The Beatles - A Hard Day's Night (1964)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. A Hard Day's Night (2:32)
  2. I Should Have Known Better (2:44)
  3. If I Fell (2:22)
  4. I'm Happy Just to Dance with You (1:58)
  5. And I Love Her (2:31)
  6. Tell Me Why (2:10)
  7. Can't Buy Me Love (2:14)
  8. Any Time at All (2:13)
  9. I'll Cry Instead (1:47)
  10. Things We Said Today (2:38)
  11. When I Get Home (2:18)
  12. You Can't Do That (2:37)
  13. I'll Be Back (2:20)
Wolfgang1975
Dit album begint met wellicht het bekendste akkoord uit de popgeschiedenis. De eerste plaat met alleen maar eigen composities en ze mogen er zijn. Een track die ik niet veel als hoogtepunt genoemd zie is You Can't Do That. Persoonlijk vind ik dit wel één van de uitschieters. Maar met het noemen van hoogtepunten doe je andere tracks eigenlijk te kort. Laat ik het erop houden dat het onvoorstelbaar is wat een grote sprong voorwaarts dit is in vergelijking met de voorgangers en die waren ook al niet mis!

avatar van Lepel
Het beste album van The Beatles na The White Album, Abbey Road, Revolver, Magical Mystery Tour, Serg. Pepper en Rubber Soul. Stel dat een geheel andere band deze plaat gemaakt had, dan zou het in 95% van de gevallen het meest memorabele album zijn geweest van die band. The Beatles moesten er zonodig een handvol nog betere platen uitpersen.
Favoriete track van 'A hard day's night': 'Things we said today'. Gevolgd door de klassiekers Can't buy me love (fijne jaren-50-solo) en de titelsong.

En ook deze is weer een graadje beter dan zijn voorganger. Moeilijk om iets toe te voegen aan mijn voorgangers, maar het was duidelijk dat Lennon en McCartney zich steeds meer bekwaamden in het liedjes schrijven. Hier ook geen covers meer en bijna alleen maar sterke nummers, waar het niveau bij de voorgaande albums nog wel wat wisselend was.

George schreef:
Het is nu nauwelijks voor te stellen wat alleen al zo'n intro van A Hard Days Night toen kon losmaken. De tijd heeft echter zijn werk gedaan en het 'vreemde element ' is gemeengoed geworden.

Ik kom net een leuk stuk tegen over het begin van het titelnummer:

How Math Unraveled the 'Hard Day's Night' Mystery

"It took Dalhousie University professor Jason Brown six months and some advanced mathematical analytical techniques to crack the code behind one of the most mysterious sounds in music: the "prraaaaaangg" sound at the beginning of the Beatles' "Hard Day's Night."

lees verder (voer voor de die-hardfans)

avatar van rkdev
Als ik slechte zin heb, zet ik Any Time at All op en mijn dag is weer goed

Father McKenzie
De film is hilarisch en grappig, uiteraard na een dikke 40 jaar wel wat verouderd, maar de dvd-versie blijft helder en de klank daarvan is superieur;
Stuk voor stuk sterke songs, en zoals sommigen hier al kwamen te vertellen, dit was een hele stap vooruit, en die 2 vorige albums waren al niet misselijk makend....
If I Fell vind ik een schitterende ballad, zo ook I'll Cry Instead, ach héél dit album is gewoon schitterend;
Niets dan Lennon-McCartney-composities en wàt voor!
Schitterend album!

Lepel schreef:

En dàt vind ik er nu ook van zie, mooi gezegd, Lepel!

Empyrium
Alle platen van the Beatles zijn van een ongeevenaarde klasse en ook deze is hierop geen uitzondering.

Soms luister ook een half jaar niet naar the Beatles, maar als er weer zo'n tik zit aan te komen is er geen houden meer aan de komende weken. Tijdloos en sublieme liedjes die enkel Lennon/McCartney konden schrijven. Sta nog altijd met een bek vol tanden hoe makkelijk de meest mooie melodieen voorbij komen in een mum van tijd.

Op deze plaat kun je al niet meer om The Beatles heen. Inhoudelijk en muzikaal zijn de ''fab four'' alsmaar aan het groeien.
De liedjes sprankelen , de uitvoeringen zijn fraai en het niveau al ongekend hoog.
Ik ben ietwat meer gecharmeerd van de latere periode , maar deze verzameling topliedjes zijn toch ook niet te versmaden.
Het was een periode dat de boys nog prima met elkaar door 1 deur konden en McCartney Lennon hielp en andersom.
Je hoort het terug. Sympatieke stijlvolle liedjes met een frisse insteek.
Leuke film ook trouwens.

Ik heb, behalve 4 sterren, weinig meer toe te voegen aan al dat gene wat al is gezegd!

avatar van aerogp1
lennon schreef:

Ik ook niet! Eén ding: de gemiddelde score is verrassend laag, voor een belangrijke Beatles-plaat als dit.

avatar van LucM
Eigenlijk het album waarin the Beatles bewijzen grootmeesters te zijn in het schrijven van pure, pakkende popsongs. Lennon & McCartney verstaan hier de kunst om nummers te brengen die aangenaam of vrij gemakkelijk in het gehoor liggen zonder één moment melig te worden. Een prettiger melodie dan bv. "Things We Said Today" is nauwelijks denkbaar.

avatar van devel-hunt
You can't do that, I'll be back of If I fell, allemaal van die kleine klassiekers die wat mij betreft de Beatles op hun best en eerlijkst laten horen. Hopeloos romantisch maar nergens klef of naief, en ook niet onbelangrijk, de groep stond in deze periode nog centraal en niet de afzondelijke ego's, en dat hoor je, een echt groeps album, waarvan toentertijd een ieder dacht dat met 'a hard days night' de absolute top was bereikt, terwijl dit feitelijk pas het begin was.

avatar van BeatHoven
Eigenljk zeer simpele melodieën, maar je moet ze kunnen schrijven! Daar zijn de Fab Four op het hoogtepunt van hun roem zeker in geslaagd. Bubblegum pop van een hoger niveau, zo kunnen we het stellen. Dit is geen plaat met vullers, elk lied staat op zijn plaats. Van begin tot einde grandioos.
De film is ook een aanrader.

avatar van Stijn_Slayer
Op elk gebied zijn The Beatles hier gegroeid. Deze vind ik dan ook beter dan de voorgangers, het is alleen niet echt mijn ding. Nummers zoals If I Fell en Can't Buy Me Love doen me niks. Any Time At All en I'll Be Back zijn mijn favorieten.

Op de openingstrack na kan ik hier nauwelijks warm of koud van worden. Iets te zoetsappigs nog allemaal. Dat deden ze op Help! al een stuk beter en op Rubber Soul bijna perfect.

LucM schreef:

Na zoveel flauw gezeik van mensen met proppen of vodden in hun oren, herneem ik graag jouw juiste uiteenzetting, Luc, waarvoor dank.

Vele artiesten zouden een béén geven om één song van dit niveau te mogen schrijven, het is maar dat deze Beatlesfan het gezegd heeft, amen.

Misterfool
jesus wat een onding is dit toch. het is allemaal ontzettend zoetzappig. tekstueel baggerslecht. straks gaan ze nog eens een nummer schrijven over handje vasthouden. o wacht dat hebben ze ook gedaan. begrijp me niet verkeerd de beatles is een geweldige band. maar die zoetzappige romantische liefdesliedje uit hun begin periode komen mijn strot uit. vanaf help begint het sprookje pas.

haveman
Misterfool schreef:

Hier vat je voor mij alles van The Beatles samen.

Oh ja, en dat ze nooit wat spannends doen. Sorry, voor die tijd wel natuurlijk, maar nu klinkt alles gedateerd.

Meest overschatte band ooit.

avatar van LucM
De term 'gedateerd' wordt te pas en te onpas gebruikt wanneer de muziek je niet zint. Natuurlijk weet ik goed genoeg dat dit album is uitgebracht in 1964 en dat de opname- en productietechnieken veel beperkter waren (kan je dat the Beatles verwijten?). Maar voor mij klinkt het album geenszins oubollig en die nummers ben ik nog lang niet beu gehoord, hoe vaak ook gedraaid (zie eerder bericht van mij). Bovendien worden die nummers nu nog regelmatig gedraaid op de radio en gecoverd wat de klasse en duurzaamheid ervan bewijst.
Gaan wij Beethoven, Bach en Mozart ook gedateerd noemen omdat ze de nummers 2 eeuwen geleden hebben gecomponeerd? Talent heeft totaal niets met tijd te maken!

avatar van bawimeko
haveman schreef:

Hier vat je voor mij alles van The Beatles samen.

Meest overschatte band ooit.

Hee Haveman, ben je hier ook al op de Beatles aan het mopperen! Boeiend, inhoudelijk verhaal en zo overtuigend dat ik mijn Beatles-collectie bij dezen aan de wilgen hang!

Maar even serieus (even een tegengeluid); het best 'Merseybeat'-album van de fab4 met degelijke popsongs en hun eerste invloedrijke sound (de 12-snarige Rickenbacker van George).
Ik ben alvast verheugd op de geremasterde versie!

avatar van HiLL
Berichten verplaatst naar The Beatles

avatar van Arrie
A Hard Day's Night, het derde album van The Beatles, en de soundtrack bij de film, die ik overigens niet heb gezien. Het album heb ik wel gehoord, en is zeker erg leuk. Het is weer een stap vooruit ten opzichte van de vorige. Op dit album is wel bijna alles door Lennon geschreven, en gezongen, wat ik jammer vind. Niet dat Lennon zo slecht is, maar er is niks mis met wat variatie.

De opener is erg leuk! Heerlijk om mee te zingen en op mee te bewegen. Een echte Beatles-klassieker ook. En "a hard day's night" was een uitspraak van Ringo die ze dus in een liedje hebben verwerkt. Leuke begin en einde ook.
I Should Have Known Better is wel heel wat minder, een beetje een zeurderig, vervelend en saai nummer, als je het mij vraagt. Wel mooi gezongen door Lennon overigens. Verder een beetje een misser.
If I Fell is een mooi duet. Mooie melodie, mooie samenzang. Prima nummer.
I'm Happy Just To Dance With You is een erg simpel nummer, geschreven voor George om te zingen. Wel lekker vrolijk. Een niemendalletje, maar wel een leuke.
Dan krijgen we het eerst McCartney-nummer. Een mooie ballad. Misschien een beetje zoetsappig, maar dat kan ik wel hebben, het is wel een mooi melodieus nummer, en mooi gezongen. Al is die tekst wel heel erg, maar zolang je daar niet te veel op let...
Tell Me Why is een erg vrolijk nummer waar het enthousiasme vanaf spat. Een heel album vol met zulke nummers zou te veel worden, maar eentje ertussendoor is wel leuk.
En het tweede McCartney-nummer. Deze vind ik wat minder. Niet veel bijzonders eigenlijk.
Any Time At All is wel een leuk nummer, ook lekker om mee te zingen. Gewoon een degelijk liedje. Niet heel bijzonder.
I'll Cry Instead is alweer gewoon een degelijk nummer. Het valt niet heel erg op, maar is toch best leuk.
Mijn favoriet van het album, een erg mooi McCartney-nummer! Mooie melodie, mooi gezongen, alles klopt er gewoon aan, erg sterk nummer.
When I Get Home is dan weer een stuk minder, geen sterke melodie, stelt allemaal weinig voor dat nummer. En dat whoohoohaaaa is zelfs erg irritant. Ook erg eentonig allemaal.
You Can't Do That is ook niet zo boeiend. Vind het ook een beetje een vervelend nummer. Snel verder naar de mooie afsluiter.
Want I'll Be Back is erg mooi! Mooi gitaarspel ook! Ja, ook wel een van de hoogtepunten.

Al bij al is het over het geheel het evenwichtigste album tot nu toe, met een paar missers. Maar het is nog wel goed genoeg voor 3,5* van mijn kant.

avatar van Robin V
Bob Cremers schreef:
A Hard Days Night 10 punten John Lennon
And I Love Her 9 punten John Lennon
Any Time At All 10 punten John Lennon
Cant Buy Me Love 10 punten John Lennon
I Schould Have Know Better 10 punten
If I Fell 10 punten John Lennon And Paul Mccartney

Dit lijkt me een beter weergave...

A Hard Days Night 10 punten John Lennon AND PAUL MCCARTNEY
And I Love Her 9 punten PAUL MCCARTNEY
Any Time At All 10 punten John Lennon
Cant Buy Me Love 10 punten PAUL MCCARTNEY
I Schould Have Know Better 10 punten JOHN LENNON
If I Fell 10 punten John Lennon And Paul Mccartney

Father McKenzie
10 punten John of 10 punten Paul.... op dit album vullen beide songwriters elkaar prima aan.
En de "10 -punten -George"... die komt er heus aan op latere albums.

Eigenlijk best jammer dat George hier als songwriter niets aan bijgebracht heeft. Zat ie in een dipje... of waren L&M iets te gretig en gunden ze poor George niets hier? Who knows...

Dit nog prille album klinkt echt al een pak overtuigender op gebied van songwriting als hun debuut; Het beste bewijs dat de band, zij het nog traag hier... er echt wel op vooruit ging.

De echte grote meesterwerken kwamen al iets later. De ommekeer van onschuldig bandje naar iets op een véél hoger niveau kwam er volgens mij al door bij Help! en werd overtuigend voluit doorgezet o Rubber Soul.

Maar dan waren ze ook puur in hun studio jaren aanbeland en konden ze zich 100 % toeleggen op componeren en de studio voluit uitbuiten voor special effects en een ruimer en wijder instrumentarium en alzo toch vaak iets minder toegankelijke en daarom vaak ook interessantere muziek beginnen maken.

Ze zouden de wereld hierna méér en méér gaan verbazen. In positieve zin, welteverstaan.

(Wat ben ik verdomde blij niet in de Middeleeuwen geleefd te hebben... ik zou nooit The Beatles gekend hebben, echt geen optie! )

avatar van James Douglas
Father McKenzie schreef:

Dat laatste. Ik meen er iets over gelezen te hebben in de biografie van The Beatles van Phillip Norman maar ook wikipedia met haar bronnen blijkt er iets over te melden.

Harrison's songwriting improved greatly through the years, but his material did not earn respect from his fellow Beatles until near the group's breakup. McCartney told Lennon in 1969: "Until this year, our songs have been better than George's. Now this year his songs are at least as good as ours".[79][80] Harrison had difficulty getting the band to record his songs.[81][82]

Overigens heb ik deze A Hard Day's Night al sinds tijden op LP maar kom ik er eigenlijk nooit toe om hem de naald te laten proeven, zoals veel oudere Beatle-albums. Ik ben er zelden voor in de stemming en mijn echte liefde met de Fab Four begint eigenlijk pas bij Revolver.

avatar van VanDeGriend
Berichten verplaatst naar The Beatles

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat dit mijn favoriete Beatlesalbum is. De energie op deze plaat hebben ze niet kunnen evenaren. Er valt natuurlijk veel voor te zeggen dat de volgende albums interessanter, innovatiever, complexer waren, maar ook tammer.

Op deze plaat zingt Lennon meer dan op welke Beatlesplaat alsof de muziek recht uit zijn hart komt. Dat hij zich moest bedienen van het Beatlesidioom doet hier niets aan af. Het lijkt er zelfs op dat hij het "echte" werk stiekem naar binnensmokkelde, verpakt als onschuldige popliedjes (luister maar eens naar de teksten van "I'll Cry Instead"). McCartney draagt relatief minder, welgeteld 3 songs, bij die een perfecte afwisseling vormen op Lennons oerkreten. En George zingt Im Happy Just To Dance with You perfect.

Father McKenzie
Je volste recht om dit je favoriete album te vinden, aletheia. Het is ook een mooi album.
Maar hierna alles "tammer" noemen, daar kan ik echt niet bij. Platen als Revolver of Abbey Road tammer???? No way, José!

avatar van LucM
Hier was er nog geen sprake van experimenten, maar dit vind ik een perfect popalbum van het gezamenlijk songschrijversduo Lennon/McCartney. Ik kan wel begrijpen dat alethia erg gecharmeerd is door dit album (ik ook) en ik vind dit het beste album uit de beginperiode van the Beatles, maar tammer zou ik hun latere werk zeker niet noemen, integendeel.