The Beatles - Beatles for Sale (1964)

Label: Parlophone

1. No Reply (2:17)
  2. I'm a Loser (2:33)
  3. Baby's in Black (2:07)
  4. Rock and Roll Music (2:33)
  5. I'll Follow the Sun (1:51)
  6. Mr. Moonlight (2:37)
  7. Kansas City / Hey-Hey-Hey-Hey! (Medley) (2:33)
  8. Eight Days a Week (2:45)
  9. Words of Love (2:14)
  10. Honey Don't (2:59)
  11. Every Little Thing (2:04)
  12. I Don't Want to Spoil the Party (2:36)
  13. What You're Doing (2:34)
  14. Everybody's Trying to Be My Baby (2:23)
avatar van rudiger
Wat `n heerlijke cd is dit zeg .
Volgens mij kwam ik net uit de luiers ten tijde van dit album .
Ik kan hier niks zwaks op vinden , misschien dat de Stray Cats hun inspiratie uit Honey Don`t hebben gehaald .
Zeer sterk album 4,5 ster .
Binnenkort eens een Beatle cd in mijn top 10 zetten , ik weet alleen nog niet welke .

Harald
"Honey Don`t " (lead vocals Ringo Starr) is een Carl Perkins song. De Beatles hebben nog twee Carl Perkins songs gecovererd Everybody's Trying To Be My Baby" (lead vocals George Harrison) en "Matchbox" (lead vocals Ringo Starr). Paul McCartney heeft eens gezegd "If there were no Carl Perkins, there would be no Beatles."

avatar van LucM
Dit album werd gemaakt en uitgebracht tijdens hun Amerikaanse tournee en dat heeft hier zijn sporen nagelaten.
The Beatles lijken toe aan ademruimte, wat te zien is aan de sombere gezichten op de hoes en sommige nummers op dit album klinken navenant, zoals "Baby's in black" en "I'm a loser", twee overigens uitstekende nummers.
Dat dit album een lichte terugval is blijkt uit de aanwezigheid van covers. "Rock and roll music" van Chuck Berry klinkt nog steviger in de Beatles-versie, "Words of love" van Buddy Holly daarentegen voegt niet echt iets toe aan het origineel.
Zou dit album een eerbetoon zijn aan hun Amerikaanse helden? John Lennon was een grote fan van Chuck Berry, Paul McCartney verafgoodde Buddy Holly en Ringo Starr zong twee nummers in van zijn jeugdidool Carl Perkins.

avatar van rudiger
ettettummu schreef:
uitgeblust
de futloosheid straalt van het album af; het zij hun vergeven

komen 2 albums verder met Rubber Soul ijzersterk terug

Uitgeblust ?
Rock `n roll music rockt uit mijn speakers als een tierelier .
Het is niet op de plaat te horen dat hier van `n uitgebluste groep sprake is.
Snap zo`n opmerking niet.

thebyrds69
Tja, het is een gecompliceerde wereld.

zolang jij en nog vele vele anderen ( waaronder ik) deze plaat goed vinden dan is er niks aan de hand, het willen begrijpen? Ik wil het wel begrijpen maar of ik er dan tevreden mee ben, met een uitleg dat zo'n plaat uitgeblust is.

avatar van argus
Harald schreef:

Grappig dat McCartney dat toen zo vol respect over Carl Perkins zei, die eer komt hem gewoon toe.
Neemt niet weg dat de Perkins-covers wat mij betreft gewoon achterwege gelaten hadden kunnen worden. Perkins doet ze zelf gewoon het beste.
De covers die Lennon deed vond ik altijd het meest interessant: "Bad Boy", Rock 'n Roll Music", "Twist and Shout" en natuurlijk "Money". Dat vind ik dus goede covers, maar ik moet toegeven dat Lennon's prima vocale performance daar wel erg toe heeft bijgedragen.
De predecessor van dit album, "A Hard Day's Night", heeft geen enkele cover, geen verrassing dus dat ik dat album beter vind dan dit album. Immers de Beatles konden -als zij de tijd ervoor namen- zeer goed zelf songs schrijven. Tenminste daar waren ze al twee jaar eerder achter gekomen.

avatar van Come On
Heerlijk album. Hoezo futloos? Wat een flauwe kul. De eerste 3 songs zijn top, I'll follow the sun een heerlijke Macca song, Honey don't een van de leukere Ringo songs en I don't want to spoil the party een van de beste Beatles songs ever. What you're doing ook heel smakelijk. OK zeker niet hun beste album maar toch heel fijn en ligt hier regelmatig hier in de cd-speler. Geweldige hoes ook.

Wolfgang1975
Ik heb de kritiek op dit album nooit zo begrepen. Ondanks dat dit misschien niet hun beste werk is, markeert er toch maar weinig aan. Veruit de meeste nummers overtuigen hier. Ik vind eigenlijk alleen No Reply en Everybody's Trying To Be My Baby tegenvallen. Het hoogtepunt van de plaat vind ik I'll Follow The Sun, dat komt vooral door het prachtige gitaargeluid, op de één of andere manier klinkt dit zo magisch; het doet me een beetje aan And I Love Her denken.

avatar van Lepel
Ik ben er nog niet uit, maar het zou kunnen dat ik dit album het minst waardeer in het oeuvre van The Beatles. Het is hier en daar te rock & roll en klinkt soms wat te makkelijk. Sommige nummers zijn naar mijn mening inwisselbaar. 'No Reply' en 'Eight days a week' ontstijgen m.i. het matige niveau van dit album.

Wolfgang1975 schreef:

De plaat moet, gezien de tijdsdruk destijds een soort haastklus geweest zijn, wat er aan te zien/te horen is (Mr Moonlight/Hey hey... is niet van het sterkste materiaal).

Maar om nu nèt een schitterende song als No Reply - echt één van hun sterkste songs - als minder te beschouwen... luister er nog maar eens goed naar, sommigen geven een arm of been om zoiets te kunnen schrijven!

De enige plaat die "slechts" een 3.5 scoort bij mij, de rest komt een pak hoger uit, toch!
Want fan of niet, je moet wel kritisch blijven natuurlijk!

avatar van devel-hunt
Natuurlijk moet je wel kritisch blijven, maar ook realistich. Deze plaat stampt uit 1964(!!!!!!) en dus al 44 jaar oud, bijna een halve eeuw, als je tegen die achtergrond ziet hoe fris en tijdloos deze plaat is gebleven (geldt voor het gehele Beatles ouvre) dan kan ik alleen maar ***** geven. Nummers als No reply, I'm a loser, I follow the sun, Baby's in Black en Eight days a week hebben de tand des tijds ruimschoots doorstaan, terwijl Rock and roll music, Honey don't, Kanses city en Everybody's trying to be my baby deze plaat juist energie geven.

Een overgangsplaat, van het vrolijke rock and roll bandje die al midden in de mania verkeerde naar de serieuzere toon van Rubber soul, en deze bevat beide elementen.

avatar van LucM
Zelf ben ik ook een Beatles-fan, maar daarom ga ik niet alle Beatles-albums 5* geven (ook op allmusic worden zowat alle reguliere albums van the Beatles 5 sterren toegekend).
Van alle reguliere Beatles-albums vind ik dat op de soundtrack "Yellow Submarine" na samen met "Let it Be" hun minst goede album.
Natuurlijk is zelfs een wat minder Beatles-album verre te prefereren boven wat er in de huidige hitparade staat.
De eerste 5 nummers vind ik uitstekend, maar "Mr. Moonlight" vind ik toch minder net als de Buddy Holly-cover "Words of Love".

avatar van devel-hunt
Mr Moonlight is inderdaad een draak van een nummer en krijgt alleen iets door de stem van Lennon, Words of love vind ik wel erg goed, mooie samenzang van JohnPaulGeorge. Tja..en wat maakt een plaat goed? Het valt ook vaak samen met de periode dat je een plaat voor het eerst hoorde, deze was na Rubber soul de eerste kennismaking (1976) met een Beatles plaat voor mij, een verpletterende indruk, en ook dat telt mee waar het om de beoordeling van een plaat gaat, het gevoel wat eraan kleeft.

Een wat minder album van The Beatles voor mij. Alhoewel er prima liedjes op staan, klinkt het geheel een beetje uitgeblust. Ook word ik niet erg vrolijk van de kazige Carl Perkins-covers "Everybody's Trying to Be My Baby" en het verschrikkelijke "Honey Don't". Daar staat geluk wel de blitzkrieg rock'n'roll van Rock'n'Roll Music, het feërieke I'll Follow the Sun (nog gecoverd door Belle and Sebastian trouwens) en het overbekende Eight Days A Week tegenover. Maar al met al niet meer dan een krappe 3,5*.

avatar van rkdev
Jammer dat er zoveel covers op staan, maar ja in die tijd moest er weer snel een album uitkomen. Wel zijn nummers als Baby's in Black, I'll Follow the Sun en Eight Days a Week klassiekers die naar mijn mening te vaak over het hoofd worden gezien.

Stijn_Slayer
Niet slecht, al is het objectief gezien een stapje terug vergeleken bij A Hard Day's Night. Ik ben absoluut geen kenner, maar ik lees hier dat de Beatles een beetje uitgeblust waren en een drukke tour gehad hadden. Dat verklaart denk ik waarom de covers weer terug zijn. Gelukkig was dit de laatste rock n roll plaat, want na Please Please Me en With the Beatles wordt dit een beetje eentonig. Vanaf Help! ging het allemaal pas echt beginnen naar mijn mening.

avatar van BeatHoven
De Beatles zien er verdomd moe uit maar daar is eigenlijk weinig van te horen, alleen zijn die verrekte covers terug! Het is een mooi werk maar wekt minder emoties op dan "A Hard Day's Night" en het latere werk. De beste Beatle op deze plaat is John Lennon. Hij zingt meesterlijk in "I'm a Loser", "Rock and Roll Music" (waardige cover, beter dan het origineel?) en "Mr. Moonlight" (hoewel ik dat minder waardeer). Ook McCartney kwam met een lang voorheen neergepende ballad op de proppen "I'll Follow the Sun" die je keer op keer opnieuw kunt beluisteren. En aan Ringo hebben ze alweer een afdankertje gegeven, "Honey Don't", die arme jongen!
Een must have voor de fans. Geen hoogvlieger in hun oeuvre. Nice try.

avatar van Arrie
Beatles te koop! Hun vierde album al weer. En na een drukke tijd gaan ze redelijk uitgeblust de studio in. Is dit te horen? Ja en nee. Aan de ene kant is er nog steeds een hoop enthousiasme, maar aan de andere kant staan er weer covers op het album, en is het niveau over het geheel genomen net iets lager dan dat van A Hard Day's Night. Toch zijn er ook weer stappen vooruit te horen op Beatles for Sale.

Het begint met naar mijn mening erg sterke No Reply. Mooie Lennon-compositie en vooral de gedeeltes dat hij eventjes wat schreeuwiger zingt, en heel mooi die gitaar erin komt, zijn mooi. Alleen een beetje jammer einde.

Nog een Lennon-nummer, en wat opvalt is dat zijn teksten op dit album wat negatiever worden. Ook dit is een goed nummer, iets minder bijzonder, maar wel érg lekker. En leuk die mondharminica erdoorheen.

Baby's In Black is wat minder, een beetje afgezaagde melodie als je het mij vraagt. Ook een beetje saai. Maar gelukkig komt erna een wat opwindender nummer, Rock n' Roll Music, een cover van Chuck Berry. Ze hadden hem al eerder gecoverd met Roll Over Beethoven, en deze covers zijn best aardig, de muziek lag hun wel, heb ik het idee. Veel voegt het niet toe, maar desondanks klinkt het als een klok!

Dan krijgen we een prachtige ballad van McCartney. Een typisch Macca-nummer, dat herken je meteen. Maar toch wel erg mooi. Vaak genoeg kan ik zijn ballads niet waarderen, maar deze bevalt me wel. Al is ie wel heel snel voorbij, en schiet het er niet echt uit ofzo.

Dan krijg je dat heerlijke: "Misteeeeeer Moonliiiight!", waarna de muziek erin valt, en daarna de samenzang. Erg mooi. Wel leuk nummer verder, een cover als ik me niet vergis.

Daarna het niet zo bijzondere Kansas City - Hey, Hey, Hey!, een cover van Little Richard (die het ook weer gedeeltelijk heeft gecoverd). Niet zo boeiend. Dan krijgen we de leuke fade-in (een primeur!) van Eight Days A Week,een erg pakkend nummer, wat heel vaak in m'n hoofd blijft hangen. Niet dat dat erg is, want het is een leuk en vrolijk liefdesliedje. Leuke handclaps ook!

Words of Love is een Buddy Holly-cover en dat hoor je meteen! Volgens mij probeert Paul zelfs Buddy's zang te imiteren. Jammer, het is leuker als je een eigen draai geeft aan een cover. Desondanks is het nummer op zichzelf prima.

Dan het door Ringo gezongen nummer. Het nummer is niet zo sterk en ik hou ook niet zo van zijn zang. Al vind ik het wel leuk dat ie tegen George zegt: "Rock on George, one time for me", en later nog een keer.

Every Little Thing is weer een mooi nummer met mooie samenzang, mooie instrumentatie (die pauk in het refrein!), en een mooie melodie. Ook weer een typisch McCartney-nummer, vind ik.

I Don't Want To Spoil The Party vind ik een beetje saai nummer, wat ook heel standaard klinkt. Jammer, een misser. Wel mooi gitaarspel van Harrison!

Mooie intro krijgen we dan! Die drums en dan die gitaar die erin komt. En daarmee begint What You're Doing. Wel een aardig Lennon-nummer. Mooie instumentatie. Verder niet heel bijzonder.
En dan krijgen we nog een laatste niemendalletje in de vorm van Everybody's Trying To Be My Baby, gezongen door George. Geen geweldige zang ook. Jammer van de afsluiter dus.

Al met al is het nog wel een redelijk album, net ietsje minder dan de voorganger A Hard Day's Night, maar er staan hier toch wel erg leuke liedjes op. Maar ook wat aardige missers. Ik vind dit echt zo'n 3,25*-album, maar ik rond het af naar boven.

avatar van bawimeko
I Don't Want To Spoil The Party saai?!?
Ik vind de momenten dat McCartney het refrein inzet geweldige momenten van Beatles-energie!

Father McKenzie
Arrie, mooie bespreking, echt! En ik treed je mening geheel bij. Minder dan voorganger A Hard Day's Night, de band was op het moment dat het dit album opnam, dat toch als een haastklus klinkt, misschien ietsje uitgeblust, de druk was ook enorm.
Het album begint wel ontzettend sterk met No Reply en I"m A Loser, beide van het beste wat de band ooit maakte.

Eight Days A Week en Every Little Thing redden voor mij het album nèt van de dreiging om middelmatig te worden, ik vind die Little Richard cover Kansas City/Hey-Hey-Hey ongeveer van het minst overtuigende dat ik van de beste band ever hoorde....
3.5 het moet voor mij zowat het laagst geklasseerde album zijn, maar zèlfs dan is dit vaak sterker dan de concurrentie toen en nu.

avatar van Chronos85
Ook ik vind Words of Love eigenlijk helemaal niet zo slecht. Prijsvraag: wat maakt dit nummer binnen het Beatles-repetoire wat betreft de zang bijzonder? Tip: later zou het weinig meer te maken hebben met 'woorden van liefde', meer een 'water-en-vuur' geval...

avatar van loveis
Beatles for Sale is niet een van mijn favourite Beatles albums maar ze hebben in mijn ogen geen slecht album gemaakt. Maar wat een verrassing is de geremasterde uitvoering. Woh! Het gitaarspel van George, de samenzang. Een genot om dit album voor het eerst in prachtig stereo te horen.

loveis schreef:

avatar van loveis
You really make me jealous, man! Ik tel de maanden naar de kerst af voor deze prachtbox! [/quote]

loveis schreef:

Geduld is een schone zaak. Je naaste zullen met de kerst niet erg gelukkig met je zijn. Wat een feest om al die geremasterde cdtjes te horen. Ik heb geen tijd meer voor andere dingen. Maar een keer in de 22 jaar moet dat kunnen. [/quote]
Da's waar. Mijn naasten bestaan hier enkel uit mijn moeder. René Froger zal even moeten wijken, vrees ik...

avatar van Chronos85
Chronos85 schreef:

Heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag.

avatar van rkdev
Chronos85 schreef:
Heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag.

The harmony wordt gezongen door John and Paul samen.
Overigens in de vroege live optredens in the Cavern door John and George.

MrGuitar240
Heerlijke cd. Beter als Revolver! Revolver? JA!

Favorieten: Kansas City, Eight days a week, I'll follow the sun!

MrGuitar240 schreef:
Heerlijke cd. Beter als Revolver! Revolver? JA!

Favorieten: Kansas City, Eight days a week, I'll follow the sun!

Dat heb ik dus ook, mij voorkeur ligt dus ook bij de oer Beatles uit de begin periode. Het zal vloeken zijn in de kerk, maar ik luister liever naar With the Beatles als naar Abbey road.

MrGuitar240
devel-hunt schreef:

Het staat niet voor niets in je top 10!
Het hoeft voor mij niet please please me te zijn. deze is veel lekkerder. De andere vind ik een beetje afgezaagd. Hier begint het voor mij. Super deze. Ik hoor liever Abbey en de white albem als deze maar deze is zo lekker om een keer op te zetten.
Een lijstje:

1. White Album
2. Mmm: Toch maar Abbey Road. Deze weet ik niet zeker
3. MOEILIJK!!!: Toch maar SGT.
4. Magical MT
5. Rubber soul
6. Help of Beatles for sale.
7. Help of Beatles for sale.
8. Revolver.
9. With the Beatles
10. Please please me
11. Hard days night

Let it be en Yellow submarine tel ik niet mee als albums.