Coldplay - X&Y (2005)

6. X&Y (4:34)
  7. Speed of Sound (4:48)
  8. A Message (4:45)
  9. Low (5:32)
  10. The Hardest Part (4:25)
  11. Swallowed in the Sea (3:59)
  12. Twisted Logic (5:01)
  13. Til Kingdom Come (4:12)
  14. How You See the World * (4:04)
  15. Things I Don't Understand * (4:54)
  16. Proof * (4:12)
  17. The World Turned Upside Down * (4:33)
  18. Pour Me [Live @ the Hollywood Bowl] * (5:03)
  19. Sleeping Sun * (3:07)
  20. Gravity * (6:17)
totale tijdsduur: 1:02:34 (1:34:44)
avatar van KKOPPI
(willie) schreef:

Zucht, hele, hele diepe zucht; zelfs al was het mijn muziek niet dan nog heeft niemand wat te zeggen over op welke albums ik een stem uitbreng, maar met smaak of muziek zijn heeft het niets te maken aangezien ik van vrijwel alle genres hou.

Maar beste Jan, als bij sommige nummers de tranen in de ogen springen omdat ze zo tenenkrommend slecht zijn (Speed of sound, Talk bijvoorbeeld) dan kan het cijfer niet hoog zijn, in tegenstelling tot Parachutes die ik vandaag de dag nog steeds goed vind en A rush... vind ik nog steeds heel aardig.

Ik vind jouw verhaal onzin. wat is er zo "tenenkrommend slecht" aan die nummers? het zijn hoogstens nummers die na 1000 keer luisteren wat saai beginnen te worden, maar dat is met elk nummer van elke artiest zo. Ik vind ze typisch coldplay, waar parachutes niet typisch coldplay is omdat ze toen nog erg van andere artiesten probeerden te rippen.

Toch een half puntje verhoogd . Ik blijf wel vinden dat de groep zich zelf min of meer herhaalt . Maar het niveau is behoorlijk constant .

avatar van XeeGen
Ik begrijp echt niet waarom "How you see the world" een B-side is :S Ben ik nou echt zo coldplay gek dat ik het helemaal mis heb of is dit nummer echt vele malen beter dan bv. X&Y?

avatar van rkdev
XeeGen schreef:
of is dit nummer echt vele malen beter dan bv. X&Y?
Het is een goed nummer, maar beter dan X&Y ... neuh !

KKOPPI schreef:

Handig; iemand onzin verwijten en dan dit gaan schrijven. Overigens heb ik de nummers niet 1000 keer gehoord (ik luister namelijk enkel naar actualiteiten op de radio), maar moest ik een beetje huilen toen ik Speed of sound voor de eerste keer hoorde en dat was niet omdat het zo mooi was.

avatar van niels94
Ik weet dat veel mensen op deze site dit album niet zo heel erg goed vinden.

Toch is dit voor mij het beste album van Coldplay en ik heb hem zelfs nummer 1 in mijn top 10 staan.

Waarom? In tegenstelling tot velen hier vind ik dit album bijna perfect. Wat veel mensen saai vinden en herhaling, vind ik juist prachtig mooie muziek. Alle nummers zijn gewoon echt mooi, met als uitschieters: What If, Fix You, A Message, The Hardest Part en Swallowed In The Sea. Het is natuurlijk waar dat de nummers Talk en Speed Of Sound overduidelijk gemaakt zijn om hitje een te worden, ik vind dit ook de minst goede nummers van het album, aan de andere kant zorgen ze wel voor een beetje afwisseling en zijn ze nog steeds heel erg goed. Alle andere nummers die ik nog niet genoemd heb zijn ook echt prachtig, daarom een 5,0.

avatar van Rogyros
Er is volgens mij ook geen album in de top 250 waarvan de meningen zo ontzettend uiteen lopen.

Ik vind dit ook een zeer goed album. Ik heb het een tijdje niet geluisterd, omdat het me op een gegeven moment wel wat begon te vervelen. Dat heeft niet met de kwaliteit van de songs te maken, maar simpelweg omdat ik het gewoon te vaak draaide. Inmiddels boeit het album mij zeker weer. Het resulteerde evenwel in een verwijdering uit mijn top tien. Maar met 4,5 ster blijft deze plaat wel zitten in de categorie 'potentiële top tien plaat'.

Coldplay heeft de kritieken zich toch wel aangetrokken, want met Viva La Vida zijn te toch een andere kant op gegaan. Ik vind het en wat makkelijkere kant, maar goed. Dat wordt natuurlijk door de liefhebbers van dat album weer bestreden.

In mijn ogen is dit het beste album van Coldplay.

avatar van stoepkrijt
Ik sluit me volledig aan bij de twee heren voor mij. Ook voor mij is dit het beste Coldplay-album. Bij hun andere albums zijn er steeds een paar nummers die ik duidelijk minder vind dan de rest en die ik dan ook liever niet op het album had gezien.

Ook op X&Y staan (uiteraard) minder goede nummers maar die kunnen me desondanks toch boeien, ondanks (of misschien wel dankzij?) de lange speelduur van alle nummers.

Hoe dan ook: Van de singles moet dit album het zeker niet hebben, maar als geheel is dit album werkelijk een pareltje!

stoepkrijt schreef:

Pssst: je hebt zes 5 sterrenalbums en toch staat deze op 4 .

avatar van stoepkrijt
(willie) schreef:

Pssst: je hebt zes 5 sterrenalbums en toch staat deze op 4 .

Ja, klopt Het wordt tijd dat ik mijn beoordelingen weer eens wat beter op elkaar ga afstemmen

avatar van XeeGen
Dit is veruit het slechtste album van Coldplay in mijn ogen. Dat betekent echter niet dat het mij minder raakt. Als mijn objectieve mening zou ik dit album niet hoger geven dan een 3,5 maar dit album doet mij veel meer dan Viva. Alle songs lijken op elkaar, bijna elk refrein heeft weer dat hoge stemmetje wat na 5 song toch echt gaat vervelen en de opbouw van alle nummers is bijna identiek. De rauwheid die zo heerlijk was op AROB is weg en alles klinkt veel gepolijster en commerciëler.

Maar tja ik ben een fanboy en ik vind nummers als Swallowed en A message heerlijk om naar te luisteren en bevat mijn onbetwiste nummer 1 Fix you. Heel veel nummers op X&Y beginnen zo hoopvol en krachtig maar zakken zo hard de grond weer in naarmate het refrein nadert. Perfecte voorbeeld voor mij is X&Y, geweldig begin en blijft ook goed tot 1.02 en dan ineens is alle spanning en potentie weg.

Meerwaarde voor deze plaat zijn zeker die laatste coupletten aan enkele nummers bv. Square one. Deze en Fix you zijn de enige nummers die een constante kwaliteit weten af te leveren en daarom mijn favoriete nummers zijn. Ben toch benieuwd welke richting ze opgaan met hun volgende album.

avatar van Rogyros
Ik snap het verhaal van XeeGen sowieso niet. Want XeeGen, je vindt het veruit het slechtste album, maar het raakt je niet minder. Dat vind ik al vreemd. Je vindt het het slechtste album, maar het raakt je veel meer dan Viva La Vida.

Ik volg het niet. Ik weet wel dat als je iets raakt, dat niet per se van absolute objectieve (voor zover dat bestaat) topkwaliteit hoeft te zijn. Maar veruit het slechtste en het raakt je toch veel meer dan Viva La Vida, wat je eigenlijk weer beter vindt...

Ik kan het niet volgen...

avatar van UmindC
Ik kan er ook totaal geen touw aan vastknopen..

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
XeeGen schreef:
objectieve mening

= ???

Ik kan er ook geen touw aan vast knopen. Nu een 3.5* voor de coupletten? Ik kan me wel vinden in je commentaar dat er misschien een spanningsreductie optreedt in de refreinen, maar om nou te zeggen dat op basis daarvan een heel nummer kan worden afgeschreven, gaat me wat te ver.

Rogyros schreef:

Kwaliteit en emotie zijn nog altijd 2 verschillende zaken, ik kan XeeGens verhaal wat dat betreft prima volgen. A rush of blood raakte mij in eerste instantie ook meteen meer dan Parachutes (niet heel gek lijkt me met een In my place en Scientist en het knallende begin met Politik), terwijl ik Parachutes kwalitatief veel beter vind.

Talk vind ik een mooie nummer-1 hit, vooral vanwege dat gitaardeuntje in het refrein. Alleen, is dat niet overgenomen van een ánder nummer?

avatar van niels94
Ja, een nummer van Kraftwerk, weet alleen niet meer hoe die heet.

JanBetonde2e
Computer Love!

avatar van Razor Eater
Mijn favoriete album van Colplay. Geweldig gewoon. De muziek is erg sfeervol en gevoelig. Soms als ik in een bepaalde bui ben kan ik tranen in mijn ogen krijgen van nummers als What If, Fix You, Talk, The Hardest Part, White Shadows of X&Y. En dat is dan niet omdat het zo slecht is, maar juist omdat het mijn gevoel raakt. Ik denk dat een echte muzikant z'n doel heeft bereikt als zijn/haar muziek datgene bereikt.

avatar van pim556
niels94 schreef:
Ik weet dat veel mensen op deze site dit album niet zo heel erg goed vinden.

Aaaah hij is je top-10 uit Goede zaak wat mij betreft. Beargumentatie?

avatar van vork666
Nieuw in mijn reeks van grondig slechte alternatieve rockalbums (eerder met Kid A van Radiohead en Absolution van Muse): X&Y van Coldplay. Standaard koekblikkenmuziek, compleet met tot bloedens toe herhaalde refreintjes. Als achtergrondmuziek is het wel leuk, maar daar blijft het ook bij: de volstrekte schaamteloosheid waarmee Talk de swingende melodie uit Kraftwerks leuke Computer Love transformeert tot een volkomen misplaatste hook is slechts één van de talrijke voorbeelden van deze onmenselijkheid. Mijn favoriete nummer is een bonustrack: het nog best wel mooie How You See The World.
Hoewel het nog wel leuk wegluistert zo tussen de geluiden van de dichstbijzijnde autosnelweg, vind ik het, nauwkeurig beluisterd, net zo slecht als Justin Bieber en Kid A, daarom een 2.0*. Veel hoger zal het niet gaan worden.

avatar van dazzler
vork666 schreef:

Op zo'n momenten frons ik de wenkbrouwen,
klik op de top 10 van de auteur en haal mijn schouders op.

Een mening is een mening.

avatar van hallo!
vork666 schreef:

Kid A vergelijken met Justin Bieber? Vind ik wel erg straf.

avatar van vork666
Kid A vond ik, op Idioteque en Everything In It's Right Place na, slap elektronisch gewauwel dat op geen enkele manier ook maar in de buurt kwam van het niveau van zowel OK Computer als andere elektronische albums. Justin Bieber vond ik ook slappe gladgeproduceerde meuk, gemiddeld misschien zelfs beter dan Kid A maar met geen enkele positieve uitschieter.
In dit rijtje past X&Y best goed. Moet trouwens wel zeggen dat ik Muse's Absolution beter ben gaan waarderen door deze meuk.

vork666 schreef:

Luister je dan naar Justin Bieber? Sorry hoor, maar aan dat soort 'muziek' besteed ik zelf niet eens aandacht, die muziek neem ik niet eens serieus.

avatar van vork666
Als ik ergens lees dat muziek heel erg slecht is word ik gelijk nieuwsgierig naar waarom het dan wel zo slecht zou zijn, bij Justin Bieber zeker gezien de grote hoeveelheid gefrustreerde anti-Bieberactivisten die om het hardst schreeuwen dat JB hét grote voorbeeld is van de "verloedering van de muziekindustrie" en dan unaniem zoveel mogelijk mainstream(!)rock aandragen als voorbeeld van wat dan wél goede muziek zou zijn. Zoiets fascineert me en ik wil dan wel even weten "what's the fuzz all about".
Het bleek uiteindelijk best leuke achtergrondmuziek te zijn, precies zoals dit. Bij zowel JB als Coldplay erger ik me helaas te pletter als ik wat meer aandacht aan de muziek besteed.

Oke, fair enough.

The-Batman
Dit vind ik nog altijd Coldplay's beste album.

avatar van Slow
Nee, vind ik niet. A Rush Of Blood To The Head blijft gewoon fantastisch.
Er zijn genoeg mensen die X&Y maar matig vinden terwijl het toch ook een heerlijk album is.

avatar van Anne Maaike
Dit was toch een flinke tegenvaller voor mij na het geniale AROBTTH. Toch behoren Fix You enTalk tot mijn meest favoriete nummers van Coldplay.