er nog harder voor te gaan werken, en dat heeft weer Viva La Vida Or Death And All His Friends opgeleverd, en daar ben ik ze wel dankbaar voor, dus die kritiek is toch nog ergens goed voor geweest.

Tja, smaken. Duidelijk is dat de kritieken op X&Y wel erg divers zijn, al vanaf het begin. In deze top 250 staat ie dan toch weer op 74, terwijl het gemiddelde met 3,39 wat laag is.

Ik vind juist dat de richting die Chris Martin na dit album op is gegaan, juist een ontzettend makkelijke is. Op Viva La Vida staan veel pretentielozere nummers, veel meer makkelijke meezingnummers. Ik mis daar de diepgang die ik hier op dit album juist zo goed vind en waardoor ik dit album ook hun beste vind. Viva La Vida is natuurlijk ook niet slecht, maar X&Y vind ik echt ontzettend goed. Ik ken weinig albums met zoveel uiteenlopende meningen.

avatar
JanBetonde2e
Ik vind dit album ook heel goed hoor
Alleen op dit album staan gewoon een aantal missers, en het klinkt meer pop-achtig dan de eerste twee albums, dus stemmen mensen lager, omdat ze de Coldplay willen horen, van de eerste 2 albums, ik heb hier nooit problemen mee gehad, omdat ik volgens mij met dit album begonnen ben ooit, en het meezing gehalte is hier ook zeer zeker aanwezig, zeker met een nummer als Fix You, dat is gewoon het typische voorbeeld, van een stadion nummer.

Op dit album blijf ik Square One en White Shadows toppers vinden

avatar
dit was een zéér zware tegenvaller a rush of blood to the head was al een tegenvaller maar dit was nog veel erger,

avatar van rkdev
4,0
rockdude schreef:
a rush of blood to the head was al een tegenvaller

avatar
rkdev schreef:
(quote)


ik vond arush of blood to the head zeker een tegenvaller vergeleken het eerste album, ik zeg niet dat het een slecht album is

avatar
4,0
CD met een aantal hele goede nummers. Niet alles van hetzelfde hoge niveau zoals naar mijn mening A rush of blood wel heeft. Fix You is voor mij na de Live-versie van The Hardest Part op Left, Right de beste plaat van Coldplay.

avatar
JanBetonde2e
Ik zet dit album toch altijd liever op dan AROBTTH, dit album verveelt me minder snel dan AROBTTH, het is allemaal wat minder langdradig.
Nog niet zo heel lang geleden was ik helemaal gek van Coldplay, maar mijn muzieksmaak begint tegenwoordig toch wat te veranderen

Op dit album staat ook mijn favoriete Coldplay nummer, waardoor ik voor het eerst Coldplay begon te luisteren: Speed of Sound.

avatar
Kadafi
Speed of sound blijft voor mij samen met The Scientist en Trouble één van de beste drie nummers van Coldplay. Schitterend!

avatar
88Fabian
'The World Turned Upside Down' is een super nummer,het beste van dit album.

avatar van Snoeperd
3,0
Laatste goede cd van Coldplay, viva la vida is veel minder.
Deze vond ik eerst ook slecht maar na 5 luisterbeurten vond ik ook deze geweldig. Elk nummer is weer raak met als favoriet A message!

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 15:06 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 15:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.