The Beatles - Beatles for Sale (1964)

Label: Parlophone

1. No Reply (2:17)
  2. I'm a Loser (2:33)
  3. Baby's in Black (2:07)
  4. Rock and Roll Music (2:33)
  5. I'll Follow the Sun (1:51)
  6. Mr. Moonlight (2:37)
  7. Kansas City / Hey-Hey-Hey-Hey! (Medley) (2:33)
  8. Eight Days a Week (2:45)
  9. Words of Love (2:14)
  10. Honey Don't (2:59)
  11. Every Little Thing (2:04)
  12. I Don't Want to Spoil the Party (2:36)
  13. What You're Doing (2:34)
  14. Everybody's Trying to Be My Baby (2:23)
avatar van bawimeko
...en ik maak er 4,5* van! Sinds ik het vinyl heb stijgt mijn waardering voor dit album. Zeker; het is minder 'klassiek' dan z'n directe voorganger of Rubber Soul, maar daardoor juist een fris, direct opgenomen album en de best klinkende van het viertal!

Ik behoor tot de minderheid, maar 'For Sale' is voor mij een zeer geslaagd album. Kippenvel momenten te over en een rijk en fris geluid. Ondanks de eerder beschreven omstandigheden hebben de 4 toch nog (ok, met covers) een diepgaand, ja soms bijna melancholisch geluid weten te neer te zetten. Op de een of andere manier raakt het me. Allicht, heeft het te maken met het feit dat dit de eerste plaat was die ik uberhaupt veel beluisterde en misschien wel ooit heb opgezet, Ik was klein en zag de hoes. Kijkende naar de hoes was mijn aandacht steeds gericht op John Lennon . Niet wetende dat hij dood was (het was half jaren 80), kreeg ik dit al gauw van mijn vader te horen. Gek genoeg had ik dit ook bij Brian Jones (hoes: December's Children). Dat maakt dat ik bij 'For Sale' nog net wat meer emoties voel.

avatar van George
Nou , Marjet , voor mij blijft For Sale ook een geslaagd album . Niet alle covers zijn even geslaagd , maar een cover zoals Berry's Rock and roll music steekt de meester naar de kroon.
En de aversie tegen het zo overtuigend door Lennon gezongen , obscure Mr. Moonlight heb ik nooit zo begrepen.
De samenzang in Baby's in black is wonderschoon en van Everly's kwaliteit.
I'm a loser en I don't want to spoil the party ; de parels.
Bekender zijn No Reply en natuurlijk Eight days a week , ook geen liedjes waar er dertien van in een dozijn bestaan.
Eigenlijk heb ik enkel wat moeite met de m.i. niet al te geslaagde covers van Kansas City en Words of love , welke niets toevoegen aan het origineel en vaak door anderen beter zijn gedaan.
Perkins Honey don't lijkt Ringo op het lijf te zijn geschreven.
Every little thing is duidelijk geinspireerd door Spector's Ronettes , maar is zo naar eigen hand gezet , zodat het me blijft bekoren.
Van de eigen composities vind ik verder What you're doing het minst overtuigend.
Er is ondanks mijn kritieke punten zoveel moois op For Sale te vinden , dat ik het reken tot een van de mooiste en afwisselendste albums uit de eerste helft van de jaren zestig .

avatar van IllumSphere
De vierde plaat van The Beatles en hier is het wat meer rock and roll dan hun drie eerste albums. En daar hou ik wel van. De covers worden op een goede manier gebracht en zijn beter dan het origineel. Hoogtepunten van het album zijn 'I'm A Loser', 'Rock and Roll Music', 'Kansas City', 'Eight Days a Week', 'Honey Dont' en 'Everybody's Trying to Be My Baby'.

avatar van kobe bryant fan
Heerlijke Rock and Roll Beatles plaat. 14 sterke nummers.
Eight Days A Week is mijn favoriet. Het is sterk dat The Beatles nog geen één slechte plaat in mijn ogen hebben gemaakt. Ik start met 4 sterren.

PriestMaiden
Na A Hard Day's Night is deze toch ietsje minder, wel heerlijke poprock zoals we van de Beatles gewend zijn.

@ George:

Ik ben het met je eens dat Mr. Moonlight niet het sterkste nummer op het album is. Melodieus is het zeker, maar de productie met de te donkere orgels is iets teveel van het... nou ja. Dit nummer is dan ook een voorname reden dat de 4,5 sterren geen 5 worden. Althans, nu nóg niet. 'Honey Don't' is een nummer dat Ringo op een prachtige manier vertolkt. Niet elk door hem gezongen Beatles nummer is een succes, maar deze mag er zijn. Mag wat mij betreft geplaatst worden in het rijtje 'Yellow Submarine' en 'With A Little Help From My Friends' . 'For Sale' spreeIkt mij meer aan dan bijvoorbeeld 'Help' en 'Rubber Soul'.

avatar van richiedoom
Wat een tof album zeg! Ben nog maar net begonnen met mijn Beatles ontdekkingsreis, en dit is de eerste echte voltreffer! De drie voorgangers vond ik ook zeker goed, maar op deze plaat staat zo veel lekkere rock n roll, ik kan gewoon niet stilzitten!

avatar van IllumSphere
Je staat op het begin van een heftige ontdekkingsreis, maar de voldoening zal groot zijn!

avatar van richiedoom
Dat denk ik ook wel ja

avatar van goldendream
Hun eerste 4 albums zijn zo gelijk: leuke deuntjes, weinig diepgang. 3 sterren

avatar van bawimeko
goldendream schreef:
Hun eerste 4 albums zijn zo gelijk: leuke deuntjes, weinig diepgang. 3 sterren

An sich heb je in grote lijnen gelijk, in detail juist weer helemaal niet! De eerste twee elpees liggen erg in elkaars verlengde, al is een song als: "All My Loving" al een teken aan de wand; dit zijn geen eendagsvliegen!
Dat bewijzen ze vervolgens met het geheel zelfgecomponeerde en genuanceerde album van "A Hard Day's Night" en op dit album zetten ze die lijn verder dóór; de liefdesliedjes worden wat duisterder hier en daar (No Reply). Ze hadden wel de pech tot en met Rubber Soul aan het twee-elpees-en-wereldwijd-touren per jaar te zitten, dus van rustig songs schrijven en opnemen kwam nog weinig terecht...

avatar van Ronald5150
Ik merk een duidelijk contrast tussen de "vroegere" Beatles en de "latere" Beatles. Gezien de stijl van de liedjes op deze plaat hoor ik overeenkomsten met het werk uit hun beginperiode. Het luistert allemaal lekker weg, maar ik word er niet door omvergeblazen. Er staan ook relatief veel covers op deze plaat en dat is jammer, want de kracht van de heren zit hem nu juist in eigen songs. Het lijkt wel of ze op deze plaat voor de veilige weg kiezen. Niet slecht uiteraard, want het zijn The Beatles, maar voor mij persoonlijk word ik van deze plaat niet warm of koud.

avatar van caravelle
Inderdaad, de heren werden geleefd gedurende deze periode. Zie de hoes, maar dat is algemeen bekend. Er moest hoe dan ook voor kerst een lp in de schappen liggen dus er was weinig tijd. Maar er staan een aantal zeer brilliante songs op deze plaat.De eerste 5 zijn allemaal top. No Reply is een 10 met een griffel. I'm a loser is Lennon toekomstmuziek. R&R music is misschien wel een van de beste covers aller tijden. Toch, en dat is dan wel weer jammer, hoor ik een vals gitaartje in I'm a loser om over de gitaarsolo in Baby's in black maar te zwijgen terwijl de rest van dat nummer uitstekend in elkaar zit. De samenzang op dit laatste nummer is gewoon genieten.De versie tijdens hun legendarische optreden in Shea Stadium (Anthology dvd's) is met bijbehorende beelden uitstekend. I'll follow the sun is een bijzonder mooi rustpunt. Mr. Moonlight is een vullertje alhoewel Lennon het met zijn stem er nog net een krappe voldoende van maakt. Kansas City is ook zo een vullertje. Eight days a week is ok net als Words of love(kabbelt een beetje voort) en Honey don't (maar ja het is ook een liedje voor Ringo).. Every little thing haald weer het niveau van de eerste 5 nummers. Prima Lennon en prachtige korte gitaar solo. I don't want to spoil the party (beetje country) en What you're doing (sfeervol McCartney deuntje) zijn prima songs maar ook niet meer dan dat. Everybody's trying to be my baby sluit het geheel aardig af maar is een makkelijk gekozen cover. Voor de Beatles niet hun beste lp maar voor 1964 meer dan uitstekend. Voor die tijd gewoon een top lp. Wie deed hun dat toendertijd eigenlijk na. Niemand toch. 14 songs in een half uurtje. Niks rekken van 10 liedjes tot een uur zoals dat al lange tijd het geval is tegenwoordig. Begin 1965 trapte ze al weer af met Ticket to ride en eindigde dat jaar met Rubber Soul. Ja er zat wel wat rek in dit groepje.

MatthijsBudding
I'll Follow The Sun is prachtig.... Echt PRACHTIG!

avatar van avdj
Het doet mij een beetje pijn als ik de gemiddelde waardering van oude Beatles platen voorbij zie komen. Natuurlijk is het materiaal van de beginperiode nog niet zo geraffineerd als de latere meesterwerken. Toch is "Beatles for Sale" voor mij een zeer vroege bevestiging van het onpeilbare talent van de Liverpudlians.

We schrijven 1964. Jan Jansen wordt wereldkampioen wielrennen. De Amerikanen lanceren de Gemini I terwijl "From Russia with Love" als tweede (!) Bondfilm in de cinema verschijnt. Belangrijker: The Beatles veroveren in een tijdsbestek van amper een half jaar de wereld. Tussen het schrijven van talloze hitsingles door vinden de heren nog tijd om twee albums op te nemen. Als we de Amerikaanse versies buiten beschouwing laten is dit hun laatste studiomateriaal van het jaar.

Als we "Dizzy Miss Lizzy" even vergeten is het tevens de laatste keer dat er coverversies op een Beatles album verschijnen. Dat geeft niet echt omdat deze doorgaans beter zijn dan de originele liedjes. Hoeveel artiesten beheersen dit kunstje? Met name "Rock and Roll Music" is in mijn ogen superieur aan het origineel.

Hoewel het misschien een beetje aandoet als een haastklus vind ik de passie er meer vanaf spatten als bij "A Hard Day's Night". Sta ik hier alleen in? Prima. Vooral de sterke vocalen van Lennon bezorgen mij kippenvel. Met name in "No Reply" en "Every Little Thing" is zijn met tijd en wijle wanhopige stem al duidelijk hoorbaar. Overigens niks ten nadele van de eveneens uitstekend zingende Paul McCartney.

Kenners zullen hoog opgeven voor de sterke lyrics van "The Times They Are A-Changin". Toch luister ik liever het laatste 'jongensachtige' album van de Fab Four. De subtiele drums in "I'm a Loser" en "Eight Days a Week" zijn ook tekenend voor het geweldige samenspel van de groep. Omdat het geheel iets onevenwichtiger is als de albums hierna en het album de nodige covers bevat geef ik het nét niet de volle score.

avatar van devel-hunt
De echte oude Beatles platen, zeg van voor Rubber soul, verliezen het misschien op punten als muzikale vernieuwing en vernuft maar winnen het op het gebied van spontaniteit, felheid en gretigheid.
En daar is For Sale een heel goed voorbeeld van. De jongens hadden voor het eerst in hun carriere de Blues en dat voel je in iedere noot van For sale terug. Wat het een hele eerlijke en oprechte plaat maakt.

avatar van Wardsteiner
Ik kan moeilijk de schoonheid van dit album ontdekken. Ik snap dan ook niet waar de hoge beoordelingen vandaan komen, al komt dat waarschijnlijk doordat het "The Beatles" zijn. Blijkbaar krijgt iedereen daardoor plotseling een roze bril op, want het enige wat ik van deze plaat kan maken is een collectie met nummers die veelal hetzelfde klinken en mede daardoor erg inspiratieloos op mij over komen, terwijl de heren later bewezen hebben dat ze zeker wel goede muziek kunnen maken.

avatar van LucM
Een meesterwerk vind ik dit niet maar het is wel een spontaan en vermakelijk album en er staan genoeg overtuigende songs op. De Buddy Holly-cover Words of Love vind ik wel inspiratieloos, Mr. Moonlight behoort ook niet tot hun sterkste nummers maar weet ik meer te waarderen.

Voor mij is en blijft 'For Sale' mijn favoriete Beatles-album van de eerste periode. Het gitaargeluid van de Rickenbacker komt volledig tot wasdom en de energie spat er vanaf. Veel mensen geven de voorkeur aan 'Help' en 'Rubber Soul'. De bekende singles staan erop, maar 'For Sale' is als geheel veel sterker. Gelukkig sta ik blijkbaar niet alleen en zijn er meer mensen die de schoonheid van dit album zien.

avatar van Sanderzzz
Na drie albums is dit vierde album voor mij de eerste voltreffer van The Beatles. De liedjes zijn aanstekelijk met een heerlijk rock 'n roll gehalte. Wat ben ik blij dat ze het hier wat minder zoetsappig hebben gemaakt dan bij het voorgaande gehalte. Het is allemaal wat donkerder (No Reply is een heel triestige tekst) en volwassener. Voor mij zet Beatles For Sale de trend van With The Beatles verder maar overstijgen ze hier met allen zeer goede nummers. Geen enkel nummer stelt teleur en ze worden ook complexer maar tevens zeer aanstekelijk. Heel knap gedaan van de jonge heren. 4,5* voor dit heerlijk album !

avatar van Supersid
Blijkbaar krijgt iedereen daardoor plotseling een roze bril op

Ik weet niet wat voor bril jij op hebt, maar ik wil 'm alvast niet! Verder heeft iedereen, uiteraard, zijn mening & smaak

avatar van Queen Bitch
heerlijk plaat! van alle platen die the beatles voor rubber soul maakten vind ik dit zeker wel de beste. stuk voor stuk allemaal pareltjes met voor mij als hoogtepunt: i'll follow the sun. vooral ook die chuck berry cover is geniaal, wat een energie krijg ik hiervan zeg!

avatar van rkdev
Vanmorgen weer eens gedraaid en wat een heerlijke plaat is dit toch. Het zijn de covers die me weerhouden om een hogere stem uit te brengen (behalve Rock and Roll Music), maar de Lennon-McCartney composities zijn van een erg hoog niveau. Ook heeft dit album erg mooie vocalen van John en Paul, zeker in de samenzang. The Beatles hadden een moordend schema in deze tijd, maar -buiten de uitgebluste koppies op de hoes na- is dat niet aan hun creatieve output te merken.

Wat is I'll Follow the Sun toch een pracht nummer

En de "geniale" solo op Mr Moonlight maakt me steeds weer aan 't lachen.

avatar van edje1969
3 sterren vanwege No Reply, I'm A Loser en I'll Follow The Sun. Verder doet album mij niet zoveel. Betere Beatlewerk (en meesterwerken) moeten nog komen....

Mij valt op dat des te vaker ik deze plaat draai, des te beter ik 'm vind.

Ik vond trouwens op de platenmarkt op het Vredenburg in Utrecht de allereerste (UK) uitgifte van deze plaat, uiteraard in mono. Een echt zware plaat in een fraaie uitklaphoes (VG+), waar je de plaat van binnen 'insteekt'. Er zaten flink wat krasjes op, daarom mocht ik 'm voor 4 euro meenemen.... na schoonmaken hoor je af en toe wat gekraak. Dat zijn nou de leuke dingen!

Dit is 'm: Beatles, The - Beatles For Sale (Vinyl, LP, Album) at Discogs

avatar van E-Clect-Eddy
Nu The Beatles te streamen zijn eindelijk weer eens de kans om dit album en een paar andere te horen in meer dan circa 15 jaar.

Mijn platenspeler heeft jaren lang weinig actie gezien toen de cd's het over namen, beetje bij beetje want ik was daar echt geen fan van. Toen ging die platenspeler ook nog eens kaduuk circa 12 jaar geleden en de (tweedehands) vervanger was niet echt geweldig. Dit was samen met Rubber Soul de eerst aanwinst van de Fab Four in mijn verzameling. Nu van 4 naar 5*. Heerlijk.

avatar van teus
Bij The Beatles - Revolver:

brandos schreef:
caravellezegt:
Jaren terug publiceerde Donkers zijn 100 favoriete albums in weekblad de 'de Tijd'. Uit deze overigens voor mij zeer inspirerende lijst blijkt een voorkeur voor de vroege Beatles ('for sale' was dacht ik zijn favoriet). Voor mij zijn echter Rubber soul en Revolver dus het ideale midden tussen het 'pretentieloos spelen' op de vroege platen

Volgens mij heb jij er meer kijk op dan ene doorgeleerde popjournalist Donkers, ik ken zijn Top 100 niet ,mss verder wel een mooie lijst ,...maar... For Sale als zijn Beatlesopperfavoriet?

avatar van AdrieMeijer
Ik vind (vrijwel) alles van de Beatles fantastisch, maar Beatles for Sale is echt een 'vullertje', de titel is eigenlijk wel raak gekozen. Wie die plaat als favoriete Beatle-plaat kiest, moet echt een nieuw hoorapparaatje aanschaffen. Dat is net zo iets als: "Ik ben een groot fan van Chuck Berry en mijn meest favoriete song is My Ding-a-Ling"