Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller (2011)

Label: Excelsior

1. Oostende (6:04)
  2. Kom Terug (3:50)
  3. De Grote Zon (3:15)
  4. Heel Goed Nieuws (3:37)
  5. Club Insomnia (6:29)
  6. Ronnie Knipt Zijn Haar (2:28)
  7. Begin Oktober (3:18)
  8. We Vieren het Toch (5:40)
  9. Jij Wint (4:42)
  10. Koning Alcohol (4:09)
  11. Overvecht (2:44)
  12. Tot Ziens, Justine Keller (4:28)
MrMusic
Spinvis is naar mijn mening de beste hollandse groep.Orginele diepzinnige teksten en niet te graag mooi willen zingen,maar gewoon doen waar je goed in bent,mooie melodieen fabriceren en geweldige teksten schrijven.Ik ben er van onder de indruk.Beste plaat van ze tot nu toe.

avatar van Bardt1980
MrMusic schreef:

Afgezien van zijn live band doet Spinvis vooralsnog alles in z'n eentje hoor.

Bardt1980 schreef:

Afgezien van zijn live band doet Spinvis vooralsnog alles in z'n eentje hoor.

ok.

avatar van bertus99
MrMusic schreef:

Spinvis is één persoon: Erik de Jong

bertus99 schreef:

Spinvis is één persoon: Erik de Jong

Weer wat geleerd

Yann Samsa
Alweer een topplaat hoor, van rakker de Jong. En toch... In interviews beweert hij, ik citeer, "het cynisme zoveel mogelijk schaakmat te hebben gezet". Dat hoor je ook. Zeer sfeervol allemaal, poëtisch ook - wat we van Spinvis gewoon zijn; maar dat klagerige kantje mis ik, dit is duidelijk zoeter dan z'n selftitled.

avatar van Eveningguard
Ik hoorde 'kut en pik' langskomen. De heer de Jong is nog altijd erg cynisch hoor. Misschien is dat wel het enige grote voordeel aan dit matige album.

Yann Samsa
Als iemand over geslachtsdelen praat is hij cynisch?
Nee, het is duidelijk dat dit album 'warmer' is dan het iets rauwer debuut. Zelfs in nummers als Voor Ik Vergeet, die toch ook enkele passages heeft à la "Ik hou zoveel van jou", is het duidelijk dat er een donker randje aan zit. Hoe zou ik het zeggen; op de eerste plaat is de 'lieflijkheid' melancholisch, op deze plaats iets zemerig. Wat niet altijd negatief is, again, je moet er in de mood voor zijn.

avatar van Fathead
Een album dat mij na twee maanden nog volledig bij de strot pakt mag een poosje in mijn top 10 bivakkeren...

avatar van SnakeDoc
Afgrijselijke muziek. Niet om aan te horen dit. Alleen 'Kom Terug' is nog wel aardig.

avatar van Eveningguard
O nee, Queen fanboy alert!

avatar van niels94
Ferre Clabau schreef:

Ik hou van jou, ik hou zoveel van jou... tot ik vergeet.

Da's niet 'lieflijk' melancholisch, dat is diep melancholisch

Ik begrijp overigens wel wat je bedoeld. Heb gisteren het debuut nog eens beluisterd en de teksten daar zijn toch wel een paar klassen hoger dan die van hier. Niet dat deze geen mooie teksten heeft, prachtige zelfs, maar dat debuut is toch wel duidelijk weer een klasse apart Vind de teksten daar regelmatig iets deprimerends hebben. Melancholie ten top, wat je hier minder hebt. Ook veel duidelijkere teksten met meer samenhang, waar het hier vaak om een verzameling poëtische zinnen lijkt te gaan. Maarja, het debuut staat dan ook in mijn top 10 hè

avatar van De Daniël

*Kijkt naar zijn top 10 en vindt dit een bijzonder verwijt...*

avatar van SnakeDoc
Je hoeft mijn mening niet te linken met mijn top 10, .... mijn top 10 is meer voor de zier. Ik hecht niet zoveel waarde aan de toplijsten hier op Music Meter.

avatar van niels94
Melodieloos? Veel dingen gaan over smaak (inhoudloos bijvoorbeeld, al kan ik me dat ook niet voorstellen), maar je kunt toch moeilijk zeggen dat er geen melodieën op dit album te vinden zijn. Of je ze goed vind is wat anders, maar hier staan feitelijk gewoon melodieën op

avatar van Aurum
SnakeDoc schreef:
Afgrijselijke muziek. Niet om aan te horen dit.[..]
SnakeDoc schreef:
[..]Feit is gewoon dat ik dit pure bagger vind. Melodieloos, inhoudloos. Nog erger dan Lucky Fonz.

Het maakt in ieder geval bepaalde emoties bij je los, dat is toch ook al wat.

avatar van leaatjee
Nee, dit vind ik niks. Zijn debuut was prachtig, het tweede album zo mogelijk nog mooier, na meer dan vijf jaar verwacht ik toch iets boeienders.

Zoals al eerder gezegt, de teksten zijn toch wat minder dan de eerste albums, iets te zoet. Maar vooral de melodietjes op dit album ergeren me mateloos: De synthesizer in 'Kom Terug' bijvoorbeeld (voor de rest een mooi nummer overigens, maar dit verpest het), en 'Heel Goed Nieuws' heeft ook een iets te hoog carnavalgehalte (sorry voor de term, kan even niets beters bedenken).

Toch nog 2,5 sterren voor de bij vlagen mooie tekst en de tederheid in de stem van Nederlands beste zanger Erik de Jong.

avatar van Timo-otje
leaatjee schreef:

Nou, daar denk ik toch anders over. Er zijn echt wel betere zangers te vinden in NL denk ik. Vocaal is meneer de Jong toch geen toppertje. Daar zit meteen ook het struikelblok van Spinvis, hij maakt aparte muziek dat eigenlijk een soort van poëzie met praatzang is. Een verhalenverteller zeg maar. Daarom is dit ook zeker niet voor iedereen weggelegd. Ik vind het overigens prachtig, maar het zijn geen meezingers die die maakt . Het debuut is overigens nog een niveautje hoger dan deze plaat.

avatar van judgepaddy
@SnakeDoc
Tsja ik ken wel meer mensen die Spinvis niet kunnen luchten of zie,... euh, horen. En in dat geval kun je uit pure irritatie een 0,5 geven, heb ik ook gedaan bij bijvoorbeeld James Blunt.
Al moet ik zeggen dat ik me de laatste tijd mateloos irriteer aan Adele en ik heb haar toch 2 sterren gegeven met haar laatste CD, omdat ik ook wel kan inzien dat muzikaal de boel toch wel redelijk goed in elkaar steekt.
"Inhoudloos" is natuurlijk onzin: Deze plaat gaat zeer zeker over behoorlijk wat thema's. Niet zo voor de liggend als bijvoorbeeld Bohemian Rhapsody maar meer tussen de regels door.
"Melodieloos" is ook niet waar want het is niet bepaald moeilijk om op deze CD de melodielijnen te herkennen.
Mocht je het daar niet mee eens zijn ben ik best wel benieuwd welke liedjes op deze volgens jouw geen melodie en inhoud hebben.

avatar van Chameleon Day
leaatjee schreef:
De synthesizer in 'Kom Terug' bijvoorbeeld (voor de rest een mooi nummer overigens, maar dit verpest het)..

Die synth creëert nu juist dat heerlijke jaren 80 sfeertje.

...haal de parels uit de zee, geef ze weg...

avatar van De Daniël
Dat wilde ik ook zeggen, maar ik geen zin om tegen dat soort kulargumenten in te gaan.

avatar van SnakeDoc
@ Judgepaddy. Stemen doe ik fanatiek op MovieMeter,.... dat laat ik hier even voor wat het is. Ik zou dit sowieso geen 0,5 geven. Eerder iets van een 1,5 of 2*. Ik heb het album net speciaal voor jou nog even opnieuw beluisterd. En ik vind alleen 'Kom Terug' qua meldoe en tekst aangrijpend klinken samen met We vieren het Toch!

Koning Alcohol kan er nog net mee door. Maar dan houdt het op.

Oosteinde en Tot Ziens, bijvoorbeeld vind ik echt een drama. Club insomnia ook en De Grote Zon moet het absolute dieptepunt van dit album zijn samen met Ronnie Knipt Zijn Haar.

Ik moet bij dit album denken aan de laatste concerten van André Hazes
Deze kerel brabbelt ook maar wat onder begeleiding van een wir war aan instrumenten. Daarom kan ik dit moeilijk ECHT muziek noemen. Wat domweg lullen op een deuntje kunnen jij en ik ook.

avatar van judgepaddy
Ik moet bij dit album denken aan de laatste concerten van André Hazes

Alle respect voor Hazes en zijn liefhebbers maar nou ga je toch echt te ver!
Ik wil alleen nog wel even vermelden dat de stukken van Spinvis muziekaal en tekstueel IMO bijzonder knap en zorgvuldig in elkaar gezet zijn.
Maar goed, het moge duidelijk zijn dat dit niet zo jou ding is, en daar is natuurlijk niks mis mee.
In ieder geval wel tof dat je het nog een keertje doorgeluisterd hebt om mij te kunnen beantwoorden.

avatar van IllumSphere
Naar aanleiding van dat deze plaat op nummer zeven stond van de top 2011, heb ik hem aan een luisterbeurt onderworpen. Ik ben niet echt een fan van Nederlandstalige muziek, ik vind dat de taal Nederlands charmes mist. Ik luister dan ook veel liever naar de Engelse taal. Dit gezegd hebbende, vind ik dit eigenlijk nog een goed album. Iets wat ik niet verwachte, aangezien ik, zoals ik al eerder zei, niet echt van de Nederlandse taal in muziek hou. We beginnen met een drie en een half.

Wauw wat een album...zo rijk aan thema's. Voor mij is het pure poëzie. Het album laat me maar niet los... Echt prachtig.
Vond Spinvis maar zo'n krasse knarrren,grachtengordel quasi intellectueel DWDD,oor, incrowd gepruts, maar ik had het mis...

avatar van Ponty Mython
SnakeDoc schreef:

Koning Alcohol kan er nog net mee door. Maar dan houdt het op.

Ik moet bij dit album denken aan de laatste concerten van André Hazes

Misschien moet je voortaan wat minder fanatiek 'stemen' op moviemeter en een cursus Nederlands gaan volgen. Die berichten van jou doen pijn aan mijn ogen vanwege alle spel- en taalfouten.

En daarbij neem ik Queen fans sowieso niet serieus. Vreselijke kitsch en wat ik moeilijk echt muziek kan noemen (hoewel sommige nummers wel een aardige 'meldoe' hebben).

avatar van lauradance
Mijn eerste Spinvis liedje ooit gehoord vandaag, Kom terug, wat prachtig!

avatar van Timo-otje
lauradance schreef:
Mijn eerste Spinvis liedje ooit gehoord vandaag, Kom terug, wat prachtig!

Dan wacht maar tot je De grote zon,Oostende, of Overvecht hoort. Vergeet ook zeker niet het eerste album te checken, nog wat beter dan deze.

avatar van Kid
Kid
Prachtige CD. Ik vind dit album persoonlijk beter dan z'n 1e CD. (2e nog niet geluisterd) Moet wel zeggen dat me wel moeite kost om sommige teksten te doorgronden. Maar misschien moet ik dat helemaal niet doen.

Gaat er trouwens ook iemand volgende week vrijdag naar z'n concert in Eindhoven?

avatar van Marijke1960
wat een prachtige muziek..wat een geweldig concert op 3 februari..dat openingsnummer 'de grote zon'...zoooooo mooi!