Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller (2011)

Label: Excelsior

1. Oostende (6:04)
  2. Kom Terug (3:50)
  3. De Grote Zon (3:15)
  4. Heel Goed Nieuws (3:37)
  5. Club Insomnia (6:29)
  6. Ronnie Knipt Zijn Haar (2:28)
  7. Begin Oktober (3:18)
  8. We Vieren het Toch (5:40)
  9. Jij Wint (4:42)
  10. Koning Alcohol (4:09)
  11. Overvecht (2:44)
  12. Tot Ziens, Justine Keller (4:28)
avatar van Stijnc
Bilnaad schreef:

In het boek op de laatste pagina staat het volgende:
"'kom terug' verscheen eerder onder de titel 'Beautiful' (tekst: Evert-Jan van den Brink/Spinvis, muziek: Spinvis) op J.D. Traven - 'Falling Ever so Softly' (eigen beheer, 1995)"

Ik heb de muziek proberen op te zoeken, maar kon het op geen enkele manier vinden, helaas. Ik weet wel dat J.D. Traven het pseudoniem is waaronder Erik de Jong in de jaren '90 optrad. Schijnbaar heeft hij toen ook al muziek opgenomen en verzameld op Falling Ever so Softly. Nouja, in iedergeval, ik ben erg benieuwd naar deze opnamen en hoeverre dit ook al op Spinvis lijkt want Hi Jinx en Judy Nylon(twee bandjes waarin Erik in de jaren '80 speelde) lijken er helemaal niet op. Als iemand mij aan de muziek kan helpen zou ik er erg blij mee zijn.

Daarnaast ben ik ontzettend blij met dit derde album van Spinvis!

Ben ook enorm benieuwd naar deze "Falling ever so softly" en vooral het nummer beautiful. Hier op last.fm zijn er blijkbaar 2 personen die dit album in bezit hebben: J.D. Traven ? Free listening, videos, concerts, stats and pictures at Last.fm (volgens last.fm noemt het nummer btw "beautiful to me" en dus niet beautiful. ) Nu maar eens proberen een van deze twee te contacteren, ik houd je op de hoogte

avatar van brandos
Hij heeft diverse tekstfragmenten waarvan ik denk: Hoe weet hij dat van mij? Dat vind ik ongeloofelijk knap, om tegelijk zo persoonlijk en zo algemeen invoelbaar te zijn. Daarnaast vind ik deze plaat muzikaal gezien ook rijker en fijner (minder collage-achtig) dan zijn debuut. Topalbum!

Kom Terug ..... om te huilen zo mooi!

De versie bij de clip, opgenomen in een vertrekhal klinkt anders en naar mijn mening nog sterker en mooier!

UnknownPleasure
begin oktober is sinds kort vrijwel ineens mijn favoriete nummer geworden.
valt niet zo op in het geheel en voelde altijd aan als tussen nummer maar laatst klikten we ineens.
een heel vreemd maar prachtig liedje is dat.

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:
Een beetje hetzelfde verhaaltje zoals ik eerder deze dag heb geplaatst bij "10,000 Days" van Tool: het album begint gewoon TE STERK!

De eerste 5 nummers zijn gewoon niets minder dan briljant, met als absolute uitschieters "Oostende" (wat een heerlijke titel...), "Kom Terug" (wat een heerlijk synthgeluidje...), en "Club Insomnia" (wat een spanning).

"Heel Goed Nieuws" en "We Vieren Het Toch" mogen ook zeker vermeld worden. Toch wel weer een mooi album van Spinvis dat net als zijn debuut 4 glitters waard is.

Hier moet ik toch op terugkomen: gewoon over de gehele linie een ijzersterk meesterwerk. Voor mij is dit z'n beste album.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Voor zij die de oerversie van "Kom Terug" eens willen horen: The Place Of Haha - Demo compilatie (Utrecht, 1989-1993) / pre Spinvis - YouTube

avatar van RoyDeSmet
brandos schreef:

Het antwoord gaf hij zelf al: dat is het voordeel van video.

avatar van KJvelo01
Ik heb recent deze plaat op vinyl gekocht. Ik lees veel reviews over de kracht van de eerste vijf nummers. Vanavond begon ik bij kant twee, vanaf nummer zeven dus. Wat een schoonheid verpakt in wat kleinere liedjes. Een aantal daarvan met machtige outro's (We vieren het toch, jij wint, Koning Alcohol).

avatar van brandos
Uit 'Kom Terug':
"Bewaar een steen in je tas
Uit het land waar je sliep
Waar je de wonden opliep
Waar een koninkrijk verging"

Ik was in 1993 – studie net klaar, net uit militaire dienst, bij mijn broer op bezoek die stage liep op de landbouwhogeschool van Iraklion - Kreta. Ik besloot een paar dagen alleen te gaan reizen in zuidwaartse richting. Ik liep daar op een niet zo commerciële archeologische site rond – waar ik nu de naam niet meer van weet, maar er waren overblijfselen van één van de oudste kerken te bewonderen. Rondlopend tussen de olijfbomen zag ik overal brokstukken van eeuwenoude pilaren. Ik overwoog zo’n stuk in mijn tas te stoppen, maar deed dat toch maar niet. Het hoorde daar thuis. Zo’n herinnering komt bij zo’n tekstfragment als een boomerang terug.

avatar van luigifort
Zijn fijnste plaat. Als een zachte nazomer

GothamCity
Kom Terug is een mooi Nederlands nummer en er staan meerdere mooie nummers op.

avatar van luigifort
Vanavond weer eens beluisterd. En als geheel mijn fave Spinvisalbum

avatar van Tonio
Ook ik heb het album weer eens beluisterd. Nog altijd erg fraai, maar niet mijn favoriete album. De twee albums hierna vind ik namelijk nog beter dan deze.

Desalniettemin kent het album erg veel Spinvis-klassiekers, die hij de laatste jaren bij concerten niet voor niets in zijn setlists blijft houden.

Verder bevat dit album nogal veel elektronicageluiden. Iets wat mij sinds de jaren tachtig bij veel artiesten mateloos kan irriteren, maar gek genoeg kan ik bij Spinvis hier wat meer van hebben.

avatar van spoiler
Tonio schreef:

Grappig om te lezen dat je de albums van Spinvis na deze nog beter vind.

De eerste drie platen van Spinvis zijn geweldig, maar wat na Justine Keller kwam vind ik serieus minder goed.

De laatste plaat heb ik zelfs niet eens aangeschaft.

Smaken verschillen

avatar van BoyOnHeavenHill
Moeilijk om te zeggen of ik dit nou beter of slechter vind dan de eerste twee Spinvissen (de enige die ik nu ken), want hoewel het allemaal uit dezelfde koker komt verschilt het tegelijkertijd ook weer duidelijk van elkaar. De arrangementen zijn voor mijn gevoel wat organischer geworden, de melodieën en de algemene overheersende sfeer van dit album lijken me melancholischer, en hoewel het procédé van de teksten hetzelfde lijkt te zijn gebleven (het doet denken aan verhaaltjes waar sommige gebeurtenissen of passages uit zijn weggeknipt, zodat ik het idee heb dat alles een logische samenhang heeft zonder dat ik die samenhang en die overtuiging verstandelijk kan beredeneren) zijn de invalshoeken toch elke keer weer zó apart en zó treffend dat elk nummer weer verrassend is, ook na vele malen draaien. Bovendien blijft de combinatie van standaardfrasen uit de spreektaal ("dus daar moet het dan maar mee", "god wat een dag het verkeer heel de tijd", "wat krijg je van mij") met intieme details en zeer persoonlijke overdenkingen ("geschiedenis herhaalt zich nooit maar rijmt altijd een keer", "zijn geluk raakt op en zijn geheimen nemen toe", "ik word stil ik word milder en ik ben liever alleen") op nog altijd unieke wijze schrijnend raak, alsof Erik de Jong zegt wat ik alleen maar vaag voel.
        "straks is het oorlog en kijk dat ben jij op een dag met in je armen je kleine soldaat", die regel is het afgelopen jaar een pijnlijk actueel nachtmerriescenario geworden.

avatar van Juul1998B
Ik weet niet of ik om ben wat spinvis betreft, maar ik vind kom terug echt een prachtig nummer. Is het bij dit album meer van dat soort nummers of ga ik spinvis dan weer irritant vinden?
Ik heb namelijk echt een haat liefde relatie met hem. Nummers zoals kom terug kan ik wel bij janken (positief bedoeld lol) maar bij bagagedrager vind hem weer irritant en teveel van het goede.
Ach, misschien moet ik dit album dit jaar een kans geven, om van goede voornemens te spreken

avatar van spoiler
Juul1998B schreef:

Geef het een kans. In mijn ogen is dit de laatste echt goede plaat van Spinvis.