Machine Head - Unto the Locust (2011)

Label: Roadrunner

1. I Am Hell (Sonata in C#) (8:26)
  2. Be Still and Know (5:44)
  3. Locust (7:37)
  4. This Is the End (6:12)
  5. The Darkness Within (6:28)
  6. Pearls Before the Swine (7:20)
  7. Who We Are (7:11)
  8. The Sentinel * (5:08)
  9. Witch Hunt * (4:46)
  10. The Darkness Within [Acoustic] * (5:05)
avatar van M<3Y
Ken om eerlijk te zijn vrijwel niks van Machine Head (alleen Aesthetics Of Hate wat ik wel aardig vind) maar I Am Hell en Locust vind ik in ieder geval al geweldig!

Iemand nog andere aanraders? Van deze cd of van een andere.

avatar van Don Cappuccino
Probeer gewoon eens een keer het complete album, zeker de moeite waard. Ook The Blackening en Burn My Eyes zijn aan te raden. Maar persoonlijk vind ik alle albums van Machine Head goed, Supercharger vind ik matig.

avatar van AOVV
Ik vind 'The Blackening' toch nog een paar trapjes hoger dan deze. 'Burn My Eyes' ook, maar dat kan je hiermee helemaal niet meer vergelijken.

avatar van M<3Y
Don Cappuccino schreef:

Het hele album is gebeurd, moet zeggen dat het zeker niet tegen valt. Zal op een ander moment ook The Blackening eens van begin tot eind luisteren!

M<3Y schreef:

You're gonna be in for a treat! Op The Blackening staan in ieder nummer wel een paar geweldige passages. Één van mijn favorieten staat op Slanderous, het stukje tussen 2:40 en 3:40, check it out!

Op Unto the Locust staan begrijp ik geen geweldige passages?
Echt wel. Ik heb het idee dat the Blackening wel iets te veel als the Holy Grail van Machine Head wordt gezien door sommigen. Ik heb steeds niet gereageerd, maar iedere keer maar weer: the Blackening dit, the Blackening dat... (kijk de berichten er maar op na). Ok we weten het nu...

Ik verhoog dit album naar 4,5* en zet 'm in mijn eindejaarslijstje van 2011. Wat een knaller, wat een power, wat een goede songs zeg en wat een riffs! En ook nog een heel mooi nummer: The Darkness Within en een geweldige cover: The Sentinel.

Het begint geweldig met het drieluik I Am Hell (Sonate In C#). Daarbij hoor je gelijk de kracht van deze plaat: het gaat van zacht naar keihard en terug en vrijwel alles klinkt mooi, goed of geweldig. Er zit veel variatie binnen de nummers en ook dat werkt meestal goed. Ik moest in het begin nog even wennen aan de 'schreeuwzang', maar het past prima bij de teksten en de muziek. Je zal maar zo'n plaag op je af krijgen! Be Still and Now and Unto the Locust zie ik als een logisch vervolg op de opener, maar echt goed vind ik het op This Is the End. Je hoort en voelt het aan alles op dit nummer. Als je dan ook nog de artwork erbij pakt wordt het helemaal logisch.

Op the Darkness Within blijkt dat het eigenlijk gaat over een depressie en hoe iemand zich van binnen voelt. Het is een trieste tekst en ook dat komt goed over op dit prachtige nummer, wat in de climax weer naar (This is) the End toewerkt.
Pearls Before the Swine gaat daar weer vol gas overheen en tot slot volgt het nummer Who We Are waar de tegenstellingen rustig (zelfs een kinderkoor) tot keihard opvallen en goed uit de verf komen.
Toch gaat dus de cover van Judas Priest Sentinel daar nog even overheen: wat klinkt dat ronduit super!

west schreef:
Op Unto the Locust staan begrijp ik geen geweldige passages?

Dat hoor je mij zeker niet zeggen. Ik vind Unto The Locust ook een zeer sterk album, en ondertussen kan ik na vele luisterbeurten wel zeggen dat een 4 hier naar mijn mening op z'n plaats is. Na een paar jaar The Blackening te pas en te onpas geluisterd te hebben, zou ik ook daarvoor minstens een 4 kunnen geven, maar dat album zit zo fucking vol met riffs dat het tijd kost voor mij om de nummers goed te onthouden wanneer ik het slechts sporadisch luister. Ik heb daar tot nu toe ook eigenlijk nog geen stem gegeven. Daarnaast is The Blackening voor mij ook een van de meest vermoeiende platen om naar te luisteren, het put me uit. Natuurlijk is dat een positief punt, maar het maakt nauwkeurig luisteren soms lastig na verloop van tijd. Misschien moet ik dat ook maar achterwege laten voor de verandering, en een 4,5 geven omdat ie 'fokking vet' is...maarja...daarvoor heb ik mij eigenlijk niet geregistreerd op deze site, gheheh.

Bij dit album blijven de nummers wat beter hangen en dat heeft alles te maken met het feit dat dit album minder 'druk' is dan The Blackening. Ik vind dat niet per se een verbetering, maar ik vind het ook zeker geen 'verslechtering'. Het album hanteert namelijk een ander, meer fatalistisch thema met een bepaalde uitstraling van 'zekerheid'. The Blackening daarentegen viel vooral op vanwege de opgekropte woede die tot uitbarsting kwam, en de onzekerheid die daar mee gepaard ging.

In beide albums is thematiek en daarbij behorende muzikale invulling erg goed in harmonie gebracht, dus ik denk dat ik zo de knoop maar eens doorhak en beide albums voorlopig met vier sterren beloon. Hogere cijfers geef ik meestal alleen als het na veel langere tijd nog steeds weet te boeien en als ik weet of ze live ook erg goed zijn. Bij Machine Head weet ik dat eigenlijk nog niet, moet ze nog eens zien.

Zo, dat noem ik pas een goede toelichting Metalhead88! Mooi verwoord allemaal.

avatar van wizard
Metalhead88 schreef:
...en als ik weet of ze live ook erg goed zijn. Bij Machine Head weet ik dat eigenlijk nog niet, moet ze nog eens zien.

Heb ze gisteren gezien, en kan je aanraden om dat binnenkort ook te doen als je de kans krijgt. Voor mij waren ze live beter dan op hun albums.

avatar van Edwynn
Het is een tijd geleden dat ik ze gezien heb, maar die stelling onderschrijf ik wel. Altijd 100% of meer.

avatar van Madjack71
Lekkere ragmuziek en een die mij beter bevalt als de laatste Anthrax, niet dat dat an sich een vergelijking moet zijn. Het is goed fietsen met deze muziek...de tempo zat er flink in. Binnenkort op Speedfest in Eindhoven. Nog gedacht om er heen te gaan, maar ga met het gezinnetje naar de Mega Mindy show. Ach kan toch niet meer zo goed tegen die drukte. Maar deze band had ik wel de moeite waard gevonden om live te gaan zien.

Alsof de Mega Mindy show geen drukte is.....

avatar van Madjack71
Das ook waar, maar daar krijg ik dan geen zwetende oksels in mijn gezicht, omdat ik toch wel een aantal koppen groter ben dan het merendeel van het publiek.

PriestMaiden
Album bevat sterk gitaarmateriaal en Rob zijn stem klinkt beter dan voorheen. Het klinkt wel minder bruut en minder groove metal. Het album neigt meer naar old school thrash, beetje in de stijl van oude Metallica maar dan moderner.

Ozric Spacefolk
Moet zeggen, dat mijn enthousiasme aardig bekoeld is.

Het heeft niet een houdbaarheidswaarde, deze plaat.

avatar van Don Cappuccino
Ik gooi er ook een halfje van af. Ik draai hem de laatste tijd niet zo vaak meer en The Blackening luister ik nog steeds erg veel.

Dat je 'm minder draait wil nog niet zeggen dat de houdbaarheidswaard cq kwaliteit minder is. We hebben tegenwoordig een overload aan muziek te verstouwen (als je dat wilt).

Ozric Spacefolk
Persoonlijk vind ik het gewoon steeds minder goed worden. Days of Future Passed (1967) of Kind of Blue (1959) of Allman Brothers (1969) om maar te noemen zijn al 40/50 jaar lang gewoon erg goed. En deze plaat gaat dat niet lukken.

avatar van Fluvver
Na een tijdje dit album geluisterd te hebben doen mij alle nummers aan gamenummers denken. De eerste minuut knalt de speakers uit om daarna in de credits te verzinken. Maar nog steeds 3.5 ster.

bro
Ach ach, ik zie hier een paar mensen voorzichtig op hun mening terugkomen, alsof ze ergens spijt van hebben. Natuurlijk is het blinkende en het nieuwe er wel al een beetje van verdwenen, daardoor dat hij eventjes een dipje heeft. Maar binnen paar weken/maanden zullen jullie hem weer eens uit de kast halen en zeggen dat ze het wel degelijk gefixt hebben Ook al hebben jullie door de jaren heen misschien al een favo album uitgekozen die je waarschijnlijk net iets vaker draait

avatar van Agony
na flink wat luisterbeurten nog steeds zeer enthousiast. Zeker omdat het nieuwe werk live in 013 ook nog een flink tot z'n recht kwam. Veruit het beste werk sinds Burn My Eyes!

avatar van AOVV
Machine Head ben ik stukje bij beetje aan het ontdekken. Ik ben begonnen met ‘The Blackening’, een plaat die me meteen erg beviel, met zijn lange, loeiharde nummers. ‘Burn My Eyes’ was de tweede, ietwat compacter, en met klassiekers als ‘Davidian’, die de plaat onsterfelijk maken. En toen ik las dat Machine Head een nieuwe plaat aan het maken was, wist ik dat die de volgende zou zijn. Dit is namelijk de opvolger van ‘The Blackening’, en al zit er vier jaar tussen, ik had hoge verwachtingen voor dit ‘Unto the Locust’.

Opener ‘I Am Hell (Sonata in C#)’ voldoet aan deze hoge verwachtingen. Het is een geweldig nummer, lomp en bruut op z’n tijd, maar ook erg gevarieerd (zoals de mooie intro), en de ene gouden riff na de andere wordt op me afgegooid. Rob Flynn heeft zanglessen genomen, heb ik ergens gelezen, en dat hoor je wel. Hij kan erg veel aan, klinkt soms wel een beetje glad, maar het gaat eigenlijk nooit storen. Dit nummer klinkt als een hedendaags klassiek meesterwerk, maar dan met gitaren, zware drums en geschreeuw. De gitaarsolo’s zijn van ‘The Blackening’-niveau.

Het met afstand beste nummer staat dus vooraan. Betekent dat dat er voor het overige niet veel te beleven valt? Welnee. De gitaarsolo’s blijven erg sterk, en regelmatig hoor ik een lekkere riff voorbijrazen. Voor de teksten luister ik niet naar Machine Head. Die zijn op zich niet zo slecht, maar wel een beetje cliché. Beste voorbeeld daarvan is het refrein van de afsluiter, die buiten de tekst eigenlijk toch wel een lekkere song is.

Na de opener komen voor mijn gevoel ‘Locust’, ‘Darkness Within’ en de meeslepende afsluiter ‘Who We Are’. Lelijk eendje in het gezelschap is ‘Pearls Before the Swine’, dat qua sound ook afwijkend is. Laten we het collateral damage noemen; een probeersel dat niet helemaal goed heeft uitgepakt. Maar laat dat vooral de pret niet bederven, want Machine Head serveert hier nog altijd thrash metal van hoge kwaliteit. Ik ben al bij al toch blij dat ik ‘m gekocht heb, en nu staat te blinken naast ‘The Blackening’. Zij het met een ietwat doffe glans.

3,5 sterren

Gewoon super album dit.
Lang op gewacht, en was het wachten meer dan waard.
Bijna alle nummers van de cd, behalve pearls before the swine zijn live gespeeld bij hun concert in Tilburg. Nummers werden allemaal super goed gespeeld en opvallend was ook dat eigenlijk het hele publiek ook echt alle nieuwe nummers uit volle borst mee schreeuwden.
Was ook het beste concert van het jaar voor mij.

Eigenlijk kan ik ook wel stellen dat dit voor mij de beste cd van het jaar is.

avatar van Lau1986
Machine Head levert met Unto the Locust gewoon weer een prachtplaat van topkwaliteit. Toch mooi om te zien dat de band met lange nummers kan blijven boeien. Heerlijk hoe de band blijft strooien met goede riffs.

The blackening toch een 'stuk' beter! Dit album komt mij te langzaam op gang, de nummers eveneens. Toch is dit zeker geen slecht album en heeft het zijn charmes. Zit mij net iets te gelikt in elkaar en mag van mij wel wat chaotischer.

wizard schreef:

Welnu, 2 juni is het zover, dan ga ik ze voor de eerste maal live zien op FortaRock (datzelfde geldt ook voor Meshuggah en Devin Townsend, yay!)

Het zal mij benieuwen! Hopelijk spelen ze veel nummers van dit album.

avatar van Mr. Olaf
Metalhead88 schreef:

Het zal mij benieuwen! Hopelijk spelen ze veel nummers van dit album.

Nice! Zie ik je daar!
Ik ben ook erg benieuwd hoe de nieuwe nummers live klinken.

Na hem voor de eerste keer snel te hebben beluisterd bij de release was ik een beetje sceptisch over dit album en heb ik hem eerlijk gezegd een paar keer vlug beluisterd omdat het mij in eerste instantie niet echt kon vatten. Afgelopen 2 weken heb ik the blackening dan ook vervangen voor deze plaat en hem 8 uur per dag aan staan op me pctje tijdens het werk.

Lekkere solo's, tja die drum is ook gewoon rete strak, gitaar riffs die je achter over de stoel uit blazen. Iets rustiger als The blackening. Rustiger is misschien het verkeerde woord. Het zit gestructureerde in elkaar waardoor het mijn eerste luister beurten niet te pakken kon krijgen. De nummers zitten dan ook sterk in elkaar en luistert ook zalig weg. Dit is een prima opvolger van The blackening die ik toch beter vond vanwege zijn keiharde en wat rommelig in elkaar zittende tracks vol woede. Man man man, voor mij is Machine head na deze 2 parels weer een band als van ouds.

Dit albums herzie ik en geef hem dan ook een 4. Tijd om dit album ook helemaal grijs te draaien al wachtend op hun volgende werk.

avatar van freakey
Witch Hunt, gave Rush cover!!