Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller (2011)

Label: Excelsior

1. Oostende (6:04)
  2. Kom Terug (3:50)
  3. De Grote Zon (3:15)
  4. Heel Goed Nieuws (3:37)
  5. Club Insomnia (6:29)
  6. Ronnie Knipt Zijn Haar (2:28)
  7. Begin Oktober (3:18)
  8. We Vieren het Toch (5:40)
  9. Jij Wint (4:42)
  10. Koning Alcohol (4:09)
  11. Overvecht (2:44)
  12. Tot Ziens, Justine Keller (4:28)
avatar van Aurum
Marijke1960 schreef:
wat een prachtige muziek..wat een geweldig concert op 3 februari..dat openingsnummer 'de grote zon'...zoooooo mooi!

het concert op 4 februari (Enschede) was eveneens geweldig (met inderdaad ook 'de grote zon' als prachtige opener)

avatar van Aurum
Zoals door anderen ook al is gezegd bevat dit album niet zijn allerbeste teksten, maar toch staan er mooie stukjes tussen hoor. Ik heb, zomaar omdat ik het leuk vond, van elk nummer eens een bijzondere zin uitgezocht:

3. ik rij en jij leest mijn hand
4. dat de zon en alle sterren zijn gelogen en niet echt ( [..] ja dat is heel goed nieuws)
5. maar hij was niet bang, alleen voor medelijden dan, voor medelijden wel, dan was ie liever dood
9. op elke tel van mijn hart, win jij een slag
10. Koning alcohol is van de partij [..] hij maakt beloftes waar. en mijn ogen oud
11. drink op de vrienden die langzaam verdwaalden, het kustlicht te ver, en de toverspreuk kwijt

avatar van De Daniël
Ik snap best dat sommige mensen dit pseudo-intellectuele geneuzel niet aankunnen... nee, wacht, daar snap ik eigenlijk helemaal niets van

avatar van Bardt1980

Evenals in Doornroosje in Nijmegen gisteravond
Mijn waardering gaat ook uit naar Saartje van Camp, die een duidelijke stempel drukt op de hedendaagse sound van Spinvis. Vooral live!

avatar van Snoeperd
Helemaal mee eens, een aantal nummers live waren nog geweldiger door haar zang of cellospel.

avatar van Madjack71
Tussen mij en Spinvis zal het nooit echt wat worden. Aan de muziek op dit Justine Keller zal het niet liggen. Spinvis is een echte geluidenkunstenaar. Het zit merendeel in zijn stem, wat een zeurderig gefluister is, met van die stuk-ken die uit el-kaar ge-haald zijn en naar ver-loop van tijd be-hoor-lijk ir-ri-te-ren. Zijn teksten steken degelijk in elkaar, het zou -voor mij- fijn zijn als hij die door anderen zou laten inzingen.

avatar van spoiler
Voor mij DE plaat van 2011. Een CD zonder opvullertjes!!

avatar van lauradance
lauradance schreef:
Mijn eerste Spinvis liedje ooit gehoord vandaag, Kom terug, wat prachtig!

Oke, naar aanleiding van het mooie Kom Terug heb ik toch maar het album aangeschaft en dit is gewoon raar. De teksten zijn raar en de muziek ook. Ik laat dit weer links liggen.

avatar van Arrie
Raar? Wat vind je er precies raar aan? Misschien nog wat vaker beluisteren.

avatar van lauradance
Ik vind zijn stem raar, een beetje hijgerig, ik snap de teksten niet en ik word gek van het getingel zoals op We vieren het toch. En dat getingel komt heel vaak terug.

avatar van nico1616
lauradance schreef:

Je bedoelt dat triangelachtig geluid op We vieren het toch
Nu, zo kun je van elk instrument gek worden. Ik vind het juist een gepast instrument om het luchtig, opgewekt karakter van dit nummer te ondersteunen.

Zijn teksten vind ik ongelofelijk poëtisch, ze lijken misschien op het eerste gezicht wat cryptisch, maar soms heb je het ineens door. Bv. bij Club Insomnia: 'De winnaar krijgt een antwoord, de verliezer krijgt een vraag.' besef ik ineens dat het hier over succesvol verleiden gaat op het optreden waar hij is
Bij Spinvis blijf je dingen ontdekken, dat is zijn sterkte voor mij.

avatar van Kuk
Kuk
Met name Kom Terug en Club Insomnia zijn fantastisch, echt weergaloze nummers die ik al maanden geregeld met plezier draai. Maar het overgrote gedeelte is niet meer dan aardig en dat is jammer.

Chey
Vind het ook een erg goed album!
zelf ben ik nog niet zo lang bezig met het verdiepen in dit soort teksten,
maar er zijn een paar zinnen waar ik niet een betekenis aan kaan koppelen..
Ik heb het nu over Kom terug.
zoals:
Gooi een steen naar de dag
zo ver als je kunt

Wat bedoelt hij daar mee?

en waarom 'voor de dag begint':
kus een droevige mond heel zacht
voor de dag begint

Verder lijkt mij dit lied te zeggen: Bewaar hetgene wat je meegemaakt hebt, maar blijf niet in het verleden hangen.

avatar van Janz

12. dat uw monster u nooit vinden zal

Spinvis is de Boudewijn de Groot van de 21e eeuw.

avatar van crosskip
Dan nog altijd eerder de Lennaert Nijgh van de 21e eeuw

avatar van Janz
crosskip schreef:
Dan nog altijd eerder de Lennaert Nijgh van de 21e eeuw

Het is maar hoe je het bekijkt. Voor mij is Boudewijn de Groot het produkt van de samenwerking De Groot/Nijgh.

avatar van pim556
lauradance schreef:
dit is gewoon raar. De teksten zijn raar en de muziek ook.
Hee, ik heb geen probleem, ik vind niemand raar.

avatar van crosskip
Janz schreef:

Uiteraard, maar die post was specifiek gericht op de teksten en daar had Boudewijn de Groot toch niet zoveel mee te maken.

12. dat uw monster u nooit vinden zal

En als je het achter elkaar zet is het weer een nieuwe Spinvistekst.

avatar van Guinness1980
Laatste tijd luister ik dit album weer enkele malen per week. Het verveelt nog steeds niet. Daarom een halve ster verhoging.

avatar van Nicolage Rico
Ik begin met een ruime 3,5* met - zoals altijd met Spinvis - grote kans op verhoging (kans = eigenlijk zekerheid).

Het is veel van hetzelfde, de teksten liggen me wellicht nóg meer dan anders, en een nummer als Oostende bevat weer die typische Spinvis melangolie. Het gehele album is instrumentaal opnieuw sterk en qua orginaliteit weer erg hoog. Dat zijn toch de zaken waardoor ik Spinvis zo waardeer.

Beste nummers voorlopig: Oostende, Kom Terug en Koning Alcohol.

avatar van Slowgaze
Melangolie, Rico toch! Verder ben ik het wel deels met je eens en zo. Wordt tijd dat ik hier nog een stuk over schrijf.

avatar van Nicolage Rico
Altijd in de war met dat woord - soort tik van me. Was er nu bijna zeker van dat het met een g was. Voor mij is dat ook gewoon zo, geen chelul.

avatar van Slowgaze
Tot Ziens, Justine Keller was zo’n album van een oude held waarvan ik bijna vergat om er naar te gaan luisteren. Wat gaat dat snel; op mijn zestiende, zeventiende als een gek naar Spinvis en Tom Waits geluisterd; van die laatste heb ik Bad Like Me nog steeds niet geluisterd. Gelukkig maar dat Justine Keller toch nog bij me op bezoek kwam, eigenlijk nadat we elkaar leerden kennen in een Zwols studentenkamertje. Mocht je allergisch zijn voor allerlei sentimentele anekdotes die weinig met Spinvis, maar meer met de recensent in kwestie te maken hebben, dan kun je met een gerust hard heel wat van deze bespreking overslaan.

Het begon met mijn toenmalige vriendin die me zeker drie keer heeft verteld dat ‘Oostende’ haar zo deed denken aan ons uitstapje naar Den Haag, waar we na een bezoek aan het Gemeentemuseum wodka gingen drinken op het strand. Afijn, een paar weken later luisterden we dus samen naar de nieuwe Spinvis. Als ik het me goed herinner waren het liedjes als ‘Heel Goed Nieuws’ en ‘Club Insomnia’ die me destijds enorm verrasten, op tekstueel vlak vooral. Conclusie: deze moest ik nog snel op station Zwolle kopen voor ik weer naar huis zou gaan, de laatste week van december was al begonnen en dit was eindlijstmateriaal. Afijn, die cd was er dus niet. Daarna is het er gewoon ook niet meer van gekomen.

Nu de cd uiteindelijk toch in bezit is en mijn langeafstandsrelatie al een paar maanden geleden implodeerde, werd het een mooi excuus voor een melancholisch vooruitzicht op de zomer en de daar geregeld mee gepaard gaande alcoholconsumptie. Er is al heel wat geschreven over alcohol op deze plaat en telkens wordt er één specifiek zinnetje aangehaald. Die ga ik nu niet aanhalen, maar ik krijg er verdomd zin in tequila van. ‘Koning Alcohol’ is zelfs nog een liefdesgeschiedenis in iets meer dan vier minuten, een liefdesgeschiedenis tussen een ‘ik’ en de drank. Hij was overal bij, maar ze blijven ook graag thuis in de keuken zitten.

Ondertussen klinkt Spinvis tegenwoordig bedaard, al zijn ‘Club Insomnia’ en vooral ‘Heel Goed Nieuws’ nog behoorlijk uitbundig. In ‘De Grote Zon’ zit Spinvis zelfs dichter tegen Leonard Cohen aan dan ooit. Ook op tekstueel vlak is alles wat minder onstuimig, maar concreter en verhalender. Er zitten nog wel briljante tekstvondsten in (‘Ik scheer me in bad zoals een cowboy doet/met een spiegel in mijn hand en een fles op de rand’), maar het blijft eenvoudigweg overzichtelijk, al is het nog steeds niet altijd duidelijk wat er nu eigenlijk gebeurt.

Ronnie keert terug, maar heeft ingezien dat de maan niet van zilver is. Het hele album is doortrokken van dit soort melancholie, dit soort berusting na een toch vrij pijnlijke ontdekking van hoe het leven in elkaar steekt. Mocht je dat nog niet helemaal begrijpen: ‘Kom Terug’ is een handzame handleiding voor het leven. Het titelnummer is ook een soort lijstjesliedje, maar dan vol wensen. Vooral als het refrein aanzwelt ben ik gewoon verliefd op Justine, al heb ik nu nog steeds geen enkel idee van wie ze is. Maar dat is het mooie van verliefd zijn op iemand die je niet kent: op haar kun je van alles projecteren.

Tot Ziens, Justine Keller is geloof ik een ode aan de waanzin van de liefde of andersom, of er is vast iets met melancholie. Ja, er is zeker iets met melancholie: de vriendelijke Spinvis-gekte werd steeds meer en meer ingeruild voor een traditionelere aanpak, die misschien niet echt meer deed en doet verbazen, maar ontroeren en gewoonweg mooi zijn des te meer.

Mooi verhaal, slowgaze.

Club Insomia is voor mij een goed gelukte Lotus Europa (want Lotus Europa is een draak).

Draak van deze plaat is Begin Oktober - kan er niets moois aan ontdekken. Jij wint omvat ook weinig. Verder jammerlijk dat er geen toppers opstaan als Bagagedrager en Aan de Oevers van de Tijd (twee van de mooiste nummers uit de Hollandse muziekgeschiedenis), maar overall toch een aardig constante plaat.

avatar van Bardt1980
Nicolage Rico schreef:
Mooi verhaal, slowgaze.

Draak van deze plaat is Begin Oktober - kan er niets moois aan ontdekken.

Waar zie jij de raakvlakken dan tussen deze 2 nummers? Ik vind Lotus Europa overigens een van z'n beste nummers

avatar van Nicolage Rico
Zoveel tekst gepropt in een lied en observerend (al is dat wel een kenmerk van Spinvis natuurlijk). Is misschien persoonlijk, maar Club Insomnia vind ik wel in hetzelfde plaatje passen als Lotus Europa.

avatar van jasper1991
Club Insomnia gaat over iets van een drukke discotheek en Lotus Europa allesbehalve volgens mij.

avatar van Nicolage Rico
Lotus Europa over een drukke zwembad.

Net of liedjes dan niet iets van elkaar weg kunnen hebben...

avatar van jasper1991
Ik zie het zelf in ieder geval totaal niet, ook niet compositorisch en de sfeer is ook nogal anders.