MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Coldplay - X&Y (2005)

mijn stem
3,43 (2039)
2039 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Rock
Label: Parlophone

  1. Square One (4:47)
  2. What If (4:57)
  3. White Shadows (5:28)
  4. Fix You (4:55)
  5. Talk (5:11)
  6. X&Y (4:34)
  7. Speed of Sound (4:48)
  8. A Message (4:45)
  9. Low (5:32)
  10. The Hardest Part (4:25)
  11. Swallowed in the Sea (3:59)
  12. Twisted Logic (5:01)
  13. Til Kingdom Come (4:12)
  14. How You See the World * (4:04)
  15. Things I Don't Understand * (4:54)
  16. Proof * (4:12)
  17. The World Turned Upside Down * (4:33)
  18. Pour Me [Live @ the Hollywood Bowl] * (5:03)
  19. Sleeping Sun * (3:07)
  20. Gravity * (6:17)
toon 7 bonustracks
totale tijdsduur: 1:02:34 (1:34:44)
zoeken in:
avatar van bloempje24
2,5
Nog een ding: Coldplay kan kwalitatief veel betere muziek maken dan ze zelf denken. Ook op het randje van mainstream en alternatief.

De massale verkoop van X&Y is alleen te danken aan Clocks. Deze single heeft veel nieuwe fans opgebracht en zij kopen nu massaal het nieuwe album (daarom leek de single speed of sound ook zo veel op clocks).

Coldplay heft verkozen om EMI een dienst te bewijzen i.p.v. gewoon de beste muziek te maken.

avatar van Nicolage Rico
3,5
bloempje24 schreef:
De massale verkoop van X&Y is alleen te danken aan Clocks.
.


Ja daaaag. "Cloks" is misschien de grootste hit geweest, maar als de rest van de vorige 2 albums bagger was, dan was "X&Y"' nooit zo'n groot succes geweest. Ik zal een voorbeeld geven van mezelf. Ik heb de cd AROTTH gekocht vanwege "the scientist" en niet vanwege "Cloks".

Parachutes was ook al een succes en AROBTTH was niet alleen een succes vanwege "Cloks". Ik denk dat "X&Y" zo'n groot succes is vanwege de 2 albums en niet vanwege het nummer "Clocks".

avatar van bloempje24
2,5
Ik denk dat Coldplay d.m.v. Clocks haar marktbereik verdrievoudigd heeft.

Ook ik heb Coldplay aangeschaft op basis van "In my place" en "The Scientist" (met het Karma Police introotje).

Maar ik spreek hier meer over de grote groep mensen.

Vaak is een megahit nodig om andere groepen mensen te bereiken.

Eminem brak bij een veel groter publiek door met Stan, maar koos bij zijn volgende album er niet voor om "kopieen" op plaat te zetten.

Bij Coldplay vind ik dat helaas wel het geval.

avatar van bloempje24
2,5
p.s. de Nieuwe Revu liet in zijn recensie van deze week weten dat de vrouw van Chris Martin waarschijnlijk een Silvie Meis invloed heeft op de zanger/componist...

In tegenstelling tot AROBTTH zijn van X&Y ook weinig positieve recensies (niet de Flair a.u.b.) te vinden. Dat zegt genoeg.

avatar van bloempje24
2,5
Ik begrijp overigens wel dat jij X&Y geweldig vindt, Nicolage Rico. Als ik je top10 zie dan is Coldplay verreweg de beste artiest.

Ga eens een dagje luisteren in een goede platenzaak (geen FRS) en dan merk je vanzelf dat Coldplay slechts een kleine krent is in de pap.

Wat muziektips die een Coldplay lover wel kan aanspreken:
-Ed Harcourt (Here be monsters)
-Joseph Arthur (Our shadows will remain)
-Novastar alles
-Starsailor alles
-Thirteen senses debuutplaat
-Ron Sexsmith (Retriever)
-Radiohead (the Bends)
- etc. etc.

avatar
2,0
bloempje24 schreef:

- etc. etc.


- Travis
- Saybia
- Ozark Henry
- Athlete (vooral de laatste plaat)
- Embrace
- etc. etc.


avatar van Coldplayer
3,5
bloempje24 schreef:

Ga eens een dagje luisteren in een goede platenzaak (geen FRS) en dan merk je vanzelf dat Coldplay slechts een kleine krent is in de pap.


Ik begrijp je goede bedoelingen maar waarom?? Het lijkt net of Coldplay/X&Y niet mooi gevonden mag worden (dat is overdreven dat weet ik maar zo komt het over) Iemand kan toch genoeg hebben aan Coldplay De reden dat ik Coldplay een goede band vindt betekend niet dat ik geen andere muziek ken...

avatar van Nicolage Rico
3,5
bloempje24 schreef:

Ik begrijp overigens wel dat jij X&Y geweldig vindt, Nicolage Rico. Als ik je top10 zie dan is Coldplay verreweg de beste artiest.

Ga eens een dagje luisteren in een goede platenzaak (geen FRS) en dan merk je vanzelf dat Coldplay slechts een kleine krent is in de pap.

Wat muziektips die een Coldplay lover wel kan aanspreken:
-Ed Harcourt (Here be monsters)
-Joseph Arthur (Our shadows will remain)
-Novastar alles
-Starsailor alles
-Thirteen senses debuutplaat
-Ron Sexsmith (Retriever)
-Radiohead (the Bends)
- etc. etc.



Ten eerste zei je dat Coldplay zijn nieuwe cd zo goed verkoopt ALLEEN vanwege Clocks en dat vind ik onzin.. Maar goed.

Verder heb ik cd's van Radiohead, the beatles, Franz Ferdinand, Muse, U2, Interpol, Saybia, REM, Travis en ga zo maar door.

En ik kan je wat vertellen.... COLDPLAY steekt er met kop en schouders bovenuit voor mij. Dus wat je zit te verkondigen geldt niet voor mij. Voor mij is Coldplay dan een grote krent in de pap, of de slagroom op de pap, of beter nog, de pap zelf..

Mvgr. Rico

avatar van Nicolage Rico
3,5
Dat neemt niet weg dat ik de rest niet goed vind.. Integendeel.

avatar van Nicolage Rico
3,5
bloempje24 schreef:

-Ron Sexsmith (Retriever)


Ik heb overigens ook een single van Ron Sexsmith - Gold in them hills. Dit nummer zingt hij samen met Chris Martin. Een erg mooi nummer. Als Chris Martin begint te zingen, moet ik eerlijk bekennen dat het beter klinkt dan Ron zelf...

avatar
4,5
Volgens mij is er in de laatste 10 jaar niet meer zo'n goed album gemaakt.
Hier staat werkelijk geen slecht nummer op, zelfs niet matig. De nummers blazen overbluffend de stereo uit. Slechte kritieken zijn dan ook bijna niet gerechtvaardigt. Dat de meningen over deze cd toch nogal uiteen lopen geeft dan toch maar weer aan dat er verschillen in mening zijn ( gelukkig maar ). Voor mij staat in ieder geval al vast dat ik deze nog sterker vind dan z'n voorganger "A rush of blood to the head" die ook al hartstikke goed is, en waar het nummer 'Clocks' op staat, toch mijn grote favoriet.
Als geheel zal Coldplay deze cd waarschijnlijk nooit meer overtreffen.
Ik geef hem 5 punten.

avatar van HiLL
2,0
SoundWave schreef:

Volgens mij is er in de laatste 10 jaar niet meer zo'n goed album gemaakt.


Wahaha

avatar
niet TE hoog van de toren blazen he:P. Een redelijk goed album maar om nou te zeggen dat er de laatste 10 jaar niet zo'n goed album is uitgebracht:roll

avatar van Nicolage Rico
3,5
HiLL schreef:
(quote)


Wahaha


Goede en nuttige reactie......

Waarom zou hij hoog van de toren blazen? Het is toch mogelijk dat Soundwave dit vindt??

avatar
2,0
Het kan zeker dat Soundwave dit vind, maar opnieuw vind ik dat de tijd zoiets moet uitwijzen.

Bijvoorbeeld het album van Keane, vond ik toen ik het net had, de eerste 2 maanden echt fantastisch, nu er wat tijd overheen is gegaan vind ik hem nog steeds goed (staat zelfs op 4,5!) maar kan ik het toch wat beter relativeren en objectief bekijken enz.

avatar van bloempje24
2,5
Coldplayer schreef:
(quote)


Ik begrijp je goede bedoelingen maar waarom?? Het lijkt net of Coldplay/X&Y niet mooi gevonden mag worden (dat is overdreven dat weet ik maar zo komt het over) Iemand kan toch genoeg hebben aan Coldplay De reden dat ik Coldplay een goede band vindt betekend niet dat ik geen andere muziek ken...


Gezien je top 10... Bestaat wel alleen maar uit artiesten die bekend zijn uit de top 40. Als je werkelijk van dit soort muziek houdt, zoals ik ook, merk je pas echt wat voor kwaliteit er rond loopt als je iets verder kijkt.

Coldplay is zeker goed, maar niet top.

avatar van bloempje24
2,5
Nicolage Rico schreef:
(quote)



Ten eerste zei je dat Coldplay zijn nieuwe cd zo goed verkoopt ALLEEN vanwege Clocks en dat vind ik onzin.. Maar goed.

Verder heb ik cd's van Radiohead, the beatles, Franz Ferdinand, Muse, U2, Interpol, Saybia, REM, Travis en ga zo maar door.

En ik kan je wat vertellen.... COLDPLAY steekt er met kop en schouders bovenuit voor mij. Dus wat je zit te verkondigen geldt niet voor mij. Voor mij is Coldplay dan een grote krent in de pap, of de slagroom op de pap, of beter nog, de pap zelf..

Mvgr. Rico



Okay, ik hoop ook dat je flink geniet van de albums van Coldplay. Ik begrijp alleeen je top 10 aller tijden niet zo goed...

avatar
4,5
Ik schafte X&Y niet aan vanwege arobtth en parachutes (ook al heb ik die ook), maar vanwege de nummers Square One, What if, White Shadows, Fix You, Talk, X&Y, Speed of Sound, A Message, Low, The Hardest Part, Swallowed in the Sea, Twisted Logic en Til Kingdom Come

avatar
4,5
bloempje24 schreef:
(quote)



Okay, ik hoop ook dat je flink geniet van de albums van Coldplay. Ik begrijp alleeen je top 10 aller tijden niet zo goed...


bloempje, jij wil wel graag het laatste woord hebben, niet ?
Enne, Nicolage: ik vind jou top 10 overigens prima. En zelfs als ik er geen moer aan vond...kwestie van smaak !

avatar
4,5
bloempje24 schreef:

Coldplay is zeker goed, maar niet top.


Volgens de top100 wel, want daar staan ze op 2 en 5 . Dus je had beter kunnen zeggen: Ik vind Coldplay zeker goed, maar niet top.

avatar van avdj
3,0
En daar was dan eindelijk de nieuwe Coldplay
Net zoals voorgaande albums moest ik het weer twee keer horen om het te waarderen. Nu het zover is dus tijd om het te beoordelen
Ik vind het een goed album maar (tot nu toe) minder dan de vorige. De nummers zitten goed in elkaar maar in het geheel vind ik het niet beter dan A Rush Of Blood To The Head.

avatar van Nicolage Rico
3,5
Benninf schreef:
(quote)


Volgens de top100 wel, want daar staan ze op 2 en 5 . Dus je had beter kunnen zeggen: Ik vind Coldplay zeker goed, maar niet top.


Haha, inderdaad. Als Coldplay niet top was geweest, hadden ze daar nooit gestaan. Dus ik ben het helemaal eens met je, Benninf.

avatar van Nicolage Rico
3,5
Bas666 schreef:
(quote)


bloempje, jij wil wel graag het laatste woord hebben, niet ?
Enne, Nicolage: ik vind jou top 10 overigens prima. En zelfs als ik er geen moer aan vond...kwestie van smaak !


Bedankt Bas

avatar van gemaster
1,5
Dat is natuurlijk de grootste onzin die je kunt bedenken. De positie in de toplijsten zegt helemaal niks over hoe mensen de albums ervaren.

avatar
1,5
Eigenlijk snap ik niet wat iedereen zo super vindt aan Coldplay. 't Valt wel mee, maar er bestaan veel betere artiesten!!! *1,5

avatar van Coldplayer
3,5
Nicolage Rico schreef:
(quote)


Haha, inderdaad. Als Coldplay niet top was geweest, hadden ze daar nooit gestaan. Dus ik ben het helemaal eens met je, Benninf.


Vergeet (inmiddels alweer) plaats 46 in de top 100 niet

avatar van herman
1,5
Met een gemiddelde van 3,87... Het zegt niet zoveel. Maar goed, ieder zijn meug.

avatar van avdj
3,0
Deze Top 100 zegt toch niet zoveel, slechts van een handjevol mensen die een Top 10 heeft ingevuld

En in een 3.87 kan ik me prima vinden

avatar
4,5
amerie-freakjeuh schreef:

Eigenlijk snap ik niet wat iedereen zo super vindt aan Coldplay. 't Valt wel mee, maar er bestaan veel betere artiesten!!! *1,5


Nee, 5* voor Tiesto en Evanescence geven! Daar snap ik dan weer helemaal niks van.

avatar
4,5
Ja, wanneer komt er eens een échte top100, gebaseerd op stemgemiddelden

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 05:49 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 05:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.