Anthrax - Worship Music (2011)

Label: Megaforce

1. Worship (1:40)
  2. Earth on Hell (3:10)
  3. The Devil You Know (4:46)
  4. Fight 'Em Til You Can't (5:48)
  5. I’m Alive (5:36)
  6. Hymn 1 (0:38)
  7. In the End (6:48)
  8. The Giant (3:47)
  9. Hymn 2 (0:44)
  10. Judas Priest (6:24)
  11. Crawl (5:29)
  12. The Constant (5:01)
  13. Revolution Screams (6:10)
  14. New Noise * (4:46)
  15. Crawl [Remix] * (5:02)
permafrost schreef:
Anthrax zonder John Bush is als bier zonder alcohol. Niet te pruimen.

Ik ben zelf ook een grote fan van John Bush het is toch de versie van Anthrax waarmee ik bekend ben geworden. Ik ging in 1993 naar de vereening in Nijmegen voor een concert van Anthrax met toen een nog onbekende Clawfinger in het voorprogramma. Tot het laatste concert met Bush hier in Tivoli Utrecht op de wcfya tour.

Maar dit album geeft mij erg veel respect voor Belladonna ik heb nog last van mijn nek van het headbangen (maar ben stiekem toch benieuwd hoe het geklonken had met Bush)

D

avatar van eddiemaiden
nou hier is hij dan eindelijk de nieuwe anthrax
hij is beter dan ik had verwacht wat een lekker album

lekker frisse sound en het is wel de beste album van de laaste jaren van anthrax
na persistence of time ging het voor mij alleen maar bergafwaarts met anthrax

maar dit album klinkt zo lekker in mijn oortjes
en de zang van joey belladonna is ook meer dan goed en fris
voor mij is dit 1 van de beste cd's van het jaar
deze cd gaat voorlopig de cd speler niet meer uit

toppie anthrax ga zo door

avatar van james_cameron
Fijne comeback plaat, met Belladonna verrassend goed bij stem. Hij heeft zijn stemgeluid enigzins aangepast aan het iets modernere songmateriaal, zodat hij nu soms ook een John Bush-vibe heeft. Dit komt de afwisseling in ieder geval ten goede. De songs zelf zijn unaniem energiek en sterk, met het lange, aan Ronnie James Dio en Dimebag Darrell opgedragen In The End als persoonlijke favoriet. Het album is uitstekend geproduceerd en verveelt geen moment.

Hoofdletters-bericht verwijderd.

avatar van Kronos
De andere 3 van The Big 4 zitten alweer een tijd goed op kruissnelheid en dan mag de kleinste van de vier natuurlijk niet ontbreken. En met Worship Music is Anthrax helemaal terug. Misschien steken ze de anderen wel voorbij wat muziek betreft want dit is een erg leuk album.

avatar van Edwynn
Het bevat heel veel pakkende meebrulstukken, wat ik zo in de gauwigheid hoor.

avatar van Mr. Olaf
Edwynn schreef:
Het bevat heel veel pakkende meebrulstukken, wat ik zo in de gauwigheid hoor.

Nice! Just like old times!

avatar van Germ
Germ (crew)
Wow, wat een plaat!

Zat hier eigenlijk helemaal niet meer op te wachten (hoor bij het John Bush kamp ) maar hier mee scoort Belladonna absoluut punten!

Anthrax is helemaal terug met een plaat die knalt als een malle.
Vergelijkingen maken met de jaren 80 maken is onzin.... Dit is hoe metal anno 2011 moet klinken!

avatar van Edwynn
Ik houd van zowel Anthrax als Bushthrax. Dus mij had het eigenlijk allemaal niet zo uitgemaakt wie nu Worship Music ging inzingen. Ik ben wel blij dat Ian en Benante die Nelson gewipt hebben want zo'n metalcore/Anselmo kloon had de muziek geen goed gedaan.
Belladonna doet een helluva job. Hij klinkt meer verbeten dan vroeger en dat past goed bij het vrij moderne geluid.

Worship Music is vooral een crowdpleaser geworden. Het is niet helemaal een terugkeer naar de oude dagen geworden, maar oude (en mogelijk nieuwe)fans worden gestreeld middels stoere en gemakkelijk meebrulbare bruggetjes en refreinen. Een hoog vuist in de luchtgehalte dus. Ik vind dat allerminst erg. Want dergelijke dingen zijn schaars heden ten dage.

Ik zei al dat het niet helemaal een terugkeer naar de wortels was. Daarvoor is de toonzetting toch wat te ernstig en het geluid te modern. Het zeker geen typische thrashschijf geworden. Eerder is het een heavy metalplaat met enkele thrashy invloeden. Er hadden van mij best iets meer snelle stukken op mogen staan. Nu klinkt het wat gematigd, maar de nummers zijn afwisselend genoeg om te kunnen blijven boeien. Wel is het juist het springerige The Giant wat ineens opvalt zo in het midden van de plaat.

Op het gave Revolution Screams (met hidden track a la jaren 90, heel irritant) worden alle registers nog even opengetrokken alvorens de zwaarste Anthraxbevalling tot een mooi einde te brengen.

avatar van Kronos
Ik vind het gematigde vooral erg volwassen overkomen. Genoeg bandjes die om ter snelst en om te hardst spelen. Worship Music komt op mij erg solide over. Iets als een hedendaags klassiek heavy metal album dat hier en daar verrassend thrashy uit de hoek komt. Heerlijk. Gisteren twee keer gedraaid en ik móest 'm vandaag absoluut weer horen.

avatar van Edwynn
Het gematigde karakter ervaar ik ook wel als positief. Ik verwachtte een Among The Living deel 2 ofzo maar dat werd het beslist niet. Iets meer snelheid was welkom geweest, maar wellicht is het een kwestie van wennen.

Zo'n kraker als The Devil You Know, bijvoorbeeld. Kom daar nog maar eens om tegenwoordig.
Zelfs Priest en Maiden maken ze niet meer zo.

avatar van Sebashuis
Ik ken Anthrax als de band van dat nummer met Public Enemy en Spreading the Disease met Madhouse erop ik heb hem wel in mijn collectie maar echt mijn favoriet worden is er nooit van gekomen. Ze hoorde dan wel weer bij de grote vier waardoor ze dan weer in mijn kenniskring altijd onderwerp van vergelijking waren, een hoop tussen en weer van zanger vs. zanger, plaat vs. plaat en ga zo maar door.

Ze kwamen er maar zelden als de betere uit en ik vond ze wel leuk maar mijn band is het nooit echt geworden. Hopelijk brengt deze plaat daar verandering in want met al die reclames en positieve reacties overal ben ik benieuwd. The Devil You Know klinkt alvast leuk met die riff die na het nummer nog even een paar keer doorgaat, doorgaat, doorgaat, heerlijk!

avatar van Metal-D78
Aardige plaat, maar vooral niet meer dan dat. Haalt het niet bij zijn voorganger. Wel valt mij de zang van Joey Belladonna niet tegen. Prima, zelfs. Intro + 2 nietzeggende vullertjes en dan ook nog eens bij het laatste nummer minuten een ellelange stilte voordat de laatste noten worden gespeeld vind ik dan wel weer treurig. Dat was pak ' em beet 10, 15 jaar geleden leuk, maar tegenwoordig toch niet meer?

avatar van Edwynn
10, 15 jaar geleden vond ik dat eigenlijk ook al niet leuk.

avatar van Metal-D78
Klopt. Die zogenaamde 'hidden tracks' ontsierden toch een beetje het complete plaatje. Ik dacht eerlijk gezegd dat we van die ellende af waren (net als die zogenaamde 'easter eggs' op dvd's).

avatar van Edwynn
Niet zolang de ouwe lullen, die het bedacht hebben nog blijven rondlopen in de scene.

avatar van Kronos
Ik las dat ook op wikipedia over die hidden track, maar op mijn exemplaar (zo'n glanzende digipack) met New Noise als bonustrack staat gelukkig nergens een stilte.

avatar van Edwynn
Oh dat is New Noise natuurlijk. Een Refused cover. Ik kende het nummer niet dus er ging ook geen belletje rinkelen.

Ik ga er vanuit dat het dan op die manier ook op de andere versies staat.

haveman
Leuk om weer eens naar Anthrax te luisteren. En eigenlijk is het voor mij als alle andere Anthrax albums die ik ken. Een aantal goede nummers, maar over het geheel toch nooit echt overtuigend. In The End is veruit de sterkste track. Joey is goed bij stem trouwens.

Toch zo leuk dat ik maar weer eens wat Anthrax albums ga luisteren.

avatar van Metalhead88
Joh, gewoon ff simpel progje als Nero Wave Editor erbij pakken. Stukje stilte ertussenuit knippen, opslaan in oorspronkelijk formaat en je bent klaar.

Ik weet het, het zou niet moeten/hoeven, maar het is wel een simpele oplossing. Ik doe het sowieso, omdat Itunes altijd gaat flippen bij langere stiltes (of hebben ze dat onderhand verholpen? Ik heb nog een versie uit 2009 ofzo...), en ik nog altijd te lui ben om WinAmp of MediaMonkey te installeren en weer te moeten kutten met bibliotheken enzo...

Maar genoeg Off-topic

Ik heb het album nu zo'n 10 tot 12 luisterbeurten gegeven en hij klinkt lekker in de auto, hij klinkt lekker tijdens het schoonmaken, en hij klinkt lekker tijdens het werken aan mijn scriptie, dus voorlopig blijf ik bij de 3,5 ster. Ik ben nog steeds heel benieuwd hoe ze het er live vanaf brengen, dat is voor mij toch meestal wel een factor voor een al dan niet hogere beoordeling.

Nu zie ik wel dat we hier vrij collectief aangenaam verrast zijn door Belladonna's stem, maar toen ik hem hoorde op de opname van de Big Four tour vielen mijn haren zowat uit, dus...

avatar van Von Helsing
Nu voor slechts € 5,99 bij CDwow.

CD WOW! Nederland - cdwow.nl

avatar van Edwynn
Nu bestellen volgend jaar kerst binnen.

Von Helsing schreef:
Nu voor slechts € 5,99 bij CDwow.

CD WOW! Nederland - cdwow.nl

Bedankt! gelijk besteld.
Edwynn schreef:
Nu bestellen volgend jaar kerst binnen.

Inderdaad dat klopt. Pluspuntje is dat ze altijd 1 cd per stuk opsturen. Zit je wel met een pijplijn aan CD's die geleverd worden maar ach zo vind ik het leuk om aan mijn collectie te timmeren, heb er al genoeg daar gekocht. Liever een webwinkel die eerlijk toegeeft dat het lang gaat duren dan een winkel die 1 dag later levert dan belooft, en dan nog verzendkosten betalen zeker .

maar goed, Worship Music, hij is zojuist besteld na de Youtube promo's van Nuclear Blast was ik verkocht. ben benieuwd wat ze gebakken hebben van nummers als Judas Priest. Ik vind het ook jammer dat ze, zoals hier te lezen, stiltes in nummers hebben gelaten.

avatar van Edwynn
Die stilte in het laatste nummer zit alleen in de digitale itunes versie. Niet op cd.

avatar van Sebashuis
Kijk helemaal leuk, blijft de CD toch nog een streepje voor houden

Wat is dit nou? Het is 2011 en Anthrax brengt één van z'n beste albums uit en een van de beste albums van 2011. Woooow: wat een plaat!

avatar van vielip
Gisteren voor het eerst geluisterd. Eerste indruk is prima! Geweldige sound ook. Ben altijd een groot fan van de Joey tijd geweest dus hoopte dat hij het niet zou verknallen. Dat doet hij dus zeker niet! Voorlopig cijfer is een 4.

Hier in Europa is de limited digiverpakking met bonustrack een UK digibook: mooi, dik en uitvouwbaar met metalen hoes. Naar blijkt - nu mijn Ebay aankoop is gearriveerd - is in Amerika de digiverpakking met bonustrack een gewoon digipak: minder mooi, dun en niet uitvouwbaar. Dit voor mensen die daarin geïnteresseerd zijn.
Wie verzint het nou om met 2 verschillende versies van één editie te gaan werken? (kan u het nog volgen?)

De muziek daarentegen klinkt vanaf cd natuurlijk helemaal geweldig. Bonustrack New Noise is wel errug lekker hoor. En Revolution Screams heeft gewoon de normale lengte en niet zo'n ouderwets flauw hidden end.

avatar van sinkthepink
Lekkere plaat hoor, niet al te ingewikkeld maar heerlijk beuken met gave riffs en vooral een geweldige productie. Niet gedacht dat ik nog eens enthousiast zou worden van een nieuwe Anthrax plaat. Hij is best modern, maar toch hoor ik veel dingetjes terug van vroeger wat echt Anthrax is.
Kunnen ze niet de volgende DT produceren ? Zou wel grappig zijn achterop het hoesje: produced by Anthrax and Rob Caggiano

avatar van Germ
Germ (crew)
Caggiano is toch gewoon lid van Anthrax? Waarom wordt hij apart vermeld?