Ryan Adams - Ashes & Fire (2011)

Label: PAX-AM

1. Dirty Rain (4:19)
  2. Ashes & Fire (3:45)
  3. Come Home (4:50)
  4. Rocks (2:58)
  5. Do I Wait (3:53)
  6. Chains of Love (2:23)
  7. Invisible Riverside (4:44)
  8. Save Me (4:18)
  9. Kindness (4:30)
  10. Lucky Now (2:52)
  11. I Love You but I Don't Know What to Say (4:10)
avatar van tims
Wat een geweldig album! Na jaren zwalken tussen verschillende stijlen weer terug waar hij zo sterk in is: melancholische kleine liedjes. Plaat past zo tussen Heartbreaker en Gold in. Kippevel.

avatar van Huygens
Gelukkig maar dat ik Ryan niet helemaal uit het oog ben verloren. Ik was afgehaakt na Easy Tiger maar bij een pareltje als deze plaat haak ik graag weer aan.

avatar van henk01
Lezers,

Ik ken nog niets van Ryan Adams
Als je naar mijn lijstje kijkt, met welke cd van Ryan kan ik het beste beginnen met luisteren?
(of moet ik er maar helemaal niet aan beginnen)

Mert dank voor jullie reacties

avatar van Floater
Ik zou met Gold beginnen. Vervolgens Heartbreaker.
Als die goed bevallen kun je verder met Cold Roses.

avatar van ZERO
Als je fan bent van Neil Young en Bob Dylan, moet je zeker Ryan Adams eens horen! De beste singer-songwriter van deze generatie, vind ik.

Ik zou gewoon beginnen bij het begin: Heartbreaker, om dan over te gaan naar z'n tweede: Gold. Waarom de chronologie doorbreken? Als je die twee goed vindt, kan je verder met Love is hell, Cold roses of deze Ashes & Fire.

avatar van ModaSnr
Dit album doet me qua sfeer heel erg denken aan het debuut van Ray Lamontagne (Trouble).... Productie in handen van de familie Johns doet wonderen.
Erg goed album dit overigens...Laid back maar nergens ongeinspireerd.

avatar van Mastroianni
Ik begin voorzichtig te denken dat dit het beste album van Ryan Adams is sinds zijn fenomenale Heartbreaker.

avatar van wvv89
Mastroianni schreef:

Ik deel deze mening

avatar van harm1985
Daarmee doe je albums als Love is Hell, Cold Roses en Jacksonville City Nights toch echt tekort!

Dit is wel zijn beste album sinds 2005.

avatar van Rudi S
Met Harm eens, die 3 vind ik ook op dit moment beter, waarbij ik Cold Roses dan ook nog van Heartbreaker niveau vind.

avatar van NewYorkCityLight
Zo, komt binnen op #2 in de top100
Moet alleen Adele voor zich laten gaan.

avatar van harm1985
Optreden bij DWDD heeft 'em dus goed gedaan! Mooi zo, zijn laatste echte succes was in 2001 met Gold, toen trad hij ook veel op, oa bij Barend en van Dorp, maar zijn drankproblemen en het concert in de Paradiso in 2006 hebben zijn imago niet veel goed gedaan...

avatar van Vortex
harm1985 schreef:

Paradiso was juist een succes dacht ik?! dat optreden is later nog op de tv uitgezonden.
Maar hij is geen 'grote' commercieele pop artiest. Succes is relatief.
Maar leuk natuurlijk dat hij nu wat meer aandacht krijgt.

avatar van Rudi S
Halfje erbij begint erg goed te bevallen.
Ryan Adams KAN gewoon albums maken zoals Jackson Browne, Joni en Gram ze midden jaren '70 uit de mouw schudden.

Vortex schreef:

Maar hij is geen 'grote' commercieele pop artiest. Succes is relatief.
Maar leuk natuurlijk dat hij nu wat meer aandacht krijgt.

Dat is het concert van 2001 dat je bedoelt, dat duurde ook zo'n 4 uur.

indiegator
Zijn beste sinds Love Is Hell!

avatar van Coentje
harm1985 schreef:

Dat is het concert van 2001 dat je bedoelt, dat duurde ook zo'n 4 uur.
Touch Feel & Lose van dat concert is nog altijd hét beste filmpje op youtube.

avatar van Rudi S

Wat een onzin, net of er zoiets als het allerbeste of allermooiste bestaat, maar inderdaad dit is het alllerbeste en absoluut onovertroffen
Wat een energie en die gebruikte stem is ook al perfect.

avatar van Gloeilamp
De eerste nummers klinken alvast erg goed! Dit gaat denk ik een hoge score worden.

avatar van blonde redhead
Hoeveel cd's moet je eigenlijk verkopen om in de top 100 te komen. Een stuk of 100 in een week ofzo. Want zo slecht gaat het natuurlijk wel me de cd verkoop. En tellen cd;s die bij buitenlandse cd winkels zijn verkocht ook mee. Volgens mij niet en dan krijg je helemaal een scheefgroei. Omdat veel mensen die vaak cd's kopen toch op die sites de cd's bestellen. Volgens mij stelt een plek in de top 100 dan ook niet zoveel voor. Maar het is natuurlijk erg leuk voor Ryan. Wat meer zegt is dat hij in andere landen ook hoog scoort hij doet het dus in ieder geval in Europa erg goed.

avatar van De Daniël
Ik vind hem steeds mooier worden.

avatar van AOVV
'Lucky Now' had ik al enkele keren beluisterd, maar nu ik het hele album heb gehoord, moet ik toch ook zeggen dat dit weer erg sterk is. De ziekte van Ménière heeft deze man in de band gehad (vreselijke aandoening, naar het schijnt), maar hij is helemaal terug. Prachtige nummers, stuk voor stuk.

Waarom doet Ashes & Fire me aan YouTube - Calexico - Sunken Waltz denken ?
Soit, prachtig album, top artiest, samen met de nieuwe Wilco een album dat hier nog maanden dagelijks gaat gedraaid worden.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Tja wat zal ik zeggen?
John Hiatt had mij in 2011 al aangenaam verrast met nieuwe werk maar na 2 luisterbeurten kan ik alvast zeggen dat deze nieuwe van Ryan Adams voor mij de plaat van het jaar gaat worden.
En wellicht ook zijn doorbraak in Nederland want wat zijn Do I Wait, Invisible Riverside & Kindness toch juweeltjes van nummers.
Ik ga er nog niet direct een ( hoge ) waardering aan plakken, ik laat het album eerst even bezinken maar ik denk dat het gaat wedijveren met voor mij zijn beste werk Cold Roses.

avatar van tumkie
enkele jaren geleden ben ik afgehaakt ...maar ik denk dat deze plaat hem terug op de rails gezet heeft.
knappe plaat zonder al te veel poespas.heerlijke songs die staan als een huis.

een aanrader

avatar van Gloeilamp
Dit is een muzikant in hart en nieren, dat is duidelijk te horen.
Ik ben niet bekend met Ryan Adams, maar dit album smaakt zeker naar meer.
Kandidaat voor mijn eindejaarslijstje!

Hierboven lees ik over de albums Heartbreaker & Gold, maar dat zijn toch echt meer pop/rock albums. Dit is meer een (semi-)akoestisch country album. Iets anders dus, wat naar mijn mening ook niet het niveau van die albums haalt.

Ik krijg het idee dat de kudde nu enthousiast achter elkaar aanrent met het makkelijk weggeven van hoge punten aan een album waar maar een paar echt mooie liedjes op staan.

avatar van Wickerman
Ik zou Heartbreaker noch een pop noch een rock album noemen. Dan is Ashes & Fire nog meer pop.

avatar van strandsmurf
Goed album van Ryan. Toch mis ik in bijna alle nummers een kippevel momentje, zoals ik om eerdere album wel had. Het lijkt er een beetje op dat je kan horen dat het prive goed met Ryan gaat. Dat gun je iedereen natuurlijk, maar resulteert hier in een goed album met een hoog niveau zonder echte uitschieters. 4*

avatar van deef.
Voor de liefhebbers; er zijn nog kaarten voor Ryan op 4november in Breda.... (ikzelf kan niet wachten!! :-P )
Dit album ga ik snel maar eens beluisteren in de wetenschap dat ik Gold, Cold Roses, maar vooral Heartbreaker gewoon erg goede albums vind. Ryan weet de juiste snaar wel te raken.